کاربران زیادی وجود دارند که از گوشی‌های قدیمی یا ضعیف استفاده می‌کنند. مشکلی که بیشتر این کاربران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، کاهش سرعت گوشی و عملکرد آن به همراه هنگ و لگ است. درصورتی‌که یک دستگاه از منابع سخت‌افزاری محدود برخوردار بوده یا قدیمی باشد، بیشتر موارد دچار این مشکل خواهد شد.

شاید با خودتان فکر کنید که تنها راه‌حلی که برای رفع این مشکل وجود دارد، فروش این دستگاه و خرید یک مدل جدید و بروز است؛ اما باید گفت که این‌طور نیست. راهکارهای مختلف و گوناگونی وجود دارند که استفاده از آن‌ها باعث بهبود سرعت تلفن همراه هوشمند خواهد شد. در ادامه این راهکارها را به‌طور کامل باهم بررسی کنیم.

چه راهکارهایی برای بهبود سرعت گوشی وجود دارند؟

اگر گوشی هوشمند شما نیز قدیمی بوده یا سخت‌افزار ضعیفی دارد، به‌احتمال زیاد دچار کندی سرعت شده و این موضوع بسیار شما را آزار می‌دهد. شما باید به‌عنوان یک کاربر حرفه‌ای از راهکارهایی که در این بخش به شما ارائه می‌دهیم برای افزایش سرعت دستگاه استفاده کنید.

Reset Factory؛ مؤثرترین روش افزایش سرعت دستگاه

اگر به‌دنبال روشی فوق‌العاده مؤثر برای بهبود سرعت دستگاه خود هستید، پیشنهاد ما بازگردانی دستگاه به تنظیمات کارخانه است. این عملکرد همان Reset Factory بوده و به معنای پاک‌سازی تمام داده‌ها، تنظیم اولیه تمامی تنظیمات است.

در واقع پس‌از انجام این کار هر فایل مهم و غیر مهم در گوشی شما پاک شده و همانند روز اول راه‌اندازی می‌شود. توجه داشته باشید که قبل‌از انجام این کار یک نسخه پشتیبان توسط Google Drive تهیه کنید تا اطلاعات مهم را ازدست ندهید.

اتصال اتوماتیک به شبکه وای‌فای

ترفندی که پیشنهاد می‌کنیم از آن برای بهبود سرعت گوشی استفاده کنید، اتصال اتوماتیک به شبکه وای‌فای است. در بسیاری از شرایط کم ‌بودن سرعت عملکرد تلفن همراه هوشمند به‌دلیل وصل بودن آن به شبکه اینترنت ضعیف است.

به‌طور مثال، دانلود کند تصاویر در تلگرام یا باز نشدن اینستاگرام از مهم‌ترین این مشکلات هستند. یک گزینه در تنظیمات وای‌فای وجود دارد به نام Turn Wi-Fi on/off Automatically. با فعال‌ کردن آن پس‌از ضعیف‌ شدن شبکه اینترنت همراه، گوشی به وای‌فای متصل خواهد شد.

نصب نسخه‌های Lite از اپلیکیشن‌ها

درصورتی‌که می‌خواهید به‌راحتی و در کمترین زمان ممکن، سرعت پردازش گوشی هوشمند خود را بیشتر کنید، باید از نسخه‌های لایت برنامه‌ها بهره ببرید. نسخه لایت یا همان Lite در واقع نمونه‌هایی از برنامه‌های حجیم و سنگین هستند که حجم کمتری را دارند.

به‌طور مثال، نسخه‌های اصلی تلگرام و اینستاگرام بسیار حجیم بوده و نیازمند پردازنده‌های قوی هستند؛ اما درصورتی‌که گوشی شما منابع سخت‌افزاری ضعیفی داشته و فضای کمی نیز در اختیار دارد، قادر هستید نسخه‌های لایت را از اینترنت یا پلتفرم‌های معتبر دانلود و نصب کنید.

غیرفعال ‌کردن انیمیشن رابط کاربری

رابط کاربری در گوشی‌های مختلف متفاوت است؛ اما امروز شرکت‌های مختلف در رابطه کاربری دستگاه‌های خود از انیمیشن‌های زیادی استفاده می‌کنند. انیمیشن به‌کار رفته در UI گوشی‌ها نیازمند سخت‌افزار مناسبی جهت پردازش است.

اگر دستگاه شما این‌گونه نبوده و در پردازش این انیمیشن‌ها به‌خوبی عمل نمی‌کند، می‌توانید در تنظیمات به‌راحتی این موارد را غیرفعال کنید. کافی‌است به تنظیمات توسعه‌دهنده دستگاه یا Developer Setting رفته و در بخش انیمیشن آن‌ها را غیرفعال کنید.

به‌روزرسانی انواع برنامه‌های گوشی

راهکاری که انجام‌ دادن آن باعث بهبود سرعت دستگاه هوشمند شما می‌شود، بروز کردن انواع برنامه‌هایی هستند که در تلفن همراه نصب شده‌اند. هر گوشی از اپلیکیشن‌های مختلفی برخوردار است که عملکرد آن‌ها متفاوت است. اگر حس کردید که دستگاه هنگام کار با برنامه‌ای خاص یا پس‌از نصب آن کند عمل می‌کند، باید بدانید که منشأ همان برنامه است.

برای اینکه قادر به رفع این مشکل باشید، یا باید برنامه را حذف نصب‌کرده یا نسخه‌های دیگر آن را امتحان کنید. در بیشتر موارد با بروز کردن نسخه اپلیکیشن توسط کافه‌بازار یا گوگل‌پلی این مشکل رفع می‌شود؛ اما اگر رفع نشد، باید برنامه را حذف کنید.

آزادسازی فضای ذخیره‌سازی داخلی

اما ترفند و راهکار دیگری که می‌خواهیم در این مطلب آموزشی برای افزایش سرعت گوشی هوشمند به شما معرفی کنیم، آزادسازی فضای ذخیره‌سازی داخلی دستگاه است. هر تلفن‌همراه هوشمندی از یک فضای ذخیره‌سازی بهره می‌برد که اندازه‌های مختلفی دارد.

اگر این فضا توسط برنامه‌های مختلف، تصاویر، فیلم‌ها و بازی‌ها پر شود، گوشی دچار کندی سرعت می‌شود. دلیل آن نیز نبود فضای کافی برای پردازش است. بهتر است برنامه‌های سنگین یا بدون استفاده را پاک‌کرده و حجم عظیمی از تصاویر و فیلم‌ها را به یک فضای ذخیره‌سازی دیگر مانند هارد، فلش یا لپ‌تاپ انتقال دهید.

اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های پس‌زمینه؛ عاملی مهم در کندی سرعت گوشی

علاوه‌بر موارد بالا یک راهکار سریع و آسان برای افزایش سرعت دستگاه هوشمند وجود دارد. این راهکار بستن اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های پس‌زمینه است. برنامه‌های مختلفی مانند پیام‌رسان‌ها، تلفن و مرورگر همیشه به‌صورت پس‌زمینه فعالیت کرده و منابع زیادی از سخت‌افزار را اشغال می‌کنند. با بستن آن‌ها سرعت دستگاه بیشتر می‌شود.

آیا اپلیکیشن‌های پیام‌رسان موجب کاهش سرعت گوشی می‌شوند؟

امروز تعداد زیادی برنامه پیام‌رسان در تلفن‌همراه هرکسی وجود دارد. این برنامه‌ها معمولا حجم زیادی داشته و نیازمند پردازنده‌های قوی هستند. علاوه‌بر این موضوع حتی فایل‌هایی که این برنامه‌ها ذخیره می‌کنند نیز حجم بسیار زیادی از بهترین گوشی‌ها در بازار را اشغال می‌کنند.

به همین دلیل برای این که مشکل کندی سرعت را برطرف کنید، باید فایل‌هایی که توسط این برنامه‌ها ذخیره شده‌اند را پاک کنید. همچنین سعی کنید نسخه‌های سبک‌تر را دانلود کنید. با بررسی راهنمای خرید گوشی در مجله دیجی‌کالا قادر هستید سریع‌ترین گوشی‌های بازار را تهیه کنید.

جمع‌بندی

مشکلی که امروز در گوشی‌های اقتصادی برندهای مختلف یا مدل‌های قدیمی رخ می‌دهد، کاهش سرعت پردازش است. اگر یک گوشی به‌درستی کارنکرده و نتواند دستورات شما را در کمترین زمان ممکن پاسخ دهد، قطعا یک عامل مهم در این موضوع دخیل است.

دلایلی که برای کندی سرعت گوشی وجود دارند شامل پر بودن فضای ذخیره‌سازی، به‌روز نبودن برنامه‌ها، آپدیت نبودن گوشی، سرعت کم اینترنت و استفاده از برنامه‌های سنگین هستند. راهکارهایی را می‌توانید برای رفع این مشکل به‌کار بگیرید که مؤثرترین و بهترین آن‌ها را در این مطلب ارائه کردیم. مجله دیجی‌کالا راهنمای کاملی برای این موضوع و مشکلات دیگر به شما ارائه می‌دهد.

source

توسط