برای هر کسب و کاری که قصد دارد بزرگ شود و بتواند نقش خوبی در ذهن مشتری از خود به یاد بگذارد، پروسه وفادار سازی مشتری اهمیت زیادی دارد. ۱۰ مشتری وفادار بسیار بهتر از ۱۰۰ مشتری است که یک بار از شما خرید می کنند. مشتری وفادار بازاریابی نیاز ندارد و خودش می تواند معرف برند و کسب و کار شما باشد. با استفاده از این ۳ استراتژی، تجربه مشتری خود را افزایش دهید و روابط قوی تری با مشتری ایجاد کنید. رابطه قوی تر کمک می کند تا مشتری احساس بهتری نسبت به شما داشته باشد. از طرفی یادتان نرود که همه چیز با احساسات کار می کند پس در این باره صادق باشید.

تا می توانید تجربه مشتری خود را شخصی کنید

شخصی سازی در پروسه وفادار سازی مشتری شامل هر چیزی می شود که شما را به سمتی سوق دهد که بتوانید نیازهای شخصی مشتری تان را پیدا کنید. اگر آن ها را بشناسید می توانید نیازهای آینده آن ها را پیش بینی کنید و در این باره به آن ها سرویس دهی کنید. این می تواند احساس خوبی از دیده شدن به آن ها بدهد و نشان دهد که شما برای مشتری خود ارزش قایل هستید.

معمولا بیزینس هایی که کارشان فیزیکی تر است وفادار سازی مشتری با شخصی سازی خیلی خوب تر جواب می دهد. شما می توانید توصیه های عمیق و متفکرانه خود را به آن ها داشته باشید و حتی آن ها را تشویق کنید که با مفید یافتن آن چه به آن ها فروخته اید یا توصیه کرده اید، دوباره به فروشگاه تان بیایند.

مثلا اگر شما کافی شاپ دارید، یک کار جالب می تواند به آن ها احساس خوبی بدهد از این که می دانید چه میخواهد و با چه مشتری تان لذت بیشتری خواهد برد. به عنوان مثال اگر مشتری شما از قهوه ای خاص استفاده می کند به او توصیه کنید که با این قهوه فقط این نوع کیک می چسبد! و اجازه دهید تجربه کند. دقت کنید که اگر مشتری شما کسی است که بارها مراجعه کرده و شما صورت حساب زنده دائمی او را دارید می توانید متوجه شوید که چه نوع قهوه ای دوست دارد و در چنین شرایطی ضمن پیشنهاد کیک خاص به او بگویید که این کیک با انتخاب همیشگی شما! می چسبد.

این یعنی من به شما که مشتری من هستید توجه دارم و برایم اهمیت دارید. و جالب است بدانید که اغلب کارهای انسان برای دیده شدن و مورد توجه واقع شدن است.

اگر در فضای مجازی کار می کنید برای مشتری های خود یادداشت های شخصی متنی یا ایمیلی ارسال کنید و توصیه های لازم را به تناسب سلسله خریدهایشان انجام دهید.

بیشتر یاد بگیرید: چطور کسب و کارم را وارد فضای تجارت الکترونیکی کنم؟

وفادار سازی مشتری

برای وفادار سازی مشتری به فیدبک ها توجه کنید

کسب و کارهای کوچک باید یک تعامل سازنده مستقیم و کاملا شخصی با مشتری خود ایجاد کنند. این کمک می کند تا آن ها را بهتر بشناسید. از طرفی احساس دیده شدن بیشتری به آن ها می بخشد و خوشحال خواهند بود که شنونده نیازهای آن ها خواهید بود.

باید به تناسب کسب و کار خود به منظور وفادار سازی مشتری تلاش کنید حلقه بازخورد مناسبی ایجاد کنید و در این حلقه سوالات مرتبط بگنجانید. این سوالات می توانند شامل موارد زیر باشند که باید مد نظر کسب و کار باشد:

به محض این که فیدبکی از مشتری خاصی دریافت کردید از خود این ۳ سوال را بپرسید:

  • آنچه مشتری گفته آیا شکایت یا پیشنهاد همیشگی است؟
  • این قضیه اگر حل نشود چه می شود؟‌
  • مزایا و معایب رسیدگی به این فیدبک چیست؟

دریافت بازخورد از مشتریان در نهایت منجر به این می شود که شما کیفیت کار خود یا تجربه کارکردی مشتری را بهبود ببخشید و این به هر صورت یک امتیاز مثبت برای کسب و کار شما محسوب می شود.

بیشتر یاد بگیرید: مهارت های پولساز دخترانه خود را می شناسید؟

از رسانه های اجتماعی برای ارتباط با مشتری استفاده کنید

یکی از بهترین و در دسترس ترین چیزها برای ارتباط با مشتری به منظور وفادار سازی مشتری رسانه های اجتماعی هستند. این ارتباط می تواند در سایه این شبکه ها رشد کنند و حتی مشتری را به شما مرتبط نگه دارد. بسیاری از بیزینس های کوچک فکر می کنند که فقط ساختن برند اولین و مهم ترین کار آن هاست.

این درحالی است که مهم ترین کار راضی نگه داشتن مشتریان است که حفظ ارتباط با آن ها یکی از وجوه آن است.

دسترسی گسترده تر از طریق رسانه های اجتماعی به صاحبان مشاغل اجازه می دهد تا با مشتریان جدید ارتباط برقرار کنند، محصولات و خدمات خود را تبلیغ کنند و ارزش های برند خود را ترسیم کنند و دیدگاه منحصر به فرد و مزیت تجاری شرکت خود را تقویت کنند.

همچنین با کمک فرصت های فضای مجازی و رسانه های اجتماعی می توانید کارهایی کنید که روی مشتریان به طور اختصاصی تاثیر مثبت بگذارد. مثلا پستی از تجربه شخصی خود با یک مشتری خاص منتشر کنید. همچنین می توانید به تناسب نیازهای آن مشتری خاص یک پست یا رشته استوری ایجاد کنید. البته که بخش «درباره من» در فضای مجازی کمک می کند مشتری بیشتر با شناخت شما با شما ارتباط برقرار می کند. اگر زندگی شما شبیه زندگی اکثر مشتریان تان است (در بسیاری از بیزینس ها می توان این مورد را ساخت) این موجب می شود احساس عمیق تری بین شما و مشتریان ایجاد شود.

سخن آخر

دقت کنید که مشتری همیشه در خط مقدم تصمیم گیری ها، بهبود ها و توسعه یک کسب و کار قرار دارد.

به همین دلیل است که صاحبان مشاغل کوچک فقط فروشنده نیستند. آنها مشاوران، دوستان و بخش فعالی از جوامع خود هستند. بنابراین لازم است که برای این که سال پرباری داشته باشند به تعاملات موثر تر با مشتریان خود توجه کنند.

‌اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید تجربه خود را از وفادار سازی مشتری و تعامل با مشتریان و گرفتن نتایج مثبت را در بخش نظرات بنویسید.

منبع کمکی:

وبسایت entrepreneur.com

وبسایت agilitypr

source

توسط