برای بازنویسی مجدد این مقاله، از نمایه من دیدن کنید، سپس داستان‌های ذخیره شده را مشاهده کنید .
برای بازنویسی مجدد این مقاله، از نمایه من دیدن کنید، سپس داستان‌های ذخیره شده را مشاهده کنید .

برای بازنویسی مجدد این مقاله، از نمایه من دیدن کنید، سپس داستان‌های ذخیره شده را مشاهده کنید .
برای بازنویسی مجدد این مقاله، از نمایه من دیدن کنید، سپس داستان‌های ذخیره شده را مشاهده کنید .
وقتی صحبت از فروش خودروهای برقی به میان می آید، نروژ در یک لیگ خاص خود قرار دارد. در ماه سپتامبر، خودروهای برقی با باتری 77.5 درصد از کل خودروهای جدید فروخته شده را به خود اختصاص دادند. این رقم نروژ را تا حد زیادی به یک رهبر جهانی تبدیل می‌کند – با جهش بیش از بریتانیا، جایی که 15 درصد از فروش خودروهای جدید تا اکتبر الکتریکی بود، و ایالات متحده، که این تعداد فقط 2.6 درصد است.
رویای برق نروژ به دلیل یک سری معافیت های مالیاتی و سایر موارد مالی است که به این معنی است که برندهایی مانند تسلا می توانند بر سر قیمت با موتورهای احتراقی رقابت کنند. اما این مشوق‌ها – و موفقیت آنها – یک مشکل منحصر به فرد ایجاد کرده است: نروژ در حال تمام شدن ماشین‌های کثیف برای مالیات است.
خیلی مشکل بزرگیه دولت قبلی – یک ائتلاف راست میانه که در ماه اکتبر با یک دولت اقلیت چپ میانه جایگزین شد – تخمین زد که محبوبیت خودروهای الکتریکی باعث ایجاد حفره 19.2 میلیارد کرون نروژ (2.32 میلیارد دلار) در درآمد سالانه این کشور شده است. در حالی که خودروهای برقی ممکن است خبر خوبی برای محیط زیست باشند، موفقیت سریع آنها در نروژ اکنون باعث ایجاد نگرانی جدی مالی شده است.
راه رسیدن به این نقطه طولانی بوده است – و درس هایی را به کشورهای دیگر ارائه می دهد که برای کنار گذاشتن موتورهای احتراق گازسوز مسابقه می دهند. در نروژ، مترقی ترین سیاست خودروهای الکتریکی در جهان با یک گروه پاپ، یک دوستدار محیط زیست و یک فیات پاندا قرمز کوچک آغاز شد. سال 1988 بود که فردریک هاگ، فعال، همراه با مبارزان سبز از گروه A-ha، به شهر برن سوئیس سفر کردند، جایی که فیات قرمز را پیدا کردند. یکی از مالکان قبلی ماشین را تبدیل به باتری سربی کرده بود و گروه قصد داشتند از این وسیله نقلیه برای متقاعد کردن دولت نروژ برای تشویق به استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی استفاده کنند.
فیات به محور یک کمپین 9 ساله تبدیل شد که در آن هاگ و اعضای A-ha ماشین را بدون پرداخت هزینه در جاده های عوارضی نروژ رانندگی کردند. جریمه ها بالا رفت و وقتی پرداخت نشد، وسیله نقلیه توقیف می شد و در حراجی فروخته می شد، جایی که هاگ آن را پس می خرید و چرخه فرار از عوارض را تکرار می کرد. اعضای مشهور A-ha به جنگ صلیبی علیه عوارض خودروهای برقی و Hauge – که از سال 1986 رهبری یک گروه زیست محیطی به نام Bellona را بر عهده داشت – توجه مطبوعات را به مشوق‌های تقاضا برای خودروهای الکتریکی جلب کردند. اویویند سولبرگ تورسن، مدیر شورای اطلاعات ترافیک جاده‌ای نروژ که آمار جاده‌ها و وسایل نقلیه این کشور را منتشر می‌کند، می‌گوید: «او با هوشیاری مثبت، رسانه‌ها و همچنین سیاستمداران را از خودروهای الکتریکی آگاه کرد.
در نهایت، در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000، انگیزه‌هایی که گروه برای آن کمپین کرد شروع به تحقق کرد و به خودروهای برقی وضعیت برتر در جاده‌های نروژ داد. قوانینی معرفی شدند که خودروهای برقی را از تمام عوارض و هزینه های پارکینگ معاف می کرد و به آنها اجازه می داد با استفاده از خطوط اتوبوس از ترافیک عبور کنند. به طور معنی داری، خرید خودروهای برقی جدید از مالیات های سنگین معاف شد – از جمله مالیات بر ارزش افزوده و مالیات خرید – به این معنی که یک فولکس واگن e-Golf جدید 790 یورو (893 دلار) کمتر از یک VW Golf با موتور احتراقی قیمت دارد.
آنت بروه، سخنگوی فدراسیون اتومبیل نروژ، گروهی که نماینده مالکان خودرو است، می‌گوید مشکل این بود که مردم به این سیاست آنقدر خوب پاسخ دادند که منبع درآمد مهمی برای دولت از بین رفت. بنابراین این برخورد دو هدف متفاوت است.»
در تلاش برای بازگرداندن درآمد از دست رفته، مقامات در حال محروم کردن خودروهای برقی از وضعیت ویژه هستند و این موضوع باعث ایجاد بحث و نگرانی شدید مبنی بر اینکه کشور می تواند هدف خود را برای فروش خودروهای جدید با موتورهای احتراقی تا سال 2025 به خطر بیندازد. 2017. اکنون، دولت ائتلافی چپ میانه نروژ در حال بررسی حذف فهرست بسیار گسترده تری از مشوق ها به عنوان بخشی از مذاکرات بودجه جاری است.
ابهام گسترده ای در مورد اینکه کدام مالیات دوباره اعمال خواهد شد وجود دارد. اما انجمن‌های خودرو و گروه‌های زیست‌محیطی این کشور معتقدند که چهار موردی که احتمالاً بازگشت می‌کنند، مالیات بر خودروهای هیبریدی پلاگین، مالیات بر فروش خودروهای برقی دست دوم، مالیات خودروهای الکتریکی لوکس با قیمت بیش از 600000 کرون نروژ (68650 دلار) است. ) و احیای مالیات مالکیت سالانه برای خودروهای برقی.
Frode Jacobsen، نماینده حزب کارگر در مورد بحث بودجه جاری اظهار نظری نکرد، اما تأیید کرد که پیشنهادات فعلی شامل افزایش مالیات برای برخی از پلاگین هایبرید است. او افزود که مالیات «خودروهای الکتریکی لوکس» در بودجه سال آینده لحاظ نخواهد شد، اگرچه او نگفت که برای سال های بعد منتفی شده است.
در کشوری دیگر، حمایت یک دولت چپ از چنین سیاست هایی تعجب آور خواهد بود. اما لاسه فریدستروم، اقتصاددان تحقیقاتی ارشد در موسسه اقتصاد حمل و نقل اسلو، یک موسسه تحقیقاتی، می‌گوید این حس در طیف سیاسی وجود دارد که اکنون زمان مالیات بر خودروهای برقی فرا رسیده است که دیگر تازگی ندارند. او می افزاید: «دولت جدید کارگر به تازگی پیشنهاد ارائه شده توسط دولت جناح راست یا محافظه کار سابق را حفظ کرده است. "بنابراین بله، اتفاق نظر وجود دارد. اما طرفداران محیط زیست البته خوشحال نیستند.»
طرفداران محیط زیست نروژ می گویند که تا زمانی که مالیات خودروهای سوخت فسیلی بالا بماند، مخالف ایده وضع مالیات از خودروهای الکتریکی نیستند. اما نگرانی در مورد مالیات های اشتباه وجود دارد که خیلی زود در راه است. هاگ می گوید: «این می تواند باعث شکست های بزرگ شود. او می‌گوید: «بازگرداندن مالیات بر ارزش افزوده برای خودروهای بالای 600000 کرون کار عجیبی به نظر می‌رسد، زیرا این خودروها مفید هستند» در مناطق روستایی که مردم زمان بیشتری را در جاده‌ها می‌گذرانند – و نیاز به رانندگی با وسایل نقلیه الکتریکی در مسافت‌های طولانی دارند.
بروه همچنین نگران زمان بندی است. او معتقد است که مالیات بر فروش خودروهای الکتریکی کارکرده، بازار را قبل از اینکه فرصتی برای توسعه پیدا کند، تضعیف می کند، در حالی که مالیات بر خودروهای هیبریدی به ضرر رانندگان ساکن در شمال کشور است که به زیرساخت های شارژ گسترده ای که در بازار وجود دارد دسترسی ندارند. جنوب. او اجماع نروژی را تکرار می کند که هیبریدی ها یک "فناوری انتقالی" هستند که در نهایت سد راه برق رسانی کامل خواهند شد. او می افزاید: «با این حال، این یک فناوری انتقالی است که ما معتقدیم هنوز مورد نیاز است، زیرا [بازار خودروهای برقی] هنوز به طور کامل بالغ نشده است». نمونه موردی: طبق گزارش شورای اطلاعات ترافیک جاده ای، خودروهای برقی هنوز تنها 15 درصد از کل جمعیت خودروهای نروژ را تشکیل می دهند. بر اساس استانداردهای جهانی، این عدد قابل توجهی است، اما هنوز راه زیادی در پیش است.
Unni Berge از انجمن وسایل نقلیه الکتریکی نروژ، یک گروه مصرف کننده که نماینده رانندگان EV است، می‌گوید این رانندگان فعلی EV نیستند که با لغو مشوق‌ها تهدید می‌شوند، بلکه افرادی هستند که هنوز به صفوف آنها نپیوسته‌اند. او می‌گوید: «ما برای اعضای خود نمی‌جنگیم، بلکه می‌جنگیم تا افراد جدید راننده خودروهای برقی شوند.
دولت علاوه بر فشار برای حفظ سطوح بالای مالکیت خودروهای برقی در میان نسل‌های آینده رانندگان، باید تصمیم بگیرد که پس از پر کردن جاده‌های کشور با خودروهای الکتریکی چه اتفاقی می‌افتد. برخی بر این باورند که تمرکز باید به ریشه‌کن کردن وسایل نقلیه تجاری کثیف معطوف شود – از ون‌های کوچک‌تر گرفته تا کامیون‌های بزرگ و حتی کشتی‌های دیزلی. اما برخی دیگر برای آینده‌ای مبارزه می‌کنند که در آن تاکید از خودروها دور شده و بر اتوبوس‌ها، قطارها و ترامواها متمرکز شود.
هالوارد رااوند از Greenpeace نروژ تاکید می کند که اگرچه وسایل نقلیه الکتریکی در حین رانندگی آلایندگی ایجاد نمی کنند، اما همچنان اثرات زیست محیطی دارند. او می گوید که خودروهای بیشتر توسعه جاده های بزرگتر را توجیه می کند. آنها در طول تولید و بسته به جایی که شارژ می شوند، زمانی که به برق وصل می شوند به انرژی نیاز دارند.
کشوری که سرانه نفت بیشتری نسبت به عربستان سعودی یا روسیه تولید می‌کند، بعید به نظر می‌رسد که دوران پس از خودرویی شکل بگیرد. اشاره به صادرات گسترده نفت نروژ – که بیش از یک ششم تولید ناخالص داخلی این کشور و بیش از یک سوم کل صادرات را تشکیل می دهد – نیز به طور قابل توجهی در بحث سفر به داخل کشور وجود ندارد. راوند می گوید: «ما باید به برق رسانی ادامه دهیم. "اما در عین حال، ما همچنین باید در نظر داشته باشیم که باید حمل و نقل عمومی را بهبود بخشیم و مطمئن شویم که به جای ساختن بزرگراه های جدید، بر بهبود زیرساخت های راه آهن تاکید داریم."


© 2021 Condé Nast. تمامی حقوق محفوظ است. استفاده از این سایت به منزله پذیرش ماست توافقنامه کاربر و خط مشی رازداری و بیانیه کوکی و حقوق حریم خصوصی کالیفرنیا شما. Wired ممکن است بخشی از فروش را از محصولاتی که از طریق سایت ما به عنوان بخشی از شراکت‌های وابسته با خرده‌فروشان خریداری می‌شوند، کسب کند. مطالب موجود در این سایت را نمی توان تکثیر کرد، توزیع کرد، انتقال داد، ذخیره کرد یا از آن استفاده کرد، مگر با اجازه قبلی کتبی Condé Nast. انتخاب های تبلیغاتی

source

توسط techkhabari