انجمن تجارت الکترونیک تهران در بیانیه‌ای گفت که دریافت مالیات بر ارزش افزوده از اسنپ و تپسی غیرقانونی است. این نظر هماهنگ با نظر برخی نمایندگان مجلس است، پس احتمالاً دریافت مالیات از تاکسی های اینترنتی منتفی شود.

سازمان امور مالیاتی، مدتی قبل درخواست دریافت 10 درصد مالیات برارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی کرد، این در صورتی است که مطابق قانون، اخذ مالیات از این گونه شرکت‌ها غیرقانونی ست.

پس از این درخواست، برخی نمایندگان مجلس با ارسال نامه‌ای به هیئت رئیسه مستقیماً مخالفتشان را از دریافت مالیات بر ارزش افزوده از اسنپ و تپسی و دیگر تاکسی های اینترنتی اعلام کرده بودند. حال نوبت به انجمن تجارت الکترونیک تهران رسیده تا به ماجرا وارد شود و بدین‌وسیله ضمن غیرقانونی دانستن این مورد، مخالفت خود را نیز مستقیماً اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: افزایش 10 درصدی تعرفه اسنپ و تپسی مردود شد [+ جزئیات]

دریافت مالیات بر ارزش افزوده از اسنپ و تپسی مخالف قانون است

به نظر می‌رسد که موضوع دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی با انجمن تجارت الکترونیک تهران به پایان خواهد رسید و سازمان امور مالیاتی احتمالاً چاره‌ای جزء قبول شکست نخواهد داشت؛ مگر اینکه خلافش ثابت شود. در بخشی از بیانیه سازمان تجارت الکترونیک آمده است:

«تاکسی‌های اینترنتی هم‌اینک زیرساخت بخش قابل‌توجهی از سفرهای درون‌شهری در سراسر کشور را تأمین می‌کنند و طبعاً، هر شکلی از افزایش دستوری تعرفه‌های این بخش، آثار تورمی غیرقابل جبرانی را به‌همراه خواهد داشت. علاه بر آن، سرویس‌های حمل‌ونقل اشتراکی از بخش‌های مهم اقتصاد دیجیتال به شمار می‌آیند و ایجاد هزینه‌های سربار غیرکارشناسی برای این گروه از استارتاپ‌ها، بدنه‌ اکوسیستم دیجیتال را نیز نحیف‌تر می‌سازد»

دریافت مالیات بر ارزش افزوده از اسنپ و تپسی مخالف قانون است

در بخش دیگری از بیانیه این سازمان گفته شده: «انجمن تجارت الکترونیک تهران از وزارت محترم اقتصاد تقاضامند است تا با عنایت به مشکلات عدیده‌ این طرح که پیش‌تر عنوان شد، تدابیر لازم را جهت رفع این مسئله در نظر گرفته و جلوی بروز مشکلات مختلف حاصل از این تصمیم را بگیرند.»

مدتی قبل در اقدامی مشابه، برخی نمایندگان مجلس هم در نامه‌ای مشترک به هیئت‌رئیسه اعلام کردند که اخذ مالیات برارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است. البته دلیل اصلی مخالفت نمایندگان با این طرح، افزایش هزینه‌های مصرف‌کنندگان یا همان مردم است. بدیهی است که اگر از تپسی و اسنپ و دیگر تاکسی‌های اینترنتی مالیاتی دریافت شود، طبیعاً این شرکت‌ها هزینه بر باد رفته خود را از جیب ملت مطالبه می‌کنند و این کار را یا با افزایش کرایه‌ تاکسی انجام می‌دهند و یا حق کمیسیون از راننده را بالا می‌برند.

چرا دریافت مالیات از تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است؟

چندی پیش سازمان امور مالیاتی از دولت درخوست کرد که 10 درصد مالیات از ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی دریافت کند. این در حالی است که طبق بخشنامه سال 1399 سازمان امور مالیاتی و همچنین قانون مالیات بر ارزش افزوده، شرکت‌های ارائه‌دنده خدمات هوشمند جابجایی مسافر که در رأس آن تاکسی‌های اینترنتی و به خصوص اسنپ و تپسی هستند، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

بیشتر بخوانید:

شما درخصوص دریافت مالیات از تاکسی‌های اینترنتی چه فکر می‌کنید؟ آیا این موضوع ممکن است درنهایت تصویب شود و اگر تصویب شود به نظرتان مردم باید بهایش را بپردازند؟ لطفاً نظرات خود را برای ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

source

توسط techkhabari