ادریس البا، ستاره هالیوود، چندان با ژانر ترسناک غریبه نیست و در پنج فیلم ترسناک بازی کرده است. او مانند اکثر بازیگرانی که ده‌ها سال است در هالیوود فعالیت می‌کنند، چندین اثر ترسناک در کارنامه کاری خود دارد. بیشتر بازیگران، در این ژانر، حضوری موقت و گذری دارند و جالب این‌جاست که اکثر نام‌های بزرگ، حداقل چند فیلم ترسناک در فهرست آثار خود دارند.
بسیاری از بازیگران جوان، ژانر ترسناک را زمینه‌ای می‌دانند که تولید آثار آن، ارزان است و در آن، از افراد تازه‌وارد استفاده می‌شود اما در واقع خیلی از بازیگران به دلیل علاقه خود به این فیلم‌ها، بعدا در حرفه خود، بیشتر به این ژانر گرایش پیدا می‌کنند. همه، از بردلی کوپر گرفته تا برد پیت و کارن گیلان (بازیگر بریتانیایی)، تعداد انگشت‌شماری فیلم ترسناک در بین آثار خود دارند. البته ادریس البا قبل از اولین حضور خود در این ژانر، نام خود را به عنوان یک ستاره بر سر زبان‌ها انداخته بود. با این اوصاف، البا هنوز در بعضی از فیلم‌های وحشتناک بازی می‌کند.
رزومه البا شامل مجموعه‌ای از فیلم‌های پرفروش و برجسته است، از جمله نقش اصلی اخیر او در فیلم جوخه انتحار. اما این بازیگر در برخی از فیلم‌ها نیز حضور داشته است که با شکست مواجه شده‌اند. اگر آثار ترسناک او را در کنار هم قرار دهیم، با کارنامه‌ای متناوب و پرنوسان روبه‌رو می‌شویم. دو مورد از پنج فیلم او نسبتا مورد استقبال خوب منتقدان قرار گرفتند دو فیلم، به شدت تمسخر شدند و یکی دیگر نیز کیفیتی متوسط داشت. فیلم‌های ترسناک او نیز مانند کارنامه کاری کارل اربان، طیف وسیعی از ژانرهای فرعی را شامل می‌شوند و شامل داستان کوتاه، داستان شبح‌وار، ترستاک مذهبی، زامبی‌محور و یک فیلم ترسناک علمی‌تخیلی هستند. این فیلم‌ها تنوع چشم‌گیری دارند اما کدام یک از آن‌ها ارزش دیدن دارند و کدام یک مناسب طرفداران پروپاقرص البا است؟ 
ادریس البا
در این فیلم، شاهد حضور ستاره همیشگی فیلم‌های آبکی، بریتنی اسنو هستیم. این بازسازی محصول سال ۲۰۰۸، حتی برای طرفداران راحت‌پسند فیلم‌های اسلشر نیز مناسب نیست و چیزی برای ارائه ندارد. البا در نقش کارآگاهی ناتوان است که حتی نمی‌تواند ساده‌ترین مسائل جهان را حل کند و در واقع در این نقش، تلف شده است (قاتل فراری، یک سال است که خانواده بازیگر اصلی فیلم را کشته است). این فیلم اسلشر، مانند فیلم انجمن خواهری که در همان سال منتشر شد، نیست و آن کیفیت را ندارد و فاقد طنزی تلخ و در کل، نامناسب است. این اثر، بازیگران جذابی دارد که در یک داستان بیش از حد تکراری و بی‌روح، هدر رفته‌اند. شب پرام، داستان و زاویه دید اصیلی ندارد و در القای ترس، ناکام است. این فیلم بر خلاف نسخه اصلی خود، هیچ‌گونه پیچشی در داستان خود ندارد و اضطراری در طرح داستان آن مشاهده نمی‌شود، مواردی که کاملا در فیلم قبلی رعایت شده بودند. شب پرام پس از انتشار، نتوانست منتقدان را تحت تاثیر قرار دهد اما در گیشه، خوب عمل کرد، درست مانند نسخه اصلی در دهه ۸۰ میلادی (که هم ترسناک است و هم لزلی نیلسن، بازی خیلی خوبی از خود در این فیلم ارائه می‌دهد). 
ادریس البا
این فیلم به کارگردانی استفن هاپکینز (کارگردان فیلم کابوس خیابان الم ۵: کودک رویایی) ساخته شده است و در آن، آنا سوفیا راب (بازیگر فیلم پلی به ترابیتیا) بازی فوق‌العاده‌ای به عنوان یک دختر کوچک، به نمایش می‌گذارد. جسم او تسخیر شده است و او ناخواسته، ارواح کتاب مقدس را به زادگاه کوچک خود می‌آورد. متاسفانه تمام چیزی که فیلم ارائه می‌دهد، فقط همین است. این فیلم ترسناک، برای افراد زیر ۱۳ سال مناسب نیست و در اواسط دهه اول قرن جدید تولید شده و پر از افراط و تفریط است. زمینه ترسناک داستان، در پس ویرایش ضعیف فیلم و سکانس‌های ترسناک مسخره، هدر می‌رود و ستارگان با استعدادی مانند هیلاری سوانک، البا و راب، در این اثر ترستاک مذهبی، موفق طاهر نمی‌شوند. این فیلم، کیفیت آثار موفق این ژانر را ندارد. به تمام نقاط ضعف بالا، کارهای گرافیکی افتضاح را نیز اضافه کنید و این گونه است که شاهد یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های وحشتناک البا هستیم.
ادریس البا
این فیلم که در سال ۲۰۰۹ اکران شد، یکی از قوی‌ترین فیلم‌های ترسناک شرکت پلاتینوم دونز است که استودیویی است که به واسطه سبک خاص آثارش، زیبایی‌شناختی فوق‌العاده‌ای را در فیلم‌های ترسناک دهه اول قرن جدید رواج داد (البته در کنار فیلم‌های ترسناک شرکت گوست هاوس پیکچرز). داستان فیلم، درباره یک دوبوک است که بنشی (اودت آنابل) را تسخیر می‌کند. متولد‌نشده در ارائه داستان ترسناک خود، موفق است و به خوبی، هیولایی واقعی (جوزف منگلت) را در این داستان وحشتناک به نمایش می‌گذارد. گری اولدمن به عنوان یک خاخام در این فیلم حضور دارد و البا نیز نقش کشیشی را بازی می‌کند که بازیگر اصلی فیلم را جن‌گیری می‌کند. داستان، کمی کند روایت می‌شود اما بازیگران، عالی هستند. کارلا گوگینو در حضوری کوتاه در نقش مادر شخص اول داستان، عالی بازی می‌کند و کام گیگاند، (بازیگر سریال گرگ و میش) در نقش پسری مشکوک است که در آخر، همه به ذات بد او پی می‌برند. در کل بازی عالی بازیگران باعث می‌شود که این فیلم به اثری تبدیل شود که ارزش تماشا دارد.
ادریس البا
این اثر، پیش‌درآمد فیلم بیگانه است و داستان افراد تیم هنگام رسیدن به آن سیاره را روایت می‌کند. قبل از انتشار، انتظارات زیادی از این فیلم می‌رفت اما این اثر ریدلی اسکات، لحن ثابتی ندارد و بین یک حماسه بلندپروازانه علمی‌تخیلی و یک فیلم ترسناک کلاستروفوبیک، معلق مانده است. با این حال، به عنوان بزرگ‌ترین فیلم بیگانه، از نظر گستردگی داستانی شناخته می‌شود و پیش‌درآمدی قابل ستایش است، چرا که داستان مجموعه بیگانه را فراتر از مرزهای خود می‌برد و ریشه‌های بشریت، زنومورف و تمام حیات را بررسی می‌کند. همان‌طور که مشخص است، پرومتئوس به دلیل مضامین سنگین و اهداف والای خود، دارای کاستی‌های فراوان است اما البا در نقش مکمل خود بازی خوبی دارد و باقی بازیگران نیز قوی طاهر می‌شوند. این فیلم با وجود فیلم بیگانه: کاوننت، پیش‌درآمدی قوی برای فرانچایز بیگانه است و صحنه‌های ترسناک آن، خوب از آب درآمده‌اند. در کل، این اثر، علی‌رغم تمام نواقص خود، شایسته توجه بیشتر است.
ادریس البا
۲۸ هفته بعد، بهترین فیلم ترسناک ادریس البا است اما باز هم تاثیر فیلم قبلی این دنباله، به نام ۲۸ روز بعد را ندارد. با این وجود، تماشای آن، مهیج و واجب است. این اثر، مقدمه‌ای وحشتناک دارد که هنوز یکی از دردناک‌ترین سکانس‌های این ژانر است. پس از این مقدمه، داستان ۲۸ هفته بعد، به قلمرویی پساآخرالزمانی و بسیار آشنا کشیده می‌شود که نظامیان در برابر غیرنظامیان قرار می‌گیرند. کاراکتر البا در این فیلم، فردی به نام ژنرال استون است که با اشرار فیلم مبارزه می‌کند. در ابتدا این گونه نیست و او فردی خنثی است اما همین چرخش، داستان فیلم را جذاب و مضمون آن را مبهم‌تر از نسخه قبلی فیلم می‌کند. پایان تلخ و ترسناک و هم‌چنین مفهوم کلی فیلم ۲۸ هفته بعد، این پروژه را در صدر قوی‌ترین (و دارک‌ترین) فیلم‌های ترسناک ادریس البا قرار می‌دهد.
منبع: Screenrant


source

توسط techkhabari