درصورتی‌که نمی‌دانید آی سی تغذیه و آی سی شارژ چه قطعاتی هستند، باید تفاوت ای سی شارژ و ای سی تغذیه را به‌طور کامل بررسی کنید. البته باید گفت که معرفی اولیه این قطعات لازم است؛ اما در هر صورت باید قبل‌از استفاده از آن‌ها بدانید که هرکدام به چه شکل بوده و چه کاربردهایی دارند.

اگر بخواهیم سریع و خلاصه بگوییم، آی سی شارژ قطعه‌ای است که وظیفه آن دریافت انرژی از پورت شارژ و انتقال آن به باطری است. آی سی تغذیه نیز انرژی دریافت شده از باتری را برای قطعات مختلف تأمین می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید که چه تفاوتی میان این قطعات وجود دارد، حتما تا انتهای این مطلب آموزشی را مطالعه کنید.

آی سی شارژ چیست؟

درصورتی‌که می‌خواهید در کمترین زمان ممکن تفاوت ای سی شارژ و ای سی تغذیه را بررسی کرده و نسبت به خرید آی سی شارژ اقدام کنید، باید بدانید این قطعه به چه شکلی کار می‌کند. این قطعه در مدار باتری قرار داشته و میان باتری و پورت شارژ قرار می‌گیرد.

در واقع ابتدا انرژی از سوکت شارژ وارد شده و سپس ولتاژ مناسب و مورد نیاز باتری ازطریق این آی سی به آن انتقال پیدا می‌کنند. برای خرید آی سی شارژ باید سراغ بهترین برند و قطعات نو بروید؛ زیرا کمترین میزان خرابی در این قطعه باعث آسیب به باتری و کاهش عمر مفید آن می‌شود.

معرفی آی سی تغذیه

قطعه دیگری که باید برای بررسی تفاوت ای سی شارژ و ای سی تغذیه به شما معرفی کنیم، آی سی تغذیه نام دارد. همان‌طور که در بخش قبلی دیدید، ولتاژ مورد نیاز باتری توسط آی سی شارژ تأمین می‌شود؛ اما ولتاژی که برای قطعات مختلف نیاز است توسط آی سی تغذیه انتقال پیدا می‌کنند.

این قطعه وظیفه تأمین ولتاژ بخش‌های مختلف موبایل را دارد. به‌طور مثال، نور صفحه، کلیدهای ولوم، کلید پاور، دوربین و کنترل دمای پردازنده، انرژی مورد نیاز خود را از این قطعه دریافت می‌کنند. ساختار این قطعه نیز از ۳ یا ۴ پایه تشکیل شده است. کیفیت این قطعه بسیار مهم بوده و به همین دلیل برای خرید آی سی تغذیه باید به یک فروشگاه معتبر بروید.

علائم خرابی آی سی تغذیه

قبل‌از اینکه بخواهیم به‌صورت دقیق تفاوت ای سی شارژ و ای سی تغذیه را باهم بررسی کنیم، بهتر است بدانیم که چه عواملی نشان‌دهنده خراب بودن این قطعه می‌شوند. از پراهمیت‌ترین این علائم باید به این موارد اشاره کرد:

  • خاموشی‌های مکرر و ناگهانی گوشی موبایل
  • تخلیه انرژی باتری با سرعت بسیار زیاد
  • مشکل داشتن در آنتن‌دهی گوشی
  • ضربه دیدن و سوختن آی سی
  • عملکرد ضعیف نور صفحه، کلیدهای پاور و قطعات جزئی

چه تفاوت‌هایی بین آی سی شارژ و آی سی تغذیه وجود دارند؟

آی سی شارژ و تفاوت آن با آی سی تغذیه

همان‌طور که در بخش‌های قبلی در تعریف این قطعات مشاهده کردید، کاربرد هرکدام ازآن‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و به‌شکل خاصی عمل می‌کنند؛ اما بهتر است این موضوع را کمی دقیق‌تر بررسی کنیم. تفاوت این قطعات را بیشتر در این بخش توضیح می‌دهیم.

کاربرد آی‌سی‌های تغذیه و شارژ

همان‌طور که در بخش‌های قبلی مشاهده کردید، یکی از مهم‌ترین مواردی که در تفاوت ای سی شارژ و ای سی تغذیه وجود دارد، کاربرد این قطعات است. آی سی شارژ ولتاژ مورد نیاز باتری را از سوکت دریافت کرده و به باتری منتقل می‌کند؛ اما آی سی تغذیه ولتاژ مورد نیاز بخش‌های مختلف را از باتری دریافت و برای مواردی مانند اسپیکر و نور صفحه‌نمایش تأمین می‌کند.

شکل ظاهری آی‌سی‌های شارژ و تغذیه

اگر به‌ظاهر این ۲ قطعه مهم دقت کنید، متوجه می‌شوید که تفاوت ای سی شارژ و ای سی تغذیه در شکل ظاهری آن‌ها نیز وجود دارد. باید گفت که ic های تغذیه معمولا دارای ۴ پایه بوده و به کمک آن‌ها به بورد گوشی متصل می‌شوند.

اما خلاف این قطعه، آی‌سی‌های شارژ تعداد پایه‌های بیشتری دارند. در واقع یک ic شارژ دارای ۸ پایه است. در هرکدام از طرفین این قطعه ۴ پایه واقع شده و تمام آن‌ها روی برد گوشی متصل می‌شوند. این موضوع به دلیل بالا بودن ولتاژ ورودی ازطریق سوکت است.

خطوط کنترلی آی سی شارژ و تغذیه

باید این نکته را نیز بدانید که تفاوت ای سی شارژ و ای سی تغذیه در خطوط کنترلی آن‌ها نیز مشاهده می‌شود. در واقع آی سی تغذیه خطوط کنترلی خود را به سمت بعضی از بخش‌های موبایل امتداد می‌دهد. به‌طور مثال، این خطوط به سمت دوربین و کلیدهای کنترلی می‌برند؛ اما در آی سی شارژ این خطوط بین سوکت و باتری هستند.

نوع کارکرد آی‌سی‌های تغذیه و شارژ

اما موردی که می‌خواهیم به‌عنوان آخرین تفاوت ای سی شارژ و ای سی تغذیه بررسی کنیم، نوع عملکردی است که برای هرکدام از این قطعات وجود دارد. در واقع نوع کارکرد این قطعات به‌صورت وظایف کنترلی است. شاید در این مورد این ۲ قطعه مشابه باشند.

اما باید گفت که اگر عملکرد آن‌ها را به‌صورت دقیق بررسی کنیم، به تفاوت‌های مختلفی بر می‌خوریم. در واقع ولتاژی که از سمت سوکت شارژ به آی سی شارژ منتقل می‌شود قدرتمندتر بوده و با به یک ولتاژ کم و مناسب باتری تبدیل شود؛ اما در آی سی تغذیه ولتاژ ورودی از سمت باتری به چندین قسمت تقسیم شده و به قطعات ارسال می‌شود.

خرید باکیفیت‌ترین آی سی شارژ و تغذیه

آی سی شارژ

اگر به‌دنبال خرید این قطعات از بهترین فروشگاه تخصصی آی سی موبایل هستید، پیشنهاد می‌کنیم به آی سی استور مراجعه کنید. فروشگاه icstore را باید یکی از معتبرترین و بزرگ‌ترین مراکز آنلاین برای خرید این قطعات دانست. این فروشگاه تخصصی آی سی موبایل قطعات مختلفی را برای شما با بهترین قیمت موجود کرده است.

جمع‌بندی

شاید فکر کنید که آی‌سی‌های تغذیه و شارژ تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ اما باید گفت که تفاوت ای سی شارژ و ای سی تغذیه را می‌توان در موارد مختلفی مشاهده کرد. درصورتی‌که نتوانید به‌درستی این تفاوت‌ها را تشخیص دهید، نمی‌توانید این قطعات را تعمیر کرده یا از آن‌ها استفاده کنید.

آی سی تغذیه برای تأمین انرژی و ولتاژ مورد نیاز قطعات جزئی گوشی و آی سی شارژ نیز برای تأمین انرژی باتری استفاده می‌شود. آی سی تغذیه ۴ یا ۳ پایه داشته و آی سی شارژ دارای ۸ پایه است. تفاوت‌های دیگری نیز میان این قطعات وجود دارند که تمام آن‌ها را در این مطلب باهم بررسی کردیم. آی سی استور یک فروشگاه تخصصی و حرفه ای است که این قطعات را با قیمت و کیفیت عالی می‌فروشد.

source

توسط techkhabari.ir