سه‌گانه‌ی مس افکت و داستان اصلی آن که حول ماجراجویی‌های فرمانده شپرد و نبرد او با ریپرها می‌چرخید، در سال ۲۰۱۳ با عرضه آخرین بسته الحاقی بازی سوم به پایان رسید. سال‌ها بعد، استودیوی بازیسازی بایوور با انتشار مس افکت: اندرومدا فصلی جدید در تاریخ این مجموعه بزرگ علمی-تخیلی باز کرد، دنیاپردازی ظریف و وسیع نسخه چهارم به هیچ‌وجه نتوانست همان حس هیجان و مشارکت را در مخاطبان برانگیزد.
شاید به همین دلیل است که سه‌گانه مس افکت در دنیای بازی‌های ویدیویی جاودانه شده. حال با عرضه نسخه ریمستر شده تحت عنوان Mass Effect: Legendary Edition که چندماه پیش برای رایانه شخصی و کنسول‌های نسل هشتم عرضه شد، عده زیادی از طرفداران و علی‌الخصوص مخاطب‌های جدید به جهان خلاقانه و خارق‌العاده کهکشان راه شیری پا می‌گذارند و حماسه شپرد و همراهانش را باری دیگر زنده می‌کنند.
به همین بهانه، با خود گفتیم که به سراغ دنیاپردازی مس افکت – فراتر از روایت خطی بازی‌های آن – برویم و از دل آن یک سری از حقایق ناگفته یا ناملموس را استخراج کنیم. قول می‌دهم که این نکات آنقدر زیرپوستی هستند که حتی ممکن است برای طرفداران پروپاقرص که ده‌ها بار سه‌گانه را به پایان رسانده‌اند تازگی داشته باشد، پس با ما همراه شوید.
Mass Effect 3 Shepard
بله، درست خواندید. در کتاب مس افکت:‌ رولیشن (Mass Effect: Revelation) نوشته‌ی درو کارپیشین، گفته می‌شود که ژن موی بور در دنیای کهکشان راه شیری تقریبا منقرض شده است. دلیل اصلی این موضوع ویژگی پسرفتی ژن‌های بور است که در اوایل قرن بیست و یکم به یک جنجال رسانه‌ای تبدیل شده بود. بر اساس گزارشی ساختگی از سازمان بهداشت جهانی، این مطلب به اصطلاح علمی هشدار داد که ژن موی بور تا سال ۲۰۲۲ منقرض می‌شود.
اما چندی بعد مشخص شد که نه تنها این گزارش ساختگی بوده، بلکه ژن رنگ مو هیچ ویژگی شاخصی برای پسرفت ندارد. شاید این هم یک شوخی از جانب مس افکت باشد، اما اگر برایتان سوال است که این نکته بخصوص و نه چندان مهم را از کجا می‌دانیم، در نظر بگیرید که کتاب‌های مس افکت سال‌های قبل از زندگی شپرد را به تصویر می‌کشند و اطلاعات زیادی در مورد جهان خیالی آن به طرفداران پر و پا قرص می‌دهند.
Mass Effect Ending
بسیاری از طرفداران مس افکت از مرگ شپرد در انتهای بازی سوم ناراحت شدند و از بایوور بخاطر اتخاذ این تصمیم انتقاد کردند. البته یکی از پایان‌های بازی شپرد را زیر آوار سیتادل در حال نفس کشیدن نشان می‌دهد، اما واقعیت این است که پایان اولیه و فراموش‌شده‌ی مس افکت ۳ بسیار تاریک‌تر از چیزی بود که در محصول نهایی دیدیم.
در ابتدا قرار بود همه همراهان شپرد از گاروس گرفته تا تالی و لیارا و… در کنار فرمانده شپرد در نبرد نهایی با ریپرها کشته شوند یا جان خود را برای شکست دادن این موجودات ماشینی بی‌رحم فدا کنند. خوشبختانه بایوور در نهایت نظرش را عوض کرد و بسیاری از شخصیت‌های دوست‌داشتنی ما فرصت این را پیدا کردند که در دنیای رهانیده شده از ریپرها به زندگی خود ادامه دهند.
Garrus Vakarian ME
گاروس یکی از بهترین شخصیت‌های مس افکت است و شاید خیلی‌ها بر این باور باشند که همتایی ندارد. اما چه به گاروس به عنوان یک سرباز، دوست یا معشوقه نگاه می‌کنید، باید در نظر داشته باشید که بایوور در ابتدا قرار نبود به این شخصیت نقش بیشتری در روایت بدهد. طرفداران وقتی متوجه شدند که از میان همه همراهان در مس افکت ۱ نمی‌توانید با گاروس وارد رابطه شخصی شوید، اینترنت را با روایت‌های ساختگی و طراحی‌های خود پر کردند. این باعث شد تا بایوور گاروس را در بازی‌های بعدی به یکی از معشوقه‌های شپرد مونث تبدیل کند.
Aria T'Loak ME2 Omega
طرفداران مس افکت آریا را به عنوان یک تبهکار چند صد ساله می‌شناسند که بر قلمروی امگا – یک ایستگاه فضایی در منظومه ترمینوس – حکمفرمایی می‌کند. اما به نظر می‌رسد که این نابغه جنایتکار و خفنی که از مس افکت ۲ و دی‌ال‌سی «امگا» می‌شناسیم، عنوان مادر بودن را هم به رزومه بلندپروازانه خود اضافه کرده است.
از این نکته جالب برای اولین بار در رمان مس افکت: انتقام (Mass Effect: Retribution) رونمایی شد. نام این دختر لیسل است و بدون اینکه بخواهیم داستان او را اسپویل کنیم، باید گفت که این فرزند ناخلف نقش مهمی در روایت تصرف ایستگاه امگا توسط سربروس دارد.
Illusive Man ME2
ایلوسیو من (Illusive Man) اولین بار در مس افکت ۲ خودی از خود نشان داد؛ آن هم به عنوان سردمدار سازمانی مخوف و تروریستی به نام سربروس. با اینکه در ابتدا ایلوسیو من خود را در جایگاه قهرمان انسانیت نشان می‌داد، در مس افکت ۳ فهمیدیم که قدرت و طمع چشم او را کور کرده است.
همان‌طور که می‌دانید، جنگ علیه ریپرها در بازی سوم بسیار دردناک و تراژیک است، به گونه‌ای که این نژاد مرموز تقریبا تمام تمدن‌های کهکشان راه شیری را تا مرز نابودی می‌کشانند. با همه این‌ها، در ابتدا قرار بود که ایلوسیو من دشمن اصلی بازی باشد و در نهایت بزرگ‌ترین چالش شپرد در پرده پایانی داستان به حساب بیاید. نویسنده‌های بایوور وقتی دیدند که این رویارویی بیش از حد شبیه به کشمکش سارن (Saren) در بازی اول است، تصمیم خود را عوض کردند.
Vorcha in ME2
یکی از اعصاب‌خوردکن‌ترین نژادهای کهکشان راه شیری که در مس افکت به آن برخورد می‌کنید موجودات قبیله‌نشینی به نام ورچا هستند. ورچا را اولین بار در ایستگاه امگا به عنوان گروهی از مزدورهایی می‌بینیم که زیر نظر آریا فعالیت می‌کنند. اما اگر صدای این موجودات چندش‌آور برای شما هم آزاردهنده و غیرقابل‌تحمل است، باید بدانید که صداگذار همه ورچا و مسؤول همه صداهای عجیب و غریب آن‌ها کسی نیست جز مارک میر، صداگذار فرمانده شپرد مذکر!
Saren in Mass Effect
همه طرفداران مس افکت سارن را به عنوان یک تورین خائن می‌شناسند که کنترل خود را به ریپرها داده بود و از همه فرمان‌های آن‌ها پیروی می‌کرد. اما در کتاب «رولیشن» می‌فهمیم که سارن در ابتدا یک مامور ويژه بود که به پروژه هوش مصنوعی اتحادیه (نیروی نظامی انسان‌ها) نفوذ کرد. در همانجا بود که سارن با یک شی‌ء مرموز متعلق به ریپرها ارتباط برقرار کرد و فرایند شستشوی مغزی خود را کلید زد.
این نه تنها یک تحلیل بسیار عمیق بر شخصیت سارن است، بلکه به یکی از تئوری‌های محبوب طرفداران مس افکت در مورد فرمانده شپرد دامن می‌زند. قبل از پایان یافتن سه‌گانه، خیل عظیمی از بازیکنان معتقد بودند که ریپرها به صورت مخفیانه در حال کنترل رفتار و تصمیم‌های فرمانده شپرد هستند و این حقیقت قرار است در نبرد نهایی فاش شود. البته شایان ذکر است که خود بایوور هم نشانه‌هایی از این تئوری را در سه بازی خود پخش کرده است، اما در نهایت فهمیدیم که این فرضیه واقعیت ندارد.
James Vega ME3
جیمز وگا یکی از همراهان جدید در بازی مس افکت ۳ است که در جریان حمله ریپرها به سیاره زمین به تیم شپرد ملحق می‌شود. اما باید بدانید که اولین بار وگا را در انیمیشن مس افکت:‌ پاراگون دیدیم. اولین رویارویی او با دشمنان انسانیت در کهکشان راه شیری مبارزه با کلکتورهایی بود که به مستعمره فِل پرایم (Fehl Prime) حمله کرده بودند. در همینجاست که جیمز وگا می‌فهمد که برای به پایان رساندن ماموریت خود شاید مجبور شود هرآنچه را که برایش عزیز است فدا کند و این همان ویژگی شخصیتی‌ست که از او در بازی سوم می‌بینیم.
Asari Biology ME1
آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که دنیاپردازی مس افکت و جزئیات سازنده آن چقدر دقیق است؟‌ بگذارید جواب این سوال را با یک نکته خنده‌دار و واقعی به شما ارائه کنیم:‌ اگر یک ورچا و یک آساری با هم تولید مثل کنند، فرزند آن‌ها به صورت خودکار به لبنیات آلرژی خواهد داشت.
در ادامه شاید از خود بپرسید که اصلا چه نیازی به دانستن چنین چیزی داریم؟ مس افکت است، دیگر!
FemShep vs MaleShep
در سه‌گانه مس افکت می‌توانید در نقش شپرد مرد یا زن به ماجراجویی بپردازید. هرکدام از این شپردها در شخصیت ویژگی‌های مشابه و صفات متفاوتی دارند که تجربه هر بازی را به نوع خود منحصربه‌فرد می‌کند. حال در فضای روایی، بسیاری از طرفداران به دنبال دستیابی به این پاسخ هستند که کدامیک از این شپردها، شپرد اصلی و واقعیست.
حتی اگر به کمپین تبلیغاتی دو بازی اول توجه کنید، می‌بینید که شپرد مرد حضور بسیار قابل‌توجه‌تری نسبت به معادل زن خود دارد. اما واقعیت این است که بایوور در ابتدا شپرد را به عنوان یک شخصیت زن طراحی کرده بود اما در نهایت تصمیم گرفت که نمایندگی داستان حماسی خود را به یک قهرمان مرد بدهد. بااینکه بازیکنان می‌توانند بین این دو انتخاب کنند، شخصیت اصلی دو بازی – حداقل از حیث تبلیغاتی – شپرد مرد است اما نسخه‌ی زن هم در بازی سوم خودی از خود نشان می‌دهد.
این حقایق تنها گوشه‌ای از دنیای وسیع مس افکت است که می‌تواند ماه‌ها شما را در خود غرق کند. اگر شما هم نکات جذاب این چنینی در رابطه با دنیای علمی-تخیلی و خیالی کهکشان راه شیری در اثر جرمی دارید، حتما در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.
صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ



امیر حسین کجاست؟

source

توسط techkhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *