وان درایو (OneDrive) نام سرویس ابری ذخیره سازی اطلاعات مایکروسافت است که برخی موارد باعث افت سرعت شده و بسیاری از کاربران نیازی به آن ندارند! به همین بهانه، در ادامه روش حذف و همچنین غیر فعال کردن OneDrive در ویندوز 10 را در کنار یکدیگر خواهیم آموخت.

وان درایو یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های میزبانی فایل است که به صورت پیشرفته در ویندوز 10 ادغام شده و به کاربران اجازه می‌دهد فایل‌های مورد نظر را به راحتی آپلود و با سایرین به اشتراک بگذارند. علی‌رغم تمام نقاط قوت و ضعف، بسیاری از کاربران تمایلی به استفاده از این سرویس نداشته و به دنبال راهی دائمی برای غیر فعال سازی آن هستند.

روش‌های زیادی برای غیر فعال سازی یا حذف وان درایو از ویندوز 10 وجود دارد که در ادامه، آنها را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.


قاب سیلیکونی اصل

وان درایو چیست؟

پیش از آنکه در مورد روش غیر فعال کردن OneDrive در ویندوز 10 صحبت کنیم، بهتر است ابتدا مشخص کنیم که این سرویس چیست و چه کاربردی دارد؟

وان درایو، نام سرویس ابری مایکروسافت است که برای هر حساب کاربری، حجم محدودی از فضا را به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این سرویس، نخستین بار در سال 2007 معرفی شد و از زمان عرضه ویندوز 8، با سیستم عامل های عرضه‌شده توسط مایکروسافت، ادغام می‌شود.

هرچند، بسیاری از کاربران، نیازی به استفاده از این برنامه ندارند؛ در نتیجه، به دنبال حذف اکانت وان درایو از ویندوز ۱۰ هستند. اما این کار را چگونه باید انجام داد؟ با آلومگ همراه باشید تا با مقاله جامعی که در وب‌سایت Minitool نوشته شده، روش انجام این کار را تشریح کنیم.

چگونه وان درایو را غیر فعال کنیم؟ روش حذف OneDrive

مایکروسافت بعد از دریافت بازخوردهای متعدد از کاربران، در آپدیتی که سال 2017 ارائه کرده بود، این امکان را فراهم کرد تا کاربران قادر به پاک کردن One Drive از سیستم خود باشند.

روش حذف وان درایو از ویندوز 10 همانند پاک کردن دیگر نرم افزارهای ویندوز بوده و کاربران می‌توانند با مراجعه به بخش Add or Remove Programs، این نرم افزار را حذف کنند. البته، باید بگوییم که این روش فقط مخصوص کاربران Windows 10 Home است. در واقع، اگر از کاربران یکی از نسخه‌های پیشرفته‌تر ویندوز 10 یعنی Enterprise ،Education و Professional هستید، باید سراغ روش بعدی بروید.

حذف OneDrive در نسخه ساده Home

برای پاک کردن وان درایو در ویندوز 10 هوم، ابتدا وارد کنترل پنل شده و سپس از قسمت Programs and Features، به دنبال اپلیکیشن وان درایو با عنوان “Microsoft OneDrive” باشید. ادامه کار، مانند حذف سایر نرم افزارها بوده و برای این کار کافی‌ست بعد از کلیک کردن روی اپلیکیشن مورد نظر، گزینه Uninstall را بزنید تا حذف شود:

روش پاک کردن OneDrive در ویندوز 10

بعد از این کار، وان درایو به سرعت از روی ویندوز حذف شده و آیکون آن نیز دیگر در بخش اعلان‌ها نمایش داده نخواهد شد.

در صورتی که به هر دلیلی قصد نصب دوباره OneDrive را داشته باشید، کافیست وارد فولدر SysWOW64 در پوشه Windows واقع در درایو ویندوز (در نسخه‌های 64 بیتی) شده و OneDriveSetup.exe را اجرا کنید. (این فولدر با نام System32 در ویندوزهای 32 بیتی در دسترس است.)

اگرچه با انجام روش بالا، وان درایو به صورت کامل از روی سیستم حذف می‌شود، ولی فولدر آن در بخش سایدبار File Explorer همچنان نمایش داده خواهد شد. اگر مشکلی با وجود آن در این قسمت ندارید، نیاز به انجام کار دیگری نیست؛ در غیر این صورت باید کارهایی که در ادامه بیان می‌کنیم را هم انجام دهید.

حذف OneDrive در نسخه‌های دیگر ویندوز

در این روش که می‌توان آن را راه حلی کامل‌تر برای خلاص شدن از شر وان درایو معرفی کرد، باید از ابزاری بسیار قدرتمند به نام “Local Group Policy Editor” استفاده کنیم.

بدین منظور، در روی منوی استارت کلیک کرده و سپس gpedit.msc را جستجو و انتخاب کنید. گفتنی‌ست این پنجره را با فشردن همزمان کلیدهای Windows + R نیز می‌توان باز کرد؛ پس از آن، در پنجره Run باید عبارت “gpedit.msc” را تایپ کرده و روی OK کلیک کنید تا ویرایشگر مربوطه باز شود.

غیر فعال کردن OneDrive در ویندوز 10 2

حال در پنجره بازشده، از ستون سمت چپ، مسیر زیر را دنبال کنید:

Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > OneDrive

غیر فعال کردن OneDrive در ویندوز 10 2

بعد از پیدا کردن OneDrive، این فولدر را باز کرده و سپس روی عبارت “Prevent the usage of OneDrive for file storage” دو بار کلیک کرده و مقدار آن را روی “Enabled” قرار دهید.

غیر فعال کردن OneDrive در ویندوز 10 - 3

غیر فعال کردن OneDrive در ویندوز 10 4

با این کار، وان درایو به صورت کامل غیر فعال شده و علاوه بر حذف شدن از پنجره File Explorer، دیگر قادر به اجرای آن نخواهید بود. این روش حتی دسترسی به اپلیکیشن از طریق Windows Store را نیز سلب می‌کند.

لطفا توجه داشته باشید که در صورت انجام این کار، نباید وان درایو را از طریق Control Panel حذف کنید چرا که انجام این کار، باعث می‌شود فولدر مربوط به OneDrive همچنان در File Explorer نمایش داده شود.

اگر به هر دلیلی بخواهید این تنظیمات را به حالت قبلی بازگردانید، کافی‌ست مراحلی که بالاتر ذکر کردیم را دنبال کرده و در پنجره آخر، مقدار را به حالت قبلی یعنی Not Configured برگردانید.

غیر فعال کردن OneDrive از طریق رجیستری

اگر قصد غیر فعال سازی OneDrive در ویندوز 10 را دارید، باید سراغ اطلاعات مربوط به رجیستری بروید.

توجه داشته باشید که انجام کارهای اضافی یا دستکاری سایر بخش‌ها می‌تواند با ایجاد اخلال در عملکرد ویندوز همراه شود؛ به همین جهت توصیه می‌کنیم مراحل زیر را بادقت دنبال کنید. برای اطمینان بیشتر نیز ما همیشه توصیه می‌کنیم که یک بکاپ از رجیستری ویندوز خود داشته باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکل، بازیابی اطلاعات امکان‌پذیر باشد.

غیر فعال کردن OneDrive در ویندوز 10 از طریق Registry، عبارت regedit را از طریق منوی استارت جستجو و Registry Editor را اجرا کنید:

اجرای regedit در ویندوز 10

در این صفحه، از طریق ستون سمت چپی و از میان کلیدهای موجود، مسیر زیر را دنبال نمایید. کاربرانی که از نسخه Creators Update ویندوز 10 استفاده می‌کنند، تنها با کپی کردن کردن کلید زیر در نوار آدرس Registry Editor، می‌توانند مستقیما به صفحه مورد نظر هدایت شوند:

HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6}

حال از صفحه سمت راستی، روی System.IsPinnedToNameSpaceTree دو مرتبه کلیک کرده و مقدار آن را روی صفر (0) قرار داده و OK کنید:

غیر فعال کردن OneDrive در ویندوز 10 نسخه 32 بیتی

اگر از کاربران نسخه 64 بیتی ویندوز 10 هستید، برای غیر فعال کردن وان درایو کافی‌ست مسیر مربوط به کلید زیر را دنبال کنید:

HKEY_CLASSES_ROOTWow6432NodeCLSID{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6}

در اینجا نیز از بخش راستی صفحه باید روی System.IsPinnedToNameSpaceTree دو بار کلیک کرده و مقدار آن را نیز روی صفر (0) قرار دهید:

غیر فعال کردن OneDrive در ویندوز 10 نسخه 64 بیتی

با این کار، فولدر مربوط به وان درایو به سرعت از File Explorer ویندوز حذف خواهد شد. اگر این اتفاق نیفتاد، احتمالا راه‌اندازی مجدد سیستم می‌تواند مشکل را حل کند.

کلیدهای اختصاصی رجیستری برای غیر فعال کردن OneDrive در ویندوز 10

برای آن دسته از کاربرانی که به هر دلیلی نمی‌خواهند یا نمی‌توانند در تنظیمات مربوط به رجیستری ویندوز، تغییراتی را اعمال کنند، وب‌سایت HowToGeek چند کلید اختصاصی برای فعال سازی یا غیر فعال سازی سریع وان درایو در ویندوز 10 برای نسخه‌های 32 و 64 بیتی آماده کرده است که از اینجا می‌توانید آنها را دانلود کنید.

با دانلود و اجرای این فایل‌ها، دیگر نیازی به انجام مرحله به مرحله کارها نیست. با این حال، ما همچنان تهیه بکاپ از رجیستری ویندوز پیش از انجام هر کاری را توصیه می‌کنیم.

غیر فعال سازی One Drive در ویندوز 10 از طریق تنظیمات

برای استفاده از این روش، ابتدا باید وان درایو را اجرا کنید. بدین منظور، از قسمت نوار ابزار یا Taskbar ویندوز (کنار علامت ساعت)، روی وان درایو راست‌کلیک کرده و آن را باز کنید. اگر به هر دلیلی قادر به مشاهده این نرم‌افزار در بخش مربوطه نیستید، onedrive را در منوی استارت، جستجو کرده و اجرا کنید.

حالا وارد بخش تنظیمات یا Settings شوید تا تصویری مشابه با آنچه در پایین می‌بینید، پیش روی‌تان قرار گیرد:

غیر فعال کردن OneDrive

در ادامه، باید مطابق گام‌های زیر را دنبال کنید:

  1. از زبانه اول Settings، تیک گزینه Start OneDrive automatically when I sign into Windows را بردارید.
  2. روی زبانه دوم Account زده و سپس گزینه Unlink this PC را انتخاب کنید.
  3. در پنجره نمایش داده شده، روی گزینه Unlink account کلیک کنید تا کار خاموش کردن وان درایو در ویندوز 10، با موفقیت انجام شود.

توجه داشته باشید که برای اتمام کار، احتمالا صفحه‌ای جدید باز می‌شود که از شما، ایمیل و رمز عبور حساب کاربری‌تان را می‌خواهید؛ این کار برای احراز هویت انجام می‌شود.

سخن پایانی

غیر فعال کردن OneDrive در ویندوز 10، کار دشواری نبوده و انجام آن، به فقط کمی حوصله و صبر نیاز دارد. اگر قصد در حین کار، نیاز به غیر فعال کردن آنتی ویروس 10 برای انجام کارها را داشتید نیز هیچ مشکلی برای انجام این کار وجود ندارد.

در صورتی که روش دیگری برای انجام این کار را می‌شناسید، در بخش نظرات اعلام کنید تا به نام خودتان، به مقاله روش حذف و غیر فعال سازی وان درایو اضافه کنیم.

source

توسط