طی هفته گذشته به تحقیق درباره استودیوی بانجی (Bungie) ادامه داده و شرایطی که منجر به اخراجهای گسترده و تاخیرهای متعدد شده است را بررسی کردیم. نتیجه، کسب اطلاعاتی جدید برای ترسیم تصویری واضحتر است. با گیمفا همراه باشید.
پس از مکالمهای طولانی با فردی که اطلاعات داخلی مفیدی از وضعیت موجود دارد، یافتههای جدیدی در مورد چگونگی اخراجها، واکنش کارکنان از آن زمان و وضعیت Destiny 2 و بستۀالحاقی آن، یعنی The Final Shape، به دست آمده.
در این پُست توضیحات کافی برای تمام مواردی که در این هفته اتفاق افتاد و آنچه که به طور بالقوه در پیش داریم، وجود دارد، اگرچه مطمئناً در حال حاضر هیچ تضمینی در رابطه با صحت کامل این اطلاعات نمیتوانیم بدهیم.
اخراجها:
۱. مدیریت شرکت ادعا میکند تمام اهرمهای جایگزین برای جلوگیری از اخراج کارکنان بررسی شده و سپس این تصمیم اتخاذ گشته است. وقتی کارمندان پرسیدند که آیا یکی از اهرمهای مورد بحث، پاداش اجرایی بوده یا خیر، به آنها پاسخ داده شد که نه، این اتفاق در شرکت نمیافتد.
بهروزرسانی: پس از انتشار خبر بالا، بانجی در پاسخ گفت که مدیرعامل شرکت، پیت پارسونز (Pete Parsons)، و برخی دیگر از مدیران، قبلا بخشی از پاداشهای سالانه خود را از دست دادهاند. اما تا دیروز به کارکنان اطلاع داده نشده بود که این اتفاق رخ داده است. مجموع پاداشهای از دست رفته نیز مشخص نیست.
۲. از نظر داخلی، واقعاً هیچکس سونی (Sony) را به خاطر این موضوع سرزنش نمیکند، حتی مدیریت استودیو. به برخی از کارمندان گفته شده که اگر خریداری شدن شرکت توسط سونی رخ نمیداد، با عملکرد فعلی Destiny 2، خودِ استودیو در صورت مستقل بودن، به خطر میافتاد.
۳. جو بلکبرن (Joe Blackburn)، کارگردان Destiny 2، به عنوان یکی از مقصران ماجرای رخ داده شناخته نمیشود، اما نمیتوان این موضوع را به تمامی کارمندان استودیو تعمیم داد؛ قطعاً برخی در به وجود آمدن این شرایط مقصر بودهاند.
۴. ساختمان گرانقیمت جدید، یک پروژه جداگانه بوده و احتمالاً در بازه زمانیای که طرح آن تدوین و کار آغاز شد، نمیتوانسته مشاغل را نجات دهد. به همین ترتیب، ۱.۲ میلیارد دلاری که برای پاداش کارکنان در نظر گرفته شده بود نیز تا حد زیادی صرف مسائل دیگر (ساخت و تکمیل پروژه، خرید سهام بانجی توسط کارمندان و …) شد. در این حالت، هیچ بودجهای برای جلوگیری از اخراج کارکنان در آن زمان وجود نداشت.
۵. روند هزینههای ساخت بازی در طول زمان، تخمینهای درآمد سال جاری را تا حدودی منطقی میکرد، بنابراین بله، کاهش ۴۵ درصدی درآمد مهم است ولی برای شرکت قابل پیشبینی بود. بستۀالحاقی Lightfall فروش بسیار خوبی را تجربه کرد، ولی مدتی پس از آن، استودیو یک کاهش واقعی و آسیبزا را از نظر درگیر شدن/هزینه کردن بازیکنان مشاهده نمود.
۶. کارمندان در حال حاضر به شدت از رهبری عصبانی هستند و اغلب در جلسات به طور علنی این موضوع را بیان میکنند. وعده و وعیدهایی در رابطه با پرداخت پاداشها انجام شده بود که هیچ نتیجهای در بر نداشت. به علاوه، کسانی که تمام آن وعده و وعیدها را داده بودند در شرکت باقی ماندند، ولی آنهایی که در انتظار دریافت پاداش خود بودند، اخراج شدند. واقعیتی که بر هیچکس پوشیده نیست و کارکنان را حسابی آزردهخاطر ساخته است.
تأخیر در بستۀالحاقی The Final Shape:
۱. شنیدهها حاکی از آن است که عوامل سازنده میخواهند The Final Shape نه تنها به خوبی Forsaken یا The Taken King باشد، بلکه باید بسیار بهتر از آنها ظاهر گردد. از این رو آنها با هدف دریافت بازخورد «عالی» از سوی بازیکنان، در حال صیغل دادن DLC هستند. به اعتقاد استودیو، بستۀالحاقی The Final Shape باید به عنوان کلیدی برای تغییر اوضاع در نظر گرفته شود.
۲. طبق گزارشات ارائه شده، کمپین و ویژگیهای The Final Shape حتی در وضعیت فعلی خود (بدون نیاز به تأخیر و …) نیز کاملاً منسجم هستند، اما توسعهدهندگان قصد دارند از این مرحله هم فراتر بروند، زیرا هنوز نگرانیهایی از جانب استودیو درباره نواقص احتمالی وجود دارد، حتی با وجود تأخیرهای صورت گرفته.
شرایط کلی فرنچایز Destiny:
۱. بخشی از تیم جدید PvP Strike تحت تأثیر اخراجها قرار گرفته است، اما با این حال، تاکنون پیشرفت قابل توجهای در بخش نقشهها حاصل شده و مشخصاً نباید آن را لغو کرد. (بهروزرسانی: شنیدهایم که تیمهای مسئول امنیت بازی نیز به شدت از تعدیلهای رخ داده ضربه خوردهاند).
۲. به دلیل اخراجها و تأخیرهای صورت گرفته، هنوز هیچ تغییر قابل توجهای در برنامههای بلندمدت Destiny 2 به کارکنان اعلام نشده است. هیچ برنامه شناخته شدهای برای کاهش پشتیبانی از Destiny 2 به سطوح قبلی خود وجود ندارد. همچنین هیچ اطلاعات جدیدی در مورد برنامههای درازمدت فرنچایز – از جمله چیزی شبیه به Destiny 3 – به چشم نمیخورد.
۳. جلسات زیادی در مورد خریدهای درون برنامهای بازی برگزار شده و بسیاری از توسعهدهندگان خواستار کاهش آنها بودند، اما همیشه این پاسخ به آنها داده میشود که «با توجه به هزینهبر بودن Destiny، وجود ریزتراکنشها ضروری بوده و شکایت از موارد جدید، همیشه منعکسکننده واقعیتها نیست».
کارتهای رویداد (Event Cards) ممکن است قدیمی به نظر برسند اما هنوز هم فروش خوبی را تجربه میکنند. تعجب خواهید کرد که چه تعداد از مردم هنوز در حال خرید قدیمیترین اکسسوریهایی هستند که همیشه میگوییم باید تا به حال رایگان شده باشند.
۴. هدف نهایی در شرکت این است که بانجی به یک استودیوی چندIP با بازیهای متعدد و جریانهای درآمدی مختلف تبدیل گردد، بنابراین حتی اگر Marathon موفقیتآمیز ظاهر شود، برنامهای برای مهاجرت گسترده از تیم Destiny به تیم Marathon و کنار گذاشتن این فرنچایز وجود نخواهد داشت.
تمام موارد گفته شده در بالا حاکی از آن هستند که اتفاقات پیش آمده در بانجی، تا حد زیادی به خودِ استودیو مربوط میشوند و حداقل تا این لحظه، شواهدی مبنی بر دخالتهای سونی و اهداف بلندمدتش درباره عناوین سرویس محور، وجود ندارد. اگرچه مشخصاً ما نمیدانیم که در بالاترین سطوح مدیریتی چه تصمیماتی در حال شکلگیری است.
خلقوخوی عمومی اکثر افراد باقی مانده در بانجی حالتی از خشم، غم و ترس است. عصبانیت از نحوه رسیدگی به اخراجها، ناراحتی از اینکه چه کسی رفته است، ترس از اینکه ممکن است اخراجهای بیشتری در راه باشد و اساساً، هیچکس احساس امنیت نمیکند. با این حال، ایمان زیادی در رابطه با بستۀالحاقی The Final Shape وجود دارد و از صمیم قلب امیدواریم که بازیکنان دوستش داشته باشند.
به نظر میرسد تمام افراد به این نکته اشاره دارند که The Final Shape، یا Destiny را به نقطه اوج خود باز میگرداند و یا شکستی تاریخی را برای فرنچایز مورد بحث رقم خواهد زد. اطلاعات بیشتری در مورد اتفاقاتی که ممکن است در قسمتهای بعدی رخ دهند وجود ندارد، اما مطمئناً هدف استودیو در حال حاضر این است که «تعداد بازیکنان و میزان درآمد شرکت باید بهبود پیدا کرده و IPهای جدید مانند Marathon باید منتشر شوند».
مسلماً برای کسانی که شغل خود را از دست دادهاند و همچنین برای کسانی که باقی ماندهاند، زمان فوقالعاده سختی است. اگر بازیهای منتشر شده در آینده خوب باشند، شرایط بهبود پیدا میکند، اما وضعیت فعلی در صورتی که هدف استودیو تنها برگشت بازیکنان و کاهش هزینهها باشد، راه پیش رو را بسیار دشوارتر خواهد ساخت. به نظر من، وابسته کردن همهچیز به بستۀالحاقی The Final Shape خطرناک است، در نهایت خواهیم دید.
از همراهی و توجه شما عزیزان صمیمانه سپاسگزارم.
نظر شما در این باره چیست؟
source