مقایسه آمار صادرات خودرو بین دو کشور ایران و ترکیه نشان می‌دهد که خودروسازان ترکیه‌ای در عرضه جهانی بسیار موفق عمل کرده‌‌اند و درآمد حاصل از صادرات خودرو در این کشور تنها در سال گذشته ۱۰۰۰ برابر خودروسازان ایرانی بوده است. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که سال گذشته خودروسازان کشورمان موفق شده‌اند ۱۳۰۰ دستگاه خودرو را صادر کرده و به این واسطه ۵.۷ میلیون یورو ارز را به چرخه اقتصادی کشورمان وارد کنند. این در حالی است که خودروسازان ترکیه‌ای تنها در ظرف ۷ ماه گذشته چیزی در حدود ۵.۵ میلیارد دلار خودرو به بازار جهانی صادر کرده‌اند و این درآمد تقریبا ۴.۵ برابر درآمد نفتی کشور ما طی سال گذشته محسوب می‌شود.
هرچند خودروسازان ایرانی در طی چند سال اخیر و با وجود ممنوعیت واردات موفق شده‌اند زنجیره صادرات خودرو را همچنان حفظ کنند اما واقعیت آن است که با توجه به وضعیت ملتهب صنعت خودروسازی کشورمان کاملا طبیعی است که خودروسازان ایرانی توان بالایی برای صادرات نداشته باشند. شورای رقابت بارها تاکید کرده است که یکی از مهم‌ترین دلایل نابه‌سامانی بازار خودرو کشورمان کمبود عرضه است و تا زمانی که تولید و عرضه خودرو در بازار افزایش نیابد نمی‌توان انتظار بهبود اساسی وضعیت بازار خودرو را داشت.
نگاهی اجمالی به صنعت خودروسازی ترکیه
بر اساس داده‌های انجمن صادرکنندگان صنایع خودروسازی ترکیه، خودروسازان این کشور در بازه زمانی ژانویه تا ماه جولای امسال به بیش از ۱۰۰ کشور، منطقه خودمختار و آزاد خودرو صادر کرده‌اند.
خودروهای تولیدی در خطوط خودروسازی ترکیه راهی کشورهایی همچون فرانسه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، بریتانیا، لهستان، مصر، اسلوونی و آمریکا می‌شوند. کشورهای تونس، عراق، ژاپن، لبنان، پلی‌نزی و مولداوی نیز از دیگر مقاصد صادراتی ترکیه محسوب شده که اتفاقا صادرات خودرو به این مناطق نیز در طی یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد رشد را تجربه کرده‌است.
میزان ارزآوری حاصل از صادرات خودرو در ترکیه در طی یک سال گذشته حدود ۸ درصد رشد یافته. پیش از این خودروسازان این کشور موفق شده بودند در حدود ۵.۱ میلیارد دلار خودرو به بازار جهانی صادر کنند.
گفتنی است صنعت خودروسازی ترکیه یکی از سه صنعت اصلی این کشور محسوب شده و عمده سرمایه موردنیاز برای توسعه این صنعت نیز از طریق شرکای خارجی تامین شده است.
خودروسازی ترکیه برخلاف ایران براساس ساخت برند ملی استوار نشده است و قطعه سازان و تولید کنندگان این کشور تمرکز زیادی بر ساخت زنجیره قطعات برای شرکت‌هایی مانند رنو و فیات دارند. در واقع اگر قرار بر قیاس بین صنعت دو کشور باشد باید گفت که اختلافی ۱۸۰ درجه‌ای بین استراتژی ایران و ترکیه در زمینه صنعت خودروسازی وجود دارد و ترکیه برخلاف ایران کاملا در بازار جهانی صنعت خودروسازی نقش بازی می‌کند.
برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.
تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است.

نمایش


رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟




نمایش

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ لطفا نام کاربری یا ایمیل خود را وارد کنید.
رمز عبور جدید به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


بازگشت به فرم ورود

source

توسط techkhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *