معمولا در فصل تابستان و به طور کلی در روزهای گرم یا حتی در روزهای سردی که در مکان های گرم و پر حرارت به سر می برید، شاهد داغ شدن گوشی خواهید بود. خوشبختانه بسیاری از گوشی ها نظیر گوشی های شیائومی موقع داغ شدن با ارسال پیامی به شما هشدار می دهند که گوشی به طور اتوماتیک خیلی زود خاموش می شود. این قابلیت کمک می کند تا دمای بالا به سیستم و اجزای داخلی گوشی آسیب نرساند! اما خب این امکان برای همه گوشی ها امکان پذیر نیست. بنابراین ابتدا باید مانع داغ شدن گوشی شویم و بعد روش های مقابله با گرم شدن گوشی را هم یاد داشته باشیم.

 

از گوشی فقط در سایه استفاده کنید

یکی از چیزهایی که سازندگان گوشی های هوشمند به آن می نازند قدرت روشنایی و شفاف بودن نمایشگر گوشی زیر نور خورشید است. این ویژگی باعث شده که ما در هر شرایطی حتی زیر نور مستقیم خورشید هم با گوشی خود کار کنیم. نور خورشید متاسفانه به سطح گوشی برخورد کرده و در نهایت منجر می شود که اجزای داخلی گوشی گرم شوند. این فرآیند در طولانی مدت منجر به داغ شدن گوشی و تخریب اجزای داخلی آن می شود. پس بهتر است که گوشی را صرف نظر از نمایشگر عالی آن در زیر نور خورشید، در سایه مورد استفاده قرار دهیم.

داغ شدن گوشی

گوشی را همزمان با استفاده شارژ نکنید

علت داغ شدن گوشی همیشه یک علت بیرونی نیست. گاهی اوقات به دلیل کارکردن با برنامه های سخت نظیر گیم ها یا نرم افزارهای گرافیکی، به طور مستقیم و غیر مستقیم گوشی داغ می کند. حتی تخلیه باتری منجر به این می شود که هم گرمای گوشی بالا برود و هم نیاز داشته باشید تا گوشی را به شارژ وصل کنید. اما استفاده از گوشی و همزمان شارژ کردن آن منجر به این می شود که گوشی داغ شود.

 

حل مشکل داغ شدن گوشی آیفون هنگام شارژ

نه تنها گوشی آیفون، بلکه هر نوع گوشی که استفاده می کنید هنگام شارژ گرم می شود. ممکن است گوشی آیفون نسبت به بقیه گوشی ها داغ تر خود را نشان دهد. در چنین حالتی باید گرما به بیرون نفوذ کند. اما اگر کیس روی گوشی خود انداخته باشید همین قاب مانع این می شود که گرما به بیرون برود! مخصوصا اگر از کیس های محافظتی ضد رطوبت و عایق استفاده کنید این موضوع بیشتر خود را نشان می دهد. پس اگر کیس را بردارید دما کاهش پیدا می کند و گرمایی به دام نمی افتد.

داغ شدن گوشی

حل مشکل داغ شدن گوشی موقع ضبط فیلم

یکی دیگر از زمان هایی که گوشی حسابی داغ می شود وقتی است که شروع به ضبط فیلم با آن می کنید.

ضبط ویدئو به منبع فشرده ای نیاز دارد، چندین مگابایت داده در ثانیه ضبط و ذخیره می کند و معمولاً آن فیلم را همزمان پردازش می کند. بنابراین طبیعی است که موقع فیلم گرفتن گوشی داغ شود. پس خوب است که کیفیت ضبط را کاهش دهید تا گوشی در پردازش داده ها کمتر درگیر باشد. در ثانی بهتر است که هر چند مدت که با گوشی فیلم میگیرید به گوشی استراحتی بدهید تا خنک شود.

داغ شدن گوشی

شارژ اصل و رسمی برند گوشی بخرید

یکی دیگر از علت های داغ شدن گوشی های هوشمند این است که برای شارژ کردن آن ها از شارژرهای غیر اصل استفاده می کنید! شاید با خودتان بگویید که شارژر شارژر است دیگر! نیازی به هزینه بالا نیست اما یکی از مهم ترین چیزهایی که منجر به داغ شدن گوشی می شوند همین شارژرهای غیر استاندارد هستند. بنابراین در این باره دقت لازم را داشته باشید.

داغ شدن گوشی اندرویدی

 

سیستم عامل گوشی را به روز کنید

شاید با خودتان بگویید چه ربطی بین بروزرسانی سیستم عامل گوشی و مشکل داغ شدن گوشی وجود دارد؟ بیایید یک مثال بزنیم.

به عنوان مثال، یک باگ در iOS 17، به علاوه مشکل در برنامه‌هایی از جمله اینستاگرام و اوبر، باعث شد بسیاری از گوشی‌های آیفون ۱۵ پرو بیش از حد داغ شوند. با این حساب اپل خیلی زود سیستم عامل خود را بروزرسانی کرد و نسخه  iOS 17.0.3 را برای رفع این مشکل منتشر کرد.

توجه داشته باشید که گرم شدن گوشی در حین و پس از به‌روزرسانی سیستم طبیعی است زیرا نرم‌افزار داده‌ها را در پس‌زمینه بهینه می‌کند. بنابراین در مورد این افزایش موقتی دما حساس نباشید.

 

گوشی را در ماشین قرار ندهید

شاید با خود بگویید که یک روز آفتابی و گرم در پیش داریم و بهتر است که بجای دست گرفتن گوشی آن را در ماشین بگذاریم و به کارمان برسیم! این ایده هم اشتباه است. مخصوصا اگر ماشین داغ باشد و در طولانی مدت زیر نور آفتاب قرار داشته باشد (بودن گوشی در ماشینی که در پارکینگ خنک قرار دارد هیچ ممنوعیتی ندارد). بنابراین نسبت به دمای جایی که گوشی در آن نگه می دارید حساس باشید.

 

داغ شدن گوشی به دلیل مشکل باتری

اگر تمام نکات رعایتی بالا را برای جلوگیری از داغ شدن گوشی انجام داده اید اما همچنان گوشی تان داغ می کند خوب است که در مورد سلامت باتری اطمینان حاصل کنید. بنابراین مسیرهای بررسی را از تنظیمات در گوشی آیفون و اندرویدی خود طبق مسیر زیر دنبال کنید.

داغ شدن گوشی

در آیفون:

به Settings > Battery رفته و Battery Health را بررسی کنید.

در Android به Settings > Battery > Battery Diagnostics (Pixel) یا Settings > Battery and device care (Samsung) بروید. اگر عملکرد ضعیف نشان داده شود، ممکن است مشکل باتری حاد باشد و بخواهید در مورد تعویض آن برنامه ای داشته باشید.

 

power-saving mode را فعال کنید

اگر با وجود کاهش مصرف برق، تلفن شما همچنان داغ می‌کند، حالت ذخیره انرژی داخلی یا power-saving mode را فعال کنید. این حالت با بستن برنامه‌های پس‌زمینه، کاهش روشنایی صفحه و غیرفعال کردن برخی ویژگی‌ها برای کاهش تولید گرما، مصرف باتری را بهینه می‌کند. بنابراین به طور مستقیم جلوی داغ شدن گوشی را می گیرد.

داغ شدن گوشی

نور نمایشگر را کاهش دهید

یکی دیگر از کارهایی که منجر به کاهش دمای گوشی می شود این است که نور گوشی را کم کنید. این کار به طور غیر مستقیم منجر به جلوگیری از داغ شدن گوشی می شود چرا که باتری را در گیر نمی کند و باتری منجر به داغ شدن گوشی نمی شود.

 

گوشی را در جیب خود نگه ندارید

در تابستان آن هم در محیط باز و زیر نور خورشید علاوه بر اینکه گوشی اگر در جیب تان باشد نور و هوای گرم به آن سرایت می کند از طرفی دمای بدن شما نیز بالا می رود. پس بجای تهویه هوا در اطراف گوشی از چند ناحیه هوای داغ به آن حمله ور می شود! بنابراین گوشی را ترجیحا در محیط باز و در سایه قرار دهید.

اما دقت کنید که اگر دمای گوشی بالا رفت سریع گوشی را خاموش کنید. همینقدر که احساس کنید دمای گوشی از حالت طبیعی بالاتر رفته و دستتان کمی اذیت می شود باید سریع گوشی را خاموش کنید. هرگز گوشی را در یخچال یا آب سرد فرو نکنید. گوشی را در اتاقی خنک به طور معمولی رها کنید تا آرام آرام خنک شود. اگر فکر می کنید یک آیفون ضد آب دارید و با فرو کردن گوشی در آب هیچ مشکلی رخ نمی دهد خوب است که راهنمای مربوط به ضد آب بودن گوشی های اپل را با دقت بخوانید.

اگر گوشی را بخواهید با روش های تهاجمی خنک کنید اجزای داخلی به دلیل انقباض سریع دچار آسیب می شوند و شاید حتی متوجه شوید که گوشی تان اصلا روشن نشود. آیا در این زمینه تجربه ای دارید؟ اگر پاسخ تان مثبت است لطفا در بخش نظرات در مورد تجربه تان بنویسید.

منبع کمکی:

source

توسط