فیلم «دیشب در سوهو» (Last Night in Soho) به کارگردانی ادگار رایت و با بازی آنیا تیلور-جوی در بخش خارج از مسابقه‌ی جشنواره‌ی ونیز روی پرده رفت که توانسته رضایت اغلب منتقدان و سینمادوستان را به دست آورد.
ادگار رایت، کارگردان فیلم موفق «بیبی راننده» (Baby Driver) امسال با یک فیلم ترسناک راهی جشنواره‌ی ونیز شده است. رایت بیشتر برای همکاری با دو دوست خود، یعنی سایمون پگ و نیک فراست و همچنین ساخت سه‌گانه‌ی «سه طعم کورنتو» شناخته می‌شود، اما این‌طور که پیداست فیلم جدید او یعنی دیشب در سوهو پتانسیل این را دارد که به بهترین و محبوب‌ترین اثر این کارگردان چهل‌وهفت ساله‌ی انگلیسی تبدیل شود.
این تریلر روان‌شناختی بخشی از زندگی یک طراح مُد به اسم الوئیز را به تصویر می‌کشد که به‌طرز عجیبی قادر است در زمان سفر کند و به دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی برود. الوئیز در آن سال‌ها با خواننده‌ی زیبا و فوق‌العاده‌ای به نام سندی آشنا می‌شود، اما رفته‌رفته داستان رنگ و بویی مالیخولیایی به خود می‌گیرد و رویاهای خوش گذشته و زیبایی‌های نوستالژی رنگ می‌بازند و اتفاقات ترسناک و خشنی رخ می‌دهد.
از میان بازیگران این فیلم می‌توان به توماسین مک‌کنزی، آنیا تیلور-جوی، مت اسمیت، ریتا تاشینگهم، ترنس استامپ و دایانا ریگ اشاره کرد. فیلم‌نامه‌ی دیشب در سوهو را ادگارد رایت و کریستی ویلسون به‌طور مشترک نوشته‌اند و وظیفه‌ی ساخت موسیقی و فیلم‌برداری آن را هم به ترتیب استیون پرایس و چونگ چونگ هون برعهده داشته‌اند. دیشب در سوهو برای اکران در تاریخ ۷ آبان (۲۹ اکتبر) برنامه‌ریزی شده است.
تا به این ساعت برای دیشب در سوهو در متاکریتیک و راتن‌تومیتوز بر اساس ۱۳ و ۱۵ بررسی امتیاز ۷۴ از ۱۰۰ و ۷۳ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است.
دیشب در سوهو یک فیلم فوق‌العاده لذت‌بخش است که از بازی با ژانر لذت می‌برد؛ فیلم جدید رایت از فانتزیِ سفر در زمان به افسانه‌ای تاریک تبدیل می‌شود. قصه‌ای پررمز و راز که جای خود را به کابوسی وحشتناک می‌دهد. دیشب در سوهو به‌خوبی یک تصویر خوفناک از بریتانیای دهه‌ی ۱۹۶۰ را به نمایش می‌گذارد.
ادگار رایت، نویسنده و کارگردان بریتانیایی، بسیاری از المان‌ها و ویژگی‌های سینمایی دهه‌ی ۱۹۶۰ را برداشته، آن‌ها را رنگ‌آمیزی کرده و کاری می‌کند تا تمام اجزای فیلم مطابق خواست او عمل کنند (به ساز او برقصند). دیشب در سوهو فیلمی کاملا احمقانه و در عین حال بسیار لذت بخش است.
دیشب در سوهو با همه‌ی شگفتی‌ها و فراز و فرودهایش به ما نشان می‌دهد در یک سبک قدیمی هم می‌توان کارهای خلاقانه و جدیدی انجام داد. رایت هنوز تمام توانایی‌های خود به‌عنوان یک فیلم‌ساز را بروز نداده است، اما دیدن تلاش او برای طی کردن پله‌های ترقی خوشحال کننده است.
رئالیسم جادوییِ ضد نوستالژی «نیمه‌شب در پاریس» وودی آلن را در نظر بگیرید و سپس آن را با روانکاوی‌های زنانه برگمان در «پرسونا» ترکیب کنید و در دست آخر پالِت‌های رنگی فیلم‌های جالو* را به سراسر اثر اضافه کنید تا به فیلم تریلر و اکشن جدید رایت، یعنی دیشب در سوهو برسید.
* توضیح: جالو (Giallo‎) گونه‌ای از آثار تریلر یا ترسناک در ادبیات و سینمای ایتالیا در قرن بیستم هستند که مؤلفه‌هایی از ژانرهای جنایی، اسلشر، معمایی، تریلر روان‌شناختی و وحشت روان‌شناختی را در خود جای داده‌اند.
در سراسر فیلم علاقه‌ی ادگار رایت به فیلم‌های درجه دو (B-movies)، روحیه‌ی تهاجمی مردم بریتانیا و محله‌های کوچک و روبه فراموشی لندن مشهود است. اما این المان‌ها کارکرد خاصی در فیلم ندارند و در فیلم‌نامه به‌درستی با یکدیگر همراه نشده‌اند. همچنین داستان فراطبیعی اثر هم از عمق چندانی برخوردار نیست.
هفتادو‌هشتمین دوره‌ی جشنواره‌ی ونیز از چهارشنبه آغاز شده و تا ۲۰ شهریور (۱۱ سپتامبر) ادامه خواهد داشت. فیلم‌های مهم و جالب توجه‌ای همانند «مادران موازی» به کارگردانی پدرو آلمودوار و «قدرت سگ» از جین کمپیون در بخش مسابقه‌ی اصلی برای دریافت شیر طلایی با یکدیگر رقابت خواهند کرد، اما فیلم‌هایی همانند «تل‌ماسه» و دیشب در سوهو هم در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز ۲۰۲۱ به نمایش در خواهند آمد تا جشنواره‌ی ونیز امسال به یکی از بهترین رویدادهای سینمایی چند سال اخیر تبدیل شود.
منبع: Metacritic


source

توسط techkhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *