طبق گزارشات سال ۲۰۲۱، تعداد کارگردانان زن در بین برترین فیلم‌های هالیوود نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. در سال ۲۰۲۰ فیلم‌سازان زن پروژه‌های مختلفی را در زمینه‌های گوناگون این صنعت کارگردانی کردند، از آثار تاریخی ادبی گرفته مانند «اما» به کارگردانی اتومن وایلد تا فیلم‌های ترسناک مانند «چرخش» به کارگردانی فلوریا سیگیزموندی و هم‌چنین فیلم‌های ابرقهرمانی پرهزینه مانند «پرندگان شکاری» اثر کتی یان.
این موضوع در سال ۲۰۲۰ در مراسم اسکار به اوج خود رسید و در آن، کلوئی ژائو با دریافت اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم «سرزمین آوارگان» به دومین زنی تبدیل شد که این جایزه را کسب کرده است.
سال ۲۰۲۱ هم با وجود کاهش آمار، دارای فیلم‌هایی مطرح به کارگردانی زنان بود. بازراه‌اندازی ترسناک «کندی‌من» که در نهایت به عنوان فیلم بیستم برتر داخلی سال شناخته شد، توسط نیا داکوستا کارگردانی شده بود که اکنون دنباله «کاپیتان مارول»، «مارول‌ها» را کارگردانی می‌کند که در سال ۲۰۲۲ عرضه می‌شود. او هم‌چنین اولین زن سیاه‌پوستی است که فیلمی را کارگردانی کرده که رتبه اول چارت را کسب کرده است. دو مورد از چهار فیلم فاز ۴ دنیای سینمایی مارول نیز توسط زنان کارگردانی شده بودند: «بیوه سیاه» توسط کیت شورتلند و «جاودانگان» توسط کلوئی ژائو (البته او «جاودانگان» را قبل از برنده شدن اسکار ساخته بود).
هالیوود
طبق گزارشات، تعداد فیلم‌های کارگردانان زن در بین ۲۵۰ فیلم برتر گیشه از ۱۸ به ۱۷ درصد کاهش یافته است. وقتی دامنه فقط به ۱۰۰ فیلم برتر محدود گردد، تغییرات آمار حتی شدیدتر هم می‌شود و از ۱۶ به ۱۲ درصد می‌رسد. با این حال، وقتی جنسیت افراد دیگر مرتبط با فرآیند تولید، مانند نویسندگان، تهیه‌کنندگان اجرایی، تدوین‌گران و فیلم‌برداران را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که نسبت به سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش آمار هستیم و تعداد زنان از ۲۳ به ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.
دو عامل مهم وجود دارد که این داده‌ها را پیچیده می‌کند. اولا، وقتی ۱۰۰ فیلم برتر گیشه را می‌سنجیم، آثار پلتفرم‌های استریم مانند نتفلیکس که نرخ کارگردانان زن بالاتری دارند از آمار حذف می‌شوند. به عنوان مثال، یکی از بهترین آثار امسال، «قدرت سگ» ساخته جین کمپیون، در بین ۲۵۰ فیلم برتر قرار ندارد، زیرا فیلمی از نتفلیکس است و فقط به صورت محدود در سینما اکران شده است. ثانیا، سال ۲۰۲۰ شاید سال خوبی برای کارگردانان زن بوده باشد اما همه‌گیری کرونا به طرز چشمگیری شکل و شمایل لیست ۱۰۰ فیلم برتر گیشه آن سال را تغییر داد.
بسیاری از فیلم‌های بزرگ و با بودجه کلان تا سال ۲۰۲۱ یا بعد از آن به تعویق افتادند. بنابراین فیلم‌هایی که در رده ۲۵۰ فیلم برتر قرار گرفتند، بسیار متفاوت‌تر از سال‌های دیگر به نظر می‌رسند. اکنون که چارت‌ها بار دیگر پر از فیلم‌هایی با بودجه‌های کلان شده، این افت آمار احتمالا حاکی از آن است که استودیوها هم‌چنان در برابر کارگردانی زنان در فیلم‌های پرفروش‌تر مقاومت می‌کنند. بدیهی است که همه در تلاش برای رفع این مشکل هستند و با همین تلاش‌هاست که شرایط کمی بهتر شده است.
منبع: screenrant



باز شروع شد

source

توسط techkhabari