دانشمندان معتقدند دو پدیده غیرمعمول در علم فیزیک کشف کرده اند که می تواند به عنوان یک پیشرفت در این علم به شمار رود.
 به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان توسط آشکارسازهای امواج گرانشی موفق به ثبت دو پدیده در علم فیزیک شدند که از آن به عنوان سیاهچاله های اولیه و ماده تاریک نام می برند. پیش از این آشکارسازها تنها قادر به ثبت امواج با فرکانس پایین بودند و ثبت امواج جدید تنها با کمک نوع جدید آشکارسازها امکان پذیر شده است.
نیروهای قدرتمند موجود در بعد فضا -زمان باعث ایجاد امواج گرانشی خواهند شد. به عنوان مثال با برخورد یک ستاره نوترونی و تبدیل آن به یک سیاهچاله امواج این تشکیل میشود. پیش از این انیشتین وجود این امواج را کشف کرده بود. اما امکان مشاهده آن تا سال ۲۰۱۵ وجود نداشت. دانشمندان از آن سال تاکنون بارها توانستند این امواج را به صورت تجربی مشاهده کنند. مشاهده این امواج نیز از طریق رصدخانه موج گرانشی لایگو (LIGO) و تجهیزات مشابه آن صورت گرفته است.
 فیزیکدانان اخیراً دریافتند که امکان انتشار این امواج با فرکانس های بالاتر نیز وجود دارد و آزمایش هایی را برای جستجوی آنها انجام دادند. به گفته آنها این امواج می توانند پدیده های دیگری را در جهان به ما نشان دهند. داده های کنونی نیز دو پدیده مشکوک را ثبت کرده که امکان دارد مربوط به سیاهچاله های اولیه و یا ماده تاریک باشند.
 محققانی از دانشگاه استرالیای غربی در پروژه ای از یک صفحه بلوری با قابلیت ارتعاش در برابر انتشار امواج گرانشی فرکانس بالا استفاده کردند. بار الکتریکی ایجاد شده توسط این صفحه توسط دو صفحه رسانه ی مجاور آن رصد خواهد شد. از طرفی یک دستگاه ابر رسانای تداخلی کوانتومی نیز می تواند سیگنال های ایجاد شده را تشخیص داده و حتی آن را تقویت کنند.
 این دستگاه به عنوان یک مغناطیس سنج بسیار حساس می تواند میدان های مغناطیسی را اندازه گیری کند. با کمک این پروژه که از سال ۲۰۱۹ تا کنون انجام گرفته محققان دو پدیده غیر معمول را تشخیص داده اند. این پدیده ها در فرکانس های ۵ مگاهرتز ثبت شده اند که فرکانس بالا محسوب می شوند. دانشمندان برای شناسایی راز این فرکانس ها نیز دو فرضیه مطرح کردند که یکی از آنها می تواند مربوط به وجود سیاهچاله های اولیه باشد.
فرضیه دوم نیز مربوط به عبور ابری از ذرات ماده تاریک از این تجهیزات خواهد بود. اگر هرکدام از این فرضیات تایید شود می تواند پیشرفت بزرگی در علم فیزیک محسوب شود.
هنوز در مرحله فرضیه قرار داره.