اعلامیه اخیر ایکس‌باکس درباره اضافه‌شدن Final Fantasy 12: The Zodiac Age به گیم پس در ماه فوریه بدین معناست که قدمی دیگر به‌سوی تجربه تمامی عناوین اصلی این فرنچایز نقش‌آفرینی توسط سرویس عضویت مایکروسافت برخواهیم داشت.
علاوه بر این، ما فرصتی دوباره برای تجدید میثاق با داستان فاینال فانتزی ۱۲ به دست می‌آوریم. هواداران و حتی خالقان بازی داستان را ناامیدکننده خطاب کرده‌اند، سازندگان معتقدند که مشکلات موجود در پروسه ساخت بازی در نهایت منجر به خنثی شدن تلاش‌های آنان در ارائه‌ی عنوانی شایسته به هواداران شد. فاینال فانتزی ۱۲ در سال ۲۰۰۶ با استقبالی گرم مواجه شد اما به‌خاطر داستان مناقشه‌برانگیزش همواره با ستاره‌ای در گوشه نام خود هم‌جوار بوده است.
هرچند باگذشت سال‌های متمادی دلایل قابل‌توجهی وجود دارد که ما را به این نتیجه برساند داستان فاینال فانتزی ۱۲ نه‌تنها مورد کم‌لطفی قرار گرفته بلکه می‌توان مدعی شد در کل بهترین داستان را در تاریخ فرنچایز فاینال فانتزی دارد. پیش از آنکه سرسختانه با این ادعا مخالفت کنید شما را دعوت می‌کنیم دلایلی که در این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد مطالعه کرده سپس به قضاوت دوباره داستان بنشینید.
بازی فاینال فانتزی 12
برای آن دسته از علاقه‌مندان که داستان بازی را به‌خوبی به یاد می‌آورند کوچک‌ترین اشاره به عناصر سیاسی فاینال فانتزی ۱۲ کافی است تا آن‌ها را به جوش‌وخروش بیندازد.
به طور ساده بگوییم، گروه قابل‌توجهی از هواداران بر این باور بودند که فاینال فانتزی باید بیشتر فانتزی محور باشد و کمتر به روابط میان قلمروها و حکمرانان آن‌ها بپردازد. اکنون باگذشت پانزده سال از عرضه فاینال فانتزی ۱۲ این عنصر داستان بازی است که در میان سایرین جلای خود را از دست نداده است. این اولین بازی فاینال فانتزی نیست که ترسیم‌گر جنگ میان قلمروها باشد اما به‌طورقطع به‌یقین بهترین عملکرد را در تفحص انگیزه‌ها و تاریخ این سرزمین‌ها دارد.
جدال بر سر قدرت و بقا به جذابیت و گیرایی داستان‌هایی مانند بازی تاج‌وتخت نیست اما وقتی که شما درگیر اتحادها، خیانت‌ها و اصلاحاتی می‌شوید که در طول این درگیری‌ها رخ می‌دهد این مقایسه چندان دور از واقعیت به نظر نمی‌رسد. هرچند گفتن آنکه تمامی بازی‌های فاینال فانتزی باید از این بازی الگوبرداری کنند شاید کمی افراط‌گرایانه باشد اما زوایای سیاسی فاینال فانتزی ۱۲ با درنظرگرفتن تمامی آنچه که فرنچایز تاکنون عرضه کرده حسی خوشایند در بر دارد.
آن دسته از افرادی که فاینال فانتزی ۱۲ را نقد می‌کنند معمولا جهان بازی و چگونگی ساخت آن را از نقاط قوت این عنوان به‌حساب می‌آورند.
موفقیت بازی در این جنبه اغلب مدیون کیفیت توابع آن و مأموریت‌های جانبی است. این عنوان که در اواخر عمر پلی‌استیشن ۲ بر روی آن عرضه شد یکی از معدود بازی‌های آخر نسلی است که می‌توانست از قدرت سخت‌افزاری پلی‌استیشن ۳ بهره ببرد اما در عوض سازندگان این کوتاهی سخت‌افزاری پلی‌استیشن ۲ را با توجه بیشتر به عمق بخشیدن و داستانی که هریک از محیط‌های بازی روایتگر آنند جبران کردند.
این موضوع همچنین برای مأموریت‌های جانبی فاینال فانتزی ۱۲ هم صادق است. آن‌ها هم از جنبه گیم پلی و هم از نظر پردازش به داستان‌های کوچک‌تر جهان بازی رضایت‌بخش هستند به‌گونه‌ای که در نهایت شما را قدردان تخصیص حجم توجهی می‌کند که در خلق هر یک از آن‌ها شده است.
اولین تجربه صداپیشگی کامل سری فاینال فانتزی با فاینال فانتزی ۱۰ خاطرات خوبی را در یاد هواداران به‌جای نگذاشت. بازی به‌خودی‌خود بسیار خوب است اما سطح دیالوگ‌های تامی ویسو و عملکرد او به صحنه‌هایی این‌چنینی منجر شد:
https://youtu.be/H47ow4_Cmk0
برای فاینال فانتزی ۱۲، صداپیشگانی باتجربه به کار گرفته شدند که سازندگان باور داشتند توانایی القای احساسات و دیالوگ‌ها را به‌خوبی دارند که این‌طور هم شد. البته کیفیت شخصیت‌های فاینال فانتزی ۱۲ در مقایسه با سایر عناوین فرنچایز جای تأمل دارد اما صداپیشگی در این بازی سطح استانداردی را ایجاد کرد که حتی برخی از نسخه‌های آینده موفق به عبور از آن نشدند. کیفیت خوب صداپیشگی در این بازی لذت بردن از سایر بخش‌هایی که به شکلی مناسب کنار هم قرار گرفته است را آسان‌تر می‌کند.
بازی فاینال فانتزی 12
به‌عنوان یکی از مدافعین داستان بازی فاینال فانتزی ۸ نمی‌توانم اینجا بنشینم و بگویم که این مجموعه نمی‌تواند خوب باشد وقتی نامعقول است. نامعقول بودن یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های شکل‌دهنده فرنچایز فاینال فانتزی است. اما بااین‌حال، حسی کاملا تازه و بدیع در عناصر بیشتر ریشه دوانده در واقعیت فاینال فانتزی ۱۲ وجود دارد.
این موضوع شامل زوایای سیاسی داستان بازی هم می‌شود اما از آن فراتر رفته و با اندکی تأمل می‌توان حس کرد که شخصیت‌های بازی در این دنیا متولد و بزرگ شده‌اند زیرا اهداف و رشدشان قابل‌باور و گاهی اوقات قابل همدردی است. حتی عناصر فانتزی محور تر فاینال فانتزی ۱۲ به‌گونه‌ای در داستان قرار گرفته‌اند تا با ماهیت واقعیت‌گرای آن تداخل یا تضاد پیدا نکنند. همین مسأله باعث به‌چشم‌آمدن داستان می‌شود و درعین‌حال حس جادویی آن را حفظ می‌کند.
بازی فاینال فانتزی 12
نظرات در رابطه‌با کات سین‌های رد نشدنی و سایر عناصر داستانی غیر قابل تعامل متغیر است اما نظرات درباره داستان‌سرایی ده ساعته اجباری فاینال فانتزی ۱۰ و عبور آن مرزهای قابل‌قبول یکسان است.
فاینال فانتزی ۱۲ حدود ۵ ساعت داستان غیرتعاملی دارد که لطمه‌ای به بازی وارد نمی‌کند. اجتناب کردن از این روش مستقیم داستان‌سرایی ریسک بزرگی بود اما فاینال فانتزی ۱۲ داستانش را از طریق اطلاعات محیطی، تعامل‌های کوچک و جهان سازی به بازیکن منتقل می‌کند. همین مسأله گواه آن است که تیم سازنده به‌خوبی قابلیت ارائه داستان‌های مختلف و جذاب را به شیوه‌های گوناگون داشتند. مهم‌تر از همه، فاینال فانتزی ۱۲ به شخصیت‌هایش فرصت تنفس می‌دهد بدون آنکه نویسندگان به طور دائم مضامین بازی یا وقایع را به بازیکنان یادآور شوند. فاینال فانتزی ۱۲ به شما اجازه می‌دهد داستان‌های ناگفته‌اش را به‌آرامی کشف کنید و از تمامی آنچه که بازی برای عرضه دارد سرفرصت لذت ببرید.
منبع: Den of Geek
صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ


source

توسط techkhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *