ویدئویی در اعتراض به تعطیلی شانگهای به سرعت در این برنامه پخش شد، زیرا کاربران چینی برای گول زدن بر سانسورها و زنده نگه داشتن آن تلاش کردند.
در شب 22 آوریل، میلیون ها نفر در چین همان ویدئو را با تلفن های خود تماشا کردند: یک مونتاژ شش دقیقه ای از کلیپ های صوتی از قرنطینه کووید-19 در شانگهای، با عنوان صدای آوریل . تاکید آن بر تلفات انسانی قرنطینه باعث شد تا مردم آن را به طور گسترده در وی چت و سایر سایت‌های پیام‌رسان به اشتراک بگذارند. با این حال، به زودی، سانسورچیان دولتی چین شروع به پاک کردن آن از این پلتفرم‌ها کردند، که باعث شد مردم راه‌های هوشمندانه‌ای برای فرار از سانسور بیابند و به بیننده بعدی کمک کنند.
رله آنلاین نمونه دیگری از خلاقیت مردم چین در مبارزه با دستگاه سانسور همه گیر شد. آنها از هر ابزار تکنولوژیکی برای دور زدن یا فریب دادن سانسورچیان استفاده کردند—و ویدیو را با جاسازی آن در کلیپ های دیگر، پوشاندن صدای آن بر روی ویدیوهای دیگر و استفاده از کدهای QR برای به اشتراک گذاری پیوند ویدیو، پنهان کردند. یکی از ویژگی‌های اشتراک‌گذاری ویدیویی که وی‌چت از سال 2020 به شدت تبلیغ کرده است، بسیار مفید بود و به طور غیرمنتظره‌ای به اعتراض آنلاین دامن زد.
این ویدئو که اولین بار در صبح روز 22 آوریل در وی چت منتشر شد، بیش از 20 کلیپ صوتی از کارگران قرنطینه، ساکنان و مقامات دولتی در شانگهای را گردآوری کرد که در فیلم‌های پهپاد سیاه و سفید از شهر پخش می‌شد. این ویدئو لحظات کلیدی در قرنطینه شانگهای را بازپخش کرد، هم زمان‌های بحرانی که قوانین قرنطینه ناکارآمد ساکنان شانگهای را ناراحت می‌کرد و هم قطعات مثبتی که در آن ساکنان و داوطلبان به یکدیگر کمک کردند تا ادامه دهند.
سازنده، یک فیلمساز اهل شانگهای، در کنار ویدیو نوشت: «من یک ویدیو ساختم تا [زندگی] را تا حد امکان عینی و واقعی مستند کنم، تا صداهای آوریل را به خاطر بسپارم». شاید با آگاهی از خطرات سانسور، او همچنین پیوندی را برای دانلود ویدیو ارائه کرد، "اگر دوستان می خواهند آن را حفظ کنند."
این ویدئو با لحنی محتاطانه و بدون اظهار نظر شخصی، بسیاری را به عنوان تصویری بی‌طرف و از نظر سیاسی امن از زندگی در شهر می‌نگرد. با این حال، در واقعیت سیاسی چین، حتی یک ویدیوی "ایمن" مانند این می تواند در صورتی که به جمعیت بسیار زیادی برسد، مخل تلقی شود.
یائو، مشاوری که در شانگهای زندگی می‌کند و فقط از بخشی از نامش برای این داستان استفاده می‌کند، پس از تماشای آن، می‌گوید: «می‌دانستم گریه خواهم کرد، اما انتظار نداشتم آنقدر گریه کنم». «قدرت آن از این واقعیت سرچشمه می گیرد که همه این چیزها واقعاً اتفاق افتاده است. خیلی واقعی است.»
او می‌دانست که این ویدیو احتمالاً سانسور می‌شود، بنابراین به سرعت اقدام کرد تا یک کپی از خودش نگه دارد. او یک لینک قابل دانلود در Baidu Wangpan، یک سرویس ابری داخلی پیدا کرد، اما سانسورچی های مشکوک می توانند یک کپی ذخیره شده در برنامه تلفن همراه را حذف کنند. بنابراین، یائو به ضبط صفحه گوشی خود در حین پخش ویدیو متوسل شد.
در اواسط بعدازظهر همان روزی که او آن را پست کرد، سازنده ویدیو را حذف کرد زیرا " ممکن است بینندگان بیشتر از آنچه در نظر گرفته شده بود به آن معانی بیشتری داده باشند ." اما در حال حاضر به سرعت در سیستم عامل های اجتماعی از جمله WeChat و Weibo در حال گسترش بود. به زودی، سانسورچی ها شروع به حذف کپی های ویدیو کردند که فقط به خشم مردم دامن زد.
با سانسور شدن ویدیوها، مردم راه هایی برای ادامه کار پیدا کردند. آنها دوباره کپی ها را در حساب های شخصی خود آپلود کردند. برخی ویدیو را در بلاک چین ذخیره می کردند در حالی که برخی دیگر آن را به عنوان NFT برش می دادند. مردم صدای اصلی را زیر فیلم تبلیغات حزبی یا انیمه محبوب قرار می دهند، به این امید که سانسورگرهای الگوریتمی را فریب دهند.
به گفته یکی از آشنایان با موضوع، ویدیوی اصلی آپلود شده توسط سازنده قبل از حذف 5 میلیون بازدید داشت. با توجه به تعداد دفعات بارگذاری مجدد آن، آن شب می‌توانست به راحتی به میلیون‌ها چینی دیگر برسد. با این حال، تک تک نسخه‌ها، و همچنین داستان‌های دلسوزانه‌ای که در مورد ویدیو نظر می‌دهند، تقریباً بلافاصله سانسور شدند.
اریک لیو ، سانسور سابق اینترنت در چین که اکنون با رسانه آمریکایی China Digital Times کار می کند، می گوید که شدت سانسوری که در اواخر شب در چین اتفاق می افتد شگفت آور بود. «سرعتی که در آن پست‌ها در عرض چند ثانیه [پس از انتشار] سانسور می‌شوند، آن را برای من بسیار غیرعادی به نظر می‌رساند. این مستلزم دستور دادن به بسیاری از کارمندان [سانسوری] برای اضافه کاری است.»
دو اسکرین شات که دستورهای فاش شده از سوی دولت های محلی برای حذف محتوای مرتبط با ویدیو را نشان می دهد نیز به صورت آنلاین ظاهر شد. در حالی که این دستورها به شکل متفاوتی بیان می شدند، هر دو از شرکت های فناوری خواسته بودند که هر ویدیو، اسکرین شات یا محتوای مشتق شده را «بدون استثنا» «پاک کنند». تأیید صحت اسکرین شات ها دشوار است، اما لیو که زمانی در دستگاه سانسور چین کار می کرد، گفت که اصطلاحات استفاده شده نشان می دهد که اسکرین شات ها احتمالاً قانونی هستند.
این اولین باری نیست که در طول همه گیری همه گیر، سانسور اعتراضات مردمی داغ آنلاین را برانگیخته است. شبی که پزشک افشاگر چینی لی ونلیانگ درگذشت و دوباره زمانی که داستانی در مورد دکتر چینی دیگری به نام Ai Fen – که به عنوان "سوت دهنده" مورد تشویق قرار گرفت – به شدت سانسور شد .
چیزی که این بار متفاوت است این است که ویدیوی جدید تا حد زیادی از طریق کانال های WeChat پخش شده است، یک محصول جوان اشتراک گذاری ویدیو که Tencent برای ایجاد مخاطب برای آن تلاش کرده است. کانال‌ها به کاربر اجازه می‌دهد ویدیوهایی به مدت یک ساعت پست کند، که می‌تواند هم با دوستان به اشتراک گذاشته شود و هم از طریق الگوریتم‌های WeChat در بین عموم توزیع شود.
کانال ها در ژانویه 2020 در پاسخ به محبوبیت انفجاری نسخه داخلی TikTok Douyin منتشر شدند. در دو سال پس از آن، Tencent از هر ابزاری برای تبلیغ کانال‌ها استفاده کرده است، از جمله ارائه مشوق‌های پولی برای سازندگان، پخش زنده کنسرت توسط افراد مشهور لیست A، و همراه کردن محصول با WeChat، برنامه‌ای که در حال حاضر بیش از یک میلیارد از آن استفاده می‌کند.
با این حال، محبوبیت کانال ها به آرامی رشد کرد. در حالی که اکنون تقریباً به اندازه Douyin کاربر دارد، میانگین زمانی که یک کاربر روزانه در کانال ها صرف می کند 35 دقیقه است که یک سوم از 107 دقیقه Douyin است .
اما در شب 22 آوریل، کانال های ویچت در مرکز توجه قرار گرفتند.
از قضا، تصمیمات خود Tencent در مورد محصول بود که تبدیل شدن کانال ها به ابزار اعتراض را آسان تر کرد. برای جذب کاربران جدید، وی‌چت ثبت حساب کاربری کانال‌ها را برای کاربران بسیار آسان کرد (در حالی که ممکن است چند روز طول بکشد تا ثبت یک حساب انتشار سنتی در وی چت تایید شود). این امکان را برای بسیاری از مردم فراهم کرد تا حساب‌های عمومی باز کنند و صدها نسخه از ویدیو را فورا آپلود کنند.
برای حمایت از روزنامه نگاری MIT Technology Review، لطفاً مشترک شوید .
به‌عنوان یک ویژگی جدیدتر در برنامه پیام‌رسانی که در میان دوستان به جای غریبه‌ها استفاده می‌شود، کانال‌های WeChat احتمالاً تیم قابل توجهی از سانسورها را نیز نداشتند. لیو می گوید: «هر چه یک پلت فرم بسته تر باشد، سانسور سخت تر است. در مقایسه، Douyin دارای تیم عظیمی از سانسور است و می تواند تضمین کند که تقریباً همه ویدیوها حتی قبل از انتشار مشاهده و تأیید می شوند.
تلاش مردم برای بازنشر ویدیو ممکن است به زنده ماندن آن برای چند ساعت بیشتر در فضای آنلاین کمک کند، اما با گذشت شب، سانسورها در نهایت پیروز شدند. هیچکس که در چین با او صحبت کردم از این موضوع شگفت زده نشد. و نمی توان گفت که آیا این رویداد یا اعتراضات آنلاین گذشته منجر به تغییری در دستگاه سانسور یا اقدامات پیشگیری از بیماری همه گیر در چین می شود یا خیر. بیشترین تأثیری که آنها می گذارند بر حافظه جمعی افراد شرکت کننده است.
من فکر می‌کنم دقیقاً به این دلیل بود که مردم می‌دانستند که در نهایت سانسور می‌شود که منجر به احساسات جمعی، اقدامات و تمام نسخه‌های مختلف ویدیو شد. یائو می‌گوید، زمانی که از قبل پایان آن را می‌دانید، نوعی مقاومت است. بازنشر آن باعث می‌شود احساس کنید زندگی‌تان معنادارتر است، مثل اینکه بالاخره کاری کردم.»
پس از آن شب، مردم دوباره به صحبت خصوصی در مورد این ویدیو پرداختند. در حالی که WeChat تقریباً تمام نسخه‌های ویدیو را پاکسازی می‌کرد، نمی‌توانست پیوندهای مرده را در جدول زمانی افراد حذف کند و اتفاقی که رخ داده را به همه یادآوری کند. یائو می‌گوید: «پست‌ها هنوز اینجا هستند، فقط وقتی روی آن کلیک می‌کنید نمی‌توانید چیزی را ببینید. اما خلأ آنها هنوز اینجاست.»
حتی تلاش های خیرخواهانه برای شرکت در اخبار می تواند به کمپین بازیگران بد منجر شود.
فناوری دیجیتال در حال تغییر رابطه ما با پول و برای برخی کشورها توانایی مدیریت اقتصادشان است.
این استارت‌آپ یک درآمد پایه جهانی مبتنی بر ارز دیجیتال به نسبت توزیع شده را وعده می‌دهد. تاکنون تنها کاری که انجام شده است ساختن یک پایگاه داده بیومتریک از بدن فقرا است.
پیشنهادهای ویژه، داستان های برتر، رویدادهای آینده و موارد دیگر را کشف کنید.
از اینکه ایمیل خود را ثبت کردید، متشکریم!
به نظر می رسد مشکلی پیش آمده است.
ما در ذخیره تنظیمات برگزیده شما با مشکل روبرو هستیم. سعی کنید این صفحه را بازخوانی کنید و یک بار دیگر آنها را به روز کنید. اگر همچنان این پیام را دریافت می‌کنید، با فهرستی از خبرنامه‌هایی که می‌خواهید دریافت کنید، از طریق customer-service@technologyreview.com با ما تماس بگیرید.
گزارش‌های عمیق ما نشان می‌دهد که اکنون چه خبر است تا شما را برای اتفاقات بعدی آماده کند.
اشتراک در برای حمایت از روزنامه نگاری ما
© 2022 بررسی فناوری MIT

source

توسط techkhabari