مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مستقیماً بر دخالت پیام رسان های داخلی در معاملات خودرو صحه گذاشت. با منتظر چه تغییراتی بر زیرساخت معاملات خودرو باشیم؟ در ادامه با تکراتو همراه باشید.
با تصمیم ناگهانی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، پلتفرمهای بومی زینپس میتوانند در زیرساختهای معاملات خودرو فعالیت کنند. به نظر میرسد با دخالت پیام رسان های داخلی در معاملات خودرو باید منتظر جهشی در بازار خودرو باشیم؛ حال این جهش یا به ضرر ختم میشود یا منفعتی بوجود خواهد آورد.
از زمانی که پلتفرمهای خارجی فیلتر شدند، دولت و مسئولین نگاه ویژهای به پیامرسانهای داخلی انداختند و مدام بر دسترسی آنها در امور دیگر افزود. از اتصال همه پیامرسانها به یکدیگر گرفته تا برنامههای اقتصادی و حالا هم بازار خودرو.
لازم به ذکر است که پیشتر پلتفرمهای همچون دیوار، شیپور، باما، کارنامه و غیره نیز درخواستهایی مبنی بر معاملات خودرو داشته و و توانستند مجوزهای لازم را دریافت کنند. حالا باید دید که با رویکرد جدید، بازار خودرو به کدام سمت میرود.
به روزرسانی خبر: رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برخی از مزایایی استفاده از سکوهای داخلی را تشریح داد که در ادامه به جزئیات آن میپردازیم.
بیشتر بخوانید: برخورد جدی با منتشرکنندگان محتوای مجرمانه در پلتفرم های داخلی
دخالت پیام رسان های داخلی در معاملات خودرو
به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، با توجه به ماموریت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در فعالسازی بازارهای تجاری جدید برای فعالین حوزه تجارت الکترونیکی، با هماهنگی بهعمل آمده با فراجا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و قوه قضائیه، امکان اتصال سکوهای مجاز داخلی به زیرساختهای معاملات خودرو فراهم شده است.
در گذشته پلتفرمهای حوزه خرید و فروش خودرو مانند دیوار، شیپور، باما، کارنامه وغیره از وزارت صمت درخواست اتصال به زیرساختهای معاملات خودرو برای انجام فرایند خرید و فروش را داشتند. بر این اساس، خدماتی استعلامی هویتی و مالکیتی برای پلتفرمهای فعال در این حوزه فعال شده است.
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از کلیه سکوهای تجارت الکترونیکی فعال در زمینه معاملات خودرو و وسایل نقلیه، دعوت کرده است تا در صورت تمایل به مشارکت در این حوزه، درخواستهای خود را برای بررسی به این مرکز ارسال کنند. مهلت پذیرش درخواست متقاضیان، تا ابتدای اردیبهشتماه ۱۴۰۳ عنوان شده است.
مدارک مورد نیاز برای ارسال در خواست مشارکت با مرکز تتا عبارتند از:
- معرفی شرکت شامل مدارک ثبتی
- روزنامه آخرین تغییرات مدیران و سوابق
- پروژهها
- نیروی انسانی کلیدی
- نامه اعلام آمادگی برای مشارکت در طرح و درخواست بررسی مدارک
- خلاصه پیشنهاد شرکت برای راهاندازی و راهبری طرح
بر این اساس، پلتفرمهای فعال در حوزه خرید و فروش خودرو از این پس میتوانند به زیرساختهای معاملات خودرو متصل شوند.
مزایای استفاده از سکوهای داخلی در معامله خودرو
امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) در این خصوص بیان کرد:
ارائه استعلامهای سلامت خودرو و سوابق تصادفات، نبود منع معاملاتی در مورد خودرو و طرفین معامله، وجود وکالتنامه در مورد خودرو، سابقه و دفعات نقل و انتقال خودرو از جمله اطلاعاتی است که در زمان خرید، میتواند باعث عادلانهتر شدن اطلاعات طرفین معامله باشد. طرفین در چارچوب مشخصی نسبت به انجام معامله اقدام میکنند که هزینههای انجام معامله را به شدت کاهش میدهد که از جمله مهمترین آن کاهش ریسک قضایی و پرونده شکایت است.
مزیت دیگر این خدمت استفاده از امضای الکترونیکی است، یک بحث جدی که در پروندههای قضایی مطرح میشود، ادعای جعل در قولنامههای دستی است. مدلی که اکنون و در این بستر پیادهسازی شده، امضای الکترونیکی است، و چون این امضا رمزنگاری شده و یکتا است و طبق قانون، غیرقابل انکار است.
امین کلاهدوزان درباره شیوه انتقال پول هم توضیح داد:
در صورت تمایل طرفین، یک حساب امن بهصورت واسط قرار گرفته و خریدار پول مربوط به بیعانه یا بخش اول ثمن معامله را داخل آن حساب واریز میکند و زمانیکه تعهدات قراردادی فروشنده انجام شد، این پول در وجه فروشنده آزاد میشود و این باعث میشود که بخشی از عدم اطمینانهایی که در معلاملات وجود دارد کاهش یابد. هیچگونه اجباری در استفاده از این خدمت وجود ندارد، کاملاً اختیاری است و شهروندان میتواند همانند گذشته از شیوههای مرسوم نیز استفاده کنند.
خدمات ارائهشده در این شیوه، از سوی سازمان تنظیم مقررات، تعرفهگذاری میشود. به گفته او پیشبینی میشود که تا اواخر خردادماه این خدمت در اختیار مردم قرار بگیرد.
بیشتر بخوانید:
دیدگاه شما درخصوص دخالت پلتفرمهای داخلی در معاملات خودرو و امکان برهم زدن بازار خودرو چیست؟ لطفاً نظرات خود را برای ما ارسال کنید.