سوگیری تایید یکی از رفتارهای رایج در محیط‌های کاری است. ولی احتمال اینکه این رفتار را در دیگران مشاهده کنید بیشتر از این است که متوجه سوگیری تایید در رفتار خودتان شوید. این سوگیری می‌تواند با کاهش فرصت‌ها و میزان همکاری، عملکرد یک تیم را به چالش بکشد. زمانی که تبدیل به رهبر یک مجموعه می‌شوید، رفتار شما بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و سوگیری تایید در این زمان بیشتر به چشم می‌آید. از سوی دیگر، تلاش برای کاهش سوگیری تایید می‌تواند تیم شما را مؤثرتر و فراگیرتر کند.
در این مقاله به بررسی تعریف سوگیری تایید، اهمیت اجتناب از آن و ارائه نکاتی برای مقابله و غلبه بر این رفتار می‌پردازیم.
سوگیری تایید، تمایل انسان به انتظار داشتن، ارزیابی‌کردن و پردازش اطلاعاتی است که با باورهای قبلی فرد سازگار هستند. این مجموعه از باورهای ناخودآگاه، مستقیماً بر الگوهای فکری و اعمال فرد تأثیر می‌گذارد. این سوگیری لازم نیست دقیق باشد، و در واقع، اغلب اوقات برعکس است.
افرادی دارای سوگیری تایید اغلب الگوهای فکری و یا باورهایی را به صورت ناخودآگاه به کار می‌برند که در آن موقعیت نامعتبر هستند. آن‌ها سعی دارند تا با اتکا به همین داده‌ها،  آن موقعیت را به گونه‌ای ببیند که گویی دقیقاً به همین شکل است. در همین راستا، آن‌ها اطلاعات نامتناقض را نادیده می‌گیرند، چراکه بر خلاف میل و درک مورد نظر آن‌ها از شرایط است. به عبارت دیگر، اطلاعات متناقض در راستای نتیجه‌گیری آن‌ها نیستند و بنابراین آن‌ها ترجیح می‌دهند تا آن‌ها را کلاً نادیده بگیرند.
سوگیری تایید چیست؟
باورهای موجود در سوگیری تایید اغلب شامل مفروضاتی در مورد یک موقعیت یا انتظارات در مورد پیامد آن هستند. سوگیری تایید اغلب در مورد موضوعاتی و مسائل مربوط به خود شخص، مسائل پراهمیت، وابستگی‌های عاطفی و یا بحث و جدل رخ می‌دهد. گاهی اوقات، سوگیری تایید تبدیل به بخشی از ابزارهای یک فرد برای پردازش کارآمد اطلاعات می‌شود. ولی در سایر مواقع، ابزاری برای حمایت و محافظت از خود و دیدگاه‌های خود است.
سوگیری تایید یک تجربه انسانی عادی و طبیعی است. هر انسانی، به‌خاطر امیال و آرزوهای شخصی، در ریسک مبتلا شدن به این سوگیری قرار دارد. اگرچه داشتن ترجیحات و علایق شخصی چیز اشتباهی نیست، ولی باید مراقب بود که این ترجیحات فرایند تصمیم‌گیری شما را مختل نکند. اجتناب از سوگیری تایید می‌تواند به شما کمک کند تا:
کاهش موارد و استفاده از سوگیری تایید یک تلاش و رویکرد تیمی است که ممکن است انسجام و اثربخشی تیم را افزایش دهد.
سوگیری تایید در محل کار
اجتناب از سوگیری تایید مستلزم تلاش مداوم و آگاهانه است. اعضای تیم ممکن است حتی از چالش‌ها آگاه نباشند. در ادامه لیستی از ۵ راهکار و نکته مختلف برای غلبه بر سوگیری تایید را با شما به اشتراکم می‌گذاریم.
این موضوع به‌خصوص زمانی اهمیت پیدا می‌کند که تصمیم شما به عامل زمانی بستگی دارد. در چنین شرایطی، خیلی مهم است که قبل از اعمال‌نظر، تحقیقات کافی انجام دهید. در طول این فرایند تحقیق احتمال خودتان متوجه خواهید شد که علاقه و گرایش بیشتری نسبت به یک سمت موضوع و یا سؤال پیدا می‌کنید.
اگرچه شکل‌گیری این گرایش طبیعی است، ولی تحقیق و بررسی کافی و به‌کارگیری منابع مختلف به شما اجازه می‌دهد تا درک جامع‌تری از سؤال و یا مشکل ایجاد پیدا شده کنید و این نیز منجر به اجتناب از شکل‌گیری سوگیری تایید خواهد شد.
اگرچه ممکن است کمی ناراحت‌کننده و دشوار به نظر برسد، ولی با به چالش کشیدن خود و افکارتان می‌توانید توانایی پردازش فکری خودتان را گسترش دهید. این رویکرد را می‌توانید برای هر موضوعی که مشغول بررسی آن هستید به کار بگیرید و ارزیابی نهایی خود را متعادل و منطقی‌تر کنید. شما می‌توانید این چالش را از طریق روش‌های مختلفی به کار بگیرید. از جمله:

انجام این چالش ممکن است پیچیدگی‌های موضوع شما را در ظاهر افزایش دهد. با این حال، به دست آوردن درک عمیقی از موضوع می‌تواند یک گام رو به جلو در مبارزه با سوگیری تایید در رفتار شما باشد. زمانی که متوجه می‌شوید موضوع بسیار گسترده است و به‌راحتی نمی‌توان آن را بر اساس یک روش و رویکرد فکری تفسیر کرد، احتمال شکل‌گیری سوگیری تایید نیز در شما کاهش پیدا می‌کند.
اگرچه اجتناب از تعصب تقریباً غیرممکن است، ولی می‌تواند آگاهانه تصمیم بگیرید که قضاوت‌های سریع و بی‌اساس خودتان را کاهش داد و یا اینکه متوقف کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری به ارزیابی موضوعات بپردازید. هرچه وقت بیشتری برای یک موضوع صرف کنید، ارزیابی شما از موضوع کامل‌تر و بهتر خواهد شد. به عنوان مثال، اگر فقط عنوان و یا موضوع یک ایمیل را بخوانید، به احتمال زیاد سوگیری تایید در نظر و دیدگاه شما در مورد باقی مطالب ایمیل تأثیر خواهد گذاشت.
اگر احساس کردید تنها با خواندن عنوان موضوع و یا خط اول یک متن شروع به قضاوت و شکل دادن دیدگاه در مورد آن می‌کنید، حتماً خودتان را وادار به خواندن ادامه‌ی متن کنید. همیشه سعی کنید قبل از ایجاد یک دیدگاه، اطلاعات بیشتری در مورد آن به دست بیاورید. خواندن کل مقاله و یا پیام می‌تواند زمینه و اطلاعات کافی برای شکل‌دادن دیدگاه و استدلال را در شما شکل دهد. بنابراین، تمام ایده‌ها را در نظر بگیرید و دیدگاه خود را گسترش دهید.

اعتراف کردن به اشتباه و درس گرفتن از آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا فرایندهای تصمیم‌گیری و فکر کردن خود را بهبود بخشیده و عضو تیمی بهتری برای سازمان خودتان باشید. یادگیری نحوه اجتناب و حذف سوگیری تایید می‌تواند مستلزم درک سوء تفاهم‌ها، سوء برداشت‌ها و اشتباه کردن‌ها باشد. گاهی اوقات باید محدودیت‌ها و اشتباهات جهان‌بینی و سیستم فکری خودتان را قبول کنید تا بتوانید از سوگیری تایید اجتناب کنید.
بنابراین، به‌جای اینکه موضع دفاعی گرفته و از این لحظات اجتناب کنید، توصیه ما این است که اشتباهات و ضعف‌های خود را به آغوش گرفته و با آن‌ها روبه‌رو شوید. تغییر طرز فکر خود برای استقبال از به چالش کشیدن جهان‌بینی، تفکرات و ایده‌های از پیش تعیین شده می‌تواند حتی روی اطرافیان شما هم تأثیر گذاشته و آن‌ها را ترغیب کند که همین کار را انجام دهند.
بررسی مجدد فرایندهای فکری می‌تواند به شما در غلبه بر سوگیری تایید کمک کند. وقت گذاشتن برای انجام این کار به شما کمک می‌کند تا سیستم فکری و اعتقادی جامع ایجاد کنید. این کار همچنین به شما امکان می‌دهد تا آموخته‌های اخیر خود را در فکر کردن به موضوعات فعلی به کار ببرید.
همان‌طور که چیزهای جدیدی یاد می‌گیرید، سیستم فکری شما غنی‌تر و توانمندتر می‌شود. در چنین شرایطی، صرف زمان برای بازبینی باورها و خط فکرهای جاری به شما کمک می‌کند تا تحلیل‌های جامع‌تری را از مشکلات و موضوعات ارائه کنید.
غلبه بر سوگیری تایید
سوگیری تایید باعث ایجاد اثرات ناخواسته‌ای بر فرایندها و تصمیمات افراد در محل کار می‌شود. این سوگیری ممکن است بر استراتژی، مدیریت پروژه، استخدام، تصمیم‌گیری، تحقیق و بازاریابی شرکت‌ها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، وقتی یک محصول جدید برای اولین بار به یک تیم بازاریابی معرفی می‌شود، آن‌ها اغلب در مورد شخصیت خریدار آن محصول تحقیق می‌کنند.
وجود سوگیری تایید در اعضای این تیم ممکن است باعث شود آن‌ها بخشی از مخاطبان خود را نادیده بگیرند؛ بخشی که ممکن است شامل خریداران بالقوه این محصول باشد. به عنوان مثال، باورهای شخصی آن‌ها ممکن است به این شکل باشد که تنها خانم‌های مسن از محصول آن‌ها استفاده می‌کنند. این باور می‌تواند موفقیت این محصول را تحت‌تأثیر قرار دهد. چراکه محصول آن‌ها شاید در واقعیت به هیچ جنسیتی محدود نمی‌شود و افراد با جنسیت‌ها و گروه‌های سنی مختلف ممکن است جزو خریداران بالقوه آن‌ها باشند.
گروه بازاریابی این شرکت می‌تواند با انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و چالشی گسترده سود ببرد. بر اساس این تحقیقات، آن‌ها ممکن است ویژگی‌های جمعیت‌شناختی خریداران محصول رقیب را پیدا کرده و شواهد کافی برای مخاطب قرار دادن طیف وسیع‌تری از خریداران را پیدا کنند.
این گروه بازاریابی همچنین ممکن است از خریداران فعلی خود نظرسنجی کند و اطلاعات خود در مورد محصول جدید را تکمیل کند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا خریداران بالقوه بیشتری را شناسایی کنند. وقت گذاشتن برای مرور و بازنگری باورهای گذشته باعث می‌شود متوجه اشتباهات خود شده و رویکرد بهتری را برای افزایش فروش خود پیش بگیرند.
منبع: Indeed


source

توسط techkhabari