سامانه ریلی کشور علاوه بر حمل‌ونقل مسافران، قابلیت حمل‌ونقل خودرو را نیز دارد و هر یک از افرادی که بلیط قطار تهیه می‌کنند، می‌توانند خودرو خود را نیز حمل کرده و در مقصد تحویل بگیرند.

بندرعباس یکی از مقصدهایی است که مسافران زیادی درخواست دارند تا خودروشان نیز به این شهر حمل شده و در بسیاری از اوقات بلیط قطار بندرعباس همراه با خدمات حمل خودرو فروخته می‌شود. در ادامه به شرایط حمل خودرو به بندرعباس و نکات پیرامون این موضوع خواهیم پرداخت.

تاریخچه ایستگاه قطار بندرعباس

بندرعباس یکی شهرهای جنوبی کشور است که اهمیت بسیار بالایی از لحاظ تجاری دارد؛ اما با این حال، تا قبل از سال ۱۳۷۳ به خطوط راه آهن سراسری متصل نبود و رفت‌وآمدی که به این شهر وجود داشت اغلب از طریق جاده‌ها صورت می‌گرفت. در اسفند سال ۱۳۷۳ با افتتاح خط بافق – بندرعباس، این شهر نیز به راه آهن سراسری متصل گردید. امروزه برای سفر به بندرعباس دیگر نیازی به رانندگی‌های طولانی و خسته‌کننده در جاده نبوده و می‌توان به‌راحتی و با خرید بلیط قطار این شهر، در کم‌ترین زمان ممکن به مقصد رسید.

شرایط حمل خودرو

اگر قصد دارید تا خودرو خود را به یکی از شرکت‌های ریلی سپرده و در مقصد دریافت کنید، نیاز است تا یک‌سری شرایط و قوانین را رعایت نمایید. این قوانین به‌صورت زیر هستند:

شرایط تحویل دادن خودرو در مبدأ

در زمانی که می‌خواهید خودرو را به مسئولین مربوطه تحویل دهید، لازم است تا مدارک شناسایی مالک خودرو، سند و کارت مالکیت را به‌همراه داشته باشید؛ همچنین باید به غیر از هزینه‌ای که بابت حمل‌ونقل پرداخت می‌کنید، هزینه‌ای را نیز تحت عنوان حق بیمه به شرکت ریلی بپردازید و در واقع خودرو خود را بیمه کنید.

نکته قابل توجه دیگری که وجود دارد، این است که خودرو باید از لحاظ فنی سالم باشد و مشکلی در خاموش یا روشن شدن آن وجود نداشته باشد. همچنین باید بدانید که سرباتری‌ها هنگام حرکت قطار جدا می‌شوند و پس از رسیدن به مقصد مجددا متصل می‌گردند. این امر به‌خاطر رعایت اصول ایمنی و جلوگیری از خطرات و اتفاقات احتمالی است.

در رابطه با خودروهای گذرموقت، تنها هنگامی می‌توانید آن‌ها را به‌وسیله قطار منتقل کنید که مجوز عبورشان به پایان نرسیده باشد؛ همچنین در رابطه با خودروهایی که متعلق به سازمانی خاص هستند، لازم است تا معرفی‌نامه سازمان مربوطه را نیز در اختیار داشته باشید.

خودروهایی که هنوز پلاک دریافت نکرده‌اند در صورتی مجاز به حمل شدن توسط قطار هستند که برگه فروش نیز به‌همراه خودرو به مسئولین قطار تحویل داده شود. بعد از تحویل برگه فروش خودرو معمولا ۶ رقم آخر شماره شاسی به‌عنوان پلاک در نظر گرفته می‌شود.

از نکات قابل توجه دیگر در رابطه با شرایط حمل خودرو توسط قطار، این است که به هیچ عنوان نباید وسایلی به غیر از جک و زاپاس داخل خودروی شما وجود داشته باشد. خودرو هنگام تحویل مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که وسیله‌ای به غیر از وسایلی که ذکر شدند داخل خودرو وجود داشت، خودرو حمل نخواهد شد.

آخرین نکته‌ای که در رابطه با شرایط تحویل خودرو در مبدأ وجود دارد، این است که ارتفاع خودرو نباید بیشتر از ۱۵۸ سانتی‌متر و عرض آن نیز نباید بیشتر از ۱۸۰ سانتی‌متر باشد. اگر هر کدام از این شرایط رعایت نشده باشند، خودرو تحویل گرفته نخواهد شد.

شرایط تحویل گرفتن خودرو در مقصد

برای تحویل گرفتن خودرو باید حداکثر در بازه زمانی ۲۴ ساعت پس از رسیدن خودرو به مقصد، جهت دریافت آن اقدام نمایید. در صورتی که بعد از این زمان به ایستگاه قطار مراجعه کنید، مستلزم هستید تا مبلغی تحت عنوان هزینه توقف و انبارداری را پرداخت نمایید.

هنگام تحویل گرفتن خودرو باید کارت شناسایی و همچنین کارت مالکیت خودرو را نیز به همراه داشته باشید. لازم به ذکر است که خودرو فقط به فردی تحویل داده می‌شود که مشخصات وی به‌عنوان تحویل گیرنده داخل بارنامه درج شده باشند.

نحوه ثبت درخواست حمل خودرو در فلای تودی

اگر قصد خرید بلیط قطار بندرعباس را دارید و می‌خواهید خودرو خود را به‌وسیله قطار به مقصد ببرید، می‌توانید با مراجعه به وبسایت فلای تودی، علاوه بر تهیه بلیط، درخواست حمل خودرو را نیز ثبت کنید. برای این کار ابتدا وارد صفحه اصلی شده و تنظیمات کادر جستجو را روی «قطار» قرار دهید. بعد از این که جزئیاتی مانند مبدأ، مقصد، تاریخ و… را انتخاب کردید، تیک گزینه «حمل خودرو می‌خواهم» را نیز انتخاب نمایید تا بلیط‌هایی نمایش داده شوند که مختص به حمل خودرو هستند.

بعد از مطالعه جزئیات بلیط‌ها، بهترین موردی که با شرایط‌تان سازگار است را گزینش کرده و بعد از کلیک روی عبارت «انتخاب و خرید»، وارد مراحل ثبت اطلاعات و پرداخت نهایی شوید. بعد از گذراندن این گام‌ها، بلیط‌تان صادر شده و لازم است تا در زمان مقرر با مراجعه به ایستگاه راه آهن خودرو خود را تحویل دهید. دقت کنید که تمامی مدارکی که در بخش شرایط عنوان شدند را نیز به‌همراه داشته باشید تا با مشکلی روبه‌رو نشوید.

سایر خدمات فلای تودی

اگر قصد دارید تا تمامی مراحل خرید بلیط قطار بندرعباس را به‌صورت آنلاین پشت سر بگذارید و هیچ‌گونه مراجعه حضوری انجام ندهید، پیشنهاد می‌کنیم تا به وبسایت فلای تودی مراجعه کرده و بلیط‌تان را از طریق این سامانه دریافت نمایید. فلای تودی یکی از بزرگ‌ترین آژانس‌های مسافرتی کشور است که همواره در تلاش بوده تا با ارائه خدماتی یونیک و مفید، رضایت گردشگران در سراسر کشور را به‌خود جلب نماید.

جالب است بدانید که گستره خدمات فلای تودی به تهیه بلیط قطار و درخواست حمل خودرو خلاصه نمی‌شود؛ بلکه امروزه می‌توانید تمامی ملزومات داشتن سفری به‌یادماندنی را از طریق وبسایت این مجموعه دریافت نمایید؛ از قابلیت خرید بلیط پروازهای داخلی و خارجی گرفته، تا قابلیت رزرو هتل در هر یک از نقاط جهان. همچنین اگر می‌خواهید تا سفری راحت و آسوده را پشت سر بگذارید و بتوانید از تمامی لحظاتی که در گردش هستید نهایت لذت را ببرید، پیشنهاد می‌کنیم تا به‌جای سفر به‌صورت انفرادی، همراه با یکی از تورهای فلای تودی سفر خود را آغاز کرده و با تورلیدرهای مجرب و حرفه‌ای این مجموعه همراه شوید.

source

توسط techkhabari.ir