تبلیغات در لیست نتایج جستجوی گوگل که در ایران به عنوان تبلیغات در گوگل شناخته میشود؛ یک روش محبوب برای تبلیغ برندها و کسب و کارهای مختلف است. مانند سایر خدمات تبلیغاتی گوگل، این نوع تبلیغات نیز از طریق پنل گوگل ادز که قبلا گوگل ادوردز نام داشت، انجام میشود.
تبلیغات در گوگل چیست؟
گوگل ادز (Google Ads)، یک بستر تبلیغات آنلاین است که توسط گوگل توسعه داده شده است. در این بستر شما میتوانید سایت، اپلیکیشن، کالا، خدمات و حتی ویدئوهای یوتیوب خود را تبلیغ کنید. محبوبترین نوع تبلیغات گوگل ادز، تبلیغ در لیست نتایج جستجوی گوگل است که در ایران به عنوان تبلیغات در گوگل شناخته میشود.
تبلیغات در گوگل در کجا نمایش داده میشود؟
زمانی که یک کاربر یک عبارت مشخص را در موتور جستجوی گوگل جستجو یا سرچ میکند، یک لیست از سایتهای مختلف که با عبارت مدنظر او ارتباط دارند یا در مورد آن موضوع محتوایی در سایت خود دارند، به او نمایش داده میشود.
در این لیست همیشه ۹ الی ۱۰ سایت به صورت عادی یا طبیعی نمایش داده میشوند. این سایتها هزینهای به گوگل پرداخت نکردهاند. به این نتایج، نتایج ارگانیک یا Organic Results گفته میشود.
در کنار این نتایج، تعدادی نتیجه دیگر نیز نمایش داده میشود که در گوشه سمت چپ تیتر آنها عبارت Sponsored نوشته شده است. این موارد، نتایجی هستند که از طریق تبلیغات در گوگل در این لیست قرار گرفتهاند. این نتایج، نتایج پولی یا Paid Results هستند.
نتایج پولی جستجوی گوگل در هر صفحه از لیست ممکن است تا ۴ مورد در بالای لیست و ۱ یا ۲ مورد در انتهای لیست وجود داشته باشند.
تبلیغات در گوگل چگونه کار میکند؟
سیستم تبلیغات در گوگل در واقع به صورت یک سیستم مزایده زنده عمل میکند. یعنی هر زمان که کاربر یک عبارت مانند “طراحی سایت در مشهد” را در گوگل جستجو میکند؛ گوگل در همان لحظه بین تمامی سایتهایی که قصد تبلیغ بر روی عبارت “طراحی سایت در مشهد” را دارند، یک مزایده برگزار میکند. تفاوت این مزایده با مزایدههای معمولی این است که در این جا، تنها هزینه پیشنهادی افراد در تعیین برنده مزایده کافی نیست. به زبان ساده، در کنار مبلغ پیشنهادی، تبلیغ، کلمات کلیدی و لندینگ پیج آن باید کیفیت بالایی داشته باشند و پاسخ نیاز کاربر را به خوبی بدهند.
در این جا منظور از مبلغ پیشنهادی، مبلغی است که شما حاضرید به ازای هر کلیک پرداخت کنید.
بعد از اتمام مزایده، گوگل نتایج را به ترتیب رتبه در لیست نتایج نمایش میدهد.
هزینه تبلیغات در گوگل چقدر است؟
هزینه تبلیغات در گوگل به چندین فاکتور بستگی دارد. اولین مسئله تعیین کننده در هزینه تبلیغات گوگل ادز، کلمه کلیدی است که قصد تبلیغ برای آن را دارید.
برخی کلمات کلیدی به دلیل وجود رقابت بالا، هزینه بیشتری نسبت به سایر کلمات دارند. باید توجه داشته باشید که هزینه یک کلمه کلیدی، یک مبلغ ثابت نیست و هربار که کاربر آن کلمه را سرچ کند، ممکن است تغییر کند. اما میزان تغییرات آن چندان زیاد نخواهد بود.
به همین خاطر نمیتوان پیش از راه اندازی کمپین به صورت دقیق گفت که هزینه هر کلیک در تبلیغات گوگل ادز چقدر است؟
فاکتور دومی که در تعیین هزینه مؤثر است، کیفیت لندینگ پیج تبلیغات، متن تبلیغ و میزان پاسخگویی آن به نیاز کاربران است. یعنی اگر تبلیغ و سایت شما نیاز کاربر را به خوبی پوشش دهد، گوگل هزینه کمتری از بابت تبلیغات از شما خواهد گرفت.
هزینه کلی تبلیغات اما یک مورد کاملا مشخص است و کاملا تعیین آن در کنترل شما است. بودجه کلی تبلیغات شما، برابر با هزینه کلی تبلیغات گوگل ادز خواهد بود. چون در گوگل ادز شما باید پیش از شروع تبلیغات، اکانت خود را میزان دلخواه شارژ کنید. سپس هربار که یک کاربر بر روی تبلیغ شما کلیک کند، مبلغ مشخصی از شارژ اکانت گوگل ادز شما کسر میشود.
چیزی که مشخص نیست هزینه هر کلیک (CPC) در گوگل ادز است. CPC (Cost Per Click) مشخص میکند که شما با کل مبلغ شارژ اکانت گوگل ادز خود، چه مقدار کلیک دریافت خواهید کرد.
تبلیغات در گوگل برای کسب و کارهای ایرانی
مانند سایر خدماتی که با تراکنشهای مالی همراه هستند، گوگل ادز نیز ایرانیان را تحریم کرده است. به همین خاطر کسب و کارهای ایرانی نمیتوانند به صورت مستقیم، حساب خود را شارژ کرده و از این بستر تبلیغات استفاده کنند.
برای کسب و کارهای ایرانی دو محدودیت وجود دارد که هر دو به راحتی قابل حل هستند.
اول اینکه، دامنههای ملی ایران یعنی .ir در گوگل ادز تحریم است و شما نمیتوانید سایتی با دامنه .ir را در گوگل ادز تبلیغ کنید. برای این کار باید یک دامنه بین المللی مانند .com خریداری کنید و از شرکت هاستینگ سایتتان بخواهید دامنه .com را کنار دامنه .ir سایتتان پارک کند.
با این کار سایت شما با دو دامنه در دسترس خواهد بود. یعنی سایت شما هم با .ir و هم با .com برای کاربر نمایش داده میشود و شما از .com میتوانید برای تبلیغات در گوگل استفاده کنید.
محدودیت دوم، برای شارژ اکانت گوگل ادز شما نیاز دارید که از یک شرکت واسط استفاده کنید. شرکتهای زیادی خدمات شارژ اکانت را برای تبلیغات در گوگل ارائه میدهند و شما کافی است عبارت “شارژ اکانت گوگل ادز” را در گوگل جستجو کنید.
لیست شرکتها را بررسی کنید. کیفیت خدمات، پشتیبانی و نرخ ارز آنها از مهمترین فاکتورها هستند که باید قبل از خرید به آن توجه کنید. مسئله بعدی میزان کارمزد شارژ است. شرکتها درصدی از میزان شارژ اکانت شما را به عنوان کارمزد از شما دریافت میکنند. مثلا اگر شما بخواهید اکانت خود را ۱۰۰ دلار شارژ کنید و کارمزد شرکت مدنظر شما ۵ درصد باشد، شما باید هزینه ریالی معادل با ۱۰۵ دلار را پرداخت کنید.
بعد از انجام این دو کار، دیگر هیچگونه محدودیتی برای استفاده از گوگل ادز نخواهید داشت و بلافاصله میتوانید تبلیغ خود را ایجاد کرده و به نمایش بگذارید.
چرا تبلیغات در گوگل؟
موتور جستجوی گوگل محبوبترین موتور جستجو در کل دنیای وب است. بالغ بر ۹۰ درصد جستجوهای کاربران توسط این موتور جستجو انجام میشود. طبق آمار ارائه شده توسط گوگل، در حال حاضر به صورت روزانه ۸٫۵ میلیارد جستجو به وسیله گوگل انجام میشود.
همین موضوع نشان میدهد که جمعیت عظیمی از مشتریان بالقوه حضور دارند که شما میتوانید با هدف گذاری درست، آنها را به خریداران کالا یا خدمات خود تبدیل کنید.
علاوه بر این گوگل ادز میتواند به دیده شدن و برند سازی کسب و کار شما نیز کمک بسیاری کند. نه تنها تبلیغات در سرچ گوگل بلکه تبلیغات بنری و دسپلی ادز گوگل نیز میتواند برای برند سازی و افزایش آگاهی از برند شما بسیار مؤثر باشد.
مزایای تبلیغات در گوگل چیست؟
نرخ تبدیل بالا
تبلیغات در گوگل بسیار هدفمند است. یعنی شما میتوانید با اعمال تنظیمات مناسب، قشر هدف کاربران خود دست پیدا کنید. همچنین با توجه به نحوه عملکرد گوگل ادز، تبلیغ شما در زمانی به کاربران نمایش داده میشود که به دنبال کالا یا خدمات شما هستند.
فرض کنید شما خدمات باربری در شهر اصفهان ارائه میدهید. یک کاربر در گوگل عبارت “باربری در اصفهان” را جستجو میکند؛ اگر شما برای این عبارت کمپین گوگل ادز فعال داشته باشید، درست در لحظهای که کاربر به دنبال خدمات شما است، سایت خود را در معرض دید او قرار میدهید.
این موضوع باعث میشود که نرخ تبدیل در این نوع تبلیغات بسیار بالا برود و جذب مشتری برای کسب و کارها بسیار آسانتر شود. شاید مهمترین مزیت گوگل ادز همین باشد که در زمان مناسب و در جای مناسب، تبلیغ شما را به کاربران نمایش میدهد.
هزینه به ازای هر کلیک
تبلیغات گوگل ادز جزء دستهی تبلیغات کلیکی است. یعنی هزینه تبلیغات به ازای هر کلیک روی حساب شما اعمال میشود. پس نمایش تبلیغ شما در لیست نتایج گوگل هیچ هزینه برای شما نخواهد داشت.
هدف گذاری دقیق
شما در گوگل ادز میتوانید مخاطبان خود را به صورت دقیق هدف قرار دهید. گوگل ادز به شما اجازه میدهد بر اساس زبان، موقعیت جغرافیایی، کلمات کلیدی و … هدف قرار دهید. همچنین شما میتوانید تعیین کنید که تبلیغ شما به کاربران چه دستگاهی نمایش داده شود؟ کاربران دسکتاپ، موبایل و …
در کنار این موارد، زمان بندی نمایش تبلیغ نیز میتواند در بسیاری از موارد به هدفمندتر شدن تبلیغات شما کمک کند. شما این امکان را دارید که برای هر روز از هفته تعیین کنید که تبلیغ در چه ساعاتی نمایش داده شود و در چه ساعاتی نمایش داده نشود و غیر فعال باشد.
اطلاعات و آمار دقیق
پنل گوگل ادز اطلاعات و آمار بسیار دقیق و مفیدی را در اختیار شما میگذارد که با استفاده از آنها شما میتوانید کمپین خود را بهینه سازی کنید. بطور مثال گوگل ادز، اطلاعات دقیق هر کلمه کلیدی را در بخش Search Terms به شما میدهد.
یعنی شما میدانید که تبلیغ شما با چه عباراتی نمایش داده شده است و کدام یک از این عبارات نرخ تبدیل بالاتر و کلیک بیشتری دریافت کردهاند. علاوه بر این گاهی تبلیغ برای عباراتی نمایش داده میشود که شاید چندان مطلوب یا مرتبط نباشند. شما این کلمات را در این بخش میتوانید شناسایی کرده و آنها را در لیست کلمات کلیدی منفی (Negative Keywords) قرار دهید. تا تبلیغ شما برای آنها نمایش داده نشود.
در کل گوگل ادز تمام اطلاعاتی که شما برای کنترل، مدیریت و بهینه سازی کمپین خود نیاز داشته باشید را در اختیار شما قرار میدهد. همچنین شما میتوانید با اتصال اکانت گوگل ادز به گوگل آنالیتیکس، این آمار و اطلاعات را با جزئیات بیشتر نیز دریافت کنید.
مدیریت آسان و دقیق هزینه ها
گوگل ادز برای مدیریت هزینه تبلیغات نیز امکانات خیلی خوبی در اختیار شما قرار داده است. شما میتوانید جزئیات زیادی را برای نحوه مصرف شارژ اکانت خود مشخص کنید و از این طریق از هدر رفتن بودجه تبلیغات خود جلوگیری کنید.
بطور مثال شما میتوانید بودجه روزانه تبلیغات خود را مشخص کنید. یعنی تعیین کنید که در روز چه مقدار از شارژ اکانت خود را میخواهید مصرف کنید. این مبلغ را میتوانید برای هر روز از هفته نیز بصورت جداگانه تعیین کنید.
با انجام این کار هزینه روزانه تبلیغات شما، از این مبلغ بیشتر نخواهد شد و زمانی که هزینه تبلیغات شما در یک روز به سقف بودجه روزانه آن برسد، تبلیغ شما به صورت خودکار از حالت نمایش خارج شده و موقتا غیر فعال میشود.
نرخ بازگشت سرمایه بالا
تبلیغات گوگل ادز، یکی از بالاترین نرخهای بازگشت سرمایه را در بین روشهای تبلیغات آنلاین دارد. البته این موضوع برای همه یکسان نیست و تنها در صورتی صادق است که شما کمپین خود را به صورت اصولی، دقیق و حرفهای تنظیم و مدیریت کنید.
گوگل ادز چه تاثیری بر کسب و کار ما دارد؟
با توجه به تمام مواردی که گفته شد، متوجه میشویم که گوگل ادز میتواند تاثیرات بسیار مثبت و خوبی روی کسب و کار ما داشته باشد. گوگل ادز نه تنها برای کسب و کارها مشتری و خریدارهای زیادی ایجاد میکند؛ بلکه به کسب و کارها اعتبار و شهرت میبخشد و باعث افزایش اعتماد افراد به برند یک کسب و کار میشود.
اما افزایش فروش و سودآوری را میتوان مهمترین مزیت گوگل ادز برای انواع کسب و کارها معرفی کرد. چه شما یک کسب و کار کوچک باشید و چه یک برند بزرگ، گوگل ادز در جذب مشتری به شما کمک زیادی میکند. علاوه بر این گوگل ادز به کسب و کارهای کوچک کمک میکند که با رقبای بزرگ خود که شاید بودجهی تبلیغاتی میلیاردی داشته باشند و از نظر سئو نیز قدرت بالایی دارند، رقابت کنند و در کنار آنها و حتی شاید بالاتر از آنها در لیست نتایج گوگل دیده شوند.
سخن پایانی
گوگل ادز بدون شک یکی از بهترین روشهای بازاریابی آنلاین است. تاثیر آن بر کسب و کارها به حدی زیاد بوده که با وجود تحریمها و چالشهای استفاده از آن، کاربران آن نه تنها کمتر نشده بلکه روز به روز بیشتر نیز میشوند. کسب و کارهای ایرانی سالانه چندین میلیون دلار برای تبلیغات در گوگل هزینه میکنند و این موضوع نشان میدهد که گوگل ادز علارغم تمام چالشها، سودآوری و درآمدزایی فوق العادهای برای کسب و کارهای مختلف دارد.
source