ویندوز ۱۱ از یک کلید محصول صرفا برای تضمین این که از یک سیستم عامل رسمی و اصلی استفاده می کنید پشتیبانی می کند. این کلید می تواند توسط سازنده سیستم روی سیستم شما اعمال کرده باشد. همچنین اگر خودتان ویندوز را خریداری کنید و روی سیستم نصب کنید این کلید را باید هر بار مورد استفاده قرار دهید.

 

کلید محصول ویندوز چیست

کلید محصول راهی است که مایکروسافت برای اطمینان از اصل بودن کپی ویندوز از آن استفاده می کند. هنگامی که ویندوز ۱۱ فعال می شود، کلید در اختیار مایکروسافت قرار می گیرد و مایکروسافت کلید را با سوابق خود بررسی می کند. اگر کلید نامعتبر باشد ویندوز فعال نمی شود.

هنگامی که یک کامپیوتر یا لپ تاپ از پیش تنظیم شده خریداری می کنید، سازنده اصلی تجهیزات (OEM) ویندوز را برای شما بر روی دستگاه نصب می کند. این نوع کلید معمولاً به عنوان کلید OEM، کلید محصول OEM یا مجوز OEM نامیده می شود.

البته به تناسب ممکن است که لایسنس های مختلفی برای کسانی که ویندوز شان را خریداری می کنند نیز ارائه می شود.

صرف نظر از اینکه چه نوع کلیدی دارید، کلیدهای محصول ۲۵ کاراکتری هستند و از ترکیبی از حروف بزرگ و اعداد تشکیل شده اند.

 

پیدا کردن کلید محصول ویندوز با کامند پرامپت

اگر در حال حاضر سیستمی خریده اید که ویندوز آن ۱۱ است و از قبل روی سیستم تصب بوده است می توانید به کمک Command Prompt یا PowerShell کلید محصول ویندوز را پیدا کنید.

اگر خودتان یک نسخه از ویندوز را خریداری کرده اید و روی سیستم نصب کرده اید برای پیدا کردن کلید باید از ShowKeyPlus استفاده کنید.

برای شروع این کار:

روی دکمه استارت کلیک کنید و در قسمت سرچ command prompt یا cmd را بنویسید.

سپس اینتر کنید

در ادامه پنجره ای نمایش داده می شود. در این پنجره عبارت زیر را بنویسید:

wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey

اگر کارتان را درست انجام داده باشید باید یک رشته از کاراکتر و حروف در ادامه مشاهده کنید. این کلید ویندوز شما است.

کلید محصول ویندوز

این رشته معمولا شامل ۵ رشته کوتاه است که هر کدام ۵ کاراکتر را داراست. دقت کنید که حروف را باید دقیقا با حروف بزرگ بنویسید.

بیشتر بیاموزید: آموزش ساختن کلید عبور ویندوز ۱۱ و تفاوت آن با پسورد

پیدا کردن کلید محصول ویندوز با ShowKeyPlus

اگر خودتان یک نسخه ویندوز خریداری کرده اید و نصب کرده اید با کامند پرامپت نمی توانید کلید محصول ویندوز تان را پیدا کنید. در چنین شرایطی لازم است که از ShowKeyPlus استفاده کنید. ShowKeyPlus یک نرم افزار رایگان است که در فروشگاه مایکروسافت در دسترس قرار دارد.

برای دانلود این برنامه روی دکمه استارت کلیک کنید و در قسمت سرچ Microsoft Store را بنویسید.

در ادامه Open را انتخاب کنید.

پیدا کردن کلید محصول ویندوز با ShowKeyPlus

پس از باز شدن فروشگاه مایکروسافت، به بالای صفحه بروید و ShowKeyPlus را در نوار جستجو وارد کنید و اینتر را بزنید.

پیدا کردن کلید محصول ویندوز با ShowKeyPlus

در صفحه برنامه ShowKeyPlus، روی «Install» کلیک کنید. پس از اتمام نصب، دکمه “Install” به دکمه “Open” ​​تغییر می کند. روی “Open” کلیک کنید:

پیدا کردن کلید محصول ویندوز با ShowKeyPlus

وقتی که برنامه را باز می کنید کلید فعلی سیستم عامل را به شما نمایش می دهد.

پیدا کردن کلید محصول ویندوز با ShowKeyPlus

اگر از یک کپی OEM ویندوز ۱۱ استفاده می کنید، هر دو کادر سبز و آبی کلید محصول شما را نشان می دهند. اگر نسخه ای از ویندوز ۱۱ را که خودتان خریداری کرده اید نصب کرده اید، کادر سبز رنگ کلیدی است که در حال حاضر استفاده می شود.

بیشتر بیاموزید: نحوه حل مشکل تغییر رنگ نمایشگر لپتاپ

هنگامی که کلید را در اختیار دارید، می توانید آن را یادداشت کرده یا در فایلی در رایانه خود ذخیره کنید. مراقب باشید آن را به صورت آنلاین به اشتراک نگذارید. لایسنس های تکی را می توان در چندین دستگاه استفاده کرد (البته نه به طور همزمان)، بنابراین ممکن است شخصی برای فعال کردن ویندوز، کلید محصول شما را بدزدد.

اگر یکی از این مجوز های تکی یا همان لایسنس ها را تهیه کرده اید می توانید در آینده از آن برای نصب مجدد ویندوز استفاده کنید. اگر رایانه شخصی شما دارای ویندوز بوده و دارای کلید OEM است، احتمالاً نیازی به استفاده از آن نخواهید داشت—کلیدهای OEM به سخت افزار شما متصل هستند و ویندوز آنها را به طور خودکار هنگام نصب شناسایی می کند.

 

منبع کمکی:

وبسایت howtogeek

source

توسط