به گزارش صدای بورس، تب ورود دانش بنیان ها و استارتاپ ها به بورس و بازار سرمایه حسابی این روزها داغ شده است و بسیاری از شرکت ها برای بورسی شدن اعلام آمادگی کرده اند.باید توجه داشت ورود یک کسب‎وکار به بازار سرمایه یا به عبارت دیگر عرضه سهامشان در بورس، همیشه برای آنها پدیده خوشایندی است. به‌ویژه برای آن دسته از کسب‌وکارهای استارتاپی و دانش بنیانی که توانسته‌اند مراحل پرچالش رشد و جذب سرمایه‌ها از منابع مختلف را پشت سر گذاشته و با ورود به بورس، در واقع، دوران بلوغ را تجربه کرده و برای اهداف بلندمدت و رشد و توسعه بیشتر سرمایه‌گذاری کنند.

بر اساس نظرات کارشناسان بورسی ورود دانش بنیان ها و استارتاپ‌ها به بورس و فرابورس می‌تواند اتفاق بسیار خوبی باشد چرا که می‌تواند این امید را به کارآفرینان کشور بدهد که به رسمیت شناخته شده‌اند و بازار سرمایه آن‌ها را می‌پذیرد. در عین حال بازار سرمایه نیز باید نگاه خود به کسب‌وکارها را به روز کرده و با حمایت دولت‌ها زمینه را برای این سبک فعالیت اقتصادی فراهم کنند.

یکی از مهم‌ترین اهداف ورود دانش بنیان ها و استارتاپ‌ها به بازار سرمایه را جذب نقدینگی و تامین منابع مالی عنوا می شود اما دراین میان کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند دانش بنیان ها و استارتاپ ها برای تامین مالی با مشکل مواجه نیستند و بورس یکی از راه‌هایی است که می‌توانند برای تامین منابع مالی آنها کمک کند اما دلیل مهمتری که آنها قصد ورود به این بازار را دارند این است که به دنبال کشف قیمت شفاف هستند. در این زمینه حسین عبده تبریزی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با «صدای بورس» ضمن تاکید براینکه دانش‌بنیان‌ها دغدغه تأمین مالی ندارند، می گوید: بازار سرمایه به صورت قابل توجهی، قابلیت تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان را دارد چرا که این شرکت‌ها حجم بزرگی در اقتصاد ندارند.

وی می افزاید: با توجه به این که از سوی دولت بودجه‌هایی به این مجموعه‌ها اختصاص می‌یابد و شرکت‌های دانش‌بنیان به کمک صندوق‌ شکوفایی و سایر صندوق‌ها، می‌توانند نقش خوبی را در بازار سرمایه بازی کنند.

عبده تبریزی با اشاره به اینکه بازار سرمایه نمی‌تواند به تمام نیازهای شرکت‌های دانش بنیان پاسخ دهد، می گوید: اقتصاد ایران ۱۰ تا ۱۵ درصد می‌تواند به تأمین مالی شرکت‌ از طریق بازار سرمایه کمک کند.

source

توسط