در این مقاله ۱۱ فیلم برتر و تماشایی و مهیج از جان وو کارگردان مشهور هنگ کنگی را کنار هم آورده‌ایم و به ترتیب امتیازشان در IMDb ردیف کرده‌ایم. فیلم‌هایی که برای هواداران اکشن ضیافتی تمام‌عیار به حساب می‌آیند.
کمتر کارگردانی در سینما حضور دارد که تعداد زیادی از فیلم‌هایش امتیازهای بالایی گرفته باشد. به‌ویژه اگر فیلم‌هایشان در ژانر اکشن باشد که معمولا قصه‌های هوشمندانه‌ای ندارند و منتقدان روی خوشی نسبت به آن‌ها نشان نمی‌دهند. با این حال جان وو موفق شده دقیقا همین کار غیرممکن را شدنی کند، یعنی فیلم‌های اکشن با کیفیتی بسازد که هم تماشاگران را حسابی ذوق‌زده می‌کند و هم امتیازهای خوب و بالایی از منتقدان می‌گیرد.
جان وو در هنگ کنگ بزرگ شده است و فعالیت هنری و فیلم‌سازی خودش را از سال ۱۹۶۹ آغاز کرده. او تا الان در ساخت ۹۰ فیلم نقش داشته، گاهی عنوان نویسنده و تهیه‌کننده و حتی گاهی هم به عنوان بازیگر. ولی عمده شهرت او در زمینه‌ی کارگردانی است. فیلم‌های اکشنی که جان وو ساخت آثار جریان‌سازی هستند که مسیر ژانر را دگرگون کردند و روی فیلم‌ها و بازی‌های مشهور بی‌شماری تأثیر گذاشتند. برای مثال بازی کامپیوتری به‌شدت محبوب و معروف «مکس پین» (Max Payne) از سبک اکشن‌های جان وو الهام زیادی گرفت و حتی واچوفسکی‌ها در فیلم‌های «ماتریکس» (Matrix) برای خلق صحنه‌های اکشن و تیراندازی از آثار جان وو تأثیر زیادی گرفتند.
فیلم دستمزد
جان وو به لطف فیلم‌هایی مثل «تغییر چهره» (Face/Off)‌ و «مأموریت غیرممکن ۲» (Mission: Impossible II) در هالیوود هم شهرتی برای خودش دست‌وپا کرد. او برای پروژه‌ی بعدیش در هالیوود به سراغ بن افلک رفت و فیلمی اکشن با یک خط داستانی واقعا جالب ساخت که اقتباسی بود از کتابی نوشته‌ی فیلیپ کی. دیک.
بن افلک نقش مایکل جنینگز را بازی می‌کند، مردی که کارش مهندسی معکوس است و شرکت‌ها استخدامش می‌کنند تا تکنولوژی‌هایی را از شرکت‌های رقیب بدزدد و تحویلشان دهد، و بعد حافظه‌اش را پاک می‌کنند تا رد پایی به جا نماند. همه چیز طبق روال پیش می‌رود تا اینکه یکی از این مأموریت‌هایش خراب می‌شود و اتفاق‌های عجیبی می‌افتد. حالا قهرمان داستان هم باید برای حفظ جانش بجنگد و هم سه سال گذشته از زندگیش را که به کل از خاطراتش پاک شده مثل قطعات یک پازل بازیابی کند.
فیلم زمانی که دزد بودم
از قدیم گفته‌اند که هر کسی یکبار دزدی کند، همیشه دزد خواهد بود. این فیلم جان وو از چند جهت با بقیه‌ی آثارش فرق داشت. در اینجا با یک مثلث عشقی میان یک مأمور، معشوقه‌ی سابقش و نامزد این معشوقه طرف بودیم که در فیلم‌های جان وو سابقه نداشت. از طرفی هم این فیلم بر خلاف اکثر ساخته‌های جان وو، مستقیم برای تلویزیون و نمایش خانگی ساخته شده بود. دیگر تفاوت مهم این فیلم، فیلم‌نامه‌اش بود. جان وو عادت داشت فیلم‌نامه‌ی فیلم‌هایش را خودش بنویسد و سر این فیلم ناپرهیزی کرد.
جان وو در این فیلمش کمی مایه‌های رمانتیک اضافه کرد و موقعیت‌های کمدی نسبتا بامزه‌ای هم گذاشت. کل داستان درباره‌ی سه سارق است که می‌خواهند یک نقاشی خیلی ارزشمند را بدزدند، و هر کدام گذشته‌ای پردردسر دارند که رابطه‌اشان را پیچیده می‌کند. زمانی که دزد بودم از فیلم‌های تحسین‌شده‌ی جان وو است که اتفاقا خیلی هم اکشن به حساب نمی‌آید.
فیلم سلطنت قاتلان
این فیلم با کارگردانی مشترک جان وو و سوچائو پین ساخته شده و یکی از بهترین آثار در ژانر هنرهای رزمی است. داستان درباره‌ی قاتلی حرفه‌ای است که بقایای اسرارآمیز و قدرتمند یک راهب را پیدا کرده و حالا آدم‌کش‌های دیگر به دنبالش افتاده‌اند تا آن را از او بگیرند.
جان وو بیشتر نقش مشاور و راهنما را داشته و سر صحنه به سوچائو پین کمک می‌کرده. او همچنین در مراحل پس از تولید فیلم و سر تدوین هم حضور داشته و به این شکل استعدادهایش را در فیلم خرج کرده.
فیلم آخرین ندای جوانمردی
این فیلم یکی از آثار کمتر شناخته‌شده‌ی جان وو است که واقعا باید ببینید. جان وو در این فیلم سراغ یکی از محبوب‌ترین مضامین ژانر اکشن رفته؛ انتقام. قهرمان اصلی داستان به دنبال انتقام گرفتن از دشمن پدرش است و برای این هدف با دو شمشیرزن ماهر همراه می‌شود.
منتقدها این فیلم را به خاطر صحنه‌های مبارزه و هنرهای رزمی تماشایی و مدل روایت داستان غیرمتعارفش تحسین کردند. جان وو این فیلم را پیش از ورودش به اکشن‌های مدرن هنگ کنگی ساخت و حال‌وهوای متفاوتی دارد.
البته از نظر مضمونی و مدل قصه نشانه‌هایی از آثار آینده‌ی جان وو در این فیلم پیدا می‌کنید. جان وو پرونده‌ی دهه‌ی ۷۰ میلادی را با ساخت این فیلم بست و پس از آن سراغ آثاری رفت که امروزه به خاطرش معروف شده. جان وو در آخرین ندای جوانمردی در کنار صحنه‌های اکشن و مبارزه‌های دیدنی، موقعیت‌های پرتعلیقی هم خلق کرده که بیننده را حسابی درگیر خودش می‌کند. او می‌خواسته حسی از بی‌اعتمادی و نگرانی در داستان جاری باشد و به‌خوبی هم آن را به نمایش در آورده.
جان وو این فیلمش را به چانگ چه تقدیم کرده بود، کارگردانی که تا قبل از بازنشستگی سال ۱۹۹۳ بیش از ۹۰ فیلم در کارنامه‌اش داشت.
فیلم تغییر چهره
جان وو هم مثل خیلی از کارگردان‌های چینی معروف دیگر، در میان فعالیت‌هایش سری هم به هالیوود زد و چند فیلم اکشن هم آن‌جا ساخت. تغییر چهره احتمالا محبوب‌ترین فیلم آمریکایی جان وو است که طی سالیان دراز هنوز هم هوادارانش را از دست نداده و همچنان فیلمی تماشایی و لذت‌بخش به حساب می‌آید. هم منتقدان فیلم را به‌شدت تحویل گرفتند و هم تماشاگران آن را حسابی دوست داشتند و عاشقش شدند.
داستان درباره‌ی مأمور FBI شان آرچر (جان تراولتا) است که برای دستگیری تروریستی به نام کستر تروی (نیکلاس کیج) هر کاری می‌کند. در این میان اتفاقی عجیب و باورنکردنی می‌افتد. چهره‌ی کستر تروی را که طی ماجرای بیهوش شده برمی‌دارند و آن را روی صورت شان آرچر می‌گذارند تا او بتواند از نزدیکان کستر حرف بکشد. اما وقتی کستر واقعی به هوش می‌آید و چهره‌ی شان را روی صورت خودش می‌گذارد همه چیز به‌شدت پیچیده می‌شود.
جان وو استاد خلق صحنه‌های اکشنی است که با دیدنش حس غریبی به تماشاگر دست می‌دهد. انگار همه چیز حس‌وحالی شاعرانه دارد و هنگام تماشایش وارد دنیای دیگری می‌شویم. او در تغییر چهره هم این مهارتش را به کار بست و تعدادی از به‌یادماندنی‌ترین صحنه‌های اکشن سینما را خلق کرد که هرگز فراموششان نمی‌کنیم.
فیلم فردایی بهتر 2
جان وو عادت ندارد که برای فیلم‌هایش دنباله بسازد. ولی برای فردایی بهتر استثنا قائل شد و دو سال بعد از قسمت اولش دنباله‌ای ساخت. در این قسمت یک مأمور پلیس و یک جنایتکار سابق که حالا اصلاح شده، برادر دوقلوی دوست مُرده‌اشان را ملاقات می‌کنند. شوربختانه این برادر دوقلو به دنیای جنایتکاران کشیده شده و برای یکی از رئیس‌های مافیایی نیویورک کار می‌کند.
چون یون فات بار دیگر در چند نقش ظاهر شده و در تمام آن‌ها هم عالی عمل کرده. مخاطبان از این فیلم بیشتر از منتقدان خوششان آمد و امتیازهای بهتری دادند. دنباله‌ی فردایی بهتر پر است از صحنه‌های اکشن و انفجار و تیراندازی که حسابی خونمان را به جوش می‌آورد.
فیلم صخره سرخ
صخره سرخ از فیلم‌های جدیدتر جان وو است که متأسفانه در گیشه شکست بدی خورد، ولی واقعا فیلم خوبی است و تماشاگران آن را دوست داشته‌‌اند. جان وو با این فیلم ما را به گذشته و سال ۲۰۸ می‌برد.
چین در آشوب و هرج‌ومرج به سر می‌برد و مردانی قدرتمند با هم مبارزه می‌کنند تا رهبر بعدی مشخص شود. فیلم از نظر بصری چشم‌نواز است و از تماشایش حسابی لذت می‌برید. جان وو چند جایی گفته که این فیلم پروژه‌ای بوده که از ۲۰ سال پیش آرزوی ساختنش را داشته و برای همین انرژی زیادی برای ساختش گذاشت.
صخره‌ی سرخ به صورت یک فیلم دو بخشی ساخته شد که قسمت اول و دوم به فاصله‌ی یک سال از هم منتشر شدند. هر قسمت دو ساعت و نیم زمان داشت و یک اثر حماسی و عظیم به حساب می‌آمد.
تجربه‌ی جان وو در ساخت صحنه‌های اکشن در این فیلم حسابی به کارش آمد و مبارزاتی حماسی و بزرگ و خیره‌کننده خلق کرد. وسواس و دقتی که وو برای ساختن این فیلم خرج کرد مثال‌زدنی است و منجر به ساخته شدن یکی از تماشایی‌ترین فیلم‌هایش شده.
فیلم فردایی بهتر 1
بر خلاف نام فیلم، تصور فردا و آینده‌ای بهتر برای شخصیت‌های داستان تقریبا غیرممکن است. داستان درباره‌ی مأمور پلیس هنگ کنگی است که برادر سابقا گانگسترش را در مرگ پدرشان مقصر می‌داند.
با اینکه زمان زیادی از فیلم صرف روابط خانوادگی و موقعیت‌های این‌چنینی می‌شود، ولی اصل قضیه صحنه‌های اکشن نفس‌گیر و تیراندازی‌های تماشایی و خون‌وخون‌ریزی است.
جان وو فردایی بهتر را در دوره‌ی سختی از فعالیت حرفه‌ایش ساخت. هم او هم ستاره‌ی فیلم‌هایش چو یون فات در آن مقطع محبوبیت زیادی نداشتند و تهیه‌کننده‌ها فکر می‌کردند در گیشه به موفقیتی نخواهند رسید. جان وو تصمیم گرفت فیلم‌های مدل هنرهای رزمی را کنار بگذارد، با اینکه از محبوبیتشان آگاه بود و می‌دانست استودیوها دنبال چنین فیلم‌هایی هستند. به جایش سراغ فیلم‌های گانگستری دهه ۶۰ رفت و از آن‌ها الهام گرفت تا مدل خودش را بسازد.
فیلم گلوله‌ای در سر
داستان فیلم درباره‌ی سه مرد هنگ کنگی است که در ویتنام درگیر جرم و جنایت می‌شوند. در نهایت پایشان به زندانی باز می‌شود که در آن‌جا سربازان آمریکایی را نگه می‌دارند. گلوله‌ای در سر با وجود امتیازهای بالایی که از منتقدان و تماشاگران دریافت کرده نسبت به دیگر آثار جان وو کمتر دیده شده و خیلی از سینمادوستان آن را ندیده‌اند.
دهه‌ی ۹۰ دهه‌‌ای بود که جان وو اوج گرفت و تبدیل به کارگردانی شناخته‌شده و محبوب شد. این فیلم اولین گام او در مسیری بود که شهرت و محبوبیت زیادی برایش فراهم کرد.
فیلم قاتل
اسم فیلم داستان را توضیح می‌دهد. ماجرای آدم‌کشی حرفه‌ای و چیره‌دست به نام جفری (جف)‌که پشت ظاهر غلط‌اندازش قلبی از طلا دارد و حواسش به بیگناهان دور و برش است. در ابتدای فیلم و وقتی حین مأموریتش برای کشتن یک هدف، ناخواسته موجب نابینایی دختری جوان می‌شود، به قدری عذاب وجدان می‌گیرد که شخصا وارد زندگی دختر می‌شود تا راهی برای بهتر شدن او پیدا کند.
جف می‌خواهد بعد از آخرین مأموریتش بازنشسته شود و برود سراغ زندگیش و پولش را خرج عمل چشم دختر کند تا بینایی‌اش بازگردد، ولی کارفرمای جف او را دور می‌زند و قصد جانش را می‌کند. جفری هم راهی ندارد به جز اینکه دست به کار شود و اوضاع را درست کند. در این حین با یک مأمور پلیس خودسر هم آشنا می‌شود و رفاقتی عجیب بین این‌دو شکل می‌گیرد.
فیلم قاتل یکی از رفاقت‌های ماندگار و فراموش‌نشدنی سینما را به ما هدیه داد. پلیسی با وجدان که همه چیز را سیاه و سفید نمی‌بیند و متوجه شخصیت چندبعدی قاتل داستان شده، در نهایت به کمک او می‌آید و با هم مقابل ارتشی از گانگسترها می‌ایستند. جان وو در کنار خلق صحنه‌های اکشن مهیج و تیراندازی‌هایی که امضای خاص خودش را دارد، شخصیت‌هایی چندبعدی ساخته که برایمان مهم می‌شوند و دوست داریم تا انتها دنبالشان کنیم.
فیلم سرسخت
سرسخت یکی از معروف‌ترین و مشهورترین فیلم‌های جان وو است که سینمادوستان زیادی را شیفته‌ی خودش کرده. داستان درباره‌ی مأمور پلیسی است که همکارش را در جریان درگیری با قاچاقچیان اسلحه از دست می‌دهد.
این مأمور تصمیم می‌گیرد که سراغ قاچاقچی‌ها برود و برای اینکار سراغ مأموری مخفی می‌رود که در دل جنایتکاران نفوذ کرده و خودش را به عنوان یک آدم‌کش حرفه‌ای جا زده. چو یون فات بار دیگر شخصیتی ماندگار و منحصربه‌فرد بازی کرده و صحنه‌های اکشن فیلم به قدری ماهرانه و تماشایی ساخته شده‌اند که دلتان می‌خواهد بارها تماشایشان کنید.
تمام ویژگی‌های جذاب فیلم‌های جان وو در این فیلم گنجانده شده و اگر می‌خواهید با یک فیلم مدل و سبک این کارگردان را بشناسید، سرسخت بهترین گزینه برایتان است. این فیلم یکی از خون‌بارترین و هیجان‌‌انگیزترین و نفس‌گیرترین اکشن‌هایی است که تا به حال ساخته شده و هنوز هم کسی نتوانسته اکشنی بسازد که به پای آن برسد. واقعا هیچ‌ چیزی باحال‌تر و دلچسب‌تر از تماشای چو یون فات نیست که دو سلاح دستش گرفته و روی هوا شیرجه می‌زند و شلیک می‌کند.
فصل بیمارستان فیلم که نیم ساعت طول می‌کشد، یک نمونه‌ی درجه‌یک و عالی از طراحی و اجرای صحنه‌های اکشن است. فیلم‌برداری این صحنه‌ها ۳۵ روز طول کشید و جان وو تمام انرژی و مهارتش را صرف کارگردانی‌ آن‌ها کرد تا امروز بتوانیم از تماشایشان لذت ببریم.
منبع: GAMERANT


source

توسط techkhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *