استارتاپ‌های حوزه کتاب اعم از فعالین ناشرین دیجیتال و کتاب‌های صوتی طی یک بیانیه با انتقاد از نحوه تعامل مسئولین با آنها برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، اعلام کردند که در این نمایشگاه حاضر نخواهند شد. فیدیبو، طاقچه، کتابراه، آی قصه، آوانامه و… تعدادی از این استارتاپ‌های فعال هستند.
پلتفرم‌ها و ناشران کتاب الکترونیک و صوتی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حاضر نمی‌شوند. این موضوع با بیانیه‌ای که توسط این فعالین امضا شده به اعلام عمومی رسیده است. غیبت این دسته از فعالین بازار نشر کشور در حالی صورت می‌گیرد که تا پیش از شیوع ویروس کرونا و برگزاری این رویداد، حضور مستمر و قدرتمندی از سوی برخی بازیگران این حوزه در نمایشگاه را در سالهای پیش شاهد بودیم.
با وجود پیگیری‌های فعالان نشر دیجیتالی کتاب، هنوز این گروه از بازیگران حوزه فرهنگ جای مشخصی در نمایشگاه کتاب تهران ندارند. این دلیل اصلی عدم شرکت این فعالین در نمایشگاه کتاب امسال اعلام شده است. در ادامه این بیانیه آمده است:
«این بخش از جامعه فرهنگی کتاب سال‌هاست با تکیه بر خلاقیت و تلاش جوانان نخبه این سرزمین، و اکثراً در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان، در کنار ناشران و اهالی نشر کاغذی، به رونق فرهنگی جامعه و افزایش سطح مطالعه در کشور کمک کرده‌اند. تلاشی که متکی بر ارائه نوین‌ترین شیوه‌های فناوری در سطح جهان بوده و به شکوفایی اقتصادی جامعه نشر یاری رسانده است. با وجود این، به‌خاطر بی‌توجهی مسئولان، این بخش مهم از جامعه نشر و کتاب کشور در نمایشگاه کتاب جایگاهی ندارند.
امسال هم متأسفانه مسئولان برگزاری این دوره از نمایشگاه، با وجود پیگیری و درخواست‌های مکرر، فرصتی برای حضور این طیف از جامعه نشر ایجاد نکردند. با توجه به جنس محتوای عرضه‌شده، منطق و انصاف حکم می‌کند که «ناشران کتاب‌های الکترونیکی و صوتی» در کنار ناشران عمومی کتاب جا بگیرند؛ اما بعد از نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های بسیار، مسئولان امر در نهایت پیشنهاد کردند که این ناشران با پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور تجاری، غرفه‌ای کوچک در حیاط، کنار غرفه‌های اغذیه‌فروشی اجاره کنند یا به محل استقرار فروشندگان محتوای نامکتوب (مانند سی‌دی‌های آموزشی) بروند.
به همین دلیل، ما پلتفرم‌ها و ناشران صوتی و دیجیتال، اعتراض خود را اعلام کرده و در این نمایشگاه حضور پیدا نمی‌کنیم.»
با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ به تولید بر اساس ظرفیت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های مذکور اعلام کردند که مسئولان امر بهتر است که از بازار نشر در جهان و فرصت‌هایی که ناشرین دیجیتال ایجاد می‌کنند،بیشتر آگاهی پیدا کنند. آنها باور دارند «نشر دیجیتالی کتاب می‌تواند به توسعه بازار کتاب در ایران بدهد، جایگاه این حوزه را مورد توجه قرار داده و فرصت‌های رشد این حوزه را سلب نکنند.»
گفتنیست این بیانیه به امضای فیدیبو طاقچه،کتابراه، آوانامه، ماه آوا، آی قصه، آوارسا، نوار، دانی و نبات، آوارسا، واوخوان، لحنی دیگر، پژوهان و پاتوق کتاب رسیده است. بیشتر این اپلیکیشن‌ها به طور مجزا در درون پلتفرم خود، نمایشگاهی مجازی برپا کردند و آثار عرضه شده را با تخفیف ویژه در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.
نمایشگاه کتاب امسال بعد از تاخیری چند ساله در برپایی به صورت فیزیکی، از ۲۱ لغایت ۳۱ اردیبهشت ماه به صورت فیزیکی و همزمان به صورت مجازی برگزار خواهد شد. چند مورد از ناشرین بزرگ در این نمایشگاه شرکت نکردند و برخی از ناشرین نیز فقط به صورت مجازی در این رویداد حضور پیدا کرده‌اند.
برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.
تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است.

نمایش


رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟




نمایش

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ لطفا نام کاربری یا ایمیل خود را وارد کنید.
رمز عبور جدید به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


بازگشت به فرم ورود

source

توسط techkhabari