آنچه در این مقاله می‌خوانید:
 
در همه جای جهان (به‌جز ایران!) خودروسازان همواره در حال رقابت بر سر محصولاتشان هستند. رقابتی که طی سالیان اخیر بسیار سخت و سنگین شده؛ اما در ایران به لطف ممنوعیت واردات خودرو و انحصاری بودن بازار، معمولاً رقابت‌ها بین محصولات یک خودروساز رخ می‌دهد! محصولاتی که عمدتاً پیشرانه و پلتفرم یکسانی دارند! در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال به سراغ تست و مقایسه پژو ۴۰۵SLX، پارس LX و سمند رفته‌ایم. قطعاً اگر ۴۰۵ نبود، هیچ یک از خودروهایی که در این مقاله هستند وجود نداشت؛ یا بهتر است بگوییم، اگر ۴۰۵ نبود ایران خودرو فقط تارا، رانا و ۲۰۶ را در سبد محصولاتش داشت!
پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX
فکر نمی‌کنم طراحی این سه خودرو برای کسی جدید و ناشناخته باشد. ازاین‌رو بخش طراحی این مقاله را در چند جمله خلاصه و زود‌تر به سراغ تجربه رانندگی می‌رویم.
طراحی هر سه خودرو به حدود ۲ دهه قبل برمی‌گردد. البته در طول این سال‌ها ایران خودرو تغییراتی همچون تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها و فرم سپر‌ها انجام داده اما طرح کلی مربوط به همان دو دهه قبل است.
به نظر می‌رسد بین این سه خودرو، قدیمی‌ترین طراحی را سمند دارد. سمند از روبه‌رو شبیه به پیرمردی کسل و بی‌حوصله می‌ماند که نه خوشحال است نه خشمگین و تنها حالت چهره‌اش خنثی است!
اما اوضاع در ۴۰۵SLX کمی بهتر است. بااینکه ۴۰۵SLX از همان طرح ۴۰۵ معمولی استفاده می‌کند؛ اضافه شدن چند فلاپ پلاستیکی و تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها موجب شده تا طراحی ۴۰۵SLX کمی جذاب‌تر و پویا‌تر از سمند و یا ۴۰۵ معمولی باشد. یکی از نکاتی که طراحی ۴۰۵SLX را نسبت به دو خودروی دیگر متمایز می‌کند، ارتفاع نسبتاً زیاد شاسی (به‌خصوص در قسمت عقب) از سطح زمین است. حتی ارتفاع ۴۰۵SLX از بسیاری خودروهای کراس‌اوور چینی امروزی هم بلند‌تر است.
در بین این سه خودرو، پژو پارس بهترین طراحی را دارد. طراحی پژو پارس از سمند و ۴۰۵ کمی خشن‌تر، جذاب و جوان پسند‌تر است.
پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX
در بین این سه خودرو، باز هم طراحی کابین سمند از همه قدیمی‌تر است. درواقع طراحی کابین سمند برخلاف ۴۰۵ و پارس، از روز اول تا به امروز تغییر بسیار کمی را داشته. رتبه دوم طراحی کابین به ۴۰۵SLX می‌رسد. این طراحی که در سال ۹۳ بر روی پارس و ۴۰۵ ‌ قرار گرفت، طرحی نسبتاً زیبا و به‌روز است که تلفیقی از چرم،‌پلاستیک خشک و طرح چوب است (البته در ۴۰۵ این طرح چوب وجود ندارد) و برخلاف خودرو‌های داخلی دیگر، داشبورد و رودری‌های چند رنگ دارد و فقط از یک رنگ استفاده نشده.
داخل پژو پارس
کابین پژو پارس با اختلاف زیادی از دو خودروی دیگر لوکس‌تر و زیبا‌تر است. این مورد تا حدودی به قیمت بالاتر این خودرو نسبت به رقیبانش برمی‌گردد. طرح چوبی که بر روی داشبورد و رودری‌های پارس کار شده به‌مراتب کیفیت بالاتری از سمند دارد و طبیعی‌تر جلوه می‌کند. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، طراحی کابین پارس شباهت‌های زیادی با ۴۰۵ دارد؛ اما اضافه شدن طرح چوب به رودری‌ها باعث شده تا طراحی کابین پارس زیبا‌تر از ۴۰۵ شود.
داخل پژو 405 slx
با توجه به اینکه هر سه خودروی مورد تست ما کارکردی زیر ۸۰.۰۰۰ کیلومتر دارند، افت کیفیتی در متریال استفاده شده در کابین‌شان مشاهده نمی‌شود اما به نظر می‌رسد کیفیت متریال مصرفی در کابین سمند کیفیت بهتری نسبت به دو خودروی دیگر دارد. استفاده از پلاستیک نرم و انعطاف‌پذیر به‌جای پلاستیک خشک یکی از علل این اتفاق است.
داخل سمند
فضای کابین هر سه خودرو تقریباً یکسان است و یک خانواده چهار نفره عمدتاً مشکلی ازلحاظ فضای پا و سر نخواهند داشت. فضای صندوق عقب خودروها نیز به همین صورت است؛ اما به نظر می‌رسد که صندوق پارس و ۴۰۵ از فضایی مسطح‌تر و عمیق‌تری نسبت به سمند بهره می‌برند.
دسترسی به ادوات کابین در سمند کمی سخت‌تر از پارس و ۴۰۵ صورت می‌پذیرد و دلیل اصلی آن هم گرفتن کلید شیشه‌بالابرها بر روی پایین‌ترین قسمت در است. نبود فضای کافی برای قرار دادن اشیا، مشکلی است که در هر سه خودرو دیده می‌شود. البته قرار گرفتن یک کنسول مرکزی کوچک در پارس و ۴۰۵ باعث شده تا این موضوع کمی کمرنگ شود.
 
قیمت بالاتر پژو پارس نسبت به دو رقیبش باعث شده تا بیشترین امکانات رفاهی را به خود اختصاص دهد. کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کولر اتوماتیک دیجیتال، آیینه‌های تاشو برقی، کامپیوتر سفری، سنسور دنده عقب از مهم‌ترین امکانات پارس محسوب می‌شوند.
رتبه دوم آپشن‌های رفاهی را سمند کسب می‌کند. مهم‌ترین دلیل این انتخاب وجود دستیار صوتی راننده است.
اما متأسفانه ۴۰۵ حتی بلندگو و یا شیشه‌های برقی عقب را هم ندارد و قابلیت حرکت کردنش، مهم‌ترین آپشن آن محسوب می‌شود!
آپشن‌هایی نظیر دریچه تهویه سرنشینان عقب و آیینه‌های جانبی برقی از امکانات مشترک هر سه خودرو محسوب می‌شوند. ای‌کاش رینگ‌های آلومینیومی و چهار ترمز دیسکی هم در این خودرو‌ها وجود داشت. (امکاناتی که در نسخه‌های چند سال قبل موجود بوده!)
ایربگ راننده و سرنشین کناری و ترمز ABS تنها آپشن ایمنی این سه خودرو محسوب می‌شوند! البته امتیاز این سه خودرو از تست‌های تصادفات هم مشخص نیست!
 
پلتفرم، موتور و گیربکس این سه خودرو چندان جدید نیست و قبل از این در سایر محصولات ایران خودرو نیز این پیشرانه‌ها را دیده بودیم.
همان‌طور که می‌دانید پلتفرم و گیربکس هر سه خودرو یکسان است و تنها وجه تمایزشان در بخش مشخصات فنی، پیشرانه‌شان است.
پارس و ۴۰۵ مورد تست ما از موتور tu5 استفاده می‌کنند. این موتور ۱.۶ لیتری می‌تواند ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور را به محور جلو منتقل کند.
موتور ۱.۸ لیتری xu7 سمند کمی قدیمی‌تر از موتور پارس و ۴۰۵ است؛ و این موتور می‌تواند ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتون متر گشتاور را تولید کند.
شتاب صفر تا صد ۴۰۵ و پارس ۱۳.۲ ثانیه و شتاب سمند ۱۳.۱ ثانیه اعلام شده.
مصرف سوخت ترکیبی موتور tu5 در کاتالوگ، ۷.۵ لیتر و مصرف سوخت موتور xu7 ۸.۳ لیتر درج شده. البته ما یقیناً این اعداد و ارقام را بدون بررسی قبول نمی‌کنیم و در بخش تجربه رانندگی بررسی می‌کنیم که این اعداد چقدر صحت دارد؟
 
بعد از کمی رانندگی با این سه خودرو متوجه می‌شوید که موتور xu7 سمند کارکردی نرم‌تر و بی‌صدا‌تری نسبت به tu5 دارد. علاوه بر این موتور و گیربکس سمند هماهنگی بیشتری با هم دارند و همین موضوع سبب می‌شود تا راننده از رانندگی با سمند احساس رضایت بیشتری نسبت به دو خودروی دیگر به دست بیاورد. شتاب و کشش ۴۰۵ تقریباً یکسان هستند ولی مطمئناً از سمند قدرت بیشتری دارند.
تسلط به اطراف در هر سه خودرو مناسب است؛ اما بازهم سمند در این بخش یک پله بالاتر از ۴۰۵ و پارس قرار می‌گیرد.
ترمز‌های ۴۰۵ و سمند چندان مناسب به نظر نمی‌رسند اما ترمز‌های پارس کمی بهتر از آن دو است.
در بین این سه خودرو سمند بهترین کولر را داشت و در رتبه‌های بعد پارس و ۴۰۵ قرار می‌گرفتند.
عایق‌بندی کابین پارس در رتبه اول و سمند در رتبه ۲ و ۴۰۵ در رتبه ۳ قرار می‌گیرد. البته عایق‌بندی هیچ‌کدام چندان راضی‌کننده نیست.
سیستم تعلیق سمند به‌وضوح نرم‌تر و راحت‌تر از ۴۰۵ و پارس است و می‌تواند احساس آسایش و راحتی بیشتری را به سرنشینان منتقل کند.
ارتفاع نسبتاً زیاد ۴۰۵ از زمین تأثیر کاملاً منفی به روی هندلینگ آن داشته به‌طوری‌که هندلینگ ۴۰۵ در رتبه آخر قرار می‌گیرد. سواری نرم سمند باعث شده تا در بحث هندلینگ از پارس عقب بماند و نتواند رتبه اول را کسب کند. البته هندلینگ پارس هم تعریف آن‌چنانی ندارد اما درهرصورت بهتر از دو رقیبش است.
صفر تا صد ۴۰۵ و پارس با عدد اعلامی حدود ۳.۷ ثانیه اختلاف داشت و مصرف سوختشان نیز حدود ۱.۵ لیتر بیشتر از عدد اعلام شده بود. اوضاع در سمند هم آن‌چنان مطلوب نبود زیرا مصرف سوخت سمند گاهی اوقات در شهر به عدد ۱۲ لیتر می‌رسید! شتاب صفر تا صد سمند هم حدود ۳ ثانیه با عدد اعلام شده توسط کمپانی اختلاف داشت.
 
اگر طراحی ظاهری، آپشن و شتاب آن‌چنان برایتان اهمیت ندارد و اولویتتان سواری نرم، راحت و بی‌دردسر است مطمئناً سمند گزینه مناسبی خواهد بود؛ اما اگر رانندگی اسپرت و ظاهری کمی خشن و امکانات مناسب می‌خواهید، پارس تا حدودی انتظاراتتان را محقق می‌سازد. شاید ۴۰۵ نرمی سمند را نداشته باشد و یا از امکانات و ظاهر پارس بی‌بهره باشد: اما در عوض در طولانی‌مدت خرابی و استهلاک بسیار کمی دارد.
در پایان از آقایان جهانبخش جعفری، رضا دادخواه و حبیب‌الله مهدوی جهت صرف وقت با تیم تست مجله پدال تشکر می‌کنیم.
پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX
 
Swedish Arrogant Tiger
همه چیز این بررسی به کنار ولی نفهمیدم تسلط بر اطراف سمند با بدنه پف کرده، خط شانه بالا و ستون های کلفت تر نسبت به پارس و ۴۰۵ چطوری بهتره!
مصطفی
سلام دوستان
من میخوام تو رنج حدود ۴۰۰ میلیون ماشین صفر یا خیلی کم کار بگیرم که حالا بیشتر هم بین تارا و دنا و شاهین شک دارم، یجورایی گزینه ی دیگه ای هم نیست چینی ها هم حداقل صد میلیون گرون ترن
اگر کسی تجربه ی استفاده یا مقایسه این خودرو هارو داره خیلی خیلی ممنون میشم اگر راهنمایی کنه..
آرین
من هیچ کدوم رو نداشتم ولی اگر جای شما بودم دنا رو برمیداشتم.
چون مدت بیشتری تو بازار بوده و نقاط ضعف و قوتش مشخصه، ظاهر شیک‌تری نسبت به اون دوتا داره، موتور EF از TU بهتره در حالی که هزینه‌اش اختلاف زیادی با اون نداره. گزینه آخرم شاهین.
🖤
سمند ef7 بخر خیلی از اینا سر تره
محمد
به نظرمن یا یه جک مدل پایینتربرداریاپژوslx به نظرمن این دوتابهترین گزینه هست.
امیرعباس
تو این سه تا خب بهترین گزینه دنا هست ولی ال نود بگیری خیلی بهتره
nalsa
نویسنده عزیز کلمه “اختلاف داشت” به چه معنیه بلاخره کمتر بوده یا بیشتر؟؟؟
“صفر تا صد ۴۰۵ و پارس با عدد اعلامی حدود ۳.۷ ثانیه اختلاف داشت و مصرف سوختشان نیز حدود ۱.۵ لیتر بیشتر از عدد اعلام شده بود. اوضاع در سمند هم آن‌چنان مطلوب نبود زیرا مصرف سوخت سمند گاهی اوقات در شهر به عدد ۱۲ لیتر می‌رسید! شتاب صفر تا صد سمند هم حدود ۳ ثانیه با عدد اعلام شده توسط کمپانی اختلاف داشت.”
Mohsen
هر سه ماشین از همه نظر ضعیفن هم برا سواری هم برا کارکردن(اسنپ.تاکسی).قطعات و لوازم هر سه تو کارکرد پایین خراب میشن کلا حیف پول بدی اینا را بخری
محمد
تو خوش دستی و تسلط اتفاقا هر سه رو تجربه کردم سمند بدترین هست نقطه کورش زیاده شیب ستونش دید رو کم کرده صندلی ردیف عقب قشنگ تو گودی هست و به نسبت به در و شیشه محل قرارگیری خوبی نداره ، شاید یکم تو بحث ایمنی از بقیه بهتر باشه اما این ضعف ها رو واقعا داره
ارشک
هر سه حوصله سر بر هستن. ظاهر تکراری و خسته کننده ، کیفیتی که هر سال کاهش پیدا میکنه و امکاناتی که هر سال کمتر میشه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.







آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط techkhabari