گران‌ترین شاسی بلند چینی مونتاژ ایران خودرو در سال ۱۴۰۱ با تغییرات جزئی عرضه می‌شود. این مدل با نام هایما S7 پلاس، همچنان دارای پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱/۸ لیتری است.
یکی از مهم‌ترین راه‌بردهای خودروسازان چینی در نزدیک شدن به استانداردهای جهانی و توسعه‌ی کیفی محصولات، همکاری با برندهای مطرح ژاپنی بود. این موضوع، در کنار علاقه‌مندی خودروسازان ژاپنی به داشتن خط تولید در چین، به معامله‌ای برد-برد تبدیل شد و شرکت‌هایی مثل هایما را ایجاد کرد. نام اصلی هایما، در واقع ها/ما (HA/MA) است که از ترکیب نام شرکت‌های هاینان (Hainan) و مزدا ژاپن شکل می‌گیرد. گروه فاو (FAW) با ۴۹ درصد، سهام‌دار اصلی هایما محسوب می‌شود و ۴۹ درصد از سهام این شرکت نیز، در اختیار مزدا است. دولت چین هم تحت نام گروه صنعتی استان هاینان، حدود دو درصد از سهام هایما را تحت مالکیت دارد. ارزش کلی کارخانه‌های هایما، امروزه حدود ۱/۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود، درحالیکه با تیراژ تولید سالیانه ۵۰۰ هزار دستگاه، در گروه بزرگ‌ترین خودروسازان و صادرکنندگان چین نیست.
هایما اس 7 2021
جدیدترین مدل هایما اس۷ در چین، همچنان با پلت‌فرم مدل ۲۰۱۰ تولید می‌شود؛ اما چهره‌ای کاملا متفاوت از نسخه‌ی مونتاژ ایران خودرو دارد. ظاهرا طرف ایرانی، تمایلی به عرضه‌ی مدل جدید ندارد و صرفا داشبورد نسخه‌ی مدرن را برای مدل مونتاژ ایران استفاده کرده است. این شرایط، برای خدمات پس از فروش و تامین لوازم یدکی، باعث کاهش هزینه برای ایران خودرو خواهد شد؛ چراکه قطعات مربوط به نمای بیرونی، پرتقاضا هستند و معمولا براثر تصادف، آسیب می‌بینند.
هایما S۷ به عنوان یک شاسی‌بلند چینی، سال ۱۳۹۴ توسط ایران خودرو مونتاژ شد و البته موفقیت چندانی کسب نکرد. این مدل، هم‌‌زمان با چری تیگو ۷ مدیران خودرو و جک S۵ کرمان موتور به بازار ایران رسید؛ درحالی‌که پیشرانه‌ی ضعیف و قیمت نسبتا گران داشت. به مرور زمان با توقف واردات مدل‌های کره‌ای و کاهش ارزش پول ملی ایران، هایما S۷ مشتری بیشتری پیدا کرد و ضمن تعویض پیشرانه دو لیتر با موتور ۱/۸ لیتری توربوشارژ، مورد توجه قرار گرفت. این خودرو با کمی تغییر چهره و بهبود امکانات داخلی، هشتمین سال حضور در بازار ایران را تجربه می‌کند.
چراغ‌های باریک و کشیده به طرفین، ابعادی هماهنگ با جلوپنجره دارند و کراس‌اورهای قدیمی مزدا را یادآوری می‌کنند. هایما S۷، فاصله‌ی زیادی با سبک طراحی مدرن و خودروهای روز دنیا دارد؛ اما با گذشت ۱۰ سال از طراحی اولیه در چین، زشت و ناخوشایند به نظر نمی‌رسد.
هایما اس7 ایران خودرو Haima S7
مدل جدید، علاوه‌بر جلوپنجره‌ی بزرگ‌تر با خطوط براق کروم، جایگاه ویژه‌ای برای مه‌شکن‌های طرفین سپر دارد. ادوات پلاستیک سیاه‌رنگ که معمولا در بسیاری از کراس‌اورهای چینی استفاده می‌شود و ازرش اقتصادی خودرو را تضعیف می‌کند؛ در نمای اصلی هایما S۷ بسیار جزئی و منحصر به زیر سپر یا حفره‌ی عبور هوا هستند.
در نمای جانبی نیز، ادوات پلاستیک برای داخل گلگیر و زیر رکاب استفاده نشده است. هرچند که قاب پنجره‌ها، سیاه‌رنگ و ارزان‌قیمت به نظر می‌رسد؛ آینه‌های راهنما دار و لایه‌ای از کروم روی دستگیره‌های در، نمای ظاهری هایما S۷ را بهبود می‌دهند. این خودرو مشابه بسیاری دیگر کراس‌اورهای چینی مثل ام‌وی‌ام X۳۳، رینگ‌های اسپرت آلومینیوم ۱۷ اینچ دارد.
هایما اس7 ایران خودرو Haima S7
در نمای عقب هایما اس ۷، الگوبرداری از محصولات بی‌ام‌و در سال‌های ۲۰۱۰ به وضوح دیده می‌شود. این خودرو دارای سپر فلزی هم‌رنگ بدنه با حاشیه‌ی نسبتا بزرگی از پلاستیک سیاه‌رنگ است که البته برای یک کراس‌اور اندازه متوسط، چندان عجیب نیست؛ اما حفره‌های دوگانه در طرفین سپر که عملا کاربرد فنی ندارند؛ آزاردهنده به نظر می‌رسند. لوله اگزوز و منبع  آن از زیر سپر، کاملا آشکار و در دید بیننده هستند.
باتوجه به شرایط حاکم بر بازار ایران، طراحی هایما S۷ در کلاس کراس‌اورهای چینی میان‌رده، قابل قبول و عامه‌پسند به نظر می‌رسد. این خودرو با ابعادی به طول ۴۴۹۸  میلی‌متر، عرض ۱۸۳۰ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۷۳۰ میلی‌متر،  همراه فاصله محوری ۲۶۱۹ میلی‌متر تولید می‌شود.
نصب مانیتور لمسی ۸ اینچ، مهم‌ترین اتفاق مثبت در اتاق هایما است؛ اما پلاستیک خشک و چیدمان قدیمی ادوات مختلف، همچنان آزاردهنده هستند. در مدل پلاس نسبت به نسخه‌ی ساده و توربو، علاوه‌بر نمایشگر بزرگ‌تر، تعداد کلیدها کمتر شده و گروه‌بندی شده است.
هایما اس7 ایران خودرو Haima S7
یکی از معدود برتری‌های  S۷ نسبت به جک S۵ و چری تیگو ۷، مربوط به راحتی صندلی‌ها است. محل نشیمن و ابعاد صندلی به شکلی هستند که بدن سرنشینان بالغ را حمایت می‌کنند. چرم مصنوعی و خطوط دوخت نیز، حس خوبی به مسافران می‌دهند. این خودرو از نظر ابعاد فضای داخلی، برتری واضحی نسبت به جک S۵ و چری تیگو دارد. صندوق عقب هایما S۷، حدود ۴۰۰ لیتر فضای استاندارد ارائه می‌کند.
هایما اس7 ایران خودرو Haima S7
فرمان ساده، دسته‌دنده‌ی قدیمی و ترمز دستی اهرمی، برای خودروهای امروزی نکته‌ی منفی محسوب می‌شوند. از سویی دیگر، استارت دکمه‌ای و نمایشگر باکیفیت، می‌توانند خریدار یک خودروی چینی را جذب کنند. مواد موجود در داشبورد نیز، ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت به نظر می‌رسند؛ اما استفاده از پارچه و خط دوخت داخل تودری، نکات مثبت هستند.
در ابتدای مونتاژ توسط ایران خودرو، پیشرانه‌ی دو لیتر تنفس طبیعی روی هایما S۷ نصب شد. این شرایط، بازخورد منفی گسترده به دنبال داشت؛ چراکه قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتن‌متر برای یک کراس‌اور ۱۵۴۵ کیلوگرمی، کافی نبود. این خودرو برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۱۶ ثانیه زمان لازم داشت و مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر ارائه می‌کرد.
هایما اس7 ایران خودرو Haima S7
هایما S۷ توربو و پلاس، از نظر فنی تفاوتی ندارند. این مدل‌ها، پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱/۸ لیتری با قدرت ۱۸۵ اسب بخار (۱۷۰ اسب بخار در سایت ایران خودرو) و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر ارائه می‌کنند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو، حدود ۱۱ ثانیه است و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر دارد.
اولین مدل‌های اتوماتیک هایما S۷ در ایران، گیربکس خودکار ۵ سرعته داشتند اما در سال‌های اخیر، جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته هیوندای پاورتک (ساخت کره جنوبی)، روی خودرو نصب شده است. این خودرو هم‌اکنون، فقط با سیستم دیفرانسیل جلو و گیربکس اتوماتیک در ایران مونتاژ می‌شود.
در سال‌های اخیر، آپشن‌‌های مختلف به هایما S۷ اضافه شد. این خودرو با جعبه‌دنده‌ی دستی و موتور تنفس طبیعی، مونتاژ در ایران را آغاز کرد و حالا برای نسخه‌ی پلاس، علاوه‌بر پیشرانه‌ی توربوشارژ، گیربکس اتوماتیک دارد.
هایما اس7 ایران خودرو Haima S7
جدیدترین مدل هایما اس ۷ مونتاژ ایران خودرو که با نام پلاس عرضه می‌شود،  دارای ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم ترمز ضد قفل  (ABS)، ترمز کمکی  (BAS)، توزیع متعادل نیروی ترمز (EBD)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، کنترل پایداری الکتریکی (ESP) و کنترل کشش (TCS) است. این خودرو با دو کیسه هوای اصلی و دو کیسه هوای جانبی برای طرفین سرنشینان جلو تولید می‌شود.
هایما اس7 ایران خودرو Haima S7
فرمان برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغ های مه شکن جلو و عقب، روشنایی روز (Day light)، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل، آینه های جانبی برقی تاشونده گرمکن دار دارای راهنما (LED) ، شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب، شیشه عقب و جانبی عقب دودی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور دنده عقب، نمایش میزان باد لاستیک ها (TPMS) ، قفل مرکزی، سیستم قطع خودکار سوخت، باز شدن خودکار قفل درب ها هنگام تصادف، اخطار سرعت بالا و باز بودن درها، امکان خروج از صندوق عقب در مواقع اضطراری، ایموبلایزر، ایزوفیکس، چرخ ۱۷ اینچ آلومینیومی، صندلی راننده ۸ حرکته برقی گرمکن دار و صندلی شاگرد ۴ حرکته دستی گرمکن دار، صندلی عقب تاشو دوتکه روکش صندلی با ترکیب چرم، فندک مخصوص سرنشنان عقب، دکمه روشن و خاموش و ورود بدون کلید، کامپیوتر سفری (نمایشگر پیمایش خودرو و مصرف سوخت)، سنسور نور و باران، مهم‌ترین امکانات هایما S۷ پلاس هستند.
برخلاف گذشته، هزینه خرید هایما S۷ در مقایسه با دیگر کراس‌اورها چینی، جذاب به نظر می‌رسد؛ هرچند که تولید و پیش‌فروش این مدل توسط ایران خودرو، بسیار محدود و به‌ندرت انجام می‌شود. قیمت کارخانه‌ای هایما S۷ پلاس حدود ۷۰۰ میلیون تومان است و در بازار آزاد نزدیک به یک میلیارد تومان قیمت دارد.
هایما اس7 ایران خودرو Haima S7
مشابه سال‌های قبل، چری تیگو ۷ مهم‌ترین رقیب هایما S۷ است. این خودرو ابعاد کوچک‌تری نسبت به کراس‌اور مونتاژ ایران خودرو دارد؛ اما شتاب‌گیری بهتری ارائه می‌دهد. از نظر مشتریان نیز، استهلاک فنی چری تیگو ۷ کمتر از هایما اس۷ است و خدمات پس از فروش قابل قبول توسط مدیران خودرو، وجود دارد.
به بیان بهتر، هایما S۷ برای علاقه‌مندان کابین راحت‌ و جادار مناسب است؛ درحالی‌که چری‌تیگو ۷ و جک S۵ شتاب‌گیری بهتری دارند. همچنین، مصرف سوخت بیشتر و مواد بی‌کیفیت داخل کابین نسبت به رقبا، نقاط ضعف هایما اس۷ هستند. از دیدگاه نگارنده، ام‌وی‌ام X55 مدیران خودرو با قیمت بازار آزاد در حدود ۸۰۰ میلیون تومان، ارزش خرید بالاتری نسبت به هایما S7 پلاس دارد.
 
ممد ژانگولر
کلا سبک طراحیش خیلی کهنه شده و باید کم کم تشکیلاتش جمع بشه و یک مدل جدید جایگزین بشه.
من میبینمش یاد سانتافه مدل های قبل سال ۲۰۱۲ میوفتم
کافر مقدس
گارانتی تو سایت مینویسن برات ۳سال بعد شما برای هر ایرادی برو گارانتی میگن اون ایراد شامل حال گارانتی نمیشه
جمیع گارانتی هارو کردن سه سال . مثلا لنت چندماهه . باطری چندماه کوتاه . فلان قطعه۳ماه
گارانتی اصولا در ایران نا مفهومه فقط یک واژه تبلیغاتی هست در همه چی از خودرو بگیر تا لوازم خانگی
خوده دولت میگه ۸۰% لوازم خانگی قاچاق میاد همون لوازم خانگی ها به اسم۴سال گارانتی به من و شما فروخته میشه
خودرو ایرانی چینی میبرن گارانتی بعدمیبینن چقدر دبه درمیارن . زمانی هیوندا میگفت تو ایران گارانتی واقعا ۹۰% حرف ش درست بود و واقعی . ولی در خصوص گارانتی ماشین ایرانی چینی این حرفا صدق نمیکنه. مدیران خودرو به دروغ میگه گارانتی میکنم از سپر تا سپر منت هم سر مشتری میذارن که هیوندا هم تو ایران همچینکاری نمیکرد ! اما در عمل هیوندا به تعهداتش پایبند بود امثال مدیران خودروها دروغ از آب در اومدن
یک سایت ایرانی پیدا نمیشه که یدونه ماشین چینی با ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد رو تست کررده باشه ببینن در عمل و کارکرد چه کاره اند نمیشه همه ش رو کاغذ حرف زد که . ببینیم چرا پس مشتری ها گلایه مند هستن و در بازار دست دوم افت قیمت شدید دارن چینی ها ولی در عوض شبانه روز کلی رپورتاژ خودرو چینی در سایتهای ایرانی نه درش تست ایمنی برات میذارن نه میگن یوروانکپی چیزی داره نداره چندپاراگراف تمجید ولی در عمل میبینی ماجرا ۱۸۰ درجه متفاوته
ماشین ایرانی چینی رو ببرید تعمیرگاهیی که جک سقفی داره ماشین رو دومتر بکشید بالا باجک سپس زیربندی و فنر بندی رو نگاه کنید ببینید چه چیزی داره فروخته میشه . وعلا سایت های ایرانی هرگز نمیپردازن به کارکرد و عملکرد این ماشین ها در عمل
مانی
اینو قبول دارم که ماشین های چینی باید رو گارانتی ماشین هاشون تو ایران بیشتر کار کنند ولی هیوندای هم به هیچ وجه گارانتی جالب و درست و درمونی تو بازار ایران نداشت و برخلاف نظر تو ۹۰ درصد گارانتی هیوندای تو ایران کاملا دروغ بود حداقل تو شهرستان ها.اصلا هم لازم نیست که این حرف رو مدیران خودرو بزنه هرکسی که وارد نمایندگی های هیوندای بشه میبینه که چطوری جیب مشتری رو تو اون خالی می کنن و عملا هم پاسخگو نیستن.هیچ کدوم از اون فراخوان هایی که تو دنیا برای ماشین های هیوندای انجام می شد تو ایران انجام نمیشد و مشتریان هیوندای از این وضع همیشه گله مند بودند و رسانه ها درباره این قضیه خیلی مطلب می نوشتن.خیلی از ماشین های هیوندای به دلیل کمبود قطعه ماه ها تو نمایندگی سرگردان بودن.
پدرام
یه سوال تو سایت ایران خودرو اسب بخار زده ۱۷۰ بعد اینجا ۱۸۵ رو ذکر کردید دلیل این اختلاف چیه؟
محمدرضا اشتری – دبیر سایت پدال
در سایت های چینی ۱۸۵ هست
ehsan.fa
آقای اشتری امروز چرا سم پراکنی میکنید؟
حسین
تعجبم میگید شتاب این ماشین کمتر هست
در حالی که خودرو های هم رده اکثرا از موتور
۱.۵ لیتر توربو استفاده میکنن
این ماشین از موتور ۱.۸ لیتر استفاده کرده
و گیریبکس ۶ سرعته هیوندای پاورتک
پس قطعا از نظر فنی یه سطح بالاتر از رقبا قرار میگیره و فشار کمتری در موتور هست
که باعث استهلاک کمتر هم میشه
با توجه به اینکه با وجود ۱.۸ لیتر حجم و توربو شارژر توان کمی ازش گرفتن
درحالی که تیگو ۷ فشار بیشتری رو موتوره
و گیریبکس دو کلاچه هم استهلاکش بیشتره
با جفتشون هم تجربه سواری رو دارم
هایما کمی نرم تر و جادار تره
توانشون هم تقریبا یکیه گیریبکس هایما هم
تعویض های نرم و خوبی داره
شتاب هم قطعا هایما گنجایش بیشتری داره
و از نظر فنی هم کیفیت بالاتری داره
یکی از دلایلش میتونه حضور مزدا هم باشه
ولی تو طراحی و ظاهر قطعا تیگو طرفدارانش بیشتره و منطقیه اما برای کسایی که ظاهر هایما هم براشون قابل قبوله گزینه منطقی تری هست
ایران خودرو هم که خودروساز دولتی و بزرگیه
پس باید فراوانی لوازم یدکی و قطعات هم بیشتر باشه نسبت به رقبا
جنوب
والا من دارم شتابش خوبه
همین اس ۷ پلاس
در مورد گارانتی هم مانیتورش مشکل داشت بدون هیچ مشکلی کلا تعویض کردن
به هر حال الان شرایط اینه.وگرنه منم خارجی دوس دارم و میدونم ک یه چرخشونو نمیشه با اینا عوض کرد.تجربه داشتن خارجیم داشتم. ولی دیگه متاسفانه فعلا اینه اوضاع
حسین
جنوب عزیز
من هم این ماشین رو با برند های دیگه مقایسه نکردم و تجربه سواری هم با برند های مطرح متاسفانه خودم ندارم
اما این ماشین در مقایسه با هم رده ها و هم قیمت های خودش تا حدی بهتره و خریدش منطقی تره
مشکلی که من دیدم که تو اکثر چینی ها هم هست کیفیت ادوات و متریال به کار برده داخل خودرو هست که طبیعیه با این قیمتشون و باید خوشحال بود که درصد بیشتر اقتصادی سازی رو روی این قسمت انجام دادند نه کیفیت بدنه و فنی و تعلیق و متعلقاتشون که از این لحاظ هایما نسبت به بقیه رقبا بهتره به عنوان مثال من حتی وقتی در های ماشین رو میبستم احساس اطمینان بهم دست میداد تو ماشین صدای موتور و گیریبکس به ندرت شنیده میشه و عایق بندی خوبی داره صندلی ها تو مسافرت طولانی اذیت میکنند که تو رقبا این مشکل بیشتر هم دیده میشه و هایما قابل تحمل تره
اما سیستم تعلیق خوبی داره
و فرمون پذیری مناسبی هم داره تو این رده
توان و گنجایش فنی مناسبش هم بهش کمک میکنه تو مسیر
فاق لاستیک هم کمی بیشتره نسبت به رقبا
که تو نرمی و آفرود سبک به خطر ارتفاع مناسبش میتونه کمکتون کنه
خدمات هم همونطور که شما گفتید
ایران خودرو مزیت این ماشین محسوب میشه و در کل تو این بازار خرید منطقیه
و بنظر بنده ارزش خرید بالاتری نسبت به جک و تیگو و رقبای دیگه داره
البته تو این کلاس هر کس سلیقه شخصی خودشو داره
امیدوارم براتون مفید بوده باشه
جنوب
جناب حسین درود. من زیر پست شما گذاشتم پیام رو. منظورم شما نیستین. کلی تجربه م رو از این مدت داشتنه هایما گفتم.درباره متریال داخلی هم درسته کیفیتشون پایینه.
ولی از نظر میزان پرداختی به دریافت کالا بهتر از بقیه چینیاس.
درباره پوشش خدمات و فنی هم دقیقا طبق حرف شما عمل کردم. و از تجربه اونا ک داشتن استفاده کردم.
Regra loaded
👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻
TML BN
رقبا قوی داره واقعا و پیش رقبای یکم کم میاره
Jdm باز
مثل تمام محصولات ایران خودرو
پلتفرم قدیمی، طراحی قدیمی،کابین بی کیفیت
Lione
خیلی ماشین بیخودیه کلا ارگونومی کابین و راحتی صندلی ها واقعا افتضاحه طراحی بیرونم بد نیست ولی قدیمیه یه چیز رو مخی هن تا شدن آینه ها بود که توی پلاس حل شده و البته هنوز باید برق ماشین وصل باشه تا دکمه تا شدن آینه کار کنه!!
محسن
سلام.فقط میدونم ماشینه مزخرفیه.خیلی خیلی لوازمش اشغاله.بعد ۳۰ هزار کیلومتر رادیاتور بخاریش سوراخ شد.هرروز یه جاش میزنه بیرون،هر چند وقت یکبار باید برم حاضری میزدم نمایندگی،فیلتر روغنش هم بنده خدا سرویس کاران پدرشون در میومد تا تعویض کنن از بس بد جا هست،فروختم یه تیگو ۵ خریدم الان یکساله خیلی هم راضی هستم
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *







آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط techkhabari