دیجیاتو
از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.
۸۴ درصد کسب و کارها از اینستاگرام برای تبلیغات و فروش استفاده می‌کنند و پس از آن واتساپ و تلگرام بیشترین محبوبیت را دارد.
جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.
رشد تجارت الکترونیکی کشور در سال ۱۴۰۰ به ۱۳ درصد رسیده؛ رقمی که نشان از رشد این حوزه دارد اما نسبت به رشد بیش از ۱۵۰ درصدی این حوزه در سال ۹۹، نشان از کاهش شدید شیب رشد تجارت الکترونیکی در کشور می‌دهد. میزان تراکنش‌های تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۰ به ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون رسیده و تعداد تراکنش‌ها نیز نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است. متوسط هر خرید اینترنتی نیز رقم ۳۴۳ هزار تومان بوده است. در این گزارش همچنین تاکید شده که ۸۴ درصد فروشگاه‌های اینترنتی از بستر اینستاگرام برای عرضه محصولات و تبلیغات استفاده می‌کنند و پس از آن دو بستر واتساپ و تلگرام پراستفاده‌ترین بسترهای اینترنتی برای کسب و کارهای آنلاین ایرانی است.
به گزارش دیجیاتو در گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی آمده که ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی ۱۲۳۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل رشد ۱۳ درصدی داشته است. همچنین در این گزارش تاکید شده که کل اینمادها در سال پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۲۰ هزار اینماد رسیده که حکایت از رشد ۳۵ درصدی دارد و البته بیش از ۳۸۰۰ مورد اینمادهای بدون ستاره نیز به کسب و کارها اعطا شده است. ناگفته نماند بیش از ۴۰۰ هزار سایت فعال در زمینه تجارت الکترونیکی فعالیت دارد که ۱۲۰ هزار مورد از آنها اینماد دریافت کردند.
در گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تاکید شده که ۹۴ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی، از سرمایه گذاری شخصی برای توسعه کسب و کار خود استفاده کردند و ۶۰ درصد از این کسب و کارها نیز از شرکت ملی پست برای ارسال محصولات خود استفاده می‌کنند. ۶۰ درصد فعالین حوزه تجارت الکترونیکی دارای اینماد نیز در گروه سنی جوانان قرار دارند. نکته جالب اینجاست که ۱۴ درصد از صاحبان کسب و کارهای الکترونیکی را افراد زیر ۲۰ سال تشکیل می‌دهند و همچنین ۱۴ درصد نیز متعلق به افراد بالای ۵۰ سال هستند. در بین گروه سنی خریداران نیز باید گفت ۶۰ درصد خریداران را افراد جوان تشکیل می‌دهند و ۵ درصد خریداران نیز کودکان هستند. همچنین ۶۶ درصد خریداران را مردان تشکیل می‌دهند و ۳۴ درصد از خریداران، زنان جامعه هستند.
مرکز تجارت توسعه الکترونیکی در گزارش خود اعلام کرده ضریب نفوذ اینترنت در ایران به بیش از ۱۲۷ درصد رسیده و ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی نیز در کشور به ۵۶ درصد رسیده است. همچنین آنطور که در این گزارش برآورد شده، ۴۸ میلیون ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی هستند. در این بین باید گفت ۸۰ درصد تجارت الکترونیکی در کشور در بستر شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد و ۲۸ درصد نیز در پیام‌رسان‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد.
از بین شبکه‌های اجتماعی که کسب و کارها از آن برای فعالیت تجارت الکترونیکی خود استفاده می‌کنند، اینستاگرام بیشترین محبوبیت را دارد و ۸۴ درصد فعالیت‌ها در این بستر رخ می‌دهد. آمار فعالیت‌های بازیگران حوزه تجارت الکترونیکی در کشور پس از اینستاگرام به واتساپ و پلتفرم فیلتر شده تلگرام می‌رسد.
بیشترین زمینه فعالیت واحدهای تجارت الکترونیکی دارای اینماد در زمینه فروشگاه اینترنتی و آموزش و ارائه خدمات برنامه نویسی و فرهنگی بوده و ۸۶ درصد صاحبین این کسب و کارها را آقایان تشکیل می‌دهند. ۵۴ درصد واحدها در زمینه فروش محصول فعالیت دارند و ۱۴ درصد در زمینه ارائه خدمات برخط فعالیت دارند.
بخش اعظم شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیکی همانند سالیان گذشته در تهران متمرکز هستند. بر اساس آخرین گزارش سالانه تجارت الکترونیکی، گفته شده که در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ درصد فعالان کسب‌وکار تجارت الکترونیکی در تهران هستند و اصفهان در رتبه دوم و خراسان رضوی در رتبه سوم قرار دارند.
تعداد شکایات دریافتی در سال 1400 ، به نسبت سال قبل، 17 درصد رشد داشته است. از جمله دلایلی که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای افزایش این حجم از شکایات اعلام کرده مواردی از جمله، مشکلات لجستیک، تأمین کالا و افزایش نرخ ارز برای کسب وکارها و نیز تعطیلی کسب وکارها در برخی بازه‌های زمانی بدلیل شیوع ویروس کرونا بوده است.
۶۷ درصد از کسب و کارهای مجازی روش پرداخت اینترنتی را برای کسب مبلغ از مشتریان خود انتخاب می‌کنند و ۳ درصد نیز با روش پرداخت در محل، به کار خود ادامه می‌دهند. البته در این بین ۳۰ درصد از کسب و کارها نیز از هر دو روش استفاده می‌کنند.
در مراسم رونمایی از این گزارش سالیانه از لوگوی جدید ای‌نماد پرده‌برداری شد؛ لوگویی که پس از ۱۲ سال تغییر پیدا کرده و نام «نماد تجارت الکترونیکی» را به جای «نماد اعتماد الکترونیکی» یدک می‌کشد. «محمدجواد هادی» سرپرست معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربردها دلیل این موضوع را دربرگیری بیشتر این نماد اعلام کرد: «می‌خواهیم اعلام کنیم که نماد ما فقط مربوط به کسب و کار نیست و درباره کلیت یک تجارت بزرگ در کشور است.»
در خاتمه این مراسم نیز مدیر مرکز تجارت الکترونیکی از ورود به بازارهای جهانی صحبت کرد و از انجام اقدامات اولیه و رایزنی‌های اولیه برای تحقق این هدف سخن گفت. «امین کلاهدوزان» در این مورد اعلام کرد: «می‌خواهیم تا پایان سال ۱۴۰۰ توسعه تجارت الکترونیکی در سطح خارجی را نیز در نظر بگیریم. با پلتفرم‌های جهانی همکاری کنیم تا پلتفرم‌های داخلی بتوانند از طریق آنها محصولات خود را وارد بازار جهانی کنند.»
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.
مطمئن باشید که هرگز از سمت ما ایمیل‌های مزاحم (اسپم) دریافت نخواهید کرد.
تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است | دیجیاتو توسط سرورهای قدرتمند پارس پک پشتیبانی می‌شود

source

توسط techkhabari