آیا همواره از خودتان می‌پرسید، «من چرا همیشه خسته‌م؟» آیا احساس می‌کنید هر چند ساعت که بخوابید و استراحت کنید، باز هم خسته هستید و هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌شود؟ به طور کلی، بیشتر ما می‌دانیم که استراحت‌های شبانه بسیار مهم هستند، ولی شمار کمی می‌توانیم آن هشت ساعت خواب را در اولویت قرار دهیم. شاید هم به اندازه‌ی کافی بخوابیم ولی باز هم احساس خستگی کنیم. در هر صورت، به‌آسانی می‌توان گفت بسیاری از ما فراموش کرده‌ایم که استراحت واقعی چه حسی دارد!
نه تنها با این مشکلات سروکله می‌زنیم، بلکه با کمک گرفتن از قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، کوک کردن ساعت‌های گوناگون و… همواره ریتم شبانه‌روزی بدن‌مان را نیز به هم می‌ریزیم و در چرخه‌ی طبیعی خواب و بیداری خود اختلال ایجاد می‌کنیم.
بدون شک خواب کافی تأثیر فراوانی روی سطح انرژی ما می‌گذارد، ولی ماجرا پیچیده‌تر از این حرف‌ها است. اگر همیشه تلاش می‌کنید انرژی خود را افزایش دهید و خستگی را از خودتان دور سازید، باید روی چیزهایی از جمله رژیم غذایی، تعادل هورمونی، ورزش منظم، کنترل عوامل استرس‌زا در زندگی و ژنتیک و ویژگی‌های فیزیکی خود تمرکز کنید.
همه‌ی این چیزها به گونه‌ای روی سطح هورمون‌های شما تأثیر می‌گذارند و ریتم شابه‌روزی و خواب شما را دگرگون می‌کنند. بنابراین، استرس‌های روزمره و واکنش شما نسبت به آن‌ها را به دنبال دارند و منجر به خستگی و اختلال در خواب می‌شوند.
خوشبختانه، راهکارها و ترفندها فراوانی برای دگرگون کردن سبک زندگی وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توانید با خستگی و بی‌حوصلگی مبارزه کنید و سطح انرژی خود را افزایش دهید. اگر خستگی امان‌تان را بریده، باید هشت ساعت خواب با کیفیت را در اولویت قرار دهید. ولی اگر به اندازه‌ی کافی می‌خوابید و همچنان احساس خستگی می‌کنید، باید به بررسی مشکلات ژرف‌تری بپردازید که در ادامه بررسی خواهیم کرد.
در این نوشتار به بررسی ۱۰ دلیل برای خستگی و بی‌حوصلگی می‌پردازیم و همچنین راهکارهایی برای مقابله با این مشکلات معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.
10 دلیل که چرا همیشه خسته و بی‌حوصله هستید
بیماری تیروئید بسیار شایع است و ممکن است شمار زیادی از مردم به آن مبتلا بوده و از آن کاملا بی‌خبر باشند! این بیماری به‌ویژه برای زنان و افراد مسن یک تهدید جدی به شمار می‌رود.
بیماری تیروئید می‌تواند نشانه‌های گوناگونی داشته باشد که از میان آن‌ها می‌توان گزینه‌های زیر را فهرست کرد:
اختلال تیروئید می‌تواند به اشکال مختلفی نمایان شود، زیرا تیروئید یک غده‌ی بسیار مهم است که در بیشتر کارکردهای بدن نقش دارد. برای نمونه، غده تیروئید مسؤولیت تنظیم دمای بدن، ضربان قلب، تولید پروتئین و کنترل میزان سوخت‌وساز و سطح انرژی بدن را بر عهده دارد.
بیماری تیروئید می‌تواند یکی از دلایلی باشد که همیشه خسته هستید. چهار علت بنیادین برای این بیماری وجود دارند:
راهکارهای طبیعی برای درمان بیماری تیروئید
گفته می‌شود خستگی آدرنال تا ۸۰ درصد از بزرگسالان سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و درست مانند بیماری تیروئید، ناشی از عدم تعادل هورمون‌های بدن است. غدد فوق کلیوی، غدد درون‌ریز مهمی هستند که بیش از ۵۰ هورمون گوناگون از جمله هورمون‌های تنظیم انرژی مانند کورتیزول و آدرنالین را آزاد می‌کنند.
سندرم خستگی مزمن هم نشانه‌های مشابه‌ای با خستگی آدرنال دارد و مردم بسیاری را دچار مشکلات گوناگون می‌کند. زنان به طور معمول بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند و خطر ابتلا به آن در دهه‌ی ۴۰ و ۵۰ سالگی بسیار بیشتر است.
خستگی آدرنال و سندرم خستگی مزمن نشانه‌های یکسانی دارند که در ادامه آورده‌ایم:
این هورمون‌های کلیدی بسته به میزان استرس وارد شده به بدن، کاهش یا افزایش پیدا می‌کنند. بنابراین، افزایش استرس با نشانه‌های خستگی آدرنال پیوند مستقیمی دارد. به همین دلیل، نگران بودن و احساس شلوغی و شلختگی ذهنی می‌توانند خستگی و کمبود انرژی را به دنبال داشته باشند. خستگی آدرنال به طور معمول ناشی از مشکلات زیر است:
سندرم خستگی مزمن هم به دلیل مشکلات زیر رخ می‌دهد:
راهکارهای طبیعی برای درمان خستگی آدرنال و سندرم خستگی مزمن
10 دلیل برای اینکه همیشه خسته هستید (و راهکارهایی برای مقابله با آن‌ها)
در دنیای امروزی، بسیاری از مردم به دلیل کار و شغل‌شان تحرک کمی دارند. نشستن زیاد برای بدن مضر است و درد کمر، سر و گردن را به دنبال دارد. جدا از این، انرژی شما را هم کاهش می‌دهد و منجر به خستگی و بی‌حوصلگی می‌شود. به طور معمول، شرایط زیر باعث کاهش تحرک در زندگی روزمره می‌شوند:
ورزش کردن به طور منظم می‌تواند بهترین راهکار برای افزایش تحرک در درازای روز باشد. ورزش دارای فواید فراوانی است و همه از آن‌ها با خبر هستند. بنابراین، بدون هیچ معطلی باید ورزش و فعالیت بدنی را وارد برنامه‌ی روزانه‌تان کنید. حتی اگر احساس خستگی کنید، با ورزش کردن این خستگی را از بین خواهید برد و حسابی شاداب خواهید شد.
جدا از ورزش، با کمک راهکارهای زیر هم می‌توانید تحرک‌تان را بیشتر کنید:
افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلال‌های روانی و مهم‌ترین دلایل کمبود انرژی به شمار می‌رود. بیشتر مردم جهان به این بیماری‌ها و مشکلات روحی-روانی دچار هستند. افسردگی به طور معمول به دلایل زیر رخ می‌دهد:
راهکارهای طبیعی برای درمان افسردگی
کم‌خونی با خستگی و کمبود اکسیژنی که به سلول‌ها و بافت‌های بدن می‌رسد، در ارتباط است.
کم‌خونی به وضعیتی گفته می‌شود که سطح گلبول‌های قرمز یک فرد از حد طبیعی پایین‌تر است. کم‌خونی با کمبود اکسیژنی که به سلول‌ها و بافت‌های بدن می‌رسد، در ارتباط است. این بیماری دارای نشانه‌هایی است که در ادامه می‌بینید:
اگر کم‌خونی تشدید شود، نشانه‌های زیر را به دنبال دارد:
کم‌خونی معمولا ناشی از مشکلات زیر است:
راهکارهای طبیعی برای درمان کم‌خونی
آنمی (کم‌خونی)؛ از علل و علائم تا روش‌های خانگی برای پیشگیری و درمان
سندرم روده‌ی نشت‌کننده به وضعیتی گفته می‌شود که در آن دستگاه گوارش شما آسیب می‌بیند و سوراخ‌های کوچکی در دیواره‌ی روده ایجاد می‌شوند. ذرات کوچکی که معمولا نمی‌توانند از دیواره‌ی روده عبور کنند، اکنون وارد جریان خون می‌شوند. این ذرات، چیزهایی مانند گلوتن، باکتری‌های مضر و ذرات غذاهای هضم‌نشده هستند. این بیماری دارای نشانه‌های زیر است:
دلایل رخ دادن بیماری سندرم روده‌ی نشت‌کننده:
راهکارهای طبیعی برای مقابله با این بیماری
هنگامی که احساس تشنگی و خستگی می‌کنید، بدن در وضعیت کم‌آبی قرار گرفته است
کم‌آبی زمانی رخ می‌دهد که بدن سطح زیادی از مایعات به‌ویژه آب و الکترولیت‌ها را از دست می‌دهد یا آب کافی وارد بدن نمی‌شود. هنگامی که احساس تشنگی می‌کنید، بدن در وضعیت کم‌آبی قرار گرفته است. کم‌آبی معمولا به دلایل زیر رخ می‌دهد:
هنگامی که بدن کم‌آب است، قلب با سرعت کمتری می‌تواند مواد مغذی را به مغز، ماهیچه‌ها و سایر اعضای بدن بفرستد. بنابراین، با شرایط زیر مواجه می‌شوید:
راهکارهای طبیعی برای مقابله با کم‌آبی بدن
آب بیشتری مصرف کنید و از سبزیجات و میوه‌ها کمک بگیرید. میوه‌های زیر بهترین گزینه برای آب‌رسانی به بدن هستند:
هر آنچه باید درباره‌ی الکترولیت‌ها و مواد غذایی حاوی آن‌ها بدانید
آیا خستگی می‌تواند به دلیل مشکلات روانی باشد؟ در حقیقت، استرس‌های عاطفی می‌توانند تأثیر زیادی روی سطح انرژی شما بگذارند، به‌ویژه زمانی که این استرس‌ها به مشکلات جدی‌تری مانند اختلال اضطرابی و مشکلات مرتبط با خواب منجر شوند.
با توجه به اطلاعات و آمار، مردم بسیاری درگیر مشکلات روحی و عاطفی هستند و بیشتر این جمعیت را هم بزرگسالان ۱۸ سال به بالا تشکیل می‌دهند. استرس‌های عاطفی و روانی معمولا در عوامل زیر ریشه دارند:
راهکارهای طبیعی برای مقابله با استرس‌های عاطفی و روانی
بسیاری از مردم ممکن است به عدم تعادل قند خون دچار باشند که به‌آسانی می‌توان آن را درمان کرد، ولی آن‌ها از این مشکل مطلع نیستند و نمی‌دانند می‌تواند مشکلات سلامتی و کمبود انرژی را به دنبال داشته باشد. اگر همیشه خسته هستید، به احتمال زیاد مشکل در سطح قند خون شما است. با گذشت زمان، عدم تعادل در قند خون می‌تواند به بیماری‌های جدی‌تری مانند دیابت نوع ۲ منجر شود. بنابراین، باید به دنبال راهی برای درمان آن باشید.
عدم تعادل قند خون دارای نشانه‌های زیر است:
این بیماری معمولا ناشی از مشکلات و بیماری‌های زیر است:
راهکارهای طبیعی برای درمان عدم تعادل قند خون
برای رعایت تعادل قند خون، باید خوردنی‌های زیر را تا جای ممکن از رژیم غذایی خود حذف کنید:
سبک زندگی، عادات رفتاری، تنبلی و... روی انتخاب‌های غذایی شما تأثیر می‌گذارند
با بررسی گزینه‌های پیشین، بدون شک متوجه اهمیت رژیم غذایی سالم و تأثیر آن در سطح انرژی بدن می‌شوید. رژیم غذایی نامناسب به طور کلی روی گزینه‌های زیر تأثیر می‌گذارد:
به طور معمول، سبک زندگی، عادات رفتاری، تنبلی و… روی انتخاب‌های غذایی شما تأثیر می‌گذارند و باعث می‌شوند رژیم غذایی ناسالم و آسیب‌زایی داشته باشید. شما باید تلاش کنید بیشتر به سراغ غذاهای سرشار از ویتامین B، کلسیم، منیزیم، سلنیوم، روی، چربی‌های سالم و اسیدهای چرب امگا ۳ بروید. افزون بر این، تا جای ممکن دور خوردنی‌های زیر را خط بکشید:
۷ نشانه‌ی کمبود منیزیم و ۱۰ منبع غذایی غنی برای جبران آن
بیشتر مردم خواب کافی و باکیفیت ندارند و به همین دلیل همیشه خسته، بی‌حوصله و بدون انگیزه هستند. ولی بسیاری از مردم هم ممکن است شب‌ها به‌خوبی بخوابند و باز هم در درازای روز احساس خستگی کنند و کاملا بدون انرژی باشند. این دسته از مردم به احتمال زیاد سبک زندگی سالمی ندارند و در نتیجه با مشکلات روحی و جسمی گوناگونی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، و به همین دلیل همواره خسته هستند.
اگر سبک زندگی شما کم‌تحرک باشد، اگر خواب بی‌کفیت داشته باشید، آب کافی ننوشید و رژیم غذایی نامناسبی داشته باشید، به احتمال زیاد با کاهش سطح انرژی روبه‌رو خواهید شد. افزون بر این، بیماری‌هایی مانند مشکلات تیروئید، خستگی آدرنال و سندرم خستگی مزمن، افسردگی، کم‌خونی، سندرم روده‌ی نشت‌کننده، استرس‌های عاطفی و قند خون نامتعادل هم می‌توانند روی خستگی و سطح انرژی شما تأثیر بگذارند.
با تغییر دادن شیوه‌ی زندگی و عادت‌هایتان و رعایت نکاتی که گفتیم، به احتمال زیاد می‌توانید مشکلات خود را رفع کرده و ریتم شبانه‌روزی و سطح انرژی خود را بازیابی کنید. به طور کلی، بیشتر بیماری‌های جسمی و روحی با سبک زندگی شما مرتبط هستند و شما با تغییر برخی عادات و رفتارها، می‌توانید مشکلات بسیاری را بدون نیاز به دارو درمان کنید. با وجود این، همیشه دیدگاه پزشکان و متخصصان را در نظر داشته باشید و پیش از به کارگیری راهکارها و ترفندهای اینترنتی، با یک پزشک مشورت کنید.
منبع: Dr. Axe


source

توسط techkhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.