خرج نکردن پول حقیقتا جرات می خواهد! آن هم در عصر و زمانه ای که هر کس پیدا می شود توصیه می کند که بی مهابا خرج کنید! اما کسی که در دنیای واقعی زندگی می کند باید بداند که از میزان درآمدی که دارد باید مقداری خرج کند و البته مقداری پس انداز. اما گویا آی تی در این مطلب به شما ۷ شیوه آموزش می دهد که طی آن می توانید با خرج نکردن پول پس انداز بهتری داشته باشید و حساب بانکی تان را تقویت کنید. ضمن این که این عادت های مالی کمک می کند تاثیرات مثبت طولانی مدت روی سطح سرمایه تان داشته باشید. حتی اگر یک یا دو مورد از این ۷ گزینه را از امروز در زندگی تان اجرا کنید قطعا انسان موفق تری خواهید بود.

 

برای خرج نکردن پول یک بودجه بسازید و به آن پایبند باشید

بودجه به معنی کم خرج کردن نیست بلکه به معنی بهینه مصرف خرج کردن است. شما مشخص می کنید که چه مقدار خرج ضروری دارید (مثل وام ها و قبض ها و خوراکی ها و غیره) و سپس با تنظیم این بودجه با خود عهد می کنید که در ۳۰ روز آینده به آن پایبند باشید و خرج و مخارج خود را بر اساس این بودجه تنظیم کنید. اگر کسی بوده اید که بدون هیچ تاملی کارت می کشیده اید و هر جا حس نیاز به خرج کردن داشته اید سریع کارت می کشیده اید قطعا این چالش برای شما خواهد بود اما رقم پس انداز بعد از یک ماه هر چند هم که کم باشد به شما انگیزه بیشتری می دهد.

دقت کنید همیشه درصدی پول باید در بودجه برای مسایل اضطراری در نظر گرفته شود در عین حال اگر نیاز به این مبلغ اضطراری نشود نباید آن را خرج کرد

گاهی اوقات بهتر است که از یک فرد مورد اعتماد از اعضای خانواده یا دوست کمک بگیرید تا این وضعیت شما را مدیریت کند.

خرج نکردن پول

چطور سطح بودجه را مشخص کنیم

معمولا افرادی که قصد دارند سطح بودجه را مشخص کنند طی یک ماه تمام خرج و مخارج های خود را می نویسند. در مقابل هر پرداخت می توان مشخص کرد که آیا این مبلغ ضروری است یا نه! در انتها برای ماه بعد می توان میزان صرفه جویی یا خرج را مشخص کرد و یک بودجه ایجاد کرد.

دقت کنید به میزانی باید این بودجه را در نظر گرفت که هم برای خود تشویقی طی ماه داشته باشید و هم احساس محرومیت نکنید!

مثلا اگر در روزهای گرم تابستان عادت داشته اید که هر عصر به پارک بروید و آب هویج بخورید! می توانید برای شروع ۳۰ بار را به ۲۰ بار تقلیل دهید یا هر دو روز یک بار برای خودتان خرج کنید. البته این یک مثال است.

 

برای خرج نکردن پول چگونه پس انداز کنیم

سنگ بنای امنیت مالی پس انداز کردن است. به طور کلی داشتن پس انداز از هر جهت کمک می کند تا بتوانید نسبت به خرج کردن یا موارد ضروری راحتی بیشتری داشته باشید. هر ماه سعی کنید حداقل ۲۰ درصد از پول خود را پس انداز کنید.

همچنین می توانید از مخارج اختیاری خود، مانند سرگرمی و صرف غذا، که می تواند پول بیشتری را برای پس انداز ایجاد کند، چشم پوشی کنید. یکی دیگر از روش های پس انداز این است که اگر در منزل وسیله هایی دارید که از آن استفاده نمی کنید آن ها را بفروشید و تبدیل به پول کنید.

به یاد داشته باشید که تنظیم یک برنامه پس انداز ساختاریافته ضروری است. اهداف واضح و قابل دستیابی را تعریف کنید و مشخص کنید که برای رسیدن به هدف X میلیون خود باید هر ماه چقدر پس انداز کنید.

این مقدار را در بودجه خود بگنجانید تا مطمئن شوید که به طور مداوم برای رسیدن به هدف خود کار می کنید. به طور منظم برنامه پس انداز خود را بررسی و تنظیم کنید تا در مسیر خود باقی بمانید و هر گونه تغییر لازم را در عادت های خرج کردن خود برای حمایت از تلاش های پس انداز خود ایجاد کنید.

اگر پس اندازهایمان را خرج می کنیم چکار کنیم

باید عادت خرج کردن خود را بشناسید! به عنوان مثال اگر خرج های شما عموما خرید از اینترنت است باید پول خود را در کارتی پس انداز کنید که رمز دوم ندارد! یا این که اگر عادت به خرج کردن در بیرون از منزل دارید کارت تان را به دست یک فرد مورد اطمینان مثلا همسر یا مادرتان بدهید.

 

بدهی هایتان را بپردازید

یکی دیگر از روش هایی که کمک می کند استرس مالی تان کمتر شود و بتوانید روی بودجه خود مدیریت بیشتری داشته باشید این است که نسبت به بدهی هایتان مسولیت پذیر باشید. بر این اساس بدهی های تان را لیست بندی کنید و از کوچکترین آن ها شروع کنید و آن ها را پرداخت کنید. سعی کنید بدهی های زیر ۱۰ میلیون تومان را یک باره (به تناسب حقوق خود) پرداخت کنید. اگر میزان بدهی های تان بالا است می توانید با قسط بندی کردن بدهی ها خیال خود و طلبکاران خود را راحت کنید.

معمولا پرداخت بدهی ها کمک می کند استرس کمتری داشته باشید و نسبت به خرج کردن پول و پس انداز های تان تمرکز بیشتری داشته باشید. وقتی بدهی ها کم می شوند پس انداز شما بیشتر می شود و این امنیت مالی حال شما را بهتر می کند. فراموش نکنید که برخی از افراد به دلیل روانشناسی شخصی خود وقتی استرس و نگرانی دارند و احساس تحت فشار بودن دارند بیشتر خرج می کنند!

پس عاقلانه است که در چنین شرایطی سریع تر حساب خود را با دیگران صاف کنند!

خرج نکردن پول

۱۰ درصد درآمد خود را سرمایه گذاری کنید

یکی از قدرتمند ترین روش ها برای رشد ثروت سرمایه گذاری است. فرقی ندارد این سرمایه گذاری را با چند تومان شروع می کنید، هر چقدر هم مبلغ کم باشد باز هم رشد دارد. اگر از روش سرمایه گذاری درستی استفاده کنید ریسک کمتری را درک خواهید کرد و امنیت مالی تان افزایش خواهد یافت.

سعی کنید در زمینه سرمایه گذاری تحقیق کنید و شروع به آموزش کنید.

شروع به سرمایه گذاری بسیار ساده است. ابتدا، پلتفرمی را انتخاب کنید که با نیازهای شما مطابقت داشته باشد، خواه یک کارگزاری سنتی، یک پلت فرم آنلاین یا یک مشاور روباتی باشد. یک حساب سرمایه گذاری با پلتفرم انتخابی خود باز کنید و ۱۰۰ دلار خود را واریز کنید. با سرمایه گذاری در گزینه های کم هزینه و متنوع برای گسترش ریسک و به حداکثر رساندن بازده بالقوه شروع کنید.

سرمایه گذاری های خود را به طور منظم مرور کنید و به آموزش خود در مورد روندهای بازار و استراتژی های سرمایه گذاری ادامه دهید. همانطور که راحت تر و آگاه تر می شوید، می توانید به تدریج سرمایه گذاری های خود را افزایش دهید.

دقت کنید که برای سرمایه گذاری حتما مشاوره بگیرید و از شیوه افراد خبره بهره مند شوید و بی گدار به آب نزنید!

 

هزینه های خرید اشتراک خود را کاهش دهید

شما در طول یک ماه بابت چه چیزهایی پرداخت دارید و اشتراک خریداری می کنید؟‌

  • به عنوان مثال برای باشگاه چند خرج می کنید؟
  • برای فلان پلتفرم نمایش انلاین چقدر؟
  • برای فلان نمایش یا مکان چقدر هزینه می کنید؟

این عادت هایی که مربوط به خرید اشتراک می شود را بررسی کنید و ببینید که آیا هزینه ای که می کنید ارزشش دارد یا نه! یا اینکه می توانید جایگزین ارزان تری برای آن پیدا کنید یا نه! اگر یک ماه اشتراک فیلم خود را شارژ نکنید چه چیزی را از دست می دهید؟

در این باره آنالیزهای دقیقی داشته باشید. گاها متوجه می شوید که خرید اشتراک ها به تناسب دریافتی هایی که دارید اصلا نمی ارزد! پس بهتر نیست که از آن ها فاکتور بگیرید؟

 

شغل دوم را امتحان کنید

یک روش عالی برای این که بتوانید درآمد خود را افزایش دهید این است که بتوانید فارغ از وظایف و مسولیت هایی که دارید اقدام به انجام کارهای جانبی کنید که به ازای آن ها پول در می آورید. مثلا شغل های انلاین یا کارهایی که در منزل می توانید انجام دهید یکی از بهترین کارهایی است که می توانید بعد از یک روز کاری سخت در منزل و به طور آسوده به آن بپردازید.

حفظ تعادل کار و زندگی سالم برای جلوگیری از فرسودگی ضروری است. اطمینان حاصل کنید که فشارهای جانبی شما وضعیت مالی شما را بدون تأثیر منفی بر رفاه شما بهبود می بخشد.

همچنین توجه کنید که اگر در کشوری که زندگی می کنید میزان ساعت کاری محدود برای تان در نظر می گیرند می توان استفاده از شغل های پاره وقت آنلاین برای تان بهترین گزینه باشد. در سیاست سلامت زیستی برخی از کشورها محدودیت زمان کار رسمی وجود دارد تا بتوان بین کار و زندگی تعادل ایجاد کرد.

 

برای خرج نکردن پول سواد مالی خود را افزایش دهید

منابع آموزشی مختلف را بررسی کنید. برای به دست آوردن بینش ارزشمند در مورد مدیریت پول و استراتژی های سرمایه گذاری، کتاب ها و مقالاتی در مورد امور مالی شخصی بخوانید. مثلا همین قدر که در حال مطالعه این مطلب هستید از خود تشکر کنید که در حال افزایش سواد مالی خود هستید. می‌توانید در دوره‌های آنلاین ثبت‌نام کنید یا در کارگاه‌هایی شرکت کنید که یادگیری ساختاریافته در طیف گسترده‌ای از موضوعات مالی را ارائه می‌دهند.

دنبال کردن کارشناسان مالی در رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها و پادکست ها به شما کمک می کند تا از نکات عملی و روندهای فعلی بازار مطلع شوید. درگیر شدن با این منابع به طور منظم درک شما را از مفاهیم مالی عمیق تر می کند.

همچنین می‌توانید به انجمن‌های مالی، چه آنلاین و چه آفلاین، بپیوندید تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارید، سؤال بپرسید و از دیگران بیاموزید. این جوامع حمایت و انگیزه را برای بهبود سواد مالی خود ارائه می دهند.

افزایش سواد مالی شما را قادر می سازد تا تصمیمات بهتری بگیرید، از دام های رایج اجتناب کنید و با اطمینان به اهداف مالی خود برسید.

آیا تا کنون بحران مالی داشته اید که به سلامت از آن گذر کرده اید؟ تجربه خود را برای مخاطبین مشابه خود که نیاز به بینش و تجربه دارند را در بخش نظرات بنویسید.

 

منابع کمکی:

 

source

توسط