با توجه به گفته‌های موسسه‌ی تحقیقاتی Counterpoint Research، به نظر می‌رسد سامسونگ قصد دارد در بازار گوشی‌های تاشو مانند وضعیت کنونی خود پیشتاز باشد.
بازار گوشی‌های هوشمند هنوز کوچک است و گوشی‌های تاشو هم همه‌گیر نشده‌اند. اولین بار در سال ۲۰۱۹ بود که سامسونگ از گوشی تاشوی گلکسی فولد رونمایی کرد اما خب دیدیم اصلا آن چیزی که انتظار داشتیم و در فیلم‌های علمی-تخیلی شاهد بودیم نبود. اتفاقا اولین نسل از گوشی‌های تاشوی سامسونگ پر بود از مشکلات ریز و درشت اما شرکت کره‌ای مصمم شد این مسیر را ادامه دهد و اینطور شد که سال گذشته هم دو مدل از سری زد فولد و زد فلیپ راهی بازار شدند.
سامسونگ مشکلات ریز و درشت مدل اوریجینال را برطرف کرد اما خب باز هم قیمت بالا و یک سری مشکلات که طبیعتا متوجه گوشی‌های تاشو می‌شوند باعث شد کاربران خیلی به این سمت و سو تمایل پیدا نکنند. البته در حال حاضر فقط سامسونگ است که تاکنون تا این اندازه گوشی تاشو راهی بازار کرده است و هواوی و شیائومی اگرچه نمایندگانی در این بخش دارند اما فعلا قابل قیاس با سامسونگ نیستند.
با این حال خود سامسونگ هم خیلی نتوانسته در این بخش موفق باشد اما چون تنها شرکتی است که در دو محدوده‌ی قیمتی، گوشی تاشو راهی بازار کرده، بنابراین به صورت کلی این شرکت است که نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرد. به همین خاطر موسسه‌ی تحقیقاتی Counterpoint انتظار دارد سامسونگ تا سال‌های آتی، موقعیت خود را به عنوان برترین تولیدکننده‌ی گوشی تاشو در جهان حفظ کند.
با توجه به آمار و ارقامی که از فروش گوشی‌های تاشو منتشر شده است، ظاهرا در سالی که گذشت شاهد فروش حدودا ۳ میلیون گوشی تاشو از برندهای مختلف در سراسر جهان بودیم. این آمار قرار است امسال با وجود سامسونگ که به لطف سری گلکسی زد ۸۸ درصد سهم بازار گوشی‌های تاشو را در اختیار دارد به ۹ میلیون برسد که البته هنوز مشخص نیست به چنین آماری دست پیدا کنیم یا خیر. از طرفی ۲۰۲۱ هنوز به پایان نرسیده است و باید منتظر ماند و دید چه پیش خواهد آمد.
همین روند رو به رشد به احتمال خیلی زیاد و با توجه به پیش‌بینی‌های موسسه‌ی تحقیقاتی Counterpoint تا سال ۲۰۲۳ هم ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود فروش گوشی‌های تاشو تا پایان این سال به ۳۰ میلیون دستگاه برسد که بیش از ۱۰ برابر پیشرفت را به نسبت میزان مشابه در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد.
از آن جایی که سامسونگ زودتر از همه ریسک تولید گوشی‌های تاشو را پذیرفت و محصولات خود را در تعداد و تنوع نسبتا بالایی هم راهی بازار کرد، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۳ هم مانند الان، بر بازار گوشی‌های تاشو مسلط باشد اما سهم آن از ۸۸ به ۷۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. چرا که قطعا تا آن سال شرکت‌های زیادی نظیر گوگل، آنر، اوپو، شیائومی، هواوی و یا حتی شاید اپل وارد این عرصه خواهند شد.
بعد از سال ۲۰۲۳ اما به نظر می‌رسد اوضاع کاملا تغییر خواهد کرد. هیچ تضمینی وجود ندارد شرکت کره‌ای بتواند جایگاه خود را به عنوان برترین تولیدکننده‌ی گوشی‌های تاشو در جهان حفظ کند یا حداقل در بهترین حالت دیگر تا این میزان با شرکت‌های دیگر فاصله نخواهد داشت. دلیل آن هم همانطور که اشاره شد این است که سایر شرکت‌ها هم وارد این بازار خواهند شد. به اعتقاد موسسه‌ی Counterpoint، اگر اپل وارد این رقابت شود، قطعا وضعیت کنونی دگرگون خواهد شد.
اگر اپل از آیفون فولد یا آیفون فلیپ (هرآنچه که اپل قرار است گوشی بعدی خود را نام‌گذاری کند) رونمایی کند، یعنی بازار دیگر به این سمت تمایل پیدا کرده است. چرا که اپل معمولا یک فناوری پر ریسک را تا زمانی که همه یا اکثر کاربران به آن علاقه نشان ندهند در گوشی‌هایش قرار نمی‌دهد. نمونه‌اش رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتزی که هنوز هیچ آیفونی از آن بهره نمی‌برد و اینترنت ۵G که تا قبل از سری آیفون ۱۲ خبری از آن در گوشی‌های اپل نبود. از طرفی با ورود اپل به بازار یعنی تامین‌کنندگان هم قطعات را در تعداد انبوه و با قیمت مناسب تولید می‌کنند. بدین ترتیب مشکل قیمت بالا نیز حل خواهد شد و از این بابت دغدغه‌ای وجود نخواهد داشت.
قبل از اینکه گوشی‌های تاشوی آیفون راهی بازار شوند، قطعا گوشی‌های تاشو از لحاظ طراحی، کیفیت ساخت و سخت‌افزار پیشرفت چشمگیری خواهند داشت و قیمت آن‌ها نیز بسیار رقابتی خواهد بود. مثلا همین حالا شایعات زیادی می‌شنویم مبنی براینکه سامسونگ می‌خواهد گوشی‌های تاشوی مورد انتظار خود را یعنی زد فولد ۳ و زد فلیپ ۳ با حدودا ۲۰ درصد کاهش قیمت به نسبت قبل راهی بازار کند.
به اعتقاد Counterpoint Research، سامسونگ می‌خواهد با گلکسی زد فلیپ ۳، کاربران جوان‌تر و کم سن و سال‌تر را هدف قرار دهد که خب طبیعی هم است چون افراد میان‌سال کمتر به چنین گوشی‌هایی تمایل نشان می‌دهند. از طرفی با اضافه شدن پشتیبانی از قلم S-Pen به گوشی زد فولد ۳، توجه کاربران و علاقه‌مندان به گوشی‌های سری گلکسی نوت هم جذب خواهد شد. بنابراین به نظر می‌رسد سامسونگ باید سال خوبی را از لحاظ فروش گوشی‌های تاشو پشت سر بگذارد.
سامسونگ با این استراتژی هوشمندانه‌ای که در پیش گرفته است می‌تواند گوشی‌های تاشوی خود را در دسترس تعداد بیشتری از کاربران قرار دهد. گفته می‌شود این شرکت به احتمال بسیار فراوان شانس این را خواهد داشت که بازار گوشی‌های تاشوی خود را در کشور چین هم گسترش دهد؛ بازاری که شرکت کره‌ای خیلی نتوانست در آن موفق ظاهر شود. اگر سامسونگ بخواهد در بازاری با این عظمت نیز سهم بزرگی داشته باشد، باید بتواند از افول شرکت‌های دیگر بهترین استفاده را داشته باشد که در این زمینه، افت هواوی می‌تواند مسیر را هموار کند. البته به این شرط که سامسونگ نیز از موقعیت پیش‌آمده بیشترین استفاده را ببرد.
منبع: PhoneArena


source

توسط techkhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *