خرید لپ تاپ جدید همیشه هیجان انگیز است. اولین باری که لپ تاپ را از جعبه اش بیرون می آورید، همه چیز عالی کار می کند! سرعت سیستم عالی است و فن آن عالی کار می کند. از طرفی میزان حرارت تولید شده در سیستم بسیار کم است و همه برنامه ها با هماهنگی عالی پیش می روند. اما همین که چند سال گذشت ممکن است حتی نتوانی ظاهر سیستمت را تحمل کنی! چون که سیستم های شکیل تر و باریک تر و جذاب تر را هر روز می بینی. به هر حال وقتی می بینید که لپ تاپ شما پاسخگوی نیازتان نیست تصمیم میگیرید آن را تعویض کنید. در این راهنمای خرید گویا آی تی به شما کمک می کند تا با بررسی چندین گزینه به این باور برسید که آیا نیاز دارید که سیستم خود را عوض کنید یا نه. اصلا آیا تعویض سیستم مشکل شما را حل می کند یا نه! یا اینکه فقط عمری از سیستم گذشته و فقط می خواهید یک نو را جایگزین آن کنید.

لپ تاپ شما کارایی خود را از دست داده است

این گزینه می تواند شامل ۲ حالت باشد. اگر سیستم را به هدف خاصی خریداری کرده اید اما حالا قادر به پشتیبانی از کارهایی که می خواهید نیست به معنی این است که خرید لپ تاپ جدید باید وارد برنامه تان شود. آیا از نظر پردازنده و گرافیک و غیره نیاز شما برآورده نمی شود؟ آیا سرعت آن برای کارهایی که همیشه انجام می دادید بالا نیست؟ اصلا آیا وقتی می خواهی از خانه سیستم را هر روز به محل کار ببری اندازه آن تو را آزار می دهد؟ اگر اینچنین است می توانی به راحتی شروع به جستجوی لپ تاپ جدید کنی. اما اینجا یک چیز استثنا است و آن هم میزان حافظه است. اگر همه چیز برای سیستم شما عالی است اما حافظه کم آورده اید می توانید سیستم را ارتقا دهید و یا از هارد اکسترنال استفاده کنید. از آن جهت که برخی لپ تاپ ها با حافظه کم ارایه می شوند اما دارای اسلات های توسعه حافظه هستند شاید این ویژگی بتواند مشکل کمبود حافظه شما را پوشش دهد.

نرم افزارهای لپ تاپ شما آپدیت نمی شوند

اکثر لپ‌تاپ‌ها برای چند سال از ارتقاء نرم‌افزار جدید پشتیبانی می‌کنند تا زمانی که سیستم مورد نیاز برای ارتقاء از سخت‌افزار پیشی بگیرد. به عنوان مثال، برای نصب ویندوز ۱۱، لپ‌تاپ شما باید قابلیت بوت امن و مجهز به rusted Platform Module یا (TPM) را داشته باشد. حتی با راه‌حل‌های موجود برای نصب ویندوز ۱۱ بر روی رایانه‌ای که پشتیبانی نمی‌شود، احتمالاً هنگام اجرای ویندوز ۱۱ در چنین سیستمی با اشکالات و مشکلاتی مواجه خواهید شد.

خرید لپ تاپ جدید

به طور مشابه، مک های ۲۰۱۶ و بالاتر نمی توانند آخرین نسخه macOS 14 Sonoma را اجرا کنند. برای اجرای آن، به مک بوک ایر، مک بوک پرو یا مک مینی ۲۰۱۸ یا جدیدتر نیاز دارید. اگر لپ‌تاپ شما این روزها نسخه ارتقاء نرم‌افزار جدیدی را پشتیبانی نمی‌کند، و نمی‌خواهید آخرین ویژگی‌ها و امنیت پیشرفته‌ای را که این ارتقا ارائه می‌دهد از دست بدهید، به فکر خرید لپ تاپ جدید باشید.

خرید لپ تاپ جدید بخاطر تولید گرمای زیاد منطقی است

هر چه زمان بیشتر از خرید لپ تاپ شما می گذرد و اصطلاحا عمر سیستم شما بیشتر می شود، مقاومت آن در مقابل بروزرسانی ها بیشتر می شود. بدین معنی که آپدیت ها فشار بیشتری بر سیستم وارد می کنند.

 نسخه های جدید نرم افزار اغلب به منابع بهتر و بیشتر یعنی قدرت پردازش و حافظه بیشتری نیاز دارند که این نیازمندی می تواند سخت افزار قدیمی را تحت فشار قرار دهد. این فشار می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد شود، به خصوص اگر سیستم خنک کننده لپ تاپ (پنکه ها و هیت سینک ها) برای خنک کردن مداوم سیستم در حالی که تحت حداکثر بار باشد طراحی نشده باشند.

گرمای بیش از حد نیز می تواند ناشی از مواردی مانند تجمع گرد و غبار باشد که مانع از جریان هوا می شود و مانند عایق عمل می کند. تمیز کردن منظم دریچه ها و انجام سایر اقدامات توصیه شده می تواند این مشکل را کاهش دهد. گاهی تولید گرمای زیاد در لپ تاپ بخاطر مشکل کار کردن باتری است. با این حال، اگر گرمای بیش از حد ادامه یابد، به ویژه در هنگام اجرای نرم افزار خاص، ممکن است نشان دهد که سخت افزار قادر به رسیدگی به نیازهای نرم افزار نیست.

در این جا می توان ابتدا نرم افزار را جایگزین کرد اما اگر نرم افزار مورد نظر قابل جایگزینی نیست و همچنان مشکل تولید گرما به قوت خود باقی است، فکر کردن برای خرید لپ تاپ جدید منطقی است.

ارتقاء اجزایی مانند RAM و حافظه ذخیره سازی می تواند یک راه حل موقت باشد، اما اگر سیستم در حال پیر شدن است و به سختی نیازهای امروزی شما را تامین می کند و پوشش می دهد حتما باید به فکر خرید یک سیستم جدید باشید.

گرافیک سیستم جان ندارد و صدای فن بالا رفته است

معمولا بیشتر افراد زمانی به فکر خرید لپ تاپ جدید می افتند که از نظر گرافیکی و صدای فن با معضل روبرو شده باشند. معمولا این دو گزینه زودتر از هر چیز خود را نشان می دهند.

هر چیزی که به چشم شما تازه و عجیب باشد مثل سوسو زدن نمایشگر، رنگ های عجیب و غریب و موج های نوسانی، نویزهای عجیب و غریب GPU یا حتی خرابی های مکرر خروجی ها و غیره، این ها می توانند نشانه ای از درست کار نکردن سیستم گرافیکی باشد. این ها می توانند به دلیل استهلاک سخت افزاری یا پردازنده گرافیکی باشند.

خرید لپ تاپ جدید

 وقتی این علائم را می بینید، ابتدا باید مطمئن شوید که دریچه های اگزوز خالی هستند، فن های GPU به درستی می چرخند و سایر مشکلات احتمالی مرتبط با GPU مشهود نیست. اگر دلیل واضحی پیدا نشد، سازگاری GPU با سایر اجزای سیستم مانند مادربرد، رم و سایر اجزا را بررسی کنید. به ندرت، به روز رسانی درایور می تواند مشکلات جدیدی ایجاد کند. در این باره حتما سیستم شما باید توسط یک متخصص بررسی شود.

اگر سایر اجزا نیز دچار مشکل است و رفع مشکلات گرافیکی نیاز به جایگزینی چندین قسمت دارد، معمولاً سرمایه گذاری در دستگاه جدید عملی تر است. البته این را هم به یاد داشته باشید که اگر لپ‌تاپ شما یک GPU اختصاصی ندارد، اما باید نرم‌افزار گرافیکی فشرده‌ای را اجرا کنید (ویرایشی یا نمایشی) که به انرژی اضافی نیاز دارد، تنها گزینه شما ممکن است خرید لپ‌ تاپ جدید مجهز به یک GPU قدرتمند باشد.

زمان راه اندازی و خاموش شدن طولانی دلیل خرید لپ تاپ جدید

اگر همیشه موقع خاموش شدن یا برای روشن کردن سیستم باید مدت زیادی وقت را منتظر باشید این می تواند نشان از معضلی بزرگ باشد. البته در ابتدای امر شما می توانید با حل مشکلات یا تنظیمات اضافی سرعت سیستم خود را بالا ببرید. اما اگر این تغییرات همچنان مشکل را به قوت خود باقی گذاشت بهتر است که روی ارتقای حافظه هم فکر کنید. با این حال، اگر یک CPU قدیمی یا ضعیف دارید که نمی تواند به سرعت وظایف راه اندازی را انجام دهد، صرفاً تعویض درایو مشکل را حل نمی کند. اما اگر مشکل همچنان پابرجاست خرید لپ تاپ جدید را توصیه می کنیم.

به عنوان مثال، اگر مادربرد لپ‌تاپ شما فقط از استانداردهای رابط قدیمی‌تری مانند SATA II یا SATA III پشتیبانی می‌کند، ارتقا به SSD سریع‌تر، زمان بوت شدن را به میزان قابل توجهی بهبود نمی‌بخشد. RAM نیز می تواند مشکل ساز باشد. اگر رم شما خیلی کند است یا به اندازه کافی وجود ندارد، می تواند زمان راه اندازی شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

در صورتی که می خواهید روی سیستم خود تغییراتی ایجاد کنید که سرعت سیستم را افزایش دهید توصیه می کنیم راهنمای افزایش سرعت ویندوز را مطالعه کنید. همچنین این مطلب نیز می تواند مشکل شما را تا حدی حل کند. همچنین دقت کنید که اگر کاهش سرعت را صرفا روی مرورگر گوگل کروم می بینید راهنمای افزایش سرعت گوگل کروم را هم مد نظر قرار دهید.

خرید لپ تاپ جدید بجای تعمیرات یا تعویض پرهزینه

برخی از قطعات سخت افزاری رایانه شخصی مانند باتری لپ تاپ را می توان با هزینه نسبتاً کم تعویض یا تعمیر کرد. در مقابل، برخی اجزای دیگر، مانند مادربردها یا صفحه نمایش، ممکن است نیاز به سرمایه گذاری سنگین تری داشته باشند.

خرید لپ تاپ جدید

اگر مایعی روی لپ‌تاپ خود ریخته‌اید، صفحه‌نمایش آن ترک خورده یا با مشکلات سخت‌افزاری دیگری مواجه شده‌اید، باید به دقت ارزیابی کنید که آیا تعمیر لپ‌تاپ فعلی‌تان در مقایسه با خرید لپ‌ تاپ جدید ارزش سرمایه‌گذاری را دارد یا خیر.

اگر هزینه تعویض و تعمیر بالاست و از طرفی برخی المان های گفته شده در این راهنما در سیستم شما مشهود است بنظر می رسد که خرید لپ تاپ جدید به صرفه تر باشد.

اگر امکان ارتقای سیستم وجود ندارد یک لپ تاپ جدید بخرید

یک مشکل که معمولا در دنیای سخت افزارها رخ می دهد مساله bottleneck است. زمانی ما می گوییم که مشکل bottleneck  برای سیستم رخ داده که یک جز از سیستم موجب می شود که جزیی دیگر یا به درستی کار نکند یا اصلا این جز را به طور کامل از کار بیندازد.

به عنوان مثال، یک پردازنده پایین رده یا رم ناکافی می تواند عملکرد یک GPU رده بالا را با تنگنا (bottleneck) مواجه کند. بنابراین، علیرغم سرمایه گذاری روی یک پردازنده گرافیکی با کارایی بالا، ممکن است به دلیل این محدودیت ها، عملکرد کمتر از حد انتظار را تجربه کنید.

به همین ترتیب، ارتقاء برخی از قطعات در یک لپ تاپ در مقایسه با رایانه رومیزی یا غیرممکن است یا نسبتاً دشوارتر و گران تر است. اگر در هنگام ارتقاء یک قطعه خاص، تنگناهای احتمالی را پیش‌بینی می‌کنید یا با محدودیت‌های سخت‌افزاری مواجه می‌شوید، به جای آن، روی یک لپ‌تاپ جدید با مشخصات مورد نظر سرمایه‌گذاری کنید.

خرید لپ تاپ جدید

آینده نگری کنید بعد اقدام به خرید لپ تاپ جدید کنید

هر چند تامین هزینه برای خرید یک لپ تاپ این روزها کمی چالشی شده اما هنوز این گزینه فاکتور مهم در ارتقای سیستم یا خرید لپ تاپ جدید نیست. طبیعی است که در صورت بروز مشکلات جدی در آینده ی کار کردن با سیستم، به معضل برخورد می کنید یا این که شغلی احراز کرده اید که سیستم قوی تری را می طلبد، ارتقای سیستم ضروری باشد. توصیه جدی تر به شما این است که سیستمی را انتخاب کنید که بتواند نیازهای شما را برای چندین سال پاسخگو باشد. در صورتی که مشکلاتی که به شما در این مطلب ارائه کردیم در سیستم شما مشهود نیست، می توان حدس زد که نیاز به تعویض سیستم منطقی نیست و می توانید همچنان با لپ تاپ فعلی تان اموراتتان را بگذرانید. به هر حال هر تصمیمی می گیرید برای خرید لپ تاپ جدید به اندازه کافی روی سیستمی که دارید و سیستم هایی که کاندید خرید شما هستند تحقیق فراوان کنید.

آیا در زمینه خرید لپ تاپ جدید، ارتقای سیستم فعلی یا هر گونه تحقیقات بازار تجربه خاصی دارید که به مخاطبین این مطلب کمک کند؟ لطفا آن را در بخش نظرات بنویسید.

منبع کمکی:

وبسایت howtogeek.com

source

توسط