شاید تاکنون چندین بار تلاش کرده‌اید ولی نتوانسته‌اید ورزش کنید و یک برنامه‌ی تمرینی مناسب شکل دهید. شاید هم اهل ورزش هستید ولی به دلیل آسیب‌دیدگی یا بیماری و عمل جراحی برای مدتی آن را کنار گذاشته‌اید و اکنون کار سختی برای بازگشت به میدان دارید! دلیل‌تان هرچه که باشد، امروز می‌خواهیم به نکته‌هایی درباره‌ی ورزش بپردازیم تا شما را مجبور کنند همین امروز ورزش کردن را از سر بگیرید.
فواید ورزش تنها به کاهش وزن یا خوش‌اندام شدن خلاصه نمی‌شوند. ورزش و فعالیت بدنی روی همه‌ی جنبه‌های زندگی شما، از کیفیت خواب و سطح انرژی گرفته تا حتی قدرت حافظه و خلق‌وخو، تأثیر می‌گذارند. فعالیت بدنی منظم و همیشگی، کلید بنیادین داشتن یک زندگی سالم است که به شادابی شما و افزایش طول عمرتان هم کمک می‌کند.
در ادامه ۱۱ فایده‌ی مهم ورزش کردن را آورده‌ایم. بدون شک پس از خواندن این نوشتار و آشنایی با این فواید، به سراغ برنامه‌ریزی برای ورزش کردن خواهید رفت. پس در ادامه با ما همراه باشید.
ورزش به احساس شادی و خوشحالی کمک می‌کند
چه از آن کاملا آگاه باشیم چه نباشیم، در هر صورت همیشه به دنبال راهکارهایی برای خوشبختی و خوشحال شدن هستیم. ورزش هم یکی از بهترین و بارزترین کارهایی است که می‌توان برای احساس خوشبختی انجام داد، زیرا احساس خوبی که پس از ورزش به آدم دست می‌دهد، هرگز اتفاقی نیست. حتی علم هم این را ثابت کرده و با توجه به پژوهش‌ها، افرادی که ورزش می‌کنند، فرقی ندارد سطح آن متوسط باشد یا شدید، می‌توانند احساس شادابی و خوشایندی بیشتری نسبت به کسانی که اهل ورزش نیستند، داشته باشند.
این افراد همچنین در روزهایی که فعالیت بدنی بیش از حد معمول دارند، خوشحال‌تر هستند؛ بنابراین، افزایش میزان ورزش کردن می‌تواند این احساس شادی و خوشبختی را بیشتر هم کند. نتیجه‌ی همه‌ی این سخنان این است که ورزش می‌تواند شما را در درازمدت خوشحال کند و شما هر چه وقت بیشتری برای ورزش بگذارید، بیشتر احساس خوشبختی خواهید داشت.
یک پژوهش دیگر هم با استفاده از برنامه‌های گوشی‌های هوشمند انجام گرفت و از شرکت‌کنندگان خواست میزان فعالیت بدنی، موقعیت و سطح شادی خود را در درازای روز دنبال و ثبت کنند. در یک سال بیش از ۳ میلیون پاسخ از سوی کاربران به ثبت رسید و نشان داد آن‌ها تا ساعات پس از ورزش رتبه‌ی دوم شادترین افراد را داشتند.
فرقی ندارد هدف شما چه باشد؛ ۱۰ کیلومتر بدوید، رکورد ددلیفت زدن‌تان را بشکنید یا مسافت دوچرخه‌سواری‌تان را افزایش دهید. در هر صورت، تعیین اهداف تناسب اندام و تلاش برای دستیابی به آن‌ها می‌تواند به داشتن نظم، هدفمند بودن و بالا رفتن اعتمادبه‌نفس کمک کند. ولی اگر بارها دیده‌اید که نمی‌توانید به این اهداف برسید و آن‌ها را کنار گذاشته‌اید چه؟ پژوهش‌ها بر این باورند که باید اهداف و مقصود روشن و دقیقی داشته باشید!
یک پژوهش در سال ۲۰۰۲ سه گروه از افراد گوناگون را بررسی کرد. گروه نخست که «گروه بازبینی» نام گرفت، قرار بود میزان ورزش هر فرد در درازای هفته را بازبینی و ثبت کند. گروه دوم با نام «گروه انگیزشی» باید همین دستورات را دنبال کرده ولی همچنین از سخنان انگیزشی هم استفاده می‌کرد. گروه سوم یا «گروه هدفمند» هم از افراد می‌خواست که یک برنامه و هدف با تعیین دقیق روز، زمان و مکانِ تمرین آماده کنند.
گروه سوم با تعیین هدف و دنبال کردن آن، توانست موفقیت بیشتری نسبت با سایر گروه‌ها داشته باشد و با ۹۱ درصد، بیشترین دستیابی به هدف را در اختیار بگیرد. گروه بازبینی تنها ۳۸ درصد از هفته را ورزش کرد و گروه انگیزشی هم با کمترین میزان، تنها ۳۵ درصد در اختیار داشت.
بنابراین، هدفمند بودن و تعیین قصدتان از ورزش کردن، نه تنها به خود ورزش و دنبال کردن برنامه‌ی تمرینی کمک می‌کند، بلکه منجر می‌شود شما هم به آدمی منظم و باانگیزه دگرگون شوید و در زندگی برای دستیابی به رویاهایتان تلاش کنید. با کشف قدرتِ تعیین هدف و با متعهد بودن برای دستیابی به آن، می‌توانید به‌آسانی از مزایای ورزش کردن و اعتمادبه‌نفسی که همراه آن وارد زندگی‌تان می‌شود، بهره‌مند شوید.
ورزش به طور طبیعی احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد
با ورزش می‌توانید خودتان را از مصرف داروهای گوناگون دور کنید و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به طور طبیعی کاهش دهید. یک فراپژوهش با بررسی چندین مطالعه و آزمایش انجام‌شده به دست پژوهش‌گران در سال ۲۰۱۳ نشان داد از دید آماری هیچ تفاوتی میان کسانی که ورزش می‌کنند و کسانی که از داروهای متنوع برای پیشگیری از بیماری‌های سرخرگ کرونری و پیش‌دیابت استفاده می‌کنند، وجود ندارد.
در حقیقت، در آن دسته از بیمارانی که پیشتر با سکته مواجه شده بودند، فعالیت بدنی توانسته بود تأثیر بیشتری نسبت به درمان‌های دارویی داشته باشد. شما برای بهره‌مند شدن از این فایده می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید و یک برنامه‌ی تمرینی مناسب با توجه به شرایط جسمی‌تان ترتیب ببینید.
اگر نمی‌توانید به‌خوبی بخوابید و همیشه شب‌ها را با غلت زدن و کلافه شدن سپری می‌کنید، ورزش می‌تواند به کمک شما بیاید تا خواب بهتر و باکفیت‌تری داشته باشید. ورزش با بهبود ریتم شبانه‌روزی می‌تواند به شما کمک کند تا در درازای روز شاداب و سرحال باشید و در شب هم حسابی شما را خواب‌آلود کند. افزون بر این، منجر به بالا رفتن کیفیت خواب می‌شود تا حسابی خستگی‌تان در برود و سلامت بدن‌تان بهبود پیدا کند.
اگرچه این اثرات بلافاصله خود را نشان نمی‌دهند و کم‌خوابی و بدخوابی شما به‌سرعت درمان نمی‌شوند، ولی پژوهش‌هایی به‌تازگی نشان داده‌اند کسانی که یک برنامه‌ی ورزشی منظم را آغاز می‌کنند، کم‌وبیش به گذشت ۴ ماه نیاز دارند تا اثرات مثبت فعالیت بدنی را روی کیفیت خواب خود ببینند. بنابراین، باید یک برنامه‌ی منظم ترتیب ببینید و همیشه ورزش کنید تا با گذشت چند ماه کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید و شب‌ها راحت‌تر بخوابید.
هنگامی که احساس خستگی می‌کنید، ورزش کردن احتمالا آخرین کاری است که دوست دارید انجام دهید. ولی به گفته‌ی کارشناسان، ورزش دقیقا همان کاری است که باید انجام دهید!
پژوهش‌گران پی برده‌اند ورزش با شدت کم، یعنی چیزی مانند یک پیاده‌روی سبک و ساده، می‌تواند میزان خستگی را کاهش داده و سطح انرژی را هم تا ۲۰ درصد افزایش دهد. جالب‌تر این است که میزان خستگی در گروهی که ورزش‌های سبک انجام می‌داد، در مقایسه با گروهی که به سراغ تمرین‌های سنگین و شدید می‌رفت، بیشتر کاهش پیدا کرده بود. بنابراین، کسانی که به دلیل خستگی یا کمبود وقت بیخیال یک جلسه‌ی تمرینی شدید می‌شوند، می‌‌توانند دست‌کم یک فعالیت سبک را پیش بگیرند تا افزون بر ورزش کردن، خستگی‌شان را هم رفع کنند.
البته هر دو گروه گزارش دادند که در دوره‌ی شش هفته‌ی آزمایش، با پایین آمدن سطح خستگی و افزایش سطح انرژی روبه‌‌رو شدند.
ورزش می‌تواند منجر به افزایش نیرو و انعظاف‌پذیری بدن شود
اگر تاکنون از ورزش‌های قدرتی و کششی در برنامه‌ی تمرینی خود استفاده نکرده‌اید، وقت آن رسیده تا به سراغ‌شان بروید. بیشتر بزرگسالان معمولا به انجام تمرین‌های هوازی مشغول می‌شوند و برخی از آن‌ها هرگز سمت تمرین‌های مقاومتی و ماهیچه‌سازی نمی‌روند، و این هم یک اشتباه بزرگ است!
تمرین‌های قدرتی و مقاومتی، چه با کمک وزنه باشند چه تنها با وزن بدن یا حرکات یوگا، می‌توانند به تقویت نیروی عضلانی و حجم توده‌ی عضلانی کمک کنند. اهمیت این موضوع با بالا رفتن سن بسیار بیشتر می‌شود؛ زیرا با گذشت زمان، ماهیچه‌ها شروع به تحلیل رفتن می‌کنند.
این تمرین‌ها همچنین منجر به استحکام استخوان هم می‌شوند. بنابراین، راهکاری ساده و درمانی طبیعی برای پوکی استخوان خواهند بود. افزون بر این، افزایش توده‌ی عضلانی در بدن، به بدن شما کمک می‌کند چربی بیشتری بسوزاند و حتی تا چندین ساعت پس از ورزش هم به سوزاندن کالری مشغول باشد.
جدا از این‌ها، حرکات کششی را هم فراموش نکنید. این گونه از تمرین‌ها به انعطاف‌پذیری بدن کمک کرده و انجام کارهای روزمره را آسان‌تر می‌کنند. افزون بر این، خون بیشتری را هم به ماهیچه‌های شما می‌فرستند، گردش خون را بهبود می‌بخشند و می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش دهند. شما تنها با انجام این تمرین‌های کششی به مدت چند دقیقه در روز خواهید توانست از مزایای شگفت‌انگیز آن‌ها بهره‌مند شوید.
آیا همیشه فراموش می‌کنید کلیدتان را کجا گذاشته‌اید؟ یا نام دیگران را به یاد نمی‌آورید؟
ورزش منظم می‌تواند به تقویت حافظه‌ی شما کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ پی برد ورزش‌های هوازی مانند دویدن و شنا کردن، می‌توانند اندازه‌ی «هیپوکامپ» را که بخش مسؤول حافظه و یادگیری در مغز است، بیشتر کنند. این بخش از مغز جزو نخستین بخش‌های مغز است که در بیماری آلزایمر آسیب می‌بیند. شما افزون بر کمک گرفتن از غذاهای تقویت‌کننده‌ی حافظه می‌توانید با ورزش کردن هم حافظه‌ی خود را قوی‌تر کنید.
اگر احساس خوبی نسبت به خود نداشته باشید، ورزش بهترین راهکار برای رفع این مشکل به شمار خواهد رفت. فعالیت بدنی به شما برای داشتن حس بهتر نسبت به خودتان کمک می‌کند و فرقی هم ندارد چه فعالیت و ورزشی را انجام دهید و از چه سطح تناسب اندامی برخوردار باشید. یک مطالعه نشان داد که حتی یک ورزش کردن ساده، حتی اگر اندام خوب و زیبایی هم نداشته باشید، می‌تواند شما را متقاعد کند که ظاهر خوبی دارید و در نتیجه اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا خواهید کرد.
در جامعه‌ی امروزی که به ظاهر خود بسیار اهمیت می‌دهیم، ورزش و فایده‌ی آن برای بالا رفتن اعتمادبه‌نفس و احساس خوش‌اندام بودن می‌تواند خیلی دل‌گرم‌کننده باشد. بنابراین، با یک ورزش ساده می‌تواند دیدگاه‌تان را نسبت به خود دگرگون کنید و احساس بسیار بهتری داشته باشید.
با ورزش کردن می‌توانید در شغل‌تان هم بهتر فعالیت کنید
شاید کمی عجیب به نظر برسد، ولی کلید خلاق و شادتر بودن در محیط شغلی می‌تواند ورزش کردن باشد. یک پژوهش بر این باور است کارمندانی که اهل ورزش هستند و پیش از کار یا در وقت استراحت و ناهار خود ورزش می‌کنند، در مقایسه با روزهایی که ورزش نمی‌کنند، با استرس کمتری مواجه هستند، احساس شادی بیشتری دارند و در درازای روز خلاق‌تر هستند.
نه تنها این، بلکه در روزهایی که ورزش می‌کنند، کارکرد بسیار بهتر و فعالیت پربارتری دارند. بنابراین، شاید بد نباشد پیش از کار یا در زمان استراحت یک پیاده‌روی یا ورزش سبک داشته باشید.
از تقویت سیستم ایمنی در برابر سرطان‌های احتمالی گرفته تا کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان، ورزش کردن به طور منظم به سلامت بدن و حفاظت از آن کمک می‌کند. اگرچه پژوهش‌گران از چگونگی تأثیر ورزش روی تقویت سیستم ایمنی مطمئن نیستند، ولی نظریه‌ها نشان می‌دهند که باکتری‌ها از بدن دفع می‌شوند و هورمون‌های استرس‌زا هم کاهش پیدا می‌کنند؛ این دو عامل ممکن است پایین آمدن سطح ایمنی بدن و خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهند. بنابراین، با ورزش کردن می‌توانید جلوی این رویداد را بگیرید.
در حالی که چشم‌به‌راه تأیید شدن قطعی این موضوع به دست علم و دانش هستیم، روشن است که ورزش کردن متوسط تا شدید می‌تواند به شیوه‌های گوناگونی که هنوز با آن‌ها آشنا نیستیم، سلامت بدن را بهبود ببخشد و از آن در برابر بیماری‌های خطرناک محافظت کند.
یک زندگی طولانی در کنار عزیزان و انجام کارهای مورد علاقه، لذت بردن از رویدادهای گوناگون، دیدن زیبایی‌های طبیعت، خاطره‌های تلخ و شیرین و… بسیار امیدبخش است. شاد و سالم نگه داشتن بدن برای کمک به یک زندگی و عمر طولانی، از مهم‌ترین فواید ورزش کردن به شمار می‌رود. یک پژوهش که در سال ۲۰۱۲ چاپ شد، با بررسی بیش از ۶۵۰۰۰۰ نفر به این نتیجه رسید که ۱۵۰ دقیقه ورزش کردن متوسط (کم‌وبیش ۳۰ دقیقه برای پنج روز هفته) می‌تواند طول عمر را تا ۳.۴ سال افزایش دهد.
بنابراین، اگر شما تنها ۱۰ دقیقه در روز یا کم‌وبیش ۷۵ دقیقه در هفته ورزش کنید، می‌توانید با افزایش عمر به مدت ۱.۷ سال مواجه شوید. این آمار و ارقام حتی برای کسانی که اضافه وزن دارند و چاق هستند هم صحت دارند؛ ورزش کردن به‌راستی به این گروه از مردم کمک می‌کند تا عمر درازتری داشته باشند، در حالی که چاقی و کم‌‌تحرکی می‌تواند طول عمر را کم‌‌وبیش ۷.۲ سال کاهش دهد.
فواید افزایش فعالیت بدنی در درازای روز و هفته تا حدود ۳۰۰ دقیقه (کم‌وبیش یک ساعت در روز برای پنج روز هفته) بررسی شد و نشان داد که می‌تواند طول عمر را تا ۴.۲ سال بیشتر کند. البته با آزمایش مدت زمان بیشتر از ۳۰۰ دقیقه، این افزایش عمر فراتر از این نرفت و در عدد ۴.۲ ثابت ماند. پس شاید بهتر باشد تا جای ممکن بیش از این مقدار ورزش نکنید و وقت خود را هدر ندهید.
از این پس تلاش کنید وقت خالی برای ورزش در نظر بگیرید و کمتر به سراغ سرگرمی‌های بیهوده بروید. بدون شک ورزش کردن بهتر از فیلم و سریال دیدن خواهد بود، زیرا دست‌کم می‌تواند طول عمر شما را افزایش دهد!
شاید بسیاری از مردم گمان کنند فواید ورزش تنها به کاهش وزن یا خوش‌اندام شدن خلاصه می‌شوند، ولی ورزش و فعالیت بدنی روی همه‌ی جنبه‌های زندگی تأثیر می‌گذارند و منجر به بهبود کیفیت خواب، سطح انرژی، قدرت حافظه و خلق‌وخو می‌شوند. ورزش بهترین راهکار برای داشتن یک زندگی سالم و شاداب و طولانی به شمار می‌رود.
از مهم‌ترین فواید ورزش می‌توان گزینه‌های زیر را فهرست کرد:
بنابراین، تلاش کنید از این پس ورزش کنید و یک سبک زندگی مناسب‌تر داشته باشید. ترفندهای گوناگونی برای آغاز ورزش وجود دارند و شما در هر سن و با هر شرایطی می‌توانید برنامه‌ی تمرینی کاربردی و ویژه‌ی خودتان را ترتیب ببینید. پس بهانه را کنار بگذارید و در مسیر تن‌درستی و سلامتی گام بردارید.
منبع: Dr. Axe


source

توسط techkhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *