سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در واکنش به ضرب‌الاجل وزیر اقتصاد برای غیرحضوری شدن فرایند رجیستری به شفاف‌سازی سوابق موضوع پرداخته و اعلام کرد از هر پیشنهادی که ضمن کاهش زمان انجام فرایند رجیستری در مبادی ورودی کشور، از تضییع حقوق مسافران واقعی جلوگیری کند، استقبال می‌کنیم.
«حمیدرضا دهقانی‌نیا» با اشاره به دستور وزارت اقتصاد برای تشکیل کارگروه ویژه در جهت غیر حضوری شدن کامل فرایند رجیستری، درباره دلایل انتخاب این فرایند شفاف‌سازی کرده و گفت:
« قبل از دی‌ماه ۹۹، ثبت مسافری به‌صورت اینترنتی و بدون احراز حضوری مسافر در مبادی ورودی کشور انجام می‌شد. اما این امر منجر به سوء استفاده متخلفان با دسترسی به اطلاعات هویتی مسافران در شرکت‌های حمل‌ونقل، آژانس‌های مسافرتی و یا دیگر بخش‌های مرتبط شده و هم‌زمان با مسافرت مسافر با صدور سیم‌کارت به نام وی بدون اطلاع ایشان، گوشی قاچاق خود را ثبت و آن را تطهیر می‌کردند. این موضوع سبب ورود سیل انبوهی از شکایات به مراجع قضائی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاه‌های درگیر در طرح شده بود تا جایی که اعتراض دادستانی کل کشور را نیز در پی داشت.»
به گفته وی دادستان کل کشور طی مکاتبه‌ای در مهرماه ۹۸ با وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی، ضمن صدور دستور اصلاح رویه موجود مسافری، خواستار اظهار کالا در مبادی و ثبت پس از احراز هویت دقیق مسافر، طی تشریفات گمرکی و پرداخت حقوق ورودی شد. از همین روی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از همان زمان، پیگیری موضوع را آغاز کرد و با توجه به پیچیدگی‌های اجرا، در نهایت فرایند ثبت گوشی مسافری برای اتباع غیر ایرانی از ۱۳خرداد ۹۹ و برای اتباع ایرانی از اول دی ماه سال گذشته، منوط به احراز حضوری مسافر و اظهار کالا در مبادی ورودی کشور شد.
سخنگوی طرح رجیستری اعتقاد دارد در نتیجه این اقدام، ضمن صیانت از حقوق مسافر برای ثبت گوشی همراه خود، از سوءاستفاده از رویه مسافری برای تطهیر کالای قاچاق جلوگیری شده است: «در حال حاضر، مسافر پس از احراز هویت و اظهار کالا در مبادی ورودی کشور، یک ماه فرصت دارد تا از طریق درگاه اینترنتی گمرک نسبت به پرداخت حقوق ورودی اقدام نماید.»
دهقانی‌نیا در ادامه، بخش بزرگی از ایستایی و ایجاد صف موجود در مبادی ورود کشور که وزیر اقتصاد نیز به آن اشاره کرده بود را ناشی از قطعی یا کندی سامانه داخلی گمرک و کم‌توجهی به پیشنهادهای این ستاد در مورد اصلاح فرایند دانست:
«قطعی یا کندی سامانه داخلی گمرک که در بازدید حضوری نماینده‌های این ستاد در سال قبل از فرودگاه امام (ره) نیز مشهود بود با وجود قابل‌حل بودن، متاسفانه تاکنون رفع نشده است. یکی از مهم‌ترین پیشنهادهایی که از همان ابتدا ارائه شد این بود که گمرک در سایت اینترنتی خود امکان اخذ اطلاعات هویتی و همچنین مشخصات گوشی را برای مسافران پیش از حضور در مبادی ورود کشور فراهم کند و تنها ثبت نهایی کالا منوط به احراز حضوری مسافر و کالای همراه وی در مبادی ورود کشور باشد. در این صورت وقتی مسافر در مبادی کشور حضور یافت کارشناس گمرک می‌تواند از طریق جستجوی کد ملی وی، اطلاعات اظهاری را با کالا تطبیق داده و در صورت تایید، وی را مجاز نماید تا یک ماه پس از تاریخ ورود، نسبت به پرداخت حقوق ورودی از طریق سایت اینترنتی گمرک اقدام نماید که متاسفانه این پیشنهاد نیز اجرایی نشد.»
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پایان ضمن اعلام آمادگی کامل برای شرکت در کارگروه مدنظر وزیر اقتصاد در راستای اصلاح فرایند رجیستری، اعلام کرد این ستاد از هر پیشنهادی که ضمن کاهش زمان انجام فرایند رجیستری در مبادی ورودی کشور، از تضییع حقوق مسافران واقعی جلوگیری کرده و خطر سوءاستفاده از رویه مسافری برای تطهیر کالای قاچاق را مجددا بازنگرداند، استقبال می‌کند.

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.
تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است.

نمایش


رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟




نمایش

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ لطفا نام کاربری یا ایمیل خود را وارد کنید.
رمز عبور جدید به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


بازگشت به فرم ورود

source

توسط techkhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *