اوایل این هفته بود که بهمن موتور اعلام کرد قصد دارد به زودی از یک سدان جدید با نام ریسپکت (Respect) رونمایی کند و مشخصات فنی این سدان را نیز منتشر کرد. مشخصاتی که از مشابهت کامل این خودرو با آریزو ۷ خبر می‌دهد٬‌ که روزگاری قرار بود در کشور عرضه شود. درست مانند ماجرایی که پیش از این در خصوص فیدلیتی و تیگو ۷ هم اتفاق افتاده بود.
بهمن موتور رسما اعلام نکرده که این خودرو محصول چه خودروسازی است و تحت عنوان چه برندی راهی بازار چین شده است. همین موضوع نیز سبب شد که گزینه‌های احتمالی نسبتا زیادی مطرح شود. اما با در نظر گرفتن مشخصات فنی و سابقه کاری بهمن موتور احتمال داده می‌شود که سدان نهایی خودرو Xuandu از شرکت خودروسازی Cowin باشد که از زیر شاخه‌های هولدینگ چری محسوب می‌شود.
این نخستین بار نیست که خودرویی با تغییر نام اصلی وارد کشورمان می‌شود. البته این موضوع نه تنها در صنعت خودروسازی ما که در صنایع خودروسازی سایر کشورها نیز بسیار موسوم و رایج است.
Cowin یک شرکت خودروسازی چینی است که محصولات ارزان‌قیمتی را با کمک تجهیزات و پلتفرم‌های تولیدی چری تولید و راهی بازار این کشور می‌کند. قشر نسبتا کم برخوردار جامعه چین عموما خریداران محصولات تولیدی این شرکت خودروسازی هستند.
اگر احتمال مطرح شده درست بوده و انتخاب نهایی بهمن موتور واقعا سدان Cowin Xuandu باشد بسیار دور از انتظار است که این محصول با هدف کسب رضایت قشر کم برخوردار جامعه ایرانی راهی بازار شود چرا که می‌توان حدس زد که در عمل با خودرویی نسبتا لوکس با توجه به سطح امکانات رفاهی و قیمتی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان مواجه خواهیم بود.
مشخصات فنی ریسپکت (Respect) بهمن موتور
مدیران بهمن‌موتور اعلام کردند که سدان جدید این شرکت به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز بوده و می‌تواند ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. همچنین یک گیربکس CVT ۹ سرعته دستی نیز این سدان را همراهی خواهد کرد. دقیقا مشخصاتی که تشابه ۱۰۰ درصدی با سدان Cowin Xuandu دارد. خودرویی که به نوعی می‌توان آن را مدل به روز شده از چری آریزو ۶ موجود در بازار ایران قلمداد کرد.
در اوایل سال ۱۴۰۱ که بهمن ریسپکت وارد بازار کشورمان شود باید با محصولاتی همچون آریزو ۵ جدید٬ چری آریزو ۶ و یا دنا پلاس اتوماتیک توربوشارژ و حتی نسخه احتمالا تارا توربو اتوماتیک به رقابت بپردازد.
از ویژگی‌های دیگر بهمن ریسپکت می‌توان به ۶ کیسه هوا، رینگ‌های ۱۷ اینچی، تودوزی چرمی، دوربین ۳۶۰ درجه، نورپردازی مخفی داخل کابین، تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت و تنظیم برقی صندلی شاگرد در ۴ جهت اشاره کرد. علاوه بر این نمایشگر لمسی مولتی مدیای ۱۰.۲۵ اینچی، گرمکن صندلی سیستم‌های کمکی ترمز شامل برنامه کنترل پایداری (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، توزیع الکترونیک نیروی ترمز (EBD) و دیگر سیستم‌های کمکی برای آن در نظر گرفته شده است.
بهمن ریسپکت
همانطور که پیش از این نیز گفت اصلا نمی‌توان انتظار داشت که سدان Cowin Xuandu به عنوان یک محصول پر آپشن و با بهایی به مراتب کمتر از خودروهای پرتیراژ راهی بازار کشورمان شود. با در نظر گرفتن بهای حدودا ۱۱ هزار دلاری Xuandu احتمالا خودرو ریسپکت (Respect) قیمتی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان خواهد داشت. این برچسب قیمتی دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک را به سختی به چالش خواهد کشید و رقیبی برای سایز خودروهای توربو اتوماتیک موجود در بازار نیز محسوب می‌شود.
ریسپکت، خودروی جدید گروه خودروسازی بهمن در حال تست و بررسی در خیابان های تهران دیده شد.
این خودرو که رسپکت نام دارد قرار تا پایان سال جاری روانه بازار شود و احتمالا بهای آن بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

مدیرعامل بهمن‌موتور اعلام کرد که تست‌های فنی خودرو ریسپکت اواخر ماه گذشته انجام شده است و این خودرو اوایل سال آینده وارد بازار خواهد شد.
بیوک علی‌مرادلو درباره میزان داخلی‌سازی رسپکت گفت: «در حال حاضر میزان دقیق آن مشخص نیست، اما محصول‌های قبلی هم با ۲۰ تا ۳۰ درصد داخلی‌سازی آغاز شد. برنامه تعمیق داخلی‌سازی برای این محصول نیز در دستور کار قرار دارد. خط مونتاژ بدنه رسپکت در حال نصب و راه‌اندازی است و پس از آن نوبت به خط مونتاژ می‌رسد. در حال حاضر، در حال انجام تست‌های فنی و جاده‌ای این محصول هستیم.»

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.
تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است.

نمایش


رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟




نمایش

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ لطفا نام کاربری یا ایمیل خود را وارد کنید.
رمز عبور جدید به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


بازگشت به فرم ورود

source

توسط techkhabari