نیسان قصد دارد تحت برنامه‌ی هدفمند «نیسان امبیشن ۲۰۳۰» تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی به یکی از بازیگران اصلی دنیای خودروهای الکتریکی تبدیل شود.
«نیسان امبیشن ۲۰۳۰» (Nissan Ambition 2030) عنوان برنامه‌ی این خودروساز ژاپنی برای حرکت در مسیر الکتریکی شدن است و طی آن قصد دارد ۲۳ مدل الکتریکی ازجمله ۱۵ خودروی تمام‌الکتریکی و همچنین باتری‌های حالت جامد را به خط تولید وارد کند.
نیسان پس از اصلاح کامل خط تولید خود (به استثنای GT-R) اکنون به آینده نگاه می‌کند تا برای عصر اجتناب‌ناپذیر خودروهای الکتریکی (EV) آماده شود. این خودروساز ژاپنی شرکت بعدی در صف اعلام سرمایه‌گذاری هنگفت در زمینه‌ی الکتریکی شدن است و در این زمینه طی پنج سال آینده حداقل ۲ تریلیون ین (حدود ۱۷٫۸ میلیون دلار) سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
مراسم رونمایی از طرح نیسان امبیشن ۲۰۳۰
Credit: Nissan
در این موج جدید وسایل نقلیه‌ی در حال توسعه، به گفته‌ی نیسان باید منتظر «وسیله‌ی نقلیه‌ی هیجان‌انگیز، الکتریکی و نوآوری‌های فناورانه» باشیم. در مجموع ۲۳ مدل الکتریکی شده، از جمله ۱۵ خودروی تمام‌الکتریکی تا سال مالی ۲۰۳۰ که در ۳۱ مارس ۲۰۳۱ در ژاپن به پایان می‌رسد، به بازار عرضه خواهد شد. همه‌ی این‌ها بخشی از دستور کار نیسان امبیشن ۲۰۳۰ است که طی آن برخی از این مدل‌ها هم توسط واحد خودورهای لوکس این شرکت یعنی «اینفینیتی» (Infiniti) به فروش خواهد رسید.
در همین حال، ۲۰ خودروی الکتریکی و هیبریدی شامل مدل‌های «ای‌پاور» (e-Power) در پنج سال آینده عرضه می‌شوند و نیسان امیدوار است که مدل‌های الکتریکی شده تا سال مالی ۲۰۲۶ به سهم ۷۵ درصدی فروش در اروپا برسند. در ژاپن، انتظار می‌رود که این درصد به ۵۵ در همین بازه‌ی زمانی برسد، در حالی که در چین این خودروساز ۴۰ درصد را هدف قرار داده است. در آمریکا هم باید خودروهای الکتریکی تا پایان سال مالی ۲۰۳۰، به تنهایی ۴۰ درصد از فروش را به خود اختصاص بدهند.
طرحی گرافیکی از یکی از خودروهای الکتریکی احتمالی نیسان
Credit: Nissan
برای حمایت از عرضه‌ی خودروهای هیبریدی و بدون آلایندگی، نیسان تا سال مالی ۲۰۲۸ به توسعه‌ی فناوری باتری‌های لیتیوم-یون و استفاده از فناوری بدون کبالت در جهت کاهش ۶۵ درصدی هزینه‌های تولید، ادامه خواهد داد. در همین زمان قرار است نخستین خودروی الکتریکی تولیدی مجهز به باتری حالت جامد وارد بازار شود. پیش از این اتفاق هم تا سال مالی ۲۰۲۴ یک کارخانه‌ی آزمایشی در یوکوهاما راه‌اندازی خواهد شد.
باتری‌های حالت جامد نه تنها زمان شارژ مجدد بسته‌ی باتری را به میزان یک‌سوم کاهش می‌دهند، بلکه هزینه‌ی باتری را تا سال مالی ۲۰۲۸ به ۷۵ دلار به ازای هر کیلووات ساعت و در نهایت به ۶۵ دلار در هر کیلووات ساعت کاهش خواهند داد.
نیسان معتقد است که در بلندمدت به برابری هزینه بین خودروهای مجهز به موتورهای درون‌سوز و خودروهای برقی دست خواهد یافت. همچنین در زمینه‌ی باتری‌ها، ظرفیت تولید جهانی تا سال مالی ۲۰۲۶ به ۵۲ گیگاوات ساعت افزایش می‌یابد و تا سال مالی ۲۰۳۰ به ۱۳۰ گیگاوات خواهد رسید.
عکس کاور: طرحی گرافیکی از خودروهای الکتریکی متنوع نیسان در برنامه‌ی نیسان امبیشن ۲۰۳۰
Credit: Nissan
منبع: Motor1


source

توسط techkhabari