آیا تا به حال این احساس برایتان رخ داده که در بین اهداف و آرزوهای بسیار زیاد غوطه ور هستید و به هیچ کدام هم نمی رسید؟ ما در هر سمتی که باشیم خواه کارمند باشیم یا یک کارآفرین یا یک مدیرعامل! آرزوهای زیادی داریم که لاجرم برای رسیدن به آرزوها و اهداف نیاز به اولویت بندی در زندگی داریم. هر چند ذهن ما می گوید که تو باید به همه چیزهایی که می خواهی برسی اما یک واقعیت روبروی ماست و آن هم این که:

وقت و زمان و انرژی ما محدود است!

و این یعنی نمی توانیم برای رسیدن به اهداف شعبده بازی کنیم! درست است؟

بیایید یک مثال بزنیم:

فرض کنید که شما یک مدیر کوشا هستید که بسیار به کارتان علاقه دارید! خب تصمیم میگیرید که خدمات مشتریان خود را بهبود دهید. در کنار آن می خواهید محصولات و خدمات را یک لول بالاتر ببرید و بهبود ببخشید. همه چیز را برای ۳ ماه روی کاغذ برنامه ریزی می کنید و این عالی است چرا که روی کاغذ همه چیز شدنی است. اما وقتی سه ماه تمام شد از غول پیشرفت خود فقط موش دارید! و این یعنی خیلی چیزها خیلی خوب پیش نرفته است.

وقتی در هر سمتی که هستید بخواهید یک حرکت جانانه بزنید، مطمینا اهداف ریز و درشتی نمایان می شوند. علت نرسیدن به اهداف عدم اولویت بندی در زندگی و اولویت بندی درست اهداف به تناسب وقت و انرژی است.

شاید بعد از نرسیدن به اهداف به خودتان احساس بدی داشته باشید و خودتان را قضاوت کنید که من به فردی جاه طلب و بلند پرواز تبدیل شده ام. اما این واقعیت ندارد. شما فقط اولویت بندی در زندگی و اهداف را درست یاد نگرفته اید. گویا آی تی در این مطلب به شما کمک می کند که بتوانید این اولویت بندی اهداف را به درستی انجام دهید و گام به گام به همه چیزهایی که می خواهید برسید.

نحوه اولویت بندی اهداف (راهنمای گام به گام)

آنچه در اولویت بندی در زندگی برای اولویت بندی اهداف یاد میگیرید همان روش ۵/۲۵ است که کمک می کند میز آرزوهایتان را تمیز کنید و برنامه ای عالی برای رسیدن به اهداف خود داشته باشید.

وقتی رسیدن به رویاها سخت می شود چیزی که به ذهنمان می رسد این است که باید آرزوهای خود را رها کنیم. اما آموزش اولویت بندی در زندگی کمک می کند که همه آرزوهای خود را نگه دارید و کم کم به همه آن ها برسید.

حالا برای اینکه ذهنتان آرام شود راهکار گویا آی تی را یک به یک دنبال کنید و با کمک دفتر و قلم خود، آنچه به شما آموزش می دهیم را تمرین کنید. به راستی که یک ساله به ۵ هدف رسیدن لذت بخش تر است یا ۱ سال روی ۲۵ هدف تمرکز کنیم و از هر کدام یک دهکده خراب داشته باشیم؟

 

گام اول: ۲۵ هدف خود را لیست کنید

وقت آن رسیده که هر چه که از آرزوها و اهداف در ذهنتان دارید را روی دایره بریزید. هیچ بعدی از زندگی خود را فراموش نکنید یا دست کم نگیرید. ابعاد مالی، شخصی، ارتباطی، اجتماعی،‌ شغلی و سلامتی و غیره. همه را در نظر بگیرید و ۲۵ هدف را بنویسید.

این هدف ها می تواند حتی از عادت به به ورزش کردن باشد تا یک هدف خیلی بزرگ مثل افزایش فروش یا درآمد ۵ برابری!

نکته مهم این است که نباید خودتان را در این مرحله قضاوت یا سانسور کنید. پس همه چیز که به ذهنتان می رسد را بنویسید.

وقتی مطمین شدید که لیست تان را پر کرده اید وارد مرحله بعدی شوید:

 

گام دوم: ۵ هدف مهم تر را انتخاب کنید

در ادامه باید از میان اهداف خود که آن ها را لیست کرده اید ۵ هدف را انتخاب کنید. این ۵ هدف برای شما اولویت در زندگی تان دارد و باید آن ها را هر چه زودتر ملاقات کنید. در انتخاب این اهداف سعی کنید به فاکتور شور و شوق نسبت به آن اهداف توجه کنید.

همچنین به این فکر کنید که اگر به این اهداف برسید واقعا زندگی تان تکان مثبتی خواهد خورد یا نه!

خب این پیشنهاد کمی چالش برانگیز است. چرا که ممکن است شما بیش از ۵ هدف داشته باشید اما این که می خواهیم با اولویت بندی در زندگی به شما کمک کنیم ۵ هدف را انتخاب کنید اصلا به این معنی نیست که می خواهید هدف های خود را کنار بگذارید. بلکه می خواهید آن ها را به تعویق بیندازید.

اولویت بندی در زندگی

گام سوم: ۵ هدف را اولویت بندی کنید

به نظر من که این مرحله از مرحله ۲ نیز چالشی تر است. چرا که بین ۵ هدف شورآفرین خود باید اولویت بندی انجام دهید. در انتخاب این هدف ها به سوال زیر پاسخ دهید:

از این لیست ۵ تایی کدام یک می تواند تکان مثبت بیشتری به زندگی من بدهد؟

آن چه به ذهنتان رسید همان اولویت اصلی  و اول است.

برای انتخاب گزینه دوم نیز همین سوال را از خود بپرسید و اولویت دوم زندگی خود را انتخاب کنید.

وقتی لیست ۵ تایی تان به همین روال تکمیل شد خودتان را قانع کنید که این لیست کمک می کند تا شما تمرکزتان را بیشتر روی این ۵ مساله هدایت کنید و به زودی وقت رسیدن و توجه کردن به بقیه خواسته ها نیز می شود.

 

گام چهارم: ۲۰ هدف دیگر را فعلا بیخیال شوید

اینکه بخواهید مدتی به اهداف دیگر خود بی توجه باشید بسیار سخت است اما این به معنی رها کردن و ناامیدی از رسیدن به هدف های مورد نظر نیست. شما فقط مدتی تمام انرژی و وقت خود را صرف پر اولویت تر ها می کنید.

بنابراین باید با یک نظم خاص هر گونه واگویه ذهنی و عذاب وجدان از عدم توجه به ۲۰ هدف دیگر را رد کنید و فقط به ۵ هدف اولیه خود رسیدگی کنید.

 

گام پنجم: اهداف خود را مستمرا بازنگری کنید

این گام بسیار مهم است. زندگی ساکن نیست و هر چیز ممکن است هر روز تغییر کند. توصیه می کنیم هر چند یک بار مثلا یک ماه یک بار اهداف ۲۵ تایی خود را آنالیز کنید و اولویت ها را بررسی کنید. گاهی اولویت ها تغییر می کند بنابراین باید لیست ۵ تایی تان را دوباره تغییر دهید و نهایت تمرکز خود را به تناسب شرایط روی این ۵ هدف بگذارید.

هدف از روش ۵/۲۵ این است که شما بتوانید عطش رسیدن به آرزوهایتان را با اولویت بندی در زندگی به سمت ۵ اولویت و هدف برتر خود (به تناسب شرایط زندگی) هدایت کنید. بدین ترتیب راه را برای رسیدن به سایر هدف ها، با رسیدن به هدف های اولیه هموار تر کنید.

 

لیست کردن کارها به تناسب هر هدف برای رسیدن به اهداف

لازم است که برای رسیدن به اهداف خود گام های پیاپی برای انجام کارهایی به هدف رسیدن به اولویت ها تنظیم کنید.

توصیه اکید مربیان زندگی این است که هفتگی برای کارهای خود برنامه ریزی کنید و روزانه به کارهای خود برسید.

داشتن لیست های هفتگی و to do لیست ها به شما کمک می کند که نقشه راه خوبی داشته باشید و با چسبیدن به این نقشه های راه سریع تر آرزو و هدف و شرایط مطلوب خود را ملاقات کنید.

دقت کنید که وقتی لذت رسیدن به هدف های خود را چشیدید به راحتی با اعتماد به این شیوه، لیست دوم ۵ تایی اهداف خود را نیز برنامه ریزی و اولویت بندی می کنید و به جنگ زندگی برای دریافت مدال ۵ اولویت دوم خود می روید و موفق بر می گردید.

آیا در زمینه اولویت بندی در زندگی تجربه ای دارید؟ تا کنون هدفی داشته اید که به آن رسیده یا نرسیده اید؟ علت چیست؟ تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

منبع کمکی:

source

توسط