گروهی ناشناس از کارمندان اپل در روز جمعه با ارسال نامه‌ای سرگشاده به تیم کوک، مدیر عامل این شرکت، از شرایط شغلی اپل انتقاد و اعلام کردند هیچ ارزش معقولی برای حریم خصوصی کارکنان در این شرکت وجود ندارد.
ظاهرا دلیل این انتقادها این است که کارکنان دائما تشویق می‌شوند تا حساب iCloud شخصی خود را با دستگاه‌های‌ خود همگام کنند تا اپل بتواند به جستجو در اطلاعات شخصی تعداد زیادی از کارکنانش بپردازد.
غول کوپرتینویی در واکنش به این اتفاق می‌گوید که این نامه مزایای تردید و حس امنیت و اعتماد در محیط کار را برای همه‌ی کارکنان انکار می‌کند.
کارمندانی که این نامه‌ را نوشته و ارسال کرده‌اند از تیم کوک می‌خواهند که با ایجاد یک محیط کاری که همه بتوانند در آن احساس آرامش کنند، پذیرفته شوند، شانس برابر داشته باشند و با همه یکسان رفتار شود؛ کاری را که درست است انجام دهد.
همچنین، خواسته‌ی آن‌ها از شرکت این است که متقاضیان کار و کارکنان فعلی بتوانند به‌صورت شفاف به وضعیت حقوق و دست‌مزدهای ساعتی نگاه داشته‌ باشند تا بتوانند برای دریافت مبلغ مناسب مذاکره کنند.
کارمندان این شرکت امیدوارند با به اشتراک گذاشتن داستان‌های خود، بتوانند توجه بیشتری را نسبت به شرایط نامناسب کار در اپل جلب کنند. در این نامه ذکر شده:
«صدها نفر از ما داستان‌‌های خود از سو استفاده، تبعیض و آزار را مستند کرده‌ایم. صدها نفر از ما (روند) گزارش داستان‌های خود از طریق کانال‌های درونی و دریافت نکردن اطمینان (از حل آن) را مستند کرده‌ایم. در به اشتراک گذاری داستان‌هایمان، ما به دنبال توجه به تجربه‌هایی که در (زمان) کار در اپل داشتیم و اینکه چقدر بهتر می‌توانیم کار کنیم هستیم.»
همچنین، آن‌ها دلیل شریک شدن تجربه‌هایشان با دیگران را اینطور ادامه داده‌اند:
«در اپل، ما به انجام کار درست فراخوانده می‌شویم و این (موضوع) باید به نحوه‌ی برخورد با کارمندان هم گسترش یابد. ما درخواست کمک می‌کنیم، زیرا اپل باید به وعده‌هایش درباره‌ی تنوع و برابری عمل کند. ما خواستار محیطی هستیم که در آن همه احساس امنیت و پذیرفته شدن داشته باشند و وعده‌ی فرصت و رفتار برابر به آن‌ها داده شود.»
به علاوه، در این نامه درخواست شده در همه‌ی سیاست‌های شرکت، میزان تفکیک بین دارایی‌های دیجیتالی و فیزیکی کارکنان و شرکت افزایش یابد. نگارندگان این نامه پیشنهاد کرده‌اند برای حفظ حریم شخصی کارکنان، اپل یک حساب iCloud با ایمیل‌های کاری آن‌ها را در اختیارشان قرار دهد.
البته خواسته‌ی آن‌ها منطقی به‌نظر می‌رسد؛ زیرا با این کار اطلاعات شخصی کاربران در iCloud شخصی آن‌ها باقی می‌ماند و کارمندانی که می‌خواهند اطلاعات شخصی را از اطلاعات کاری خود جدا کنند، مشکلی نخواهند داشت.
در این نامه به این موضوع هم اشاره شده است که کارمندانی که دستگاه‌های شخصی خود را دارند، باید یک شماره‌ی اختصاصی داشته باشند و اجازه داشته باشند دستگاه شخصی خود را از اکوسیستم کاری اپل جدا کنند. این یعنی اپل باید از انتشار شماره‌های شخصی آن‌ها در Apple Directory خودداری کند.
در ادامه‌ی این نامه، درباره‌ی موضوع شماره‌های شخصی اینطور نوشته شده است که کارمندان به دلیل این سیاست و انتشار شماره‌‌ی تلفن شخصی‌شان اذیت شده‌اند.
شرایط شغلی اپل
کارمندانی که این نامه را خطاب به تیم کوک نوشته‌اند، توقع دارند اپل اقدامات جبرانی شفاف، مناسب، برابر و منصفانه‌ای را برای همه در نظر بگیرد. یکی دیگر از پیشنهادهای ارائه شده از سوی این افراد، در نظر گرفتن دست‌مزد بر حسب موقعیت جغرافیایی است، به‌گونه‌ای که میزان درآمد فرد از میزان مورد نیاز محاسبه شده برای زندگی در آن منطقه بیشتر باشد.
همچنین پیشنهاد شد که برای تمامی کارمندان حقوق‌ بگیر و کارمندانی که دست‌مزد ساعتی دریافت می‌کنند، در صورتی که بیش از ۲۰ ساعت در هفته کار کردند، بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شود.
علاوه بر تمامی موارد فوق، کارمندان اعلام کرده‌اند که در نظر گرفتن ارتقا شغلی و بررسی عملکردی تحت تاثیر مواردی مانند جنسیت، نژاد، معلولیت و … می‌تواند سبب اختلاف دست‌مزد و کمبود فرصت در بخش‌های مختلف شرکت شود. همچنین پیشنهاد شده که روابط شخص ثالث مانند فروشندگان و آژانس‌های کارکنان هم در نظر گرفته شوند.
در واقع کارمندان اپل می‌خواهند بدون ترس از مجازات شدن، امکان مطرح کردن مشکلات با مدیریت شرکت را داشته باشند. آن‌ها در نامه‌ی خود ذکر کرده‌اند:
«کارکنان باید به‌لحاظ روانی احساس آرامش کنند تا برای گزارش کردن، درخواست مسکن و دریافت اطلاعات از مسیری پیش بروند که قوانین استخدامی را رعایت می‌کند، به حریم خصوصی احترام می‌گذارد و از آن‌ها در مقابل توقیف حق و تبعیض و تلافی محافظت می‌کند.»
در نهایت، این نامه از اپل می‌خواهد فرایندی را در نظر بگیرد که طی آن نگرانی‌های گروهی شنیده و با بازخوردهای شفاف و دائمی پاسخ داده شوند. در توضیح این بخش ذکر شده است که کارکنان می‌خواهند حس کنند شنیده می‌شوند و به مسائل‌ آن‌ها رسیدگی می‌شود، به‌ویژه زمانی که این نگرانی‌ها در سطح وسیع مطرح می‌شوند. ماهیت غیر شفاف زنجیره‌ی بازخوردهای شخصی این حس را به بسیاری از کارکنان القا کرده است که مدیریت گوش دادن به مشکلات آن‌ها را رها کرده است.
در پایان نامه هم این سوال پرسیده شده است که «آیا شما هم نامه را امضا می‌کنید و در کنار ما می‌ایستید؟»
منبع: Phone Arena



دلیل اینکه بیشتر کمپانی ها در چین محصولاتشون رو مونتاژ میکنند، دستمزد و هزینه های کمتر تمام شده هست. احتمالا اگر دستمزد بیشتر بشه همه کمپانی ها خط مونتاژ رو به خارج از چین انتقال میدن
الان سامسونگ فقط در هند و ویتنام مونتاژ میکنه
اپل در چین مونتاژ میکنه اما اخیرا داره کم کم هند و ویتنام رو اضافه میکنه مثل سامسونگ
ولی به نظرم اگه اپل مونتاژ محصولاتشو هم در آمریکا انجام بده یا سامسونگ در کره یا سونی در ژاپن یا ایسوس در تایوان… هر کدوم کشور خودشون مثل قدیم، حتی اگه به قیمت تمام شده ده یا حتی پانزده درصد افزوده بشه من راضیم
البته در مونتاژ تفاوتی نمیکنه در کدوم کشور انجام شده چون همه زیر نظر خود کمپانی ها اداره میشن

source

توسط techkhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *