وارد شدن به فضای تجارت الکترونیک یک انتخاب نیست؛ یک الزام است. شما نمی‌توانید کسب‌وکار موفق و روبه‌رشدی داشته باشید، اگر تا الان اقدامی برای وارد شدن به فضای تجارت الکترونیک انجام نداده باشید. قبل از اینکه به علت‌های اهمیت آن بپردازیم، باید مفهوم آن را توضیح دهیم. به زبان ساده ایکارمس/تجارت الکترونیک یک مدل از تجارت است که در آن محصولات به‌صورت آنلاین فروخته می‌شوند. این مدل از تجارت البته فقط محدود به فروش کالاهای فیزیکی نمی‌شود. هر خدمتی که بتوان آن را آنلاین ارائه کرد هم در مدل تجارت الکترونیک جای می‌گیرد؛ مثلا خدمات بانکی آنلاین یا دوره‌های آموزشی اینترنتی.

مهم‌ترین مثال تجارت الکترونیک سایت‌های خرید آنلاین مثل آمازون و علی‌بابا هستند. نمونه‌ی بزرگ ایرانی آن هم سایت دیجی‌کالا محسوب می‌شود. خب همانطور که می‌بینید واژه‌ی سایت دارد دائم تکرار می‌شود. یعنی برای ورود به تجارت الکترونیک باید از سایت گفت. در ادامه می‌گوییم که راه ورود به تجارت الکترونیک برای کسب‌وکارها چیست و چطور باید در این زمینه موفق شوند.

ورود به تجارت الکترونیک با ساختن سایت

همانطور که گفتیم ساختن وب‌سایت اولین قدم برای ورود به تجارت الکترونیک است. کسب‌وکارهایی مثل دیجی‌کالا هم کار خود را با یک سایت شروع کردند. بگذارید به جزئیات هم بپردازیم. سایت‌های خرید و فروش آنلاین چند ویژگی مشترک دارند. در تمام آنها محصولات با تمام ویژگی‌ها و با تعداد زیادی عکس به نمایش گذاشته می‌شود. قیمت و موجودی هر محصول هم قابل دیدن است. امکان اضافه کردن محصولات به سبد خرید وجود دارد و پرداخت معمولا در خود سایت انجام می‌شود. روش ارسال تعیین می‌شود و خرید به پایان می‌رسد. به این مدل از سایت‌ها، سایت فروشگاهی گفته می‌شود. پس شما هم باید چنین سایتی داشته باشید.

ساده‌ترین راهی که شما را به یک سایت فروشگاهی می‌رساند، استفاده از ابزارهای فروشگاه‌ساز است. فروشگاه‌سازها معمولا سایتی با تمام ویژگی‌های بالا را به شما تحویل می‌دهند. در ایران هم تعداد زیادی فروشگاه‌ساز وجود دارد مثل فروشگاه ساز دیجی فای که زیرمجموعه دیجی‌کالاست. فروشگاه‌سازها می‌توانند شما را از نظر زمانی بسیار جلو اندازند چون قالب‌های آماده برای استفاده دارند و معمولا خدمات پرداخت و ارسال هم برایشان در نظر گرفته شده است. شما تنها باید از میان گزینه‌های موجود بهترین برای کسب‌وکار خودتان را پیدا کنید و سایت را بسازید و وارد دنیای شگفت‌انگیز ایکامرس شوید.

اگر هنوز برایتان سوال است که دیجی فای چیست باید بیشتر برایتان توضیح دهیم. دیجی‌فای فروشگاه‌ساز دیجی‌کالاست. ابزاری است که با ثبت‌نام در آن می‌توانید برای خود یک سایت فروشگاهی بسازید. پشتیبانی همه روزه از ویژگی‌های مهم این فروشگاه‌ساز است. یعنی خیالتان راحت است که بعد از ساختن سایت می‌توانید هر سوالی که داشتید یا هر مشکل احتمالی را با پشتیبانی دیجی‌فای حل کنید.

نکته‌ی مهم دیگر درباره دیجی‌فای این است که پکیج‌های متنوعی از جمله پکیج‌های خدمات سئو و بهینه سازی سایت دارد. یعنی اگر بخواهید مراحل ساخت سایت را خودتان انجام ندهید هم می‌توانید از پکیج‌های دیجی‌فای استفاده کنید. پشتیبانی اختصاصی دیجی‌فای می‌تواند تمام مراحل ساخت سایت را برایتان انجام دهد و اگر خودتان فرصت کافی ندارید به‌راحتی سایتتان بالا می‌آید.

A hand holding a tablet Description automatically generated

ورود به تجارت الکترونیک با شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای ورود به تجارت الکترونیک انجام دهید، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. درست است که فروش اینترنتی با سایت‌هایی مثل آمازون شروع شد، ولی بعد از ظهور شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام شاهد فروش اینترنتی در این پلتفرم‌ها هم بودیم. پس شما هم می‌توانید برای کسب‌وکارتان در این فضاها بازاریابی کنید و فروش را تجربه کنید. داشتن سایت و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی دو بازوی گسترش و پیشرفت کسب‌وکار شما هستند که اگر بتوانید روی هر دو کار کنید، حضور موفق و خوبی در فضای تجارت الکترونیک خواهید داشت. اینستاگرام در ایران یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی است و باید حتما برای حضور در آن برنامه داشته باشید.

source

توسط techkhabari.ir