زن به عنوان جنس لطیف شهرت دارد. اما تفاوت در خلقت مرد و زن باعث نمی‌شود که شرایط زندگی و گذشته‌ی آدم‌ها، از زن‌ها موجوداتی جنایتکار و ترسناک نسازد. در داستان‌های جنایی واقعی هم همیشه ردپای زن‌های قاتل دیده می‌شود. زن‌هایی که برای دفاع از خود، خانواده یا انتقام و دزدی دست به قتل و آدم‌کشی می‌زنند. سینما هم همیشه از داستان‌های جنایی اینچنینی استقبال می‌کند. در هالیوود نمونه‌های زیادی از زنان قاتل داریم که به روش‌های مختلف طعمه‌های خود را شکار و بعد سر به نیست می‌کنند. از قاتلان زنجیره‌ای گرفته تا زنانی که معصومانه تبدیل به قاتل‌ شده‌اند. اگر می‌خواهید با ۱۰ زن قاتلی که در هالیوود چهره‌ی عجیب و فراموش نشدنی از خود به جا گذاشته‌اند، بیشتر آشنا شوید این مطلب را بخوانید. البته مطمنا لیست ما کامل نیست و ممکن است هر شخصی تصویر قاتل زن دیگری را در ذهن خود داشته باشد.
فیلم نامه
فیلم با صحنه‌ای جالب شروع می‌شود. مردی در حال فرار از خانه و زنی با خونسردی اسلحه در دست به دنبال او از خانه خارج می‌شود و در نهایت مرد را می‌کشد. این زن که نامش لزلی است، بعدها می‌گوید این مرد خدمتکار خانه بوده و چون قصد تعرض به او را داشته باید آن را می‌کشته. اما پس از مدتی برای وکیل خانوادگی لزلی محرز می‌شود که لزلی عاشق مرد خدمتکار بوده و حتی برای او نامه عاشقانه می‌نوشته. لزلی مجبور می‌شود برای پنهان ماندن راز نامه، تمام سرمایه همسرش را خرج کند تا تبرئه شود. اما همسرش موضوع را می‌فهمد. قاتل اغواگر فیلم «نامه» در پایان به دست همسر خدمتکار کشته می‌شود، اما راز او و مردی که عاشقانه دوستش داشته، اما او را با گلوله کشته، بدون گره گشایی باقی می‌ماند. «نامه» فیلم تحسین شده ویلیام وایلر، آنقدر مورد توجه قرار گرفت که نامزد ۷ جایزه اسکار شد، اما جایزه‌ای دریافت نکرد. بازی بتی دیویس، ستاره سینمای کلاسیک در این فیلم دیدنی است. او در ده سال ابتدایی فعالیت شصت ساله‌ی خود در سینما، نقش پیچیده لزلی را برعهده داشته.
جمعه سیزدهم
یکی از اصلی‌ترین فیلم‌های هالیوود در ژانر اسلشر، مجموعه‌ی «جمعه سیزهم» است. این دنباله که با نام «فیلم‌هایی با مقتولان نوجوان» هم شناخته می‌شود، هربار داستانی را درباره‌ی کشته شدن تعدادی نوجوان روایت می‌کند. ساخت مجموعه‌ی «جمعه سیزدهم» از سال ۱۹۸۰ شروع شده و به دلیل استقبال زیاد از آن، هشت فیلم سینمایی و یک مجموعه تلویزیونی تا سال ۲۰۰۹ براساس آن ساخته شد. اما اولین قسمت از این مجموعه به کارگردانی شان اس. کانینگهام، درباره‌ی بازگشایی یک اردوگاه تابستانی است که قبل تر پسری به نام جیسون درآن به دلیل سهل انگاری مسولان غرق شده، اما مشکوک است که به قتل رسیده. مادر این پسر، پاملا فورهیز که مخالف بازشدن دوباره این اردوگاه است، حالا برای انتقام آمده و برای اینکه محل قتل پسرش را بسته نگه‌دارد دست به کشتار می‌زند. او ظاهر مهربانی دارد، اما برای کسی قابل باور نیست این مادر با یک چاقو نوجوانان این اردوگاه را یک به یک سلاخی می‌کند.
روانی 2
فیلم «روانی ۲» ادامه‌ی داستان فیلم «روانی» یکی از مهم‌ترین آثار آلفرد هیچکاک است. اما هیچکاک این دنباله را نساخت و کارگردانی قسمت دوم این فیلم بر عهده‌ی ریچارد فرانکلین بود. داستان از جایی شروع می‌شود که شخصیت اصلی داستان روانی، نورمن پس از  ۲۲ سال از آسایشگاه روانی بیرون می‌آید و به متل محل زندگی خود که جنایت‌های قسمت‌ قبل در آن اتفاق افتاده بود، باز می‌گردد. او با دختری رابطه برقرار می‌کند و در کنار آن پیرزنی مهربان در فیلم حضور دارد به نام اما اسپول که مدام مراقب نورمن است. اما داستان که جلو می‌رود، مشخص می‌شود که این پیرزن در واقع مادر واقعی نورمن است که برای محافظت از پسرش به قتل‌های زیادی دست زده است. نقش در سایه‌ی مادر در فیلم «روانی» هیچکاک حالا در دنباله‌ی این فیلم تصویری واقعی دارد و از ابتدا بیننده با این تصور که اما اسپول قرار است نجات دهنده‌ی نورمن باشد، به او نگاه می‌کند. اما در نهایت او هم شخصیتی ترسناک و جنایت‌کار است که باید به سزای اعمالش برسد. کلودیا بیریار نقش چندوجهی این پیرزن را به خوبی ایفا کرده، اما بازیش در کنار بازی دیدنی آنتونی پرکینز در نقش نورمن چندان دیده نمی‌شود.
ضربه ناگهانی
زنی که آسیب‌دیده از یک تجاوز جنسی است، می خواهد از متجاوزان انتقام بگیرد. این ماجرای اصلی فیلم «ضربه نهایی» به کارگردانی کلینت ایستوود و چهارمین قسمت از سری فیلم‌های «هری کثیف» است. این مجموعه فیلم که ساختش از ۱۹۷۱ آغاز و تا ۱۹۸۸ طول کشید، درباره گروه پلیسی در سانفرانسیسکو است که پرونده‌های جنایی عجیب و سختی را باید به انجام برسانند. سرپرست این گروه، کاراگاهی به نام هری کالاهان است که در هر پنج قسمت از این مجموعه فیلم‌ها، نقش آن را کلینت ایستودد برعهده داشت. داستان «ضربه نهایی» از جایی آغاز می‌شود که جنیفر و خواهرش بت، سال‌ها پیش وقتی دبیرستانی بودند توسط گروهی از مردان مورد تجاوز قرارگرفته‌اند و بت پس از این ماجرا دچار اسکیزوفرنی شده است. جنیفر در تمام این سال‌ها منتظر بوده تا یک به یک آن مردها را  به سزای اعمالشان برساند. حالا جنیفر تبدیل به یک قاتل سریالی شده که همراه اسلحه‌اش به دیدار این مردان می‌رود و اصلا رحم ندارد. در آخر هم خیر بر شر پیروز می‌شود و قهرمان‌های داستان یعنی هری و جنیفر کار خود را تمام می‌کنند.
میزری
همیشه خوانندگان و طرفداران نویسنده‌ها هستند که به واسطه‌ی داستان‌های نویسنده‌ی محبوب خود شگفت‌زده می‌شوند و با شخصیت‌های آنها رویاپردازی می‌کنند. اما اگر یک نویسنده در دام مخاطب افراطی خود بیافتد چه می‌شود؟ «میزری» دقیقا همین داستان را برایتان تعریف می‌کند. پل شلدن، نویسنده‌ی مشهور داستانی دنباله‌دار، تصمیم می‌گیرد آخرین بخش آن را با مرگ قهرمان داستان که شخصیتی به نام میزری است، به پایان ببرد. او که برای در تنهایی نوشتن به خانه ییلاقیش رفته، دچار سانحه می‌شود و وقتی به هوش می‌آید در خانه‌ی یکی از خوانندگان متعصبش خود را گرفتار می‌بیند. آنی ویلکس نام این طرفدار است که حالا تبدیل به زندانبانی برای شلدن شده و از نویسنده‌ی محبوبش می‌خواهد پایان قصه را آنطور که او دوست دارد، تغییر دهد. او از هیچ آزاری دریغ نمی‌کند. از تهدید با چاقو و چکش گرفته تا شکستن پای شلدن. «میزری» در ژانر روانشناسانه ساخته شده و در چند لوکیشن محدود تصویر متفاوتی از طرفداران افراطی را نشان می‌دهد. کتی بیتس به خاطر بازی در این فیلم و در نقش آنی بسیار مورد تحسین قرار گرفت و چندین جایزه مهم از جمله اسکار را برای این نقش دریافت کرد.
غریزه اصلی
فیلم «غریزه اصلی» شما را در میان یک پرونده‌ی عجیب و رازآلود جنایی رها می‌کند و در نهایت هم کسی نمی‌فهمد که واقعا شخصیت زن اصلی فیلم قاتل است یا نه. شاید همین موضوع باعث شود که در تمام لحظات فیلم بیننده با خیال اینکه شخصیت کاترین ترامل قاتل است، به این زن اغواگر به چشم یک آدم‌کش حرفه‌ای نگاه کند. کاترین نویسنده‌ای پولدار است که داستان‌های جنایی رمان‌هایش به طرز عجیبی در حال تبدیل شدن به واقعیت هستند. اما او از این فرصت استفاده کرده و به نیک، کارآگاه پرونده‌ی این قتل‌ها، نزدیک می‌شود. رابطه‌ی احساسی که در تمام لحظاتش نیک فکر می‌کند که آیا کاترین قاتل است یا نه؟ در فیلم صحنه‌های قتل وجود ندارد و اصلا کسی قاتل را نمی‌بیند، اما با وجود نشان دادن جسد چند قربانی همراه با صحنه‌های جنسی فراوان، «غریزه اصلی»، گیشه‌ی موفقی داشت. بسیاری از منتقدان نظر مثبتی درباره فیلم «غریزه اصلی» داشته‌اند و بازی شارون استون در نقش کاترین هم مورد توجه قرار گرفته. اما در کنار این، برخی هم این فیلم را یک اروتیک توخالی می‌دانند که نمی‌شود روی ماجرای جنایی آن چندان حساب کرد.
سریال مام
داستان‌های جنایی زیادی وجود دارد، درباره‌ی مادرانی که برای حفاظت از خانواده‌اشان به قتل دست می‌زنند. قصه‌ی «سریال مام» ساخته جان واترز هم حول محور همین سوژه است. اما در سبک کمدی سیاه ماجرای یک خانواده معمولی را نشان می‌دهد که مادری کدبانو و خانه‌دار، در مراقبت از فرزندان و همسرش اغراق شده عمل می‌کند. تا حدی که به قتل‌های متعددی دست می‌زند و تبدیل به یک قاتل زنجیره‌ای می‌شود تا آسیبی به اهل خانه وارد نشود. جالب است که او این قتل‌ها را از کشتن معلم پسرش شروع می‌کند. در آخر هم مادر توسط پلیس دستگیر می‌‌شود، اما بیننده در تمام مدت با وجود شوکه شدن از اعمال او انگار دوست دارد در جنایت‌هایش موفق شود. البته این فیلم با وجود گیشه‌ی ناموفقی که داشت، نظر منتقدان را جلب کرد. مخصوصا بازی کاتلین ترنر در نقش بورلی که بسیار مورد توجه قرار گرفت. همچنین «سریال مام» به عنوان فیلم پایان‌بندی در اختتامیه ۴۷امین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد.
قاتلین بالفطره
وقتی کویین تارانتینو فیلمنامه را نوشته باشد و الیور استون آن را کارگردانی کند، چیزی جز یک فیلم جنایی خونبار نباید از «قاتلین بلفطره» انتظار داشت. در این فیلم مردی به نام میکی که با مشکلات روانی ناشی از اتفاقات کودکیش دسته وپنجه نرم می‌کند، عاشق دختری به نام مالوری می‌شود که او هم دقیقا سرنوشتی مشابه با میکی دارد. اما قرارگرفتن دو بیمار روانی در کنار هم چندان نتیجه خوبی نمی‌دهد. این دو بیش از ۵۰ نفر را به قتل می‌رسانند و تبدیل به یکی از نمادهای قاتلین زنجیره‌ای در هالیوود می‌شوند. اما مالوری به اندازه‌ی میکی، در کشتن آدمها مصمم نیست و تنها برای تفنن این کار را می‌کند و حتی از خون برادرش می‌گذرد. اما میکی کشتن را یک اتفاق لازم برای روح خود می‌داند. بازی ژولیت لوییس در نقش مالوری، یک زن قاتل بیمار، بسیار دیدنی است و برای این نقش برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر زن از جشنواره ونیز شد. این فیلم آنقدر سطح خشونت بالایی داشت که بارها مورد ارزیابی و جرح و تعدیل قرارگرفت و در نهایت مناسب ۱۷ سال به بالا تشخیص داده شد.
هیولا
یکی از فیلم‌های لیست ما که براساس زندگی یک قاتل زنجیره‌ای واقعی ساخته شده. این فیلم اقتباسی نیست و کاملا بیوگرافی اولین زن قاتل زنجیره‌ای در تاریخ آمریکا را به نام آیلین وورنوس روایت می‌کند. آیلین که ابتدا کارش تن‌فروشی بوده، بعد از آزار دیدن توسط یکی از مشتری‌هایش، مجبور می‌شود، این مرد را بکشد و پس از آن تصمیم می‌گیرد که این کار را ادامه بدهد و با کشتن مشتری‌ها و برداشتن وسایل با‌ارزش‌ ‌آنها به پول برسد. در داستان واقعی آیلین وورنوس که از کودکی با مشکلات روانی و تجاوزها و خانواده‌ای از هم پاشیده روبرو بود، در فاصله یک سال از نوامبر ۱۹۸۰ تا نوامبر ۱۹۹۰، در فلوریداری آمریکا ۷ مرد را می‌کشد. اما موضوع مهمی که درباره فیلم «هیولا» وجود دارد، بازی خیره‌کننده شارلیز ترون در نقش این قاتل زنجیره‌ای است. ترون برای رسیدن به این نقش، متحمل عمل‌ها و رژیم‌های غذایی سختی شد تا بتواند به ظاهری نزدیک به آیلین برسد. بازی ترون در این نقش آنقدر مورد توجه قرارگرفت که توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش زن را در سال ۲۰۰۳ بگیرد.
اره ۲
سری فیلم‌های «اره» به کارگردانی جیمز وان، اینقدر مشهور هستند که حتی اگر طرفدار ژانر وحشت و اسلشر نباشید، حتما اسم آنها را شنیده‌اید. اما یکی از اتفاقات عجیب این فیلم‌ها این است که داستان‌های پیچیده‌‌ی آن از قسمتی به قسمت دیگر ادامه پیدا می‌کند. یکی از این قصه‌ها مربوط به شخصیتی به نام آماندا است. او وقتی در قسمت اول در دستان جان کرامر گیر می‌افتد، پس از مدتی تبدیل به دختر خوانده‌ی این شخصیت قاتل می‌شود و حالا خود نیز تبدیل به یک زن انتقام‌جو شده. در «اره ۲» آمانده که بی‌دلیل به زندان افتاده حالا همراه با سایر خلافکاران به محلی نامعلوم که جان کرامر برایشان تعیین کرده می‌روند و در آنجا باید معماهایی را حل کنند تا نجات پیدا کنند. اما آماندا در میان قربانی‌ها است چون می‌خواهد انتقام کاراگاه متیوز را از پسر او که در میان قربانی‌ها است بگیرد. «اره» همیشه طرفداران خودش را در جهان داشته و آنهایی که داستان‌های کرامر پیر و قاتل را دنبال می‌کنند، شناخت کاملی نسبت به بی‌رحمی آماندا یانگ دارند.
منبع: dead good books


source

توسط techkhabari