قبل از اینکه بخواهیم در مورد انواع یو اس بی صحبت کنیم خوب است بدانیم که USB مخفف عبارت Universal Serial Bus است. یو اس بی در واقع یک نوع رایج پورت کامپیوتر، موبایل و گوشی و سایر دستگاه ها است که برای انتقال اطلاعات، شارژ کردن وسیله و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. از دهه ۱۹۹۰ که یو اس بی ها شروع به ساخته شدن کردند، تا به امروز تکنولوژی ساعت انواع یو اس بی پیشرفت کرد و در نهایت منجر به کوچک تر شدن، باریک تر شدن و سریع تر شدن آن ها شد. به هر حال مورد استفاده هر کدام می تواند متفاوت باشد و این شما را سردرگم کند. در این راهنما حداقل ۶ مورد از انواع یو اس بی را با هم بررسی می کنیم.

۴ فاکتور مهم در مورد انواع پورت یو اس بی

تمام یو اس بی ها تعاریف منحصر به فرد خود را دارند اما در بین همه آن ها ۴ فاکتور مشترک و مهم وجود دارد.

  • سرعت انتقال دیتا
  • انتقال برق و شارژ
  • انتقال ویدیو
  • شکل یو اس بی

در حال حاضر شمار زیادی از یو اس بی ها وجود دارند که در سال های متمادی متولد شده یا ساختار جدید یافته اند. هر کدام از یو اس بی ها فرم و شکل مخصوص به خود را دارند.

بیشتر یاد بگیرید: وقتی گوشی موبایل صدا نمیده چکار کنیم؟

رایج ترین انواع یو اس بی موبایل و کامپیوتر

همان طور که گفته شد انواع مختلفی برای یو اس بی های مختلف وجود دارد اما رایج ترین آن ها که احتمالا بدون توجه به نام، شما بارها از آن استفاده کرده اید موارد زیر هستند:

  • میکرو یو اس بی یا Micro-USB
  • یو اس بی آ یا USB-A
  • یو اس بی سی یا USB-C

قبل از این که بخواهیم سایر جنبه های انواع یو اس بی را با هم بررسی کنیم ابتدا شکل و شمایل و فرم آن ها را بررسی می کنیم تا بهتر تفاوت ها را به خاطر بسپارید.

 

شکل USB-A و موارد استفاده از آن

USB-A یا USB Type A یک کانکتور مسطح و مستطیلی است که از اولین نسل های انواع یو اس بی کامیپوتر به شمار می آید.

انواع یو اس بی

معمولا این همان چیزی است که در وحله اول هیچ کس نمی داند چطور باید آن را نصب کند چرا که در داخل آن محفظه به دو بخش تقسیم شده است و باید با دقت با پورت مورد نظر آن را ست و چفت کرد.

استفاده رایج از یو اس بی آ برای شارژ کردن یا انتقال دیتا است.

معمولا بیشترین استفاده در یو اس بی ها را یو اس بی نوع آ دارد چرا که در رایانه، کنسول های بازی، تلویزیون و سایر دستگاه ها نظیر پاوربانک و غیره وصل می شود.

بیشتر یادبگیر: چطور از شغل تعمیر موبایل بیشتر پول دربیاوریم؟

عکس USB-B و معرفی موارد استفاده از آن

از سوکت USB-B معمولا در دستگاه های بزرگ مثل پرینتر یا اسکنر استفاده می شود. می توان گفت که ظاهر USB-B تقریبا مربعی شکل است.

انواع یو اس بی

این کابل ها مدل های USB-B و USB-A هستند. البته مدل های USB-B در حال حاضر به نمونه های پیشرفته تر و کوچکتر به نام های  Micro-USB یا Mini-USB تبدیل شده اند.

 

Micro-USB چیست و برای چه بکار می رود

Micro-USB تا چندی پیش برای دستگاه‌های قابل حمل خاصی مانند تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند اندرویدی استاندارد رایج بود، زیرا می‌تواند داده‌ها را انتقال داده و شارژ کند.

انواع یو اس بی تبلت و موبایل

این مدل یو اس بی در هر دو مدل Type-A Micro و Type-B Micro عرضه می شود و از USB-A کوچکتر است. برخی از تولیدکنندگان هنوز هم از قطعات Micro-USB برای دستگاه های خود استفاده می کنند، زیرا هزینه کمتری نسبت به قطعات USB-C دارند و استفاده از آن برای کاربران جا افتاده است.

 

Mini-USB چیست و چه شکلی است

همانطور که از نام آن پیداست، Mini-USB یک نسخه کوچکتر از USB-B است. این استاندارد قبل از Micro-USB برای شارژ یا انتقال داده از دستگاه هایی مانند تبلت ها رایج بود. همچنین نسخه های Type-A و Type-B این کانکتور در حال حاضر وجود دارد.

انواع یو اس بی تبلت و موبایل و کنسول بازی

در حال حاضر به ندرت پیش می آید که از مینی یو اس بی در محصولات استفاده شود. معمولا در گذشته می توانستید این نوع یو اس بی را در ام پی تری پلیرها (پخش کننده mp3) یا کنترلر پلی استیشن ها یا یک سری وسایل جانبی الکترونیکی مشاهده کنید.

بیشتر یاد بگیرید: برای پیدا کردن مدل مادربرد چکار کنم؟

USB-C چیست و کجا بکار می رود

در حال حاضر USB-C رایج ترین نوع از انواع یو اس بی است. با کمک USB-C  برای انتقال داده شما به کمترین چالش برخورد خواهید کرد چرا که سرعت قابل توجهی نیز دارد.  USB-C چیزی است که در اکثر دستگاه‌های جدید مانند گوشی‌های هوشمند، کنترل‌کننده‌های بازی، قاب‌های هدفون، میکروفون‌ها و لپ‌تاپ‌ها می‌بینید.

USB-C چیست و کجا بکار می رود

شکل آن نیز به گونه ای است که می توانید به راحتی آن را به خاطر بسپارید و شکل کوچک و مستیطیلی آن را برای بکارگیری راحت تر بستایید. این مدل از یو اس بی شما را دچار اشتباه نصبی نمی کند چرا که هر مدلی که بخواهید می توانید آن را وصل کنید. (به تناسب USB-A و دردسر وصل کردن آن و جا نشدن آن کمی فکر کنید تا قدر USB-C را بدانید).

از امتیازهای ویژه این محصول اتصال ۱۰۰ واتی این پورت است، که آن را برای شارژ سریع و انتقال داده، حتی با دستگاه های بزرگتر، کاملاً مناسب می کند.

USB-C به لطف قابلیت های چندوظیفه ای متنوع، پتانسیل جایگزینی همه کابل های دیگر را دارد. این توانایی را دارد که حتی پرمصرف ترین دستگاه ها مانند لپ تاپ و تلویزیون را تغذیه کند. همچنین می تواند ۴۰ گیگابیت داده در ثانیه (گیگابیت بر ثانیه) انتقال دهد و می توان از آن برای ارسال ویدیوی ۵K به مانیتورهای خارجی استفاده کرد.

به نظر می رسد که اگر روزی جامعه تکنولوژی ما بخواهد به یک سیستم تک کابلی تبدیل شود که تمام محصولات و لوازم جانبی بخواهند فقط از یک کابل پشتیبانی کنند کابل USB-C بهترین انتخاب در این باره باشد.

 

کابل لایتنینگ یا Lightning چیست و چه شکلی است

درست است که این محصول پورت لایتنینگ است اما به کابل لایتنینگ در گفتار شهرت دارد. به طور تکنیکی Lightning کابل اختصاصی نیست بلکه پورت اختصاصی است که اپل برای محصولات خود آن را انتخاب کرده است. از Lightning می توان در انواع دستگاه های اپل نظیر آیفون، آیپد و آیپاد و غیره استفاده کرد. در واقع Lightning نسخه اختصاصی شده USB-C است. همچون USB-C لایتنینگ نیز دورو است و برای نصب آن به چالش برخورد نمی کنید.

کابل لایتنینگ Lightning یا چیست و چه شکلی است

البته این کابل در حال حاضر در حال انقراض است چرا که سیستم نظارتی اروپا استفاده از آن را ممنوع کرد و اپل را مجبور ساخت که از نسل ۱۵ آیفون یعنی آیفون ۱۵ به بعد بجای لایتنینگ از USB-C استفاده کند. ممکن است برخی از دستگا های اپلی را در حال حاضر ببینید که با Lightning کار می کند اما در دستگاه های جدید خبری از این مدل پورت نیست.

تقریبا از سال ۲۰۲۲ به بعد اپل این کابل را از اکوسیستم خود خارج کرده است.

 

بررسی سرعت انواع یو اس بی گوشی و کامپیوتر

انواع یو اس بی علاوه بر اینکه در اشکال و اندازه های مختلف عرضه می شوند، استانداردهای سرعت متعددی نیز دارند. به خاطر داشته باشید که برخی از کابل‌های USB فقط انتقال داده هستند و برخی دیگر فقط برای انتقال برق هستند، اما همچنین گزینه‌هایی وجود دارند که می‌توانند هر دو کار را انجام دهند. قبل از خرید کابل، حتماً توانایی های آن را بررسی کنید.

بررسی سرعت انتقال از USB 1.x، تا Thunderbolt

اولی، USB 1.x، قدیمی و فوق العاده کند است و تنها می تواند ۱٫۵ مگابیت بر ثانیه دیتا انتقال دهد.در حال حاضر پیدا کردن دستگا ه هایی که از اولیه ترین نسل انواع یو اس بی پشتیبانی می کند بسیار کم امکان است. بعد از این گزینه پیشرفت هایی روی کابل USB 1.x انجام شد و آن را به USB 2.0 تبدیل کرد. در این مدل کابل سرعت به ۱۲ مگابایت در ثانیه برای انتقال دیتا تبدیل شد و به عبارتی پیشرفت خوبی در زمان خودش بود! نسخه پیشرفته تر USB 2.0 می تواند تا ۴۸۰ مگابایت در ثانیه دیتا منتقل کند. این سرعت در حال حاضر نیز قابل قبول است و می توانید در تمام سیستم های رایانه ای حداقل یک پورت USB 2.0 را مشاهده کنید. البته که نباید آن را با برادر کناری خود در کامپیوتر ها به نام SuperSpeed ​​USB 3.x  مقایسه کنید چرا که SuperSpeed ​​USB 3.x  می تواند تا ۲۰ گیگابایت در ثانیه دیتا برای تان منتقل کند!!

بررسی سرعت انتقال انواع یو اس بی از USB 1.x، تا Thunderbolt 

آخرین ورودی‌ها، USB 4.0، Thunderbolt 3، و Thunderbolt 4، هستند که بالاترین سرعت انتقال داده را خواهید یافت: حداکثر توان توان ۴۰ گیگابیت بر ثانیه و این بی نظیر است. Thunderbolt استاندارد دیگری برای سرعت انتقال است که در برخی از کابل‌های USB-C استفاده می‌شود – همه کابل‌های Thunderbolt 3 و ۴ USB-C در واقع همان یو اس بی سی هستند، اما همه کابل‌های  Thunderbolt یو اس بی سی نیستند. بنابراین اگر Thunderbolt همان چیزی است که به دنبال آن هستید، باید مطمئن شوید که بخشی از کابلی است که می‌خرید.

این نرخ‌های انتقال در سه مورد آخر فوق‌العاده بالا قابل توجه هستند، اما باید بدانید که فقط قشرهای خاصی از این چند پورت استفاده می کنند. به عنوان مثال اگر به طور منظم صدها گیگابایت داده را انتقال نمی‌دهید یا کارهایی مانند ویرایش ویدیو روی یک هارد دیسک خارجی انجام نمی‌دهید، اهمیت چندانی ندارد که از این پورت ها استفاده نکنید و هزینه بالاتر پرداخت نکنید. با این حال، اگر کارتان کار کردن با دیتاهای حجیم است می توانید تا Thunderbolt ۳ را خریداری کنید و از سرعت انتقال داده واقعا لذت ببرید.

 

همه کابل های یو اس بی شارژ نمی کنند

همانطور که در بالا ذکر کردیم، برخی از کابل‌های USB فقط قادر به انتقال برق یا انتقال داده هستند، البته که معمولا اغلب آن ها قادر هستند که هر دو کار را انجام دهند. گاهی برخی از این کابل ها قبل از این که شما برنامه انتقال دیتا را تایید کنید و دکمه آن را بزنید به طور اتومات شروع به شارژ کردن دستگاه می کنند. استانداردهای PD (تحویل نیرو) به یکی از سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

  1. فقط برق
  2. شارژ آهسته
  3. شارژ سریع.

اولین گزینه USB 2.0 است. این کابل از شارژ ۲٫۵ واتی و USB 3.0 از شارژ ۴٫۵ واتی پشتیبانی می کند. برای اینکه همه چیز را در نظر بگیرید، ۱۰ وات برای شارژ آهسته گوشی شما، و ۱۸ وات برای شارژ سریع گوشی هوشمند یا تامین انرژی یک نت بوک یا لپ‌تاپ‌ها کافی است.

در مقابل، USB PD می تواند تا ۱۰۰ وات را تحمل کند، که به اندازه کافی قدرتمند است تا برق و انتقال نیروی وسایلی مانند مک بوک پرو، مانیتورها، ایستگاه های اتصال و اکثر تلویزیون ها را تامین کند. همچنین می‌تواند دستگاه‌های سازگار کوچک‌تری مانند تلفن یا نینتندو سوییچ را سریع شارژ کند. PD همچنین فقط شارژ لازم را برای دستگاه شما فراهم می کند اما آن را بیش از حد شارژ نمی کند. پاوربانک های جدیدتر شروع به پشتیبانی از USB PD کرده‌اند که می‌توانند دستگاه‌های پرمصرف شما را روشن و کاملاً شارژ نگه دارند.

 

آینده ی انتقال ویدیو بر عهده کدام انواع یو اس بی است

در حال حاضر برگ برنده دست سیستم ها و دستگاه هایی است که از کابل هایی پشتیبانی می کنند که هم برای شارژ و انتقال برق و هم برای انتقال دیتا استفاده می کنند. اما می‌توانید به جای کابل HDMI یا VGA حجیم، از USB-C برای اتصال به نمایشگرها استفاده کنید.

آینده ی انتقال ویدیو بر عهده کدام انواع یو اس بی است

USB-C همچنین از ارسال ویدیوی ۴K به صفحه نمایش پشتیبانی می کند. کابل‌های Thunderbolt 4 می‌توانند محتوای ۴K را روی دو نمایشگر همزمان یا ۸K را روی یک مانیتور نمایش دهند. باز هم، این مورد برای اکثر افراد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما از آنجایی که زمانه به جایی پیش می رود که  ویدیوهای ۴K و ۸K رایج‌تر می‌شوند، در نهایت به کابلی نیاز خواهید داشت که بتواند آنچه که می خواهید را ساپورت کند.

 

چگونه بفهمیم از کابل USB ایمن استفاده می‌کنید؟

قاعده کلی این است که همیشه باید از کابلی که همراه دستگاه شما است استفاده کنید و اگر کابل تان خراب شد یک نمونه یدکی را از سازنده خریدار کنید. آن کابل به طور خاص برای استفاده با تلفن، تبلت یا رایانه شما طراحی شده است.

با این حال، اگر می‌خواهید یک کابل یو اس بی یدکی از فروشگاه محل تان خریداری کنید حتماً از مارک‌های معتبر معتبر مانند Anker، Aukey یا Belkin استفاده کنید، یا حداقل به دنبال این باشید که آیا برند دیگری گواهینامه USB کابل را ارائه می‌کند یا خیر. در غیر این صورت، ممکن است با یک کابل ضعیف مواجه شوید که فاقد گواهینامه رسمی USB-IF است و ممکن است به دستگاه شما آسیب برساند یا سرعت آن به آن میزانی نباشد که از آن انتظار دارید.

گاهی اوقات ما کابل سالمی تهیه نمی کنیم و با مشکل انتقال مواجه می شویم و این ضایعه را به گردن ذستگاه اصلی می اندازیم و روی درست کردن دستگاهی سرمایه گذاری می کنیم که این کار درست نیست! پس خرید اشتباه می تواند سیر مراقبتی دستگاه شما را به اشتباه بکشاند.

آیا در رابطه با انواع یو اس بی ها تجربه ای دارید ؟‌ آن را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

منبع کمکی:

وبسایت howtogeek

source

توسط