نتفلیکس برای اولین‌بار در طی یک دهه‌ی گذشته با کاهش شدید مشترک مواجه شده است آن هم در شرایطی که پیش‌بینی می‌کرد رشدی میلیونی داشته باشد.
نتفلیکس یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های استریم محتوای ویدیویی در جهان به حساب می‌آید که در حال حاضر کاربران بسیار زیادی هم دارد. اما اینطور که به نظر می‌رسد، این پلتفرم محبوب طی ماه‌های اخیر شرایط بسیار سختی داشته است چرا که اعلام کرده بیش از ۲۰۰٫۰۰۰ مشترک خود را از دست داده است و این اولین‌بار در طی ده سال اخیر به حساب می‌آید که چنین وضعیتی را برای این شرکت شاهد هستیم. حال جالب است بدانید این اتفاق در حالی افتاده که نتفلیکس پیش‌بینی می‌کرد ۲٫۵ میلیون مشترک طی سه‌ماه نخست امسال به جمع کاربران این شرکت اضافه شود.
در نتیجه‌ی همین کاهش شدید مشترک بود که سهام نتفلیکس به شکل بی‌سابقه‌ای افت کرد (۲۵ تا ۳۰٪) و بیش از ۴۹ میلیارد دلار متضرر شد. شرایط برای نتفلیکس اصلا خوب نیست چرا که پیش‌بینی می‌شود در سه‌ماه دوم، ۲ میلیون دیگر هم کاربر از دست بدهد. به همین خاطر مدیرعامل این شرکت اعلام کرد به‌زودی طرح ارزان‌تری را برای کاربران این پلتفرم در نظر خواهد گرفت که انتظار می‌رود کاربران بیشتری را جذب آن کند اما مشکل اینجاست که این طرح تبلیغات دارد چون بالاخره باید برای نتفلیکس هم به صرفه باشد.
نتفلیکس به خاطر کاهش ارزش سهام خود در نامه‌ای به سهام‌داران شرکت گفت:
رشد درآمد ما به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ باعث افزایش چشمگیر نرخ رشد ما بود اما این فقط شرایط را برایمان مبهم کرد و باعث شد فکر کنیم  کاهش رشد ما در سال ۲۰۲۱ به خاطر عبور از محدودیت‌های کرونا بوده است.
البته ناگفته نماند نتفلیکس در حال حاضر بزرگ‌ترین پلتفرم استریم دنیا به حساب می‌آید و بیش از ۲۲۲ میلیون کاربر فعال دارد. این کاهش مشترک هم به نظر می‌رسد طبیعی باشد چرا که بسیاری از کاربران هستند که از رمز عبور اشتراکی برای ورود به آن استفاده می‌کنند و در واقع هزینه‌ای برای خرید اشتراک‌ها پرداخت نمی‌کنند. هرچند شاید این میزان کاهش آن هم به گونه‌ای که در ده سال اخیر بی‌سابقه بوده اندکی غیرطبیعی باشد.
یکی از دلایلی که باعث شده تعداد مشترکین نتفلیکس به صورت قابل توجهی افت پیدا کند، افزایش قیمت سرویس‌های آن بعد از دو سال بوده است. نتفلیکس در ماه فوریه تصمیم گرفت قیمت اشتراک‌های خود را افزایش دهد اما بعدا متوجه شد که کاربران اصلا از این کار خوششان نیامده و تصمیم گرفتند این پلتفرم را ترک کنند. به گزارش خود شرکت، فقط در آمریکا و کانادا، مشترکین نتفلیکس با کاهشی ۶۰۰ هزار نفری از ۷۵٫۲۲ میلیون نفر به ۷۴٫۵۸ میلیون نفر رسیدند و این نشان می‌دهد نتفلیکس اصلا نباید به قیمت‌ها دست می‌زد.
همانطور که اشاره شد، بسیاری از افراد هستند که رمز عبور خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. به گزارش نتفلیکس، تعداد این افراد به ۱۰۰ میلیون نفر می‌رسد که در واقع خانواده هستند اما همین موضوع سبب شده نتفلیکس نتواند آنطور که باید مشترک جذب کند. البته شرکت گفته که می‌خواهد برای جلوگیری از این مشکل راهکاری را در پیش بگیرد.
نتفلیکس
از آن‌جایی که نتفلیکس در حال حاضر رقبای بسیار زیادی دارد که با هزینه‌های کمتر توانسته‌اند مشتریان زیادی جذب کنند، می‌شد پیش‌بینی کرد که کار شرکت برای ادامه‌ی رقابت بسیار سخت شود. البته نتفلیکس همین حالا هم مشترکین زیادی دارد ولی نمی‌تواند برای همیشه به این روند ادامه دهد. مثلا دیزنی پلاس می‌خواهد اواخر امسال یک تعرفه‌ی همراه با تبلیغات با قیمت بسیار پایین برای کاربران عرضه کند که باعث می‌شود کاربران زیادی به سمت آن جذب شوند.
این طرح جدید در واقع به کاربران این اجازه را می‌دهد تا اشتراک نتفلیکس را با هزینه‌ی کمتری خریداری کنند اما در عوض برای آن‌ها تبلیغات به نمایش گذاشته می‌شود تا نتفلیکس هم بتواند درآمدزایی داشته باشد و تا حدودی این کاهش قیمت را جبران کند. منطقی هم به نظر می‌رسد چون کاربران زیادی هستند که می‌خواهند هزینه‌ی کمتری برای یک سرویس پرداخت کنند و در این بین اندکی مشاهده‌ی اندکی تبلیغات را به جان بخرند.
نتفلیکس به خاطر اینکه سرویس خود را در روسیه به دلیل ماجرای حمله‌ی این کشور به اوکراین از دسترس خارج کرد، ۷۰۰ هزار نفر از مشترکین خود را از دست داد. بنابراین به نظر می‌رسد وضعیت برای آن بر وفق مراد پیش نمی‌رود و باید حتما راهی برای کنترل آن پیدا کند. فعلا که به نظر می‌رسد راه حل، همین تعرفه‌ی ارزان‌قیمت به همراه تبلیغات باشد. همچنین شرکت قصد دارد به‌زودی مسابقات ورزشی را نیز پخش کند در حالی که قبلا اصلا چنین چیزی را در این پلتفرم شاهد نبودیم. اما به نظر می‌رسد برای کسب درآمد باید یک سری از سیاست‌های خود را تغییر دهد.
منبع: GSMArena (۱,۲) ,The Verge


source

توسط techkhabari