دیجیتال مارکتینگ و هوش مصنوعی
دیجیتال مارکتینگ از روشهای نوین بازاریابی است که هنوز به طور کامل در ایران پیاده سازی و اجرا نشده است. این در حالی است که در یک سال اخیر با ظهور هوش مصنوعی، دیحیتال مارکتینگ که هنوز یک روش تازه حساب میشود دستخوش تغییرات قابل توجهی شد.
هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ بسیار کمک کننده بوده و تولید محتوای دیجیتال را سریعتر کرده است. اما برای این سرعت عمل، چه چیزهایی قربانی شده است؟
استودیو سپهر؛ استودیوی حرفهای دیجیتال مارکتینگ، به این پرسش پاسخ میدهد. اولین چیزی که فدای سرعت عمل هوش مصنوعی میشود، کیفیت تولیدات است.
کاربردهای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی در زمینههای مختلف کاربرد دارد حوزههایی مانند
- افزایش بهرهوری
- تحلیل داده به صورت سریع و دقیق
- پیشبینی و تجزیه و تحلیل داده ها
- پردازش تصویر و شناخت ویدئو
- نوشتن مقالات و پاسخ به سوالات
- مدیریت منابع
- تعامل با مشتری
- بهبود تصمیمگیری
- پرسنلسازی و تجربه کاربری بهتر
- خودکارسازی فرآیندها
اما در این مقاله قصد داریم به فعالیتهای ai در حوزه تولیدات دیجیتالی و بصری بپردازیم.
قربانیان تولید محتوا با هوش مصنوعی
تولیدات هوش مصنوعی مبتنی بر اطلاعات کلی و دیتای موجود در اینترنت است، شما برای تولید یک لوگوی حرفهای به یک هوش مصنوعی دستوراتی را میدهید و یک لوگوی مبتنی بر درک هوش مصنوعی از دستورات شما و اطلاعات موجود در دیتا سنترهای آن هوش مصنوعی دریافت میکنید، اما آیا لوگویی که دریافت کردهاید بر اساس نیازهای شما و شناخت نیازهای مخاطب است؟ قطعاً خیر.
هیچ هوش مصنوعی نمیتواند احساس مشتریان را درک کرده و پیام المانهایی که در کنار یک دیگر میچیند را به خوبی درک کند. برای فهم بهتر این موضوع با کلیک روی “طراحی لوگو” تولیدات تیم حرفهای استودیو سپهر را با تولیدات یک هوش مصنوعی مقایسه کنید.
دومین قربانی کار با هوش مصنوعی؛ دقت در کارها است. اگر به تولیدات هوش مصنوعی به خوبی دقت کنید متوجه اشتباهات وحشتناک هوش مصنوعی میشوید، انگشتهای اضافی، المانهای نامفهوم، طراحیهای نامنظم و بی دقت از بارزترین مشکلات تولیدات هوش مصنوعی است.
طراحی گرافیک یک شغل بسیار حرفهای و حساس است که نیاز به سلیقه، شناخت رنگها و قرار دادن بهجای المانهای گرافیکی است. در صورتی که تولیدات “طراحی گرافیک” یک تیم حرفهای را دیده باشید، میتوانید ضعفهای طرحهای هوش مصنوعی را به راحتی تشخیص دهید.
این تفاوتهای ناشیانه در شخصیت برند شما بسیار تاثیر گذار است. شما نمیتوانید با طرحهای ناشیانه و لوگوی ناملموس ادعای حرفهای بودن کنید. تنها زمانی میتوانید ادعا کنید که مشتریان خود را به خوبی میشناسید و نیازهای آنها را درک میکنید که در ابتدا برای خود و برندتان ارزش قائل شده باشید و برای معرفی خودتان حرفهای عمل کرده باشید.
سومین قربانی کار با هوش مصنوعی که مهمترین آنها نیز هست؛ خود شما و سلیقه شما است. هیچ وابستگی و از دست رفتن سلیقهای به یکباره و ناگهانی اتفاق نمیافتد. کاری که هوش مصنوعی با شما میکند این است که در ابتدا شما را وابسته میکند.
هوش مصنوعی با کمترین هزینه میتواند تولیدات بدیع و سریعی را به شما ارائه دهد. این سرعت عمل و طرحهای جدیدیکه در اولین نگاه ایراداتشان پوشیده است به شما احساس خوشنودی و رضایت میدهد.
این روند رفته رفته باعث میشود سلیقه حرفهای و شناخت شما از جزئیات به انحراف کشیده شود و دچار ساده انگاری و سطحی نگری شوید. استفاده مکرر از هوش مصنوعیهای نوشتاری برای نویسندگان باعث از بین رفتن ایده و خلاقیت در نگارش میشود.
معایب استفاده از هوش مصنوعی
استفاده مکرر از هوش مصنوعی در حوزه تصویر و گرافیک نیز باعث میشود متخصص این حوزه دیگر از سلیقه و شناخت خود استفاده نکند و به یک اپراتور تبدیل شود.
بلایی که هوش مصنوعی برای کارفرماها و متخصصانی که به آن مبتلا شدهاند به ارمغان میآورد اپراتور شدن آنها است. تحویل گرفتن آنی یک طرح یا لوگویی که ساخت آن توسط هنرمندان متخصص مدتها زمان میبرد، شما را وابسته کرده و در حالی که در جزئیات حرفهای آن هیچ دخل و تصرفی ندارید و نمیتوانید اصلاحش کنید، اختیار شما را سلب میکند.
در مجموع شاید استفاده از هوش مصنوعی بتواند در تولیدات دیجیتالی کمک کننده باشد، سرعت تولید را افزایش دهد و طرحهای نو ارائه دهد اما استفاده مکرر از آن به معنی پایان خلاقیت و نوآوریهای هنرمندانه است.
source