داغ شدن گوشی، چیزی نیست که برای هر کسی حداقل یک بار رخ نداده باشد. علت این عارضه می تواند وجود یک مشکل خارجی یا حتی داخلی برای گوشی شما باشد. در این آموزش گویا آی تی قصد دارد به شما کمک کند تا علت داغ شدن گوشی را متوجه شوید و با راهکارهایی به شما کمک کند تا جلوی داغ شدن گوشی را بگیرید.

ایا داغ شدن گوشی ضرر دارد

خب وقتی که گوشی داغ می شود بدین معنی است که چیزی به درستی کار نمی کند یا این که فشاری روی گوشی وجود دارد که موجب فعالیت سخت و در نهایت تولید گرما کرده است. قبل از هر چیز باید بدانیم که واقعا چه دمایی به عنوان دمای غیر استاندارد در گوشی ها به شمار می آید و کلا باید چکار کنیم و روی چه دمایی آن را نگه داریم.

دمای بین ۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد برای یک گوشی بسیار طبیعی است. حتی اگر از ۳۵ درجه هم بالاتر برود و تا ۴۳ درجه هم برسد به ظاهر مشکلی برای گوشی به وجود نخواهد آورد. اما اگر گوشی شما به گونه ای است که دست شما را آزار می دهد و یا به عبارتی به بالای ۴۳ درجه می رسد این یعنی باید در مورد گوشی خود فکرهای جدی بکنید و اجازه تکرار این ماجرا را ندهید.

علت داغ شدن گوشی نو

فرقی ندارد که گوشی شما نو است یا اینکه چند سال است که دارید با آن کار می کنید. علت داغ شدن گوشی های هوشمند به خصوص گوشی اندرویدی می تواند یکی از دلایل زیر باشد که به صورت مختصر به آن ها اشاره می کنیم:

گوشی را در محیط گرم قرار داده اید

این یکی از مهم ترین علت های داغ شدن گوشی به شمار می آید که اصلا به آن توجه نداریم. معمولا گوشی را کجا نگه می دارید؟ توی کیف در لابلای بسیاری از وسایل در یک هوای گرم و سوزان!؟ در جیب جلویی که مستقیم نور خورشید به آن می تابد؟ یا حتی روی داشبورد ماشین؟ کجا؟‌

از گوشی هنگام شارژ شدن استفاده نکنید

هر وقت هر دستگاه الکترونیکی در حال شارژ شدن است، مطمینا گرمای زیادی نیز تولید می کند. معمولا وقتی گوشی در حال شارژ شدن است (مخصوصا در حالت شارژ سریع)، داغ شدن گوشی ۲ برابر حالت عادی رخ می دهد. این می تواند نگران تان کند.

پردازنده گوشی تحت فشار است

وقتی که گوشی شما در حال اجرای برنامه های سنگین است یا دارید با آن بازی می کنید مطمینا اجزای داخلی گوشی بسیار درگیر می شود. پردازنده گوشی وقتی تحت فشار باشد انرژی بیشتری مصرف می کند. هر وقت به هر دلیلی شاهد استفاده شدید از انرژی باتری گوشی تان هستید شاهد گرم تر شدن گوشی نیز خواهید بود.

داشتن پوشش شبکه ضعیف

تلفن شما در مناطقی که دریافت شبکه ضعیف است بیشتر کار می کند تا اتصال سلولی را حفظ کند. این تلاش اضافی باعث افزایش تخلیه باتری و منجر به گرم شدن بیش از حد می شود.

روشنایی گوشی را حداکثر کرده اید

یکی از کارهایی که معمولا کاربران انجام می دهند و اصلا به پیامد های آن توجه ندارد افزایش روشنایی نمایشگر گوشی تا حد ماکسیمم است! وقتی روشنایی گوشی در حد ماکسیمم است برای تامین این نور، باتری به طور فزاینده مورد مصرف قرار می گیرد. اینجا نیز دوباره باتری عامل افزایش دمای گوشی است.

باز نگه داشتن تعداد زیادی برنامه در پس‌زمینه یا داشتن تنظیمات بهینه‌نشده

اگر تعداد زیادی برنامه در پس‌زمینه باز کنید یا تنظیماتی را داشته باشید که برخی از ویژگی‌ها را قادر می‌سازد تا همیشه اجرا شوند، به پردازنده فشار وارد می‌کند و تخلیه باتری را افزایش می‌دهد و باعث گرم شدن بیش از حد می‌شود.

نقص در ساخت یا طراحی معیوب

تلفن هایی که با استفاده از پردازنده هایی تولید می شوند که مستعد داغ شدن هستند، به طور طبیعی باعث داغ شدن بیش از حد دستگاه می شوند. همچنین، تلفن‌های باریک‌تر، به دلیل بسته‌بندی داخلی محکم‌تر، معمولا داغ‌تر هستند.

علت داغ شدن گوشی و خاموش شدن آن

در بسیاری از گوشی های هوشمند نظیر شیائومی، ساخت گوشی به گونه ای است که اگر به هر دلیلی دمای گوشی بالا برود و از یک حد خاص تجاوز کند (که معمولا همان ۴۰ درجه است) گوشی به طور اتوماتیک خاموش می شود تا آسیب بیشتری به سخت افزار آن وارد نشود. در چنین شرایطی اگر چشم تان روی نمایشگر باشد پیامی مبنی بر خاموش شدن به دلیل گرمای زیاد مشاهده می کنید.

اصلا جای نگرانی نیست. در چنین شرایطی باید فقط گوشی را در جای خنک قرار داد و وقتی مطمین شدید که گوشی به دمای خود بازگشته آن را روشن کنید. دقت کنید اگر گوشی تان خیلی داغ کرده از خنک کردن آن به وسیله یخ یا یخچال و غیره استفاده نکنید. کافی است آن را در سایه در دمای مناسب اتاق قرار دهید تا همه چیز به حالت اول باز گردد.

داغ شدن گوشی

علت داغ شدن گوشی هنگام استفاده از اینترنت

به طور کلی موقعی که گوشی شما به اینترنت وصل است (مخصوصا هنگام استفاده از دیتا و یا فیلترشکن)، شاهد مصرف بیشتر منابع به طور لحظه ای خواهید بود. بدین ترتیب باتری بیشتر مصرف می شود و گرما تولید می شود. همچنین اگر شبکه ضعیف باشد، تلاش برای پایداری ارتباط با شبکه می تواند منجر به معضل داغ شدن گوشی شود.

علت داغ شدن قسمت بالای گوشی

در برخی برندها شاهد این هستیم که گوشی مخصوصا در قسمت بالای گوشی درگیر گرمای بیشتری می شود. دقت کنید که اجزای مهمی که از باتری به کرات استفاده می کنند معمولا در قسمت خاصی از گوشی (بالای گوشی)‌ قرار دارند. دوربین، مدار آنتن و حتی پردازنده در بسیاری از گوشی ها در بالا قرار دارند. اگر از اجزای این بخش به طور طولانی استفاده کنید می توانید شاهد داغ شدن گوشی باشید.

راه های جلوگیری از داغ شدن گوشی

با توجه به آن چه که در بالا توضیح داده ایم، متوجه شده اید که علت داغ شدن گوشی اندرویدی شما چه می تواند باشد. بر اساس همین نوشته و نکات می توانید مشکل گوشی را حل کنید. اما برای آموزش دقیق تر چند مورد زیر را بررسی کنید.

برنامه هایی که منجر به داغ شدن گوشی می شود را حذف کنید

اگر بعد از نصب برخی برنامه ها متوجه شده اید که گوشی تان زود به زود شارژ تمام می کند و گرم می شود، بهترین کار این است که این نرم افزار ها را حذف کنید. این برنامه ها به دو طریق موجب گرم شدن گوشی می شوند:

  1. یا برنامه ضعیف بهینه سازی شده است و بر روی پردازنده فشار وارد می کند
  2. یا بیش از حد سخت است (مانند بازی های گرافیکی فشرده یا نرم افزارهای ویرایش گرافیک)

و باعث می شود پردازنده زمان بیشتری کار کند.

در ادامه توجه کنید که برنامه های مختلف را در پس زمینه در حال اجرا و باز نگه ندارید چرا که اگر چنین کنید منابع درگیر باقی می مانند و مصرف باتری موجب می شود گرمای بیشتری نیز احساس کنید.

داغ شدن گوشی

اگر نیاز به آپدیت ندارید، دست نگه دارید

برخی از نرم افزار ها برای حل مشکلات خاص و پوشش دادن باگ ها، آپدیت می شوند. هر چند برخی اپدیت ها منجر به مصرف بهینه می شوند و گرمای گوشی را کمتر می کنند. اما شما اگر احساس می کنید که بدون نیاز به اپدیت همه چیز در حالت خوبی در حال انجام است ترجیحا اپلیکیشن های خود را بروزرسانی نکنید. گاهی اوقات یک به روز رسانی می تواند یک باگ جدید را ایجاد کند که می تواند باعث گرم شدن بیش از حد شود. اگر در این راستا نمی دانید چه کنید و تردید دارید که یک اپدیت در گوشی تان اختلال ایجاد می کند یا نه، یک راه دارید و آن هم مطالعه منابع خبری مربوط به برند گوشی تان است. معمولا برای گوشی های گوگل و سامسونگ اخبار به خوبی منتشر می شود و کاربران تجربیات خود را از بروز رسانی ها اعلام می کنند. اگر یک بروز رسانی برای گوشی شما مشکل ایجاد کرد به راحتی می توانید اقدام به حذف بروزرسانی گوشی خود کنید.

روشنایی نمایشگر گوشی را در حد متوسط نگه دارید

به طور کلی ما روزانه بیش از ۱۰۰ بار به گوشی خود سر می زنیم. بهتر است که نور نمایشگر به اندازه ای کم باشد که چشم شما با تکرار مشاهده آن اذیت نشود. این کار موجب می شود مصرف باتری کمتر شود و در نهایت گوشی خنک تر بماند. بهتر است که سطح روشنایی را در حالت تطبیقی قرار دهید تا گوشی به تناسب مکان و میزان نور، به طور اتومات نور نمایشگر را تنظیم کند.

یک توصیه حرفه ای دیگر نیز این است که هرگز تنظیمات گوشی خود را روی Always-On Display قرار ندهید چرا که این انتخاب یعنی درگیر کردن باتری به صورت لحظه ای و افزایش دمای گوشی.

از شارژر استاندارد گوشی خود استفاده کنید

همیشه باید از شارژر استاندارد گوشی خود استفاده کنید چرا که این شارژر متناسب با ساخت گوشی و باتری شما طراحی و تولید شده است. اگر یک شارژر در پروسه شارژ کردن گوشی شما اختلالاتی داشته باشد منجر به گرم شدن گوشی و آسیب رساندن به باتری می شود.

در پوشش شبکه ضعیف حالت هواپیما را فعال کنید

فعال کردن حالت هواپیما از تلاش تلفن برای اتصال به دکل های شبکه مختلف جلوگیری می کند. همچنین Wi-Fi و بلوتوث را غیرفعال می‌کند و این موجب می شود که فشار روی باتری کمتر باشد و متعاقبا گرمای تولید شده در گوشی نیز به حداقل برسد.

از گوشی های معروف به داغ کردن استفاده نکنید

برخی از تلفن های هوشمند ذاتاً بیشتر احتمال دارد که بیش از حد گرم شوند. این می تواند خطای سازنده یا ناشی از پردازنده ای باشد که از آن استفاده می کند. به عنوان مثال، اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ به دلیل گرمای بیش از حد بدنام بود و تمام گوشی هایی که از آن استفاده می کردند از مشکلات گرمایشی رنج می بردند. با این حال، حتی با یک پردازنده خوب، اگر سازنده نتواند آن را به درستی با بقیه سخت افزارها و نرم افزارها بهینه کند، می تواند باعث گرم شدن بیش از حد شود.

به همین دلیل بسیار مهم است که قبل از خرید یک گوشی هوشمند جدید تحقیق کنید. قبل از خرید، نظرات را بخوانید یا تماشا کنید و به آنچه کاربران دیگر درباره تلفن هوشمند می‌گویند گوش دهید.

منابع کمکی:

 

source

توسط