همه معتقدند که آیفون ضد آب است. می توان گفت آیفون های جدید در مقابل آب مقاومت دارند اما از مدل به مدل دیگری این میزان مقاومت متفاوت است. هزینه و تعمیر و البته نگهداری گوشی آیفون برای موضوع ضد آب بودن یک چالش سخت است. به همین دلیل گویا آی تی تصمیم گرفت نکات مهمی در مورد آیفون ضد آب بودن و هر چه مربوط به مقاومت در برابر آب در آیفون است را اینجا با شما در میان بگذارد.

 

کدام آیفون ضد آب است

می توان گفت خانواده جدید آیفون از آیفون ۱۵ تا آیفون ۱۲ از هر نوع مدل پرو، پرو مکس، پلاس و مینی دارای رتبه IP68 هستند. IP68  بدین معنی است که می توانید این گوشی ها را در عمق ۶ متری و به مدت ۳۰ دقیقه زیر آب نگهدارید.

آیفون ۷، آیفون ۸، آیفون X، آیفون XR، آیفون SE (نسل دوم و سوم) و مدل‌های پلاس مربوطه دارای رتبه IP67 و مقاوم در برابر آب برای عمق ۱ متر تا ۳۰ دقیقه (کمی بیش از ۳ فوت) هستند.

آیفون ۶ اس فاقد هر نوع درجه بندی مقاوم در برابر آب یا گرد و غبار است، اما در اولین عرضه، سطح بالایی از مقاومت در برابر آب را نشان داد. این احتمال وجود دارد که اپل در حال آزمایش فناوری مقاوم در برابر آب بود که به طور رسمی آن را به iPhone 7 تبدیل کرد. مدل‌های قبلی از جمله iPhone SE اصلی فاقد هرگونه مقاومت در برابر آب هستند.

آیا آیفون ۱۱ ضد آب است؟

اپل اعلام کرده است که آیفون ۱۱ پرو و ​​۱۱ پرو مکس ضد آب است اما مقاومت آن برای ۳۰ دقیقه تنها در عمق ۴ متری زیر آب است.  آیفون ۱۱ و آیفون XS (از جمله مدل مکس) نیز دارای رتبه IP68 هستند. اپل ادعا می کند که این دستگاه ها می توانند تا عمق ۲ متری تا ۳۰ دقیقه (حدود ۶ و نیم فوت) مقاومت کنند.

آیا آیفون ۱۲ ضد آب است؟

بله. در لیست چند آیفون ضد آب، که اپل آن ها را معرفی کرده است آیفون ۱۲ نیز به عنوان آیفون ضد آب معرفی شده است. گواهی و رتبه IP68 برای آیفون ۱۲ ارائه شده است.

آیا آیفون ۱۳ ضد آب است؟

بله آیفون ۱۳ از جمله گوشی های هوشمند آیفون است که ضد آب است و قادر است تا ۳۰ دقیقه در عمق ۶ متری آب دوام بیاورد.

آیا آیفون ۱۴ ضد آب است؟

وقتی آیفون ۱۳ ضد آب است یعنی آیفون ۱۴ و حتی آیفون های بعدی نیز باید ضد آب باشند و با توجه به اینکه اپل اعلام کرده که آیفون ۱۴ از رتبه IP68 بهره مند است این بدین معنی است که آیفون ۱۴ ضد آب است.

آیا آیفون ۱۵ ضد آب است؟

بله! آیفون ۱۵ نیز مقاوم در آب است و با رتبه IP68 که به دست آورده این امکان را به شما می دهد که در عمق ۶ متری آب تا ۳۰ دقیقه گوشی تان را نگهدارید.

ضد آب بودن آیفون

تفاوت ضد آب بودن، مقاومت در برابر آب و مقاومت در مقابل پاشش آب

Waterproof و water-resistant به ترتیب به معنی ضد آب بودن و مقاوم بودن در برابر آب است. این دو واژه اصلا شبیه هم نیستند. گاهی برخی از مدل های آیفون ضد آب یا بهتر بگوییم مقاوم در برابر آب می توانند عمق را تحمل کنند اما در مقابل پاشش آب دچار صدمه می شوند.

به طور کلی شرایطی مثل عمق و مدت زمان روی مقاومت آب آیفون ها تاثیر دارد.

البته فراموش نکنید که اپل تک تک گوشی هایش را برای ضد آب بودن یا مقاومت در برابر آب تست نمی کند اما کاربران گاهی چیزهایی را منتشر می کنند که از محدوده محافظتی اپل برای آیفون ضد آب فرارتر می رود.

اما به طور کلی اپل توصیه کرده که از استفاده گوشی آیفون به صورت عمدی در آب، شنا کردن و حتی بردن آن به سونا که رطوبت بالایی دارد جدا خودداری کنید. اگر گفته اند که مثلا آیفون ضد آب می تواند تا ۳۰ دقیقه در عمق بماند این یک سرویس محافظتی اپل است که اگر گوشی شما در استخر افتاد به مدت ۳۰ دقیقه وقت دارید تا آن را بیرون بیاورید.

به طور کلی از آیفون ۷ به بعد به صورت آزمایشگاهی آیفون ها مقاوم در برابر آب و گرد و غبار بوده اند اما از آیفون ۱۲ این قدرت افزایش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: چطور کیفیت صدای آیفون را افزایش دهیم

IP68 در ضد آب بودن آیفون چه معنی دارد؟

آیفون ضد آب دارای یک رتبه بندی IP است. در مقابل عبارت IP دو عدد قرار می گیرد. مثلا IP68! فرمول این عدد که در ویژگی های اپل ضد آب دیده می شود چنین است:

عدد اول: اولین عدد مبین مقاومت آیفون در مقابل نفوذ گرد و غبار است. در حال حاضر ۶ بالاترین عدد است. با این حساب تمامی دستگاه های آیفون در مقابل ورود گرد و غبار امن هستند.

عدد دوم:‌ عدد دوم مربوط به قدرت مقابله با ورود مایعات به گوشی است که معمولا ۷ یا ۸ رقم دهی می شود. رتبه IP67 تضمین می کند که دستگاه می تواند تا عمق ۱ متری تا ۳۰ دقیقه در زیر آب قرار گیرد و کارایی خود را حفظ کند. رتبه بندی IP68 به این معنی است که دستگاه می تواند عمق بیش از ۱ متر را تحمل کند، اگرچه مدت زمان آزمایش و عمق دقیق به سازنده واگذار می شود.

گوشی ضد آب اپل

چه نوع خسارت هایی در آیفون شامل گارانتی نمی شود

هر چند اپل رتبه بندی IP67 و IP68، را برای گوشی اعلام می کند و محدوده ها را در نظر می گیرد اما در ضمانت نامه خبری از آسیب های مربوط به آب و غیره نیست. یعنی اگر گوشی شما در آب بیفتد و خسارت ببیند هیچ گونه ضمانتی و گارانتی برای تعویض آن در محدوده ۱ سال اول استفاده نیست.

اگر از سیاست AppleCare+ اپل با پوشش خسارت تصادفی دارید می توانید با هزینه ثابت فقط گوشی را عوض کنید. در این باره بهتر است که با نماینده فروش محصولات اپل صحبت کنید.

وجود نشانگرهای تماس مایع (LCI) نشان می دهد که آیا آیفون شما با مایعی که احتمال آسیب رساندن به دستگاه را دارد تماس پیدا کرده است یا خیر. این نشانگرها را می‌توانید در سینی سیم‌کارت هر آیفون ۵ یا بالاتر و در پورت‌های هدفون و شارژ مدل‌های قبلی آیفون و آی‌پاد ببینید.

با این حساب توصیه های آیفون مبنی بر موارد زیر است:

  • با گوشی خود شنا نکنید.
  • گوشی خود را به محل مرطوب و خیس نبرید.
  • هر جه که ممکن است در معرض آب با فشار بالا باشید مثل موج سواری هرگز گوشی را با خود نبرید.
  • گوشی را با هوای تحت فشار تمیز نکنید.
  • گوشی را عمدا در آب فرو نبرید
  • گوشی را در دمای اتاق نگهداری کنید.

بیشتر یاد بگیرید: ۱۰ راه حل برای وقتی که صدای ایرپاد اپل کم می شود

آیا آیفون های تعمیر شده همچنان در مقابل آب مقاومت دارند

گفته ها بر این واقعیت صحه می گذارند که اگر تعمیر گوشی خسارت دیده توسط نمایندگی های مجاز و رسمی اپل صورت بگیرند، ویژگی ضد آب بودن در آن ها همچنان لحاظ می شود. اما اگر گوشی را به دست سایر افراد بدهید تا آن را تعمیر کنند، نمی توان تضمین کرد که همچنان این ویژگی و قدرت باقی بماند.

در فروم iFixit، جاستین برمن از Experimac خاطرنشان می‌کند که درجه‌بندی مقاوم در برابر آب به وجود نوارهای چسبی که روی مجموعه نمایشگر قرار دارند، مرتبط است.

هنگامی که دستگاه باز می شود، مهر و موم مقاوم در برابر آب شکسته می شود و برای حفظ مقاومت در برابر آب، نوارها باید تعویض شوند. اگر باتری یا صفحه نمایش خود را از نوع لوازم جانبی اختصاصی اپل جایگزین کرده اید، پس همچنان ضد آب باقی مانده است. یکی از دلایل گران تر بودن تعمیرات محصولات توسط اپل رعایت این استانداردهاست که در جای دیگر این استانداردها رعایت نمی شود.

ضد آب بودن آیفون

چه چیز دیگری می تواند بر مقاومت آیفون در برابر آب تأثیر بگذارد؟

اگر گوشی شما هر نوع آسیبی ببیند این می تواند روی مقاومت بر آب در گوشی تاثیر منفی بگذارد. مثلا اگر گوشی محکم به زمین بزنید احتمال می رود که مهر و موم چسبی که محافظ گرد و غبار و آب است آسیب ببیند و راه ورود به گوشی شما باز شود. استفاده از کیس در آیفون دقیقا به خاطر حفظ و سلامت این نوارهاست. حتی اگر روی گوشی اتفاقی افتد که اجزای داخلی آن حرکت کنند باید در مورد مقاومت در آب در مورد گوشی آیفون ضد آب کمی تامل داشته باشید و راحت آن را در آب و غیره استفاده نکنید.

چون فشار هوای زیاد می تواند این نوارها را آسیب بزند توصیه اپل این است که برای تمیز کردن گوشی از این روش استفاده نکنید. البته فراموش نکنید که گاهی گوشی ممکن است در خود کارخانه دچار آسیب شده باشد! پس نباید به خیال این که گوشی از ضمانت IP برخوردار است آن را عمدا در آب و گرد و غبار غلتاند!

 

آیا کیس ضد آب برای آیفون نیاز است

دقت کنید که برخی شرکت ها اقدام به تولید و فروش کیس های ضد آب می کنند که مقاومت گوشی آیفون ضد آب را تا ۱۰۰ متر زیر آب تامین می کنند. دقت کنید که باید این کیس ها را از مکان معتبر خریداری کنید. با این کیس ها در زیر آب حتی می توانید عکاسی کنید. اما اگر گوشی تان خراب شود این شرکت ها هیچ ضمانتی را قبول نمی کنند. ضمن این که همه کیس ها نیز ضد آب نیستند پس باید با مطالعه و تحقیق این کیس ها را تهیه کنید.

CaliCase منبعی است که برای گوشی های آیفون و به طور کلی اسمارت فون ها کیس های ضد آب تولید می کند.

OtterBox نیز سازنده دیگری است که کیس های آن به شما کمک می کند تا ۱ ساعت گوشی آیفون خود را در عمق ۱ تا ۲ متری آب فرو ببرید. کیس های تولیدی این شرکت از مقاومت در مقابل پرتاب شدن و به زمین خوردن گوشی نیز بهره مند هستند.

آیفون ضد آب

دقت کنید که ضد آب بودن یا مقاومت در برابر آب به معنی محدوده و خط قرمز حفاظت دستگاه توسط اپل است. با این حساب شما نباید به طور عمد از گوشی خود در آب و مخصوصا در عمق های بالاتر از ۴ متر به تناسب گواهی IP استفاده کنید.

اگر تجربه ای در زمینه مراقبت و نگهداری گوشی خود دارید در بخش نظرات بنویسید.

 

منبع کمکی:

منبع عکس:  | howtogeek | shutterstock

وبسایت HTG

 

 

source

توسط techkhabari.ir