هنگام طراحی اتاق خواب، بیشتر مردم روی قسمت‌هایی تمرکز می‌کنند که بازتابی از نیازهای آن‌ها را موقع بیداری است. درواقع موقع طراحی اتاق خواب، بیشتر از آنکه به خوابیدن فکر کنیم، به چیزهایی که موقع بیداری نیاز داریم تمرکز داریم. برای اینکه خواب راحتی داشته باشید لازم است که قبل از هر چیز در اتاق خواب خود، امکانات یک خواب راحت و آرام را فراهم کنید. در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا در مورد اصول طراحی یک اتاق خواب آرام و راحت بیشتر بخوانید.
خواب راحت و آرام
ما تقریبا یک‌سوم از زمان روز را در اتاق خواب مشغول استراحت هستیم. خواب آرام نقش مهمی در سلامت کلی جسم و روح ما دارد. وقتی خواب آرام و باکیفیت داشته باشیم، روز بعد انرژی بیشتری داریم.
اما معمولا اتاق‌‌خواب‌های ما جای مناسب و راحتی برای خواب نیستند. مثلا سعی می‌کنیم گوشی و لپتاپمان را در نزدیکی تخت قرار دهیم تا موقع نیاز بتوانیم سریع به آن دسترسی پیدا کنیم. حتی اگر به خودتان قول بدهید که بعد از خاموش شدن لامپ‌ها، دیگر سراغ گوشی نروید، وقتی در دسترس شما باشد، ممکن است این قانون را زیر پا بگذارید.
به‌خصوص اگر مشکل خواب داشته باشید و دیر به خواب بروید، احتمال اینکه سراغ گوشی بروید زیاد است.
غیر از قرار دادن وسایل دیجیتال در اتاق خواب، ما معمولا اشتباه دیگری هم در اتاق خواب تکرار می‌کنیم و آن نامنظم بودن اتاق است. هر لباس اضافه یا هر وسیله‌ای را که بخواهیم از دید مهمان دور کنیم، در اتاق خواب می‌ریزیم. چون اتاق خواب یک اتاق خصوصی است و معمولا کسی وارد آن نمی‌شود، به یک جای امن برای جمع کردن خرت‌وپرت‌ها تبدیل می‌شود.
بسیاری از افراد لباس‌های خود را روی صندلی‌های اتاق خواب می‌گذارند. شاید باور نکنید ولی همین نامرتب بودن ظاهر اتاق خواب می‌تواند نقش مهمی در کیفیت خواب شما داشته باشد. وقتی در اتاق شلوغ و به‌هم‌ریخته می‌خوابید و تا دیروقت در تاریکی شب با گوشی در اینترنت دور می‌زنید، سلامت جسم و روح خود را به‌شدت در معرض آسیب قرار می‌دهید.
خوشبختانه با ایجاد کمی تغییر می‌توانید اتاق خواب خود را به جای ایدئالی برای خواب و استراحت تبدیل کنید. بعد از مدتی که در یک اتاق خواب آرام و راحت بخوابید، متوجه تاثیر کیفیت خواب روی زندگی روزمره خواهید شد.
بالش برای خواب راحت و آرام
بسیایر از افراد در دکوراسیون و تزیین اتاق خواب خود به عواملی که برای یک فرد بیدار می‌تواند جذاب باشد، توجه می‌کنند؛ مثلا استفاده از رنگ‌های روشن، نقاشی‌های جذاب، نور زیاد و آفتاب فراوان.
اما مهم‌ترین کاری که شما در اتاق خواب انجام می‌دهید، خوابیدن است و بیشتر ساعات حضور در این اتاق را خواب هستید. وقتی به‌اندازه‌ی کافی نخوابید، بدن و ذهن شما فرصت کافی برای استراحت نخواهد داشت تا بتواند فرایندهای ضروری برای زنده و سالم ماندن بدن را انجام دهد.
تعداد ساعاتی که می‌خوابید اهمیت دارد ولی کیفیت خواب هم مهم است. اگر ۸ ساعت در تخت باشید ولی ۴ ساعت از آن را بی‌قرار باشید و در تخت‌خواب از این پهلو به آن پهلو شوید، این خواب برای استراحت شما بی‌فایده است و روز بعد اثرات مخرب آن را مشاهده خواهید کرد.
چند تغییر کوچک می‌تواند محیطی آرام و راحت برای خوابیدن شما ایجاد کند. این تغییرات عبارت‌اند از:
وقتی دمای هوای اتاق، خنک‌تر باشد، میزان عرق کردن شما در طول شب کاهش پیدا می‌کند و خواب آرام‌تری خواهید داشت. سعی کنید دمای هوای اتاق خواب را در حدود ۲۰ درجه سانتیگراد نگه دارید. می‌توانید متناسب با حال‌وهوای خودتان، چند درجه آن را کمتر یا بیشتر کنید.
نورهای آبی‌رنگ، نور خورشید و نور حاصل از لوازم الکترونیکی می‌تواند آرامش خواب افراد را به هم بزند. وسایل الکترونیکی را دور از اتاق خواب بگذارید. از پرده‌های ضخیم‌تر با رنگ تیره استفاده کنید و در طول شب از چراغ‌خواب‌هایی که نور زرد و ملایم دارند استفاده کنید.
اگر با وجود بی‌قراری‌های حیوانات خانگی نمی‌توانید خواب راحتی داشته باشید، بهتر است که آن‌ها را دور از اتاق خواب نگه دارید.
وقتی می‌خوابید نامرتبی‌ها و خرت‌وپرت‌های اتاق خواب را نمی‌‌بینید ولی آن‌ها می‌توانند روی کیفیت خواب شما تاثیر بگذارند. برای اینکه خواب آرام‌تر و راحتی داشته باشید، اتاق خواب را همیشه مرتب نگه دارید و هر روز تخت خود را مرتب کنید.
اگر قانع شدید که اکنون زمان خوبی برای تغییر دادن اتاق و داشتن یک خواب راحت است، ادامه‌ی مطلب را دنبال کنید.
رخت‌خواب یعنی روتختی، پتو، بالش و ملحفه‌ها نقش مهمی در کیفیت خواب دارند. اکر رخت‌خواب شما کهنه شده، پاره شده یا دمای لازم را برای داشتن یک خواب راحت در تخت ایجاد نمی‌کند، احتمالا در آن احساس خوبی نخواهید داشت و خوابتان باکیفیت نخواهد بود.
رختخواب باکیفیت لزوما رخت‌خواب گران‌قیمت نیست بلکه رخت‌خوابی است که شما در آن احساس آرامش داشته باشید و تمیز باشد.
روتختی‌ها تنوع زیادی دارند؛ از روتختی‌های سبک  نخی گرفته تا روتختی‌های ساتن. برای انتخاب بهترین گزینه بد نیست به فروشگاه‌های محل خود سر بزنید و آن‌ها را از نزدیک ببینید. سعی کنید روتختی را از جنس‌های طبیعی بخرید مثلا نخ، ابریشم، بامبو یا لنین. ملحفه‌ها و روتختی‌هایی که از جنس پلی‌استر یا سایر منسوجات مصنوعی هستند می‌توانند گرما را در خود نگه دارند و باعث عرق کردن شما در طول خواب شوند.
بالش هم نقش مهمی در خواب باکیفیت دارد و یک بالش نامناسب، علاوه بر اینکه مانع از خوابیدن شما می‌شود، حتی می‌تواند آسیب‌های فیزیکی به گردن و ستون فقرات وارد کند. بک بالش خوب باید از خمیدگی طبیعی گردن حمایت کند و ستون فقرات شما را هنگام خواب، در حالت کاملا خنثی و طبیعی قرار دهد.
موقع خرید بالش باید حالتی که موقع خواب دارید، در نظر بگیرید. اگر بیشتر به بغل می‌خوابید باید بالش‌های پرتر و محکم‌تر بخرید. اگر روی شکم می‌خوابید باید بالش‌های نازک‌تری بخرید و اگر به پشت می‌خوابید، بالش‌هایی بخرید که نه خیلی محکم و نه خیلی شل باشند. ارتفاع بالش را هم باید با امتحان کردن آن، تنظیم کنید.
تشک قدیمی که متناسب با حالت خوابیدن شما نباشد، می‌تواند مانع از خواب آرام و راحت باشد.
شاید فکر کنید که نرم‌ترین تشک، بهترین گزینه است ولی میزان نرم بودن یا سفت بودن تشک به حالت خوابیدن شما بستگی دارد. کسانی که به پهلو می‌خوابند بهتر است که نرم‌ترین تشک را انتخاب کنند. در مجموع بهتر است تشکی بخرید که میزان نرم بودن یا سفت بودن آن در حالت متوسط باشد. بهتر است که تشک را هم قبل از خرید امتحان کنید تا از راحتی آن مطمئن باشید.
معمولا تشک تخت را باید هر ۷ سال یک بار عوض کنید. اگر تشک باکیفیت‌تری دارید شاید این مدت طولانی‌تر شود. برای تشک‌هایی که کیفیت کمتری دارند، باید مدتی کمتر از ۷ سال را برای تعویض آن در نظر بگیرید.
اتاق خواب راحت و آرام
نور طبیعی مزایای زیادی برای سلامت فرد دارد ولی وقتی نوبت خوابیدن می‌شود، نور می‌تواند مانع بزرگی باشد.
هر نور زیادی می‌تواند ریتم شبانه‌روزی بدن را بر هم بزند و روی سطح ملاتونین تاثیرگذار باشد. ملاتونین هورمونی است که کمک می‌کند شما احساس خستگی کنید و دلتان بخواهد که به خواب بروید.
با توجه به برنامه‌ی زندگی خودتان ممکن است لازم باشد که قبل از غروب خورشید بخوابید یا بعد از طلوع خورشید از خواب بیدار شوید. تابیش آفتاب در فضای اتاق، وقتی که می‌خواهید باز هم بخوابید، می‌تواند مانع خواب آرام و راحت شود.
به غیر از نور آفتاب، نورهای داخل اتاق نیز می‌توانند تأثیر بگذارند. روشن کردن چراغ‌ها یا لامپ‌های پرنور، درست بالای سر در شب و استفاده از آنها تا زمان خواب نیز می‌تواند ملاتونین را سرکوب کند، بدن شما را در حالت بیداری نگه دارد و به طور بالقوه از به خواب رفتن شما جلوگیری می‌کند.
یک راه‌حل خوب، کم کردن نور است. اگر برای کار به نور نیاز دارید و اتاق دیگری برای استفاده ندارید، یک چراغ رومیزی با یک لامپ زردرنگ و گرم بخرید. به محض اینکه کار خود را برای شب کنار گذاشتید، چراغ سقفی را خاموش کنید و نور سایر چراغ‌ها را کم نگه دارید.
استفاده از پرده‌های تیره و ضخیم کمک می‌کند که در طول روز به اندازه‌ی کافی از نور آفتاب استفاده کنید و هر زمان که نیاز به خواب داشتید، با کشیدن پرده مانع تابش نور شوید.
خواب راحت و آرام
اگر نمی‌توانید با پرده یا روش‌های دیگر نور اتاق خواب را کم کنید، از چشم‌بند موقع خواب استفاده کنید. چشم‌بندهایی که با اسطوخودوس معطر شده‌اند می‌توانند آرامش‌بخش باشند.
همه می‌دانیم که خاموش کردن وسایل الکترونیکی چند ساعت قبل از خواب، باعث کاهش تماس با نور آبی و بهبود کیفیت خواب می‌شود. اما معمولا موقع خواب آن را فراموش می‌کنیم یا وسوسه‌ی کار با گوشی اجازه نمی‌دهد که آن را کنار بگذارید.
بسیاری از ما در ساعات آخر شب کار می‌کنیم یا از گوشی برای پیگیری اخبار و چت کردن با دوستان و عزیزان استفاده می‌کنیم. در واقع تعداد افراد بسیاری کمی هستند که بتوانند در ساعات پایانی شب از نور آبی وسایل دیجیتال فاصله بگیرند. عینک‌هایی وجود دارند که می‌توانند نور آبی را فیلتر کنند و اسیب‌های آن را به حداقل برسانند.
اگر مجبورید که در ساعت پایانی شب با نور آبی در تماس باشید از این عینک‌های مخصوص استفاده کنید. عینک‌های مسدودکننده نور آبی باعث کاهش سرکوب ملاتونین ناشی از LED در نوجوانان می‌شوند. اما ایدئال‌ترین کار این است که در ساعات پایانی شب سعی کنید با هیچ نور مصنوعی تماس نداشته باشید و استفاده از لپتاپ، گوشی و… را به روز موکول کنید.
اگر خواب سبکی داشته باشید می‌دانید که کوچک‌ترین صدا هم می‌تواند مانع خواب آرام و راحت باشد. صداهایی که از بیرون از اتاق خواب می‌آیند یا صدای خروپف کردن یک نفر دیگر در اتاق، می‌تواند برای بسیاری از افراد آزاردهنده باشد و مانع خواب آن‌ها شود.
برای حل این مشکل چندین راه حل وجود دارد. می‌توانید از گوش‌گیر استفاده کنید یا یک ماشین ایجاد نویز سفید استفاده کنید.
لباسی که برای زمان خواب می‌پوشید باید به‌اندازه‌ی کافی نرم و راحت باشد. باید بتواند شما را گرم نگه دارد و در عین حال قابل تنفس باشد. یعنی از جنس الیاف طبیعی تهیه شده باشد تا هوا از آن عبور کند. داشتن دکمه، زیپ و یراق‌های تزیینی می‌تواند مانع از خواب راحت شود. سعی کنید همیشه راحت‌ترین لباس را برای خوابیدن خود تهیه کنید.
خواب راحت و آرام
اگر اتاق خواب فعلی شما شرایط مناسبی برای خواب آرام و راحت ندارد، با انجام چند تغییر کم‌هزینه می‌توانید آن را به آرام‌ترین و راحت‌ترین اتاق خانه تبدیل کنید.
پنکه می‌تواند یک وسیله‌ی ارزان برای داشتن خواب آرام و راحت باشد. با پنکه، دیگر صداهای مزاحم را نمی‌شنوید و هوای محیط خنک‌تر و دلپذیرتر می‌شود و راحت به خواب می‌روید.
وقتی ملحفه و رخت‌خواب شما شامل روتختی و روبالشی و پتو، تمیز و معطر باشد، احساس بهتری برای خوابیدن دارید. خوابیدن در رخت‌خوابی که تمیز و خوشبو است بدون تردید حس بهتری دارد و کمک می‌کند که خواب آرام و راحت را تجربه کنید. می‌توانید علاوه بر شست‌وشو، از عطرهای گیاهی مثلا عصاره اسطوخودوس هم برای افزایش آرامش‌بخشی رخت‌خواب خود استفاده کنید.
یک تحقیق که در سال ۲۰۱۰ انجام‌شده نشان داده است افرادی که خانه‌های نامنظم دارند، وقتی در خانه هستند استرس بیشتری را احساس می‌کنند. اگر دنبال روشی هستید که از طریق آن خانه‌ای آرامش‌بخش‌تر داشته باشید و در آن بهتر استراحت کنید، قبل از هر چیز، خانه را مرتب کنید.
هر وسیله‌ی اضافه‌ای که در اتاق است کنار بگذارید. میزها، صندلی‌ها و کمدهای اتاق را گردگیری و تمیز کنید. در دیوارها یا قسمت‌های مختلف اتاق انواع شلف و نظم‌دهنده را نصب کنید تا وسایل اضافه، لباس، حوله، رخت‌خواب و… را در آن‌ها مرتب کنید و از دسترس دور کنید.
نگاهی به اتاق خواب خود بیاندازید. آیا شلوغ به نظر می‌رسد؟ برخی از وسایل اتاق خواب را جابه‌جا کنید تا فضای اتاق، بازتر دیده شود. هر چقدر فضای بازتر و خالی‌تری در اطراف تخت خود داشته باشید، احساس آرامش آن بیشتر می‌شود.
خوابیدن در اتاق خوابی که بوی نامطبوعی دارد می‌تواند آزاردهنده و ناخوشایند باشد. هر روز در فصل‌هایی که هوا مطبوع است، پنجره‌های اتاق را برای ساعتی باز کنید تا هوای اتاق عوض شود. دستگاه‌های بخور یا خوشبوکننده داخل اتاق بگذارید و از عطرها و اسانس‌های طبیعی برای خوشبو کردن محیط استفاده کنید. اسانسی که استفاده می‌کنید می‌تواند روی حال‌وهوای اتاق خواب، بسیار موثر باشد. مثلا می‌تواند آرامش‌بخش یا حتی شادی‌بخش باشد.
برای پیدا کردن بهترین اسانس، بهتر است که در مورد رایحه‌درمانی و خواص و ویژگی‌های اسانس‌های مختلف تحقیق کنید.
شما ممکن است ساعات زیادی را بیدار داخل اتاق خواب خود بگذرانید ولی درنهایت باید اتاق خوابتان را طوری طراحی کنید که فضای مناسبی برای خوابیدن داشته باشد. خواب آرام و باکیفیت باعث می‌شود که روز بعد، سرشار از انرژی و انگیزه باشید.
با انجام برخی تغییرات ساده، می‌توانید اتاق خواب خود را به فضایی ایدئال برای خواب و استراحت تبدیل کنید. برای داشتن خواب آرام و راحت ابتدا اتاق را مرتب کنید، ملحفه‌ها و رخت‌خواب را عوض کنید و از ملحفه‌ی تمیز و خوشبو استفاده کنید، نورها و صداهای مزاحم را حذف کنید و در نهایت با کمک خوشبوکننده‌های فضا و اسانس‌های طبیعی، خوابی دلپذیر را تجربه کنید.
منبع: Healthline


source

توسط techkhabari